Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det verkar inte bättre än att OVPNs IP-nummer har hamnat på nån blocklista som är spridd bland streamingtjänster, nu märkte jag att även Formula 1 appen klagar på att jag tittar från en "restricted region" (OVPNs Stockholms servrar!?)när jag ska titta på F1 och får stänga av OVPN. Konsigt nog fungerar Netflix fortfarande. Lite tråkigt, OVPN har genom åren lyckats hålla sig borta från blocklistorna.. Men antar att det bara var en tidsfråga.

Detta är främsta anledningen att jag gjort en egen "streaminglösning", det var för ofta strul med den via OVPN. Med SVTPlay verkar det dock vara ytterligare problem, vilket får mig att undra om SVT själva lyckats klanta till det hela.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Detta är främsta anledningen att jag gjort en egen "streaminglösning", det var för ofta strul med den via OVPN. Med SVTPlay verkar det dock vara ytterligare problem, vilket får mig att undra om SVT själva lyckats klanta till det hela.

Men din egen streaminglösning innebär väl att du måste göra en stor domänlista på allt du vill "whitelista" eller det du vill ska gå utanför VPN menar jag?

Jag kommer få hjälp att sätta upp liknande till min OpenWRT router.

Men vi kanske kan hjälpas åt att samla ihop domäner att whitelista?

Netflix
Klarna
Bank
Svensk streaming
osv.

Jag ska iallafall efter jag fixat OpenWRT börja på min lista

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Men din egen streaminglösning innebär väl att du måste göra en stor domänlista på allt du vill "whitelista" eller det du vill ska gå utanför VPN menar jag?

Jag kommer få hjälp att sätta upp liknande till min OpenWRT router.

Men vi kanske kan hjälpas åt att samla ihop domäner att whitelista?

Netflix
Klarna
Bank
Svensk streaming
osv.

Jag ska iallafall efter jag fixat OpenWRT börja på min lista

Det beror nog på vilka siter/tjänster man brukar använda där man av en eller annan anledning inte vill använda VPN (eller kanske olika VPN). Dessutom behöver man för streamingtjänster normalt bara routa sånt som faktiskt triggar på VPN via andra vägar.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det beror nog på vilka siter/tjänster man brukar använda där man av en eller annan anledning inte vill använda VPN (eller kanske olika VPN). Dessutom behöver man för streamingtjänster normalt bara routa sånt som faktiskt triggar på VPN via andra vägar.

Jaha, då förstår jag det som att du inte bara låter openwrt använda den ordinarie uppkopplingen utan du routara det via något annat?

För annars tänker jag att det är lika bra att whitelista all streaming osv. Är ju inte direkt där man vill vara bakom en vpn, iallafall inte enligt min uppfattning.

Vissa saker som banker, streaming osv känns för mig som att de flesta hade velat köra det utanför vpn, att det inte spelar någon roll. Men jag har kanske missat något.

Permalänk
Medlem

Jaha, då förstår jag det som att du inte bara låter openwrt använda den ordinarie uppkopplingen utan du routara det via något annat?

För annars tänker jag att det är lika bra att whitelista all streaming osv. Är ju inte direkt där man vill vara bakom en vpn, iallafall inte enligt min uppfattning.

Vissa saker som banker, streaming osv känns för mig som att de flesta hade velat köra det utanför vpn, att det inte spelar någon roll. Men jag har kanske missat något.

OpenWRT är operativsystemet på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Innan man målar fan på väggen så bör man sitta lungt i båten och se vilka förändringar som blir (om det nu blir några övh).

Blir dom inte Usa ägda ? Den ändringen räcker i såfall.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av improwise:

OpenWRT är operativsystemet på routern.

Det vet jag, menar om du kör typ pbr eller något. Aja.

Permalänk
Medlem

Det vet jag, menar om du kör typ pbr eller något. Aja.

PBR används för att routa till rätt interface vilket väl för dom flesta innebär WAN i för en normal setup.

Permalänk
Medlem

Nu verkar SVT helt ha havererat via OVPN och dom själva tycks ha gett upp försöken att få det att fungera och tycks inte ens längre bemöda sig med "vi jobbar på det" svar.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det här är lite OT men jag har nu kört Inleed´s VPN-tjänst nu i snart 2 månader då dom släppt stöd för Wireguard och det fungerar riktigt bra! Inga IP-adresser som är svartlistade överallt och har lika hög standard på krypteringsnyckel som dom största VPN-tjänsterna. Köpte mig även en statisk IP-adress bara för att få behålla den framöver så man har en som inte blir "skitig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag vet att det här är lite OT men jag har nu kört Inleed´s VPN-tjänst nu i snart 2 månader då dom släppt stöd för Wireguard och det fungerar riktigt bra! Inga IP-adresser som är svartlistade överallt och har lika hög standard på krypteringsnyckel som dom största VPN-tjänsterna. Köpte mig även en statisk IP-adress bara för att få behålla den framöver så man har en som inte blir "skitig".

Jag testade inleed i en månad och var riktigt imponerad, inte minst av priset överlag och särskilt statisk ip. Och fick lika snabb VPN som med OVPN.
Lite paranoid dock eftersom man måste ange personnummer, adress och telefonnummer för att skapa konto. Fast sen tänker jag om det har någon betydelse i det stora hela när man ändå betalar med ett kreditkort?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag testade inleed i en månad och var riktigt imponerad, inte minst av priset överlag och särskilt statisk ip. Och fick lika snabb VPN som med OVPN.
Lite paranoid dock eftersom man måste ange personnummer, adress och telefonnummer för att skapa konto. Fast sen tänker jag om det har någon betydelse i det stora hela när man ändå betalar med ett kreditkort?

Well, man kanske inte kan få all anonymitet. Men då skulle man isåfall dragit det till att drifta en egen VPS. Då betalar jag ändå en liten slant till ett företag som driftar det åt mig åt att mitt namn finns på fakturan.

Permalänk

inleed lär väl knappast vara 100% anonymt, eller? Har dem fått någon förfrågan och vad har de då gjort?

Permalänk
Medlem

Sett till hur väl det funkade även när man routade runt OVPN är det inte inte att jag undrar om det eg är skit bakom spakarna här

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qP4qoo/svt-play-ligger-n...

Permalänk
Medlem

OVPN verkar iaf helt ha gett upp nu ang att försöka få SVT att fungera, verkar inte ens svara på supportrequests längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

OVPN verkar iaf helt ha gett upp nu ang att försöka få SVT att fungera, verkar inte ens svara på supportrequests längre.

Jag har testat svtplay några gånger sedan ämnet kom upp i den här tråden och det fungerar för mej utan problem, är det något specieelt material som inte fungerar eller är det generellt ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag har testat svtplay några gånger sedan ämnet kom upp i den här tråden och det fungerar för mej utan problem, är det något specieelt material som inte fungerar eller är det generellt ?

Och du kör via OVPN? Isf vilken nod/stad?

På dagens 1930 sändning av Rapport bekräftar dom att SVT haft ett antal tekniska problem nyligen, förutom "attacken", så det är oklart hur mkt som eg är OVPNs fel.

Permalänk
Medlem

Det verkar, iaf just nu, vara ***.cdn.svt.se som har problem hos SVT. Detta för vissa rutter inkl OVPN. Kör man andra rutter laddas samma innehåll istället från ***.akamaized.net vilket verkar fungera bättre. Där är laddtiderna också dramatiskt snabbare för samma XHR anrop och streamingen fungerar hur bra som helst. Får undersöka om det är DNS-problem eller om SVT klantat till det.

Det bör sägas att i mina tester så routas även trafik via Telia till den betydligt sämre CDN:et och jag har för mig att OVPNs exitnod för streaminglösningen iaf tidigare var Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och du kör via OVPN? Isf vilken nod/stad?

På dagens 1930 sändning av Rapport bekräftar dom att SVT haft ett antal tekniska problem nyligen, förutom "attacken", så det är oklart hur mkt som eg är OVPNs fel.

Ja OVPN och jag har testat flera olika program och flera olika städer både på mobil och dator.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC

Permalänk
Medlem

Kopplar jag upp mig via Mullvad så fungerar SVT play utmärkt, men inte via OVPN (WG i routern) eller via Telia (märkligt nog).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det som inte fungerade för mig med OVPN var utländska serier, svenska program fungerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det som inte fungerade för mig med OVPN var utländska serier, svenska program fungerade.

Då är du förmodligen identifierad som en VPN besökare dock vilket i sig innebär att OVPNs streaminglösning då förmodligen inte fungerar (den som ska skicka trafiken via en icke VPN nod) utan det är helt upp till om de specifika exit-noderna är blockade hos SVT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Funkar skit för mej nu , så jag skulle gissa att det är serverberoende/ip då det fungerade sist jag testade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SVT säger sig ju själva vara offer för DDoS attacker just nu, onekligen lite lustigt sammanträffande några dagar efter att vi konstaterade att dom hade "routingproblem". Inte utan att man kommer att tänka på när SÄPO alltid verkar hitta och avvärja en massa hemliga terrorhot när det är dags att sätta budgeten för nästa år

Permalänk
Medlem

Testar OVPN klienten på Windows och deras split tunneling verkar helt trasig, även de processer som jag sagt INTE ska gå via VPN går ändå via VPN. Fler som noterat samma problem?

Kan tillägga att Mullvads VPN klient klarar split tunneling utan några som helt problem för samma applikationer.

Permalänk
Skrivet av improwise:

SVT säger sig ju själva vara offer för DDoS attacker just nu, onekligen lite lustigt sammanträffande några dagar efter att vi konstaterade att dom hade "routingproblem". Inte utan att man kommer att tänka på när SÄPO alltid verkar hitta och avvärja en massa hemliga terrorhot när det är dags att sätta budgeten för nästa år

Ja, du har så rätt. Märkligt sammanträffande!

Skrivet av improwise:

Testar OVPN klienten på Windows och deras split tunneling verkar helt trasig, även de processer som jag sagt INTE ska gå via VPN går ändå via VPN. Fler som noterat samma problem?

Kan tillägga att Mullvads VPN klient klarar split tunneling utan några som helt problem för samma applikationer.

Jag har gett upp OVPN helt och hållet. NordVPN eller ExpressVPN verkar funka bättre, de är så pass mycket större så fler som håller koll på att streaming etc. fungerar antar jag.

Vill man ha anonymitet så skulle jag ändå inte välja något svenskt.

Så tyvärr, även fast OVPN verkar nice o så, så nä.

Permalänk
Medlem

Jag har nu gått all in på AzireVPN då OVPN genererar alltför många Captchas för mig och det har varit det som stört mig mest. Har använt Azire i routern dryga månaden nu och inte råkat ut för några captchas (förutom hos OVPN och deras hemsida som även stör med Captcha även om man använder OVPN!?) Då jag är föga intresserad av att komma åt streamingtjänster i USA o.dyl. och har provat ett antal andra så föll valet på Azire (och har då földaktilgen ingen aning om den är bra för "fulstreaming" eller inte).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har nu gått all in på AzireVPN då OVPN genererar alltför många Captchas för mig och det har varit det som stört mig mest. Har använt Azire i routern dryga månaden nu och inte råkat ut för några captchas (förutom hos OVPN och deras hemsida som även stör med Captcha även om man använder OVPN!?) Då jag är föga intresserad av att komma åt streamingtjänster i USA o.dyl. och har provat ett antal andra så föll valet på Azire (och har då földaktilgen ingen aning om den är bra för "fulstreaming" eller inte).

Testade Azire för några månader sedan men tyvärr var iaf deras Stockholms-nod blockad på många ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Körde AzireVPN men slutade när de köptes upp. Kör Mullvad nu men funderar på Integrity VPN.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Testade Azire för några månader sedan men tyvärr var iaf deras Stockholms-nod blockad på många ställen.

Jag kör på Stockholm och den har funkat utan problem, jag har noterat att IP-numret har varit densamma hela tiden, kanske det blir skillnad om/när den byts ut?

Visa signatur