Snabbkoll: Har du betalat för Winrar?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du betalat för Winrar?

Winrar är väldigt användbart för att komprimera filer. Har du betalat för det?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den dagen man blir ekonomiskt oberoende så kan jag tänka mig att skänka en stabbig slant till Winrar, Wikipedia, m.fl.

Permalänk
Medlem

Var väldigt många år sen jag använde Winrar. Har aldrig riktigt förstått varför jag skulle betala för det när det finns utmärkta gratisalterntiv som 7zip (som dessutom är open-source).

Permalänk
Medlem

Winrar känns väldigt gammaldags, har kört 7zip i år och dar nu. Bättre och gratis

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Inte kört winrar på år, Windows egna funkar perfekt för mina behov

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Gjorde faktiskt det häromdan, efter att ha använt det större delen av mitt liv. 7zip har jag aldrig gillat riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kör 7-zip eftersom Windows inte klarar av att extrahera alla .rar-arkiv, t.ex. arkiv som är indelade i flera .rar-filer.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

7-zip alla dagar i veckan! Jag behöver inte själv skapa rar filer.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

Winrar är ju ett av dom självklara programmen man lägger in vid installation.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Jag kör tar och behöver googla flaggorna varje gång precis som alla andra 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

Den dagen man blir ekonomiskt oberoende så kan jag tänka mig att skänka en stabbig slant till Winrar, Wikipedia, m.fl.

Wikipedia använder inte ens alla donationer, de donerar vidare. Det indikerar att de redan får för mycket.

Permalänk
Medlem

winget install 7zip.7zip

i en cmd-ruta. klart. inbyggt i windows. inget trilskande.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

Wikipedia har brukar jag skicka lite pengar till varje år. Ibland pyttelite. Även om det är lite kontroverser runt det.

Långt ifrån ekonomiskt oberoende, men jag värderar dess existens, även om jag mest kollar wikipedia när jag argumenterar med någon på internet.

Men jag vill inte skambelägga någon för att inte ge pengar, men jag tror att det är ett av de bästa ställena att ge pengar till. Eller kanske cancer-forskning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tydligen många här som fortfarande rullar 7zip fast det varit så fullt med sårbarheter senaste åren att många bolag i landet bannlyst det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sista åren man fortfarande körde Windows var det 7-zip som gällde. Numera har man dock lagt både Windows och 7-zip bakom sig.

Skrivet av BergEr:

Tydligen många här som fortfarande rullar 7zip fast det varit så fullt med sårbarheter senaste åren att många bolag i landet bannlyst det

Det är inga konstigheter att sårbarheter upptäcks, det viktiga är att det åtgärdas snabbt, vilket 7-zip verkar göra. Baserat på mitt 5 minuters googlande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Testade 7zip men packar upp väldigt få fil format. Winrar packar däremot upp precis allt. Den kan äve ge sig på filer den inte ens stödjer, vilket är väldigt få. Den har dessutom bra övrig funtionalitet om man så önskar.

Har använt den i väldigt många år, kanske dags ett ge dom en peng. Jag har definitivt fått valuta för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vad jag vet fixas de säkerhetshål som hittas. Klart populära program är intressanta för folk att försöka bryta sig in via, men 7zip underhålls och är inte direkt nån gammal abandonware. Fri öppen mjukvara.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

7zip gang

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Kör nära nog enbart PeaZip (Windows/Linux/macOS) eller med DOpus (Windows).

WinRAR har jag nog inte använt sedan 2001

Permalänk
Medlem

Använder Winrar fortfarande. Försökt använda 7zip men det har bara krånglat.

Permalänk
Medlem

Kör WinRAR för att utvecklaren av 7-Zip vägrar lägga till nya Windows 11 menyn.

WinRAR med "Professional" temat har även mycket snyggare ikoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kör WinRAR för att utvecklaren av 7-Zip vägrar lägga till nya Windows 11 menyn.

WinRAR med "Professional" temat har även mycket snyggare ikoner.

Då är väl NanaZip att föredra?

https://github.com/M2Team/NanaZip/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pamudas:

Inte kört winrar på år, Windows egna funkar perfekt för mina behov

tills man inser att lösenordsskyddade arkiv inte hanteras av Windows så du måste iaf ha en tredjepartshanterare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Testade 7zip men packar upp väldigt få fil format. Winrar packar däremot upp precis allt. Den kan äve ge sig på filer den inte ens stödjer, vilket är väldigt få. Den har dessutom bra övrig funtionalitet om man så önskar.

Har använt den i väldigt många år, kanske dags ett ge dom en peng. Jag har definitivt fått valuta för pengarna.

Använt WinRAR i större delen av mitt datorliv med windows men av just den anledningen att winrar inte kunde packa upp nått men 7zip kunde så efter det har jag inte sett nån anledning köra winrar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://7-zip.opensource.jp/chm/general/formats.htm
Supported formats

7z 7z BZIP2 bz2 bzip2 tbz2 tbz GZIP gz gzip tgz TAR tar WIM wim swm esd XZ xz txz ZIP zip zipx jar xpi odt ods docx xlsx epub APM apm AR ar a deb lib ARJ arj CAB cab CHM chm chw chi chq COMPOUND msi msp doc xls ppt CPIO cpio CramFS cramfs DMG dmg Ext ext ext2 ext3 ext4 img FAT fat img HFS hfs hfsx HXS hxs hxi hxr hxq hxw lit iHEX ihex ISO iso img LZH lzh lha LZMA lzma MBR mbr MsLZ mslz Mub mub NSIS nsis NTFS ntfs img MBR mbr RAR rar r00 RPM rpm PPMD ppmd QCOW2 qcow qcow2 qcow2c SPLIT 001 002 ... SquashFS squashfs UDF udf iso img UEFIc scap UEFIs uefif VDI vdi VHD vhd VMDK vmdk XAR xar pkg Z z taz

https://www.win-rar.com/open-rar-file.html?L=0
WinRAR Supports the Following Popular Archive Formats:

RAR ZIP CAB ARJ LZH TAR GZ, Tar.GZ & TGZ XZ BZ2 & TAR.BZ2 UUE JAR 7Z Z ISO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

tills man inser att lösenordsskyddade arkiv inte hanteras av Windows så du måste iaf ha en tredjepartshanterare

Har inte stött på några problem under de år jag använt windows egna, så tveksamt att jag måste ha något annat.

Det funkar som sagt för mina behov

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

@m4gnify:
Varken 7-Zip eller WinRAR verkar kunna hantera ACE-formatet? Skandal! Eller är jag blind?

Permalänk
Medlem

Använde rar mycket på DOS tiden för att det ganska enkelt kunde komprimera undermappar samt splitta upp arkiverade filer så de passade på flera disketter... (hmm, fast då var det nog ARJ tror nu när jag tänker på det...)

Fortsatte sen använda winrar under en hyfsat lång period, men nuförtiden blir det windows inbyggda och 7zip om det behövs något mer avancerat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då är väl NanaZip att föredra?

https://github.com/M2Team/NanaZip/

Tycker det har dåligt namn

Permalänk
Medlem

Did you just assume my OS?

Var säkert 15 år sedan jag använde winrar, och då utan att betala. Upptäckte att 7zip fanns och då försvann behovet av betalprogrammet.

Nu för tiden är det Linux för hela slanten och där finns allt sådant redan inbyggt, så...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841