Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Ovanlig SSD m.2 2242 NVMe B+M

Hej!

Söker en SSD med lite ovanlig formfaktor.

Som rubriken lyder:
SSD m.2 2242 NVMe B+M pins

Storlek spelar ingen större roll.
Tänkte montera i min ThinkPad (WWAN-porten) och köra linux på på den.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

mjaa

Permalänk
Medlem

Hej! Är du säker på att du inte menar A+E keys? Det är väl det vanligaste till Wifi-kort?
Se t.ex. sista bilden på
https://en.wikipedia.org/wiki/M.2
Det är inte samma som B+M.
A+E är bara PCIe x1 och ofta inte PCIe 3.0 heller, så det kommer eventuellt upplevas trögt, men kan givetvis vara en bekväm lösning för att få in fler fysiska diskar.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Hej! Är du säker på att du inte menar A+E keys? Det är väl det vanligaste till Wifi-kort?
Se t.ex. sista bilden på
https://en.wikipedia.org/wiki/M.2
Det är inte samma som B+M.
A+E är bara PCIe x1 och ofta inte PCIe 3.0 heller, så det kommer eventuellt upplevas trögt, men kan givetvis vara en bekväm lösning för att få in fler fysiska diskar.

När jag tittar runt i ex subreddit-sidan ThinkPads så är det B+M som gäller. Det ska vara 2240-storlek, och den finns inte i A+E vad jag vet.
Disken monteras där 4g-modemet normalt sitter.
Men det stämmer nog som du säger att hastigheterna inte blir samma som på primärdisken.

Visa signatur

mjaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av kin0:

När jag tittar runt i ex subreddit-sidan ThinkPads så är det B+M som gäller. Det ska vara 2240-storlek, och den finns inte i A+E vad jag vet.
Disken monteras där 4g-modemet normalt sitter.
Men det stämmer nog som du säger att hastigheterna inte blir samma som på primärdisken.

2242* inte 2240

Visa signatur

mjaa

Permalänk
Medlem

Jag har några Samsung PM991 liggande, främst 512GB och 2230-storlek men hade även en 256GB i 2242-storlek.

Permalänk
Medlem

Sorry, såg nu att dem ej är B+M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Sorry, såg nu att dem ej är B+M.

Ja de flesta är bara M tyvärr...

Visa signatur

mjaa

Permalänk
Medlem

Säker på att det ska vara NVMe? B-keying är väl i princip synonymt med SATA?

Jag har en 32GB Transcend TS32GMTS400 över, men den är som sagt SATA.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Säker på att det ska vara NVMe? B-keying är väl i princip synonymt med SATA?

Jag har en 32GB Transcend TS32GMTS400 över, men den är som sagt SATA.

Synd :/
Ja porten är tydligen NVMe och inte SATA.

Visa signatur

mjaa

Permalänk
Medlem

Tror du behöver en adapter för att få till det du söker. Själv kollat på liknande till en Lenovo Tiny men svårt om inte till och med omöjligt att få till det utan adapter. Finns på både Amazon och Aliexpress för övrigt.