Hur göra med mina "för många" GB

Permalänk
Medlem

Hur göra med mina "för många" GB

Hejsan!
Jag är inte så kunnig inom denna detta område, mn tänkte ta chansen att fråga ändå!=)

Jag har 1 TB filer i min laptop.
Nu ska jag köpa mig en ny och i den finns bara 256 GB.

A Kan jag använda mig av en sk. molntjänst för att lagra mina 1TB filer och sedan köpa ny dator och fast nya datorn endast har 256 GB , via nya laptopen få tillgång till i molnet uppladdade 1TB filer ?

B. Om detta går att ha 1 TB i "molnet" ( fast datorn abra är 156 GB) , så undrar jag om detta moln/lagring kan samarbeta med min mobiltelefon, så alla foton och filer i mobilen också lagras i molnet och kan ses/användas från nya laptopen?

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att lagra i molnet dock kan det kosta en peng, jag själv kör moln lagring via OneDrive och MEGA som jag kommer åt från dator, mobil och surfplatta.

Värt att tänka på att det är inga garantier att moln lagringen är given, tänker om server skulle går ner eller strula av olika orsaker i västra fall dom skulle gå i konkurs.
Så är det riktigt viktiga saker är det bra att ha en ytterliggare lokal backup i from av USB-minne eller extern hårddisk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OoeRbA/alla-sandras-bild...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ja det går att betala för målntjänst. Men steg 1 kanske är att köpa en extern ssd på 1tb. Lokal backup kommer ändå behövas.

Till exempel Samsung T7 Portable: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5373590

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Hej
Har CrashPlan som back up, som kostar.
Förutom extern HD som jag nu backar up på,

Q: räcker det egentligen med Google Drive eller Icloud som back up + Extern HD
eller behvöer jag Google Drive/ Icloud + Extern HD + detta CrashPlan . Tänker att det kanske räcker med en molnlagringstjänst + extern hd ?