Är det vanligt att brute force attacker abrupt slutar?

Permalänk

Är det vanligt att brute force attacker abrupt slutar?

Så har varit utsatt för det för en längre tid (har MFA) men sedan slutet på Maj (30 maj) så har jag inte sett något sånt alls i Microsoft Authenticator, är som att allt fick ett abrupt stopp (låg på typ 10-20 per dag som mest) och senaste försöken har varit misslyckade så jag antar att dom inte har lyckats att gissa mot lösenord/ att man själv skulle ha godkänt någonting som man har glömt 😅

Så till frågan.. Är det vanligt eller bör jag göra någonting ASAP för att se om någon obehörig är ändå inne på main mail?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Alltid bra att byta lösenord på samtliga sidor, gör det gärna från annan dator också om din eventuellt blivit infekterad.

Permalänk
Medlem

Allt som är kopplat mot nätet får intrångsförsök numera.
Ett gäng försök om dagen är nog mer standard än tecken på en riktad attack.

Men frågan är snarare vad det är du har som får försöken.
Din dator? din router? nån webtjänst?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Allt som är kopplat mot nätet får intrångsförsök numera.
Ett gäng försök om dagen är nog mer standard än tecken på en riktad attack.

Men frågan är snarare vad det är du har som får försöken.
Din dator? din router? nån webtjänst?

Var min outlook mail, fick många försök per dag och tog abrupt slut 30 maj med ett misslyckat inloggningsförsök

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Alltid bra att byta lösenord på samtliga sidor, gör det gärna från annan dator också om din eventuellt blivit infekterad.

Brukar göra det någon gång per år, har dock även 2FA/MFA på allt som går att ha på dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Var min outlook mail, fick många försök per dag och tog abrupt slut 30 maj med ett misslyckat inloggningsförsök

Jag får också 10+ inloggningsförsök om dagen på min outlook. Så länge du har bytt lösenord (unikt) och har 2FA så är du säker för stunden. Men jag håller med att det är en olustig känsla att se alla försök med ipadresser över hela världen.

Edit: tyvärr var de så att de lyckades logga in en gång, och därefter bara synkat min mailbox ett par gånger om dagen tills att jag av en slump såg det och bytte lösenord.

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Så har varit utsatt för det för en längre tid (har MFA) men sedan slutet på Maj (30 maj) så har jag inte sett något sånt alls i Microsoft Authenticator, är som att allt fick ett abrupt stopp (låg på typ 10-20 per dag som mest) och senaste försöken har varit misslyckade så jag antar att dom inte har lyckats att gissa mot lösenord/ att man själv skulle ha godkänt någonting som man har glömt 😅

Så till frågan.. Är det vanligt eller bör jag göra någonting ASAP för att se om någon obehörig är ändå inne på main mail?

Är säkert att dom fått en uppdaterat databas där du inte finns med i.

Såg att jag har exakt samma sak, haft 40-50 försök per dag i flera år men inte ett ända sen den 30e maj =o

Sista försöket va den 30e maj, 23:21 från Brasilien som dom försökte logga in (med fel lösenord)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dessa attacker är motsvarigheten till när småkriminella rycker i bildörrar på en parkering.
Är bilen låst (du har ett skapligt lösenord) så händer ingenting, förrutom att det snart kommer ytterligare en ful figur och försöker igen.

Permalänk
Skrivet av Laxen123:

Jag får också 10+ inloggningsförsök om dagen på min outlook. Så länge du har bytt lösenord (unikt) och har 2FA så är du säker för stunden. Men jag håller med att det är en olustig känsla att se alla försök med ipadresser över hela världen.

Edit: tyvärr var de så att de lyckades logga in en gång, och därefter bara synkat min mailbox ett par gånger om dagen tills att jag av en slump såg det och bytte lösenord.

Det var typ det som hände mig, dom försökte synka fast detta gick inte (som tur var) så jag har ett väldigt unikt lösenord.. Och om du skulle knäcka det så måste jag ändå godkänna på authenticatior..

Dock så har dom gett upp (peppar peppar) verkar det som mot mig iaf