Kan inte ringa ett visst nummer, allt annat fungerar

Permalänk
Medlem

Kan inte ringa ett visst nummer, allt annat fungerar

Sen några månader kan jag inte ringa min ena brors mobil från min mobil. Han kan ringa mig. Andra kan ringa honom. Jag kan ringa andra. Har startat om min mobil många gånger. När jag ringer får jag bara "Numret du försöker nå har ingen abonnent"-meddelandet.

Vad kan det bero på, och vad kan jag göra för att felsöka?

Har en ASUS Zenfone 9 med Comviq. Vet inte vad brorsan har för abonnemang. Det är en mobil han har genom jobbet, men den köps in som en vanlig mobil bara att företaget pröjsar, så inget företagstjafs på den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sen några månader kan jag inte ringa min ena brors mobil från min mobil. Han kan ringa mig. Andra kan ringa honom. Jag kan ringa andra. Har startat om min mobil många gånger. När jag ringer får jag bara "Numret du försöker nå har ingen abonnent"-meddelandet.

Vad kan det bero på, och vad kan jag göra för att felsöka?

Har en ASUS Zenfone 9 med Comviq. Vet inte vad brorsan har för abonnemang. Det är en mobil han har genom jobbet, men den köps in som en vanlig mobil bara att företaget pröjsar, så inget företagstjafs på den.

Börja med att be honom kolla om han har råkat blockera ditt nummer av misstag.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har du testat med +467xxx istället för 07xxx ?
Om du loggar in på hos din operatör står det att du försöker ringa rätt nummer då?
Din bror har inte råkat blocka ditt nummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Börja med att be honom kolla om han har råkat blockera ditt nummer av misstag.

Ja, det har vi kollat. Han kan inte se nåt udda i sin mobil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Får du meddelande om nummer har ingen abonnent så är det operatören som har störningar.

Inte individer som har fel inställningar eller fel på telefonen.

Ta kontakt med era respektive operatörer och felanmäl detta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har du testat med +467xxx istället för 07xxx ?

Ska se om det hjälper. Är det nåt nytt problem? Har aldrig behövt tänka på sånt förr.

Skrivet av tonii:

Om du loggar in på hos din operatör står det att du försöker ringa rätt nummer då?

Loggar in? Menar du att de har samtalslistor nånstans?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äh, problemet är löst. Jag hade gamla jobbnummer inlagda på honom, och mobiljäveln väljer inte det första i listan visade det sig, utan det senast inlagda. Vilket var ett nummer han inte haft på flera år. Märkligt bara att mobilen helt plötsligt valde att använda det i stället. Kanske ändrades det med nån systemuppdatering?
När jag väljer en kontakt, visas det översta numret, så därför har jag ju trott att det var det jag ringde.

Jag har haft samma mobilnummer i snart 22 år, och har aldrig haft mer än ett i taget, så att folk har fler än ett och byter ibland fuckar upp det för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ska se om det hjälper. Är det nåt nytt problem? Har aldrig behövt tänka på sånt förr.

Det vet jag inte ställer bara frågor för att uteslutningsmetoden

Skrivet av cyklonen:

Loggar in? Menar du att de har samtalslistor nånstans?

Ja du bör kunna logga in på "mina sidor" hos comviq där du kan se Saldo(n), räkningar, vilket abb du ligger på idag osv.
Jag har haft det hos Halebop förr men nu verkar det vara bortplockat som tjänst. Det står inte ens med på fakturorna vilka nummer som ringts så det kanske är något nytt påfund. Kanske är det likadant för dig i sådana fall tyvärr. 🤷

Tanken var att se så det inte blir något knas mellan det att när du ringer och vilket nummer som comviq registrerar.

Edit
Ser att du löst det. skönt att det var så enkelt ändå ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Äh, problemet är löst. Jag hade gamla jobbnummer inlagda på honom, och mobiljäveln väljer inte det första i listan visade det sig, utan det senast inlagda. Vilket var ett nummer han inte haft på flera år. Märkligt bara att mobilen helt plötsligt valde att använda det i stället. Kanske ändrades det med nån systemuppdatering?
När jag väljer en kontakt, visas det översta numret, så därför har jag ju trott att det var det jag ringde.

Jag har haft samma mobilnummer i snart 22 år, och har aldrig haft mer än ett i taget, så att folk har fler än ett och byter ibland fuckar upp det för mig.

Klassiker. Tycker inte att flera nummer på samma kontakt funkar särskilt bra. Förvirrande och irriterande iaf på iPhone.
Försöker lägga till separata kontakter för olika nummer pga det.

Occam's razor btw.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Klassiker. Tycker inte att flera nummer på samma kontakt funkar särskilt bra. Förvirrande och irriterande iaf på iPhone.
Försöker lägga till separata kontakter för olika nummer pga det.

Occam's razor btw.

På mina Androidtelefoner så har telefonen frågat vilken nummer jag vill ringa om en kontakt har mer än 1 nummer. Jag kan också ställa in standardval.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig