AMD växer snabbt på servermarknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD växer snabbt på servermarknaden

Företagets processorer har på kort tid gått från under 15 till nära 40 procent andel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen speciellt förvånande utveckling. Så länge AMD erbjuder produkter som är snabbare/strömsnålare/billigare kommer de kunna ta allt mer av marknaden. Sedan går det väl påstå att det är en ganska sund utveckling. Bättre med två-tre företag som delar ganska jämnt på marknaden än en gigantiskt ledare och några få små konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

This graph showing AMD, Intel, Qualcomm and Apple market share is made up of thousands of PerformanceTest benchmark results and is updated daily.

Undrar nog hur sann bild det ger gällande sever eller desktopmarknaden...

Brukar företag få för sig att köra passmark på sina servrar?

På desktopmarknaden så gissar jag att det är mer "nördiga" användare som gör det, de som bygger själva, etc.

Permalänk
Sötast
Skrivet av filbunke:

Undrar nog hur sann bild det ger gällande sever eller desktopmarknaden...

Brukar företag få för sig att köra passmark på sina servrar?

På desktopmarknaden så gissar jag att det är mer "nördiga" användare som gör det, de som bygger själva, etc.

Haha, det är ju vi - nördiga användare - som blev - nördiga professionella - som leker med servrar

Men nej, såklart så lär inte en produktionsserver startas om för en runda passmark för skojs skull, men det kanske kan hinna smygas in under conf eller utvärdering!

Permalänk
Medlem

Vem kör passmark på servrar?
Men håller med är inte direkt vanligt att köpa Intel till servrar. Den ändringen har gått fort.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Wow, kommer ihåg när Intel kissade på sig när AMD fick typ 3% marknadsandelar när Zen 1 lanserades och hur de svor att de skulle aldrig tillåta AMD att komma upp till tvåsiffrigt...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Det är väl inte direkt oväntat när konkurrensen i stort sett har gett upp.

Permalänk
Medlem

Bra produkter säljer. Nu vill jag se samma utveckling på grafiksidan.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hur är ser uppdelningen av CPU-arkitekturer ut på "servermarknanden"?
Hur mycket är x86, x64, ARM, RISC-V, annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur är ser uppdelningen av CPU-arkitekturer ut på "servermarknanden"?
Hur mycket är x86, x64, ARM, RISC-V, annat?

X86 har 90-95 procent. Kan tänka mig att Amazon och Google står för rätt mycket av ARM då dom gör egna processorer för sina cluster. Men dessa säljs inte till andra.

Förhoppningsvis kommer mer trevliga ARM baserade grejer framöver. Som Wendel (level1tech) beskrev det, har du gått över till ARM går du inte tillbaka.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Glädjande nyheter, hoppas vi får se fler o bättre produkter, speciellt på grafikkortsidan för oss gamers som vill ha highend-/4k GPU

Permalänk
Medlem

Det är ju enormt! Börjar känna för Intel nu då dom verkligen gått ner sig det senaste, vore katastrof om dom konkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Glädjande nyheter, hoppas vi får se fler o bättre produkter, speciellt på grafikkortsidan för oss gamers som vill ha highend-/4k GPU

Är rädd att både Nvidia o AMD prioriterar Ai i hög utsträckning då pengarna finns där.
Kommer säkert ”ny” generation grafikkort men förmodligen tillverkas ett fåtal och priserna blir helt uppåt väggarna de första 6 månaderna…

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Är rädd att både Nvidia o AMD prioriterar Ai i hög utsträckning då pengarna finns där.
Kommer säkert ”ny” generation grafikkort men förmodligen tillverkas ett fåtal och priserna blir helt uppåt väggarna de första 6 månaderna…

Ja vinsterna verkar ju ligga i AI bubblan nu. Men frågan är ju om AMD kan armbåga sig in på det segmentet så de går plus, Nvidia verkar ju dominera där.
Mitt gamerhjärta hoppas ju amd tar vara på läget på gaming sidan och kommer ut med highend kort. Nvidia har väl aldrig vart så svaga där som nu? Mycket problem +för höga priser.

Permalänk
Medlem

Löningsdag idag, jag slog till och köpte lite AMD på Avanza

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Märkt det på jobbet, flertalet av våra kunder som valt AMD aktivt när de beställt nya servrar. Sen brukar jag skicka offert på AMD-maskiner på både server och klientsidan, så bidrar det jag kan.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Det är ju enormt! Börjar känna för Intel nu då dom verkligen gått ner sig det senaste, vore katastrof om dom konkade

Intels ekonomiska muskler är ju fortfarande enormt mycket större än AMDs var när de knåpade ihop Zen, så de lär komma igen, förr eller senare.

Det är ju precis det här vi konsumenter vill se - frisk konkurrens.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

När jag läste den här nyheten blev jag faktiskt lite ställd, den här vinsten för AMD borde redan ha hänt för 5 år sedan ungefär. Att de fortfarande inte ens är 50% är helt galet när deras produkter är så överlägsna Intel. Nu kanske det är för sent med intåget av ARM64 på servermarknaden