Permalänk

Nätverkskort till gammal dator.

Hejsan. Jag tänkte riva igång min gamla dator med ett ASUS Maximus VII Hero (Z97) samt windows 7 home premium 64bit, men tänkte slippa dra en nätverkskabel ifrån routern. Eftersom moderkortet inte har inbyggt wifi så måste jag köpa ett nätverkskort. Vad skulle ni rekommendera för kort till detta? Antar att jag inte kan köpa något modernt, eftersom det inte stödjer win7? Jag vill heller inte lägga någon förmögenhet eftersom datorn är gammal och grå. Så, igen. Vad har jag för alternativ?

Tack på förhand
Patrik

Permalänk
Medlem

Är USB pinne ett alternativ? Kolla Tradera om det kanske finns nåt där som passar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Är USB pinne ett alternativ? Kolla Tradera om det kanske finns nåt där som passar.

Det skulle det kunna vara. Kan man förvänta sig samma stabilitet och hastighet som med ett pci-e-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pattepundhuve:

Det skulle det kunna vara. Kan man förvänta sig samma stabilitet och hastighet som med ett pci-e-kort?

Beror ju helt på förhållande och omständigheter skulle påstå att USB pinne är mer som en nödlösning, men oftast brukar man ju rekommendera PCI-e-kort framför allt om det är tänkt att köra det permanent.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Köpte en sånn här till en gammal dator och fungerar väldigt bra och ska ha stöd för windows 7: https://www.proshop.se/Naetverkskort-adaptrar-osv/ASUS-USB-AC...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Beror ju helt på förhållande och omständigheter skulle påstå att USB pinne är mer som en nödlösning, men oftast brukar man ju rekommendera PCI-e-kort framför allt om det är tänkt att köra det permanent.

Okej. Då vill jag nog helst hålla mig till pci-e om det finns några kort att få tag på som stödjer win7. Vet du några?

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Köpte en sånn här till en gammal dator och fungerar väldigt bra och ska ha stöd för windows 7: https://www.proshop.se/Naetverkskort-adaptrar-osv/ASUS-USB-AC...

Tack! Det får möjligtvis bli lösningen om jag inte hittar något vettigt pci-e-kort.

Permalänk

Okej. Då vill jag nog helst hålla mig till pci-e om det finns några kort att få tag på som stödjer win7. Vet du några?

ingen större skillnad på usb eller pci-e sålänge bägge har ok antenner.

dock brukar usb generellt va rätt små och där med ingen vidare antenn men hittar man en plugg med sma kontakt så man kan plugga in en extern antenn eller i ett större klumpigare format med stor antenn så brukar de fungera bra.

det viktigaste brukar vara att få ut antennen/erna så den inte sitter i radioskugga bakom datorn.

och tyvärr är ju win 7 så pass utdaterat att det typ bara är kinesiumskräp eller usbdonglar som fortfarande säljs som kan köras med en generic windows drivare kvar på marknaden som stödjer detta antika operativsystem. (som f.ö inte har på internet att göra enligt mig men det är lite ot.)

överväg att köra linux på den istället Ubuntu brukar funka rätt bra på äldre system (z97 går genrellt som en dröm med linux) och relativt lättgooglat vid ev problem om man inte är hemma i linuxvärlden dock inte äns nära windows utan fortfarande helt ny upplevelse tyvärr så kommer ha inlärningskurva men det är mer up to date så genrellt brukar nyare nätverkskort fungera direkt utan större problem sålänge man håller sig borta från det värsta kinesiumet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ingen större skillnad på usb eller pci-e sålänge bägge har ok antenner.

dock brukar usb generellt va rätt små och där med ingen vidare antenn men hittar man en plugg med sma kontakt så man kan plugga in en extern antenn eller i ett större klumpigare format med stor antenn så brukar de fungera bra.

det viktigaste brukar vara att få ut antennen/erna så den inte sitter i radioskugga bakom datorn.

och tyvärr är ju win 7 så pass utdaterat att det typ bara är kinesiumskräp eller usbdonglar som fortfarande säljs som kan köras med en generic windows drivare kvar på marknaden som stödjer detta antika operativsystem. (som f.ö inte har på internet att göra enligt mig men det är lite ot.)

överväg att köra linux på den istället Ubuntu brukar funka rätt bra på äldre system (z97 går genrellt som en dröm med linux) och relativt lättgooglat vid ev problem om man inte är hemma i linuxvärlden dock inte äns nära windows utan fortfarande helt ny upplevelse tyvärr så kommer ha inlärningskurva men det är mer up to date så genrellt brukar nyare nätverkskort fungera direkt utan större problem sålänge man håller sig borta från det värsta kinesiumet.

Jag förstår. Jag har aldrig använt linux, och är hemma pappaledig, så tiden för att lära mig det just nu finns ej tyvärr. Då kanske det är lättast att uppgradera mitt windows ifall jag vill ha ett pci-e-kort. Eller helt enkelt nöja mig med en gammal usb-sticka. Tack så mycket för hjälpen.

Permalänk

Jag förstår. Jag har aldrig använt linux, och är hemma pappaledig, så tiden för att lära mig det just nu finns ej tyvärr. Då kanske det är lättast att uppgradera mitt windows ifall jag vill ha ett pci-e-kort. Eller helt enkelt nöja mig med en gammal usb-sticka. Tack så mycket för hjälpen.

tror inte win 7/8/8.1 längre går att uppgradera till win 10 gratis har för mig de stängde ner det för typ 1-2 år sedan.

så du får isf köpa en ny licenskod till datorn eller leva med vattenstämpel på skrivbordet och köra oaktiverat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kanske det är lättast att uppgradera mitt windows ifall jag vill ha ett pci-e-kort.

Det skulle jag personligen rekommendera. Dra in Win 10 IOT LTSC eller liknande och få säkerhetsuppdateringar fram tills 2032 (iaf de mest kritiska)

Win 7 är inte ett OS jag skulle släppa ut på nätet i dagsläget. Vilket gör att datorn blir begränsad i vad den kan användas till.

så du får isf köpa en ny licenskod till datorn eller leva med vattenstämpel på skrivbordet och köra oaktiverat.

Seglar man och letar massgravar så är det ett lätt problem att lösa.

Permalänk

tror inte win 7/8/8.1 längre går att uppgradera till win 10 gratis har för mig de stängde ner det för typ 1-2 år sedan.

Det verkar stämma som du säger. Då blir det nog att införskaffa en nyckel på något nyare windows istället.

Permalänk

Det verkar stämma som du säger. Då blir det nog att införskaffa en nyckel på något nyare windows istället.

win 10 isf. (eol i slutet på året dock om man inte får tag i en ltsc licens så även det snart inte rekomenderat att heller ha uppkopplat mot internet)

win 11 har inget officiellt stöd för så pass gamla delar.

går att gå runt med en moddad installer men är lite hit or miss på den fronten och senaste uppdateringen från typ förra veckan brickade min craptops os helt där jag hade kört in win 11 med alla systemkraven bortplockade för den körde en osupportad cpu ur intel 7000 serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns begagnade nätverkskort, om det är varianterna man har i laptops så kan du köpa en sådan. Sedan måste du ha de där små kablarna och två antenner. Du behöver köpa ett äldre kort som har drivrutiner för win7. Intel är ett bra val eller realtek.

Eller du kan skaffa ett pci-e kort till en slot och köra den vägen.

Det sista alternativet är USB, det är inte lika stabilt och pålitligt jämfört med instickskort eller de där mini-korten man har i en laptop.

Permalänk
Medlem

Har du en gammal router liggande så kan många av dem fungera som en brygga: Wifi->Ethernet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem

Ja en accesspunkt konfad i klientläge blir som ett wifikort man ansluter med ethernetkabel, funkar ethernet på moderkortet så funkar det att få wifi på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Har du en gammal router liggande så kan många av dem fungera som en brygga: Wifi->Ethernet.

Om du skulle förklara detta till någon som har noll koll. Hur skulle man genomföra detta? Och hur gammal router snackar vi om?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja en accesspunkt konfad i klientläge blir som ett wifikort man ansluter med ethernetkabel, funkar ethernet på moderkortet så funkar det att få wifi på det sättet.

Så du menar att det går att ta emot wifi i datorn utan att ha ett nätverkskort med inbyggd wifi?

Permalänk
Rekordmedlem

Så du menar att det går att ta emot wifi i datorn utan att ha ett nätverkskort med inbyggd wifi?

Nja... du ansluter via ethernetkabel in i datorn, se det som ett externt nätverksanlutet wifikort, du tar ju tekniskt sett inte emot wifi i datorn men
de flesta accesspunkter och många routrar med wifi går att konfa som wifiklienter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Pattepundhuve som andra skrev, har du nätverkskort eller uttag på moderkortet kan du koppla den med kabel direkt till en router som kan köras i wlan-klient läge.

Då agerar routern som ett trådlöst kort, den tar emot all trafik från datorns RJ45 uttag och trafiken skickas via sladden till routern (som kört i wlan klient läge) och den skickar trafiken vidare över det trådlösa vidare till routerns wifi och ut på Internet. Den agerar som en brygga och din dator kommer tro att den är ansluten med en RJ45 kabel direkt till routern (fast den inte är det). Det är bara titta i manualer till routers att den funktionen finns.

Det här är ett sätt att ge trådlös Internet åtkomst till t.ex. en TV eller annan pryl som inte har inbyggt wifi. Då slipper man dra kabel och vips så fick din TV trådlöst Internet. Det här funktionaliteten har funnits mycket länge, först var det APs som hade detta men sedan komma dessa funktioner även till routers. Dock finns det inte i alla prylar så man måste kolla men många klarar det.

Man måste konfigurera enheten först innan man använder den, därefter är det bara plugga ihop enheten med RJ45 sladd mot t.ex. TVn och det är klart.

Permalänk
Medlem

Routern vi har sitter på en vägg i entréhallen.

Jag använder TP-Link RE200 till min skrivare som står i köket. Det är 5 meter luftvägen mellan dem. Skrivaren behöver ingen hög hastighet och RE200 fyller sitt jobb.

https://www.tp-link.com/nordic/home-networking/range-extender...

I min verkstad använder jag en TP-Link RE450. Den finns i det innersta rummet, 10 meter bort från routern. Jag använder den för att ansluta datorer till internet när jag jobbar med reparationer, uppdateringar och annat.
Jag har 500/500 och får runt 300/300 i verkstaden, trots betongväggar och avstånd.

Till min NAS och några andra enheter, som finns i vardagsrummet, 6 meter luftvägen från routern, använder jag TP-Link RE600X. Jag får runt 490/490 via nätverksuttaget trots betongväggar och avstånd.
Det finns en liknande som är något lägre i pris och det är TP-Link RE500X.

https://www.tp-link.com/us/home-networking/range-extender/re6...

När jag köpte RE600X testade jag funktionen och hastigheten mellan den och RE-450. Skillnaden är mycket liten och det spelar egentligen ingen roll vilken du skulle välja.

Hastigheten via nätverksuttaget i RE600X och RE450 uppgår till i princip den hastighet jag kan få via bredbandet. Trådlöst blir hastigheten runt hälften, ca. 280/280 och det beror på att trådlöst tappar enheterna hastighet för att de utför dubbelkommunikation mellan enheterna som skall kommunicera.

Inga drivrutiner krävs, inga installationer och det går utmärkt att ansluta en switch om du vill ha fler än en enhet ansluten till nätverksuttaget.
Ansluts i ett vägguttag. Det finns en WPS-knapp på de två 450 och 600 vilket underlättar kopplingen till en router, om den också har en WPS-knapp.

Tyvärr blockerar enheterna minst ett uttag i väggkontakten, om väggkontakten du använder har fler än ett uttag. En anslutning med Europakontakt kan sitta i men det är inte helt enkelt att få till.

De tre enheterna jag har fungerar mycket bra. Dessutom blir det en större täckning av det trådlösa nätverket, även om hastigheten inte blir den maximala.

RE600X stöder WiFi6 och WPA3-kryptering.

Permalänk

Vill tacka alla i tråden för hjälp. Ser dock nu när jag var på väg att koppla ur en hårddisk att jag inte ens kommer få plats med ett PCIe-kort pga stor processorkylare samt två stycken grafikkort som sitter ivägen. Så det måste nog bli ett usb-kort ändå. Har ni några rekommendationer på ett bra usb-kort som stödjer windows 10 som inte kostar så mycket?

Permalänk
Rekordmedlem

Vill tacka alla i tråden för hjälp. Ser dock nu när jag var på väg att koppla ur en hårddisk att jag inte ens kommer få plats med ett PCIe-kort pga stor processorkylare samt två stycken grafikkort som sitter ivägen. Så det måste nog bli ett usb-kort ändå. Har ni några rekommendationer på ett bra usb-kort som stödjer windows 10 som inte kostar så mycket?

Du behöver inte tänka på wifidrivrutiner om dur kör en ap i klientläge.
Men ska du ha nått usb så se till att det har antenner och inte bara är en liten "slät dongel"
Letade lite billiga, det här står det linux och xp till 11 på kompatibilitet på.
https://www.amazon.se/USB-adapter-802-11ax-Tr%C3%A5dl%C3%B6st...
7-11
https://www.amazon.se/ASUS-USB-AC58-N%C3%A4tverksadapter-Svar...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver inte tänka på wifidrivrutiner om dur kör en ap i klientläge.
Men ska du ha nått usb så se till att det har antenner och inte bara är en liten "slät dongel"
Letade lite billiga, det här står det linux och xp till 11 på kompatibilitet på.
https://www.amazon.se/USB-adapter-802-11ax-Tr%C3%A5dl%C3%B6st...
7-11
https://www.amazon.se/ASUS-USB-AC58-N%C3%A4tverksadapter-Svar...

Tack. Ska kolla dom där.

Permalänk

Och ytterligare ett problem. Jag tänkte nu uppdatera windows från win7 till win10. Och har laddat hem en ISO och bränt på en dvd-skiva som förr i tiden. Datorn har jag byggt ihop själv för länge sen, och köpte då windows 7. Behöver jag leta upp produktnyckeln till mitt windows 7 för att testa om det går att uppgradera gratis till windows 10, eller hur funkar det?

Permalänk
Rekordmedlem

Och ytterligare ett problem. Jag tänkte nu uppdatera windows från win7 till win10. Och har laddat hem en ISO och bränt på en dvd-skiva som förr i tiden. Datorn har jag byggt ihop själv för länge sen, och köpte då windows 7. Behöver jag leta upp produktnyckeln till mitt windows 7 för att testa om det går att uppgradera gratis till windows 10, eller hur funkar det?

Prova att uppdatera så ser du, förut har det gått.
Men tänk på att win 10 dör snart det också det har några månader kvar bara sedan är det win 11 som är det enda levande oset om du inte kör Linux.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Prova att uppdatera så ser du, förut har det gått.
Men tänk på att win 10 dör snart det också det har några månader kvar bara sedan är det win 11 som är det enda levande oset om du inte kör Linux.

Jo men jag tänkte att ifall man behöver nyckeln så får jag testa något program för att försöka få fram den innan jag uppdaterar. Har ju dock inte något internet på datorn, så då lär jag ladda hem det på min laptop och sen lägga över det på min stationära. Så det blir lite krångel.

Permalänk

Jo men jag tänkte att ifall man behöver nyckeln så får jag testa något program för att försöka få fram den innan jag uppdaterar. Har ju dock inte något internet på datorn, så då lär jag ladda hem det på min laptop och sen lägga över det på min stationära. Så det blir lite krångel.

Jag har nämligen inte nyckeln uppskriven någonstans.

Permalänk
Medlem

Jelly Keyfinder kan visa nyckeln.

Du behöver dock inte veta den, eller ens bränna Windows 10 på en skiva. Det räcker att mounta ISO-filen med något likt Virtual Clone Drive eller att helt enkelt köra Media Creation Tool och välja att installera därifrån.

Men ja, som andra redan har nämnt så gäller den gratis uppgraderingen inte längre. Linus Tech Tips släppte video för ett halvår sedan som tar upp de olika alternativen du kan överväga istället.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q