Vilket är det bästa kloningsprogrammet?

Permalänk

Vilket är det bästa kloningsprogrammet?

Jag vill klona en Windows partition. Finns det något gratis alternativ eller är ett bra kloningsprogram där man måste betala?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Macrium Reflect är enkelt att köra direkt från Windows (även från partitionen man vill klona). Gratisversionen togs bort för ett tag sedan men finns online:
https://archive.org/details/Macrium_Reflect_Free_Latest

Annars finns ett flertal. Clonezilla är en populär open source-variant som man kan boota från USB.
https://clonezilla.org/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Macrium Reflect är enkelt att köra direkt från Windows (även från partitionen man vill klona). Gratisversionen togs bort för ett tag sedan men finns online:

Annars finns ett flertal. Clonezilla är en populär open source-variant som man kan boota från USB.

Tack klarar de Windows 10/11?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack klarar de Windows 10/11?

Absolut.
Clonezilla körs inte i Windows men kan klona Windows-partitioner för det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Alltså klarar detta verktyg att klona en windows disk till en ny och man tar ut den gamla och windows bootar helt normalt på den nya ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Alltså klarar detta verktyg att klona en windows disk till en ny och man tar ut den gamla och windows bootar helt normalt på den nya ?

Yepp

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Imponerande tack.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Imponerande tack.

Du kan behöva ändra i bios efter omstart däremot, så den bootar från den nya disken däremot
Inte varje gång, det beror lite på var disken satt ansluten innan och var den nya sitter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Tack har de inget som man kan köpa löst istället för avgift per år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack har de inget som man kan köpa löst istället för avgift per år?

Finns ju gratis att ladda ner, så länge man tar en lite äldre version från innan de gjorde gjorde det sämre

Se länk högre upp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Finns ju gratis att ladda ner, så länge man tar en lite äldre version från innan de gjorde gjorde det sämre

Se länk högre upp.

Vill ladda ner från deras officiella sida istället för den addressen du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte jag som skrev, men då förstår jag

Men jag kör exakt den där versionen och har klonat flertalet windows-diskar genom åren med den

Inte så mycket du kan göra åt deras licensmodell är jag rädd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skall du klona till en ny disk så kolla om tillverkaren (av den nya disken) har någon egen programvara för att klona en disk. Brukar vara en specialversion av Acronis True Image, men finns tillgängligt gratis för deras diskar och fungerar bara till deras egna diskar.

Så har du en Samsung disk så kolla deras sida, samma sak för Crucial, Kioxia, etc.

Permalänk
Medlem

Då kostar det, det fins anledning för att de tagit bort sina 'gratis versioner' - för att de vill ha dina pengar för något som 'dd' i linux kan göra gratis.

Dessutom ger inte macrium reflect en sann kopia av disken utan en version av disken som den ser ut som att man ryckt strömmen ur datorn medans den arbetade, med 'snapshot' via windows VSS (Volume shadow copy systems)

stänger du av dator på korrekt sätt (dvs. med vänster shift nedtryckt när man stänger av windows i menyn) och sedan använder clonezilla startad på en USB-sticka så får du en riktig diskimage av disken med en avstängd OS och också alla partitioner som windows inte känner igen (de kommer inte med vid backup med macriumreflect om jag mins rätt, bara windowsspecifika partitioner, just för att det använder VSS för att göra virtuell fryst avbild av disken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Då kostar det, det fins anledning för att de tagit bort sina 'gratis versioner' - för att de vill ha dina pengar för något som 'dd' i linux kan göra gratis.

Dessutom ger inte macrium reflect en sann kopia av disken utan en version av disken som den ser ut som att man ryckt strömmen ur datorn medans den arbetade, med 'snapshot' via windows VSS (Volume shadow copy systems)

stänger du av dator på korrekt sätt (dvs. med vänster shift nedtryckt när man stänger av windows i menyn) och sedan använder clonezilla startad på en USB-sticka så får du en riktig diskmage av disken med en avstängd OS och också alla partitioner som windows inte känner igen (de kommer inte med vid backup med macriumreflect om jag mins rätt, bara windowsspecifika partitioner, just för att det använder VSS för att göra virtuell fryst avbild av disken)

Jag kan bara säga att en ren windows disk fungerar utmärkt att klona med Macrium Reflect. Om det är en blandad disk är jag övertygad om att du har rätt och att man kan behöva göra på annat sätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Clonezilla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Det är en funktion, inte en nackdel, dock... Reflect kan boota från USB och ta exakta kloner när datorn är avstängd också. Men jag kan säga att jag inte skulle orka ta backups flera gånger per dag om jag behövde starta om och boota från USB varje gång...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Balena Etcher funkar alldeles utmärkt. Gratis och väldigt enkelt att använda.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Skall du klona till en ny disk så kolla om tillverkaren (av den nya disken) har någon egen programvara för att klona en disk. Brukar vara en specialversion av Acronis True Image, men finns tillgängligt gratis för deras diskar och fungerar bara till deras egna diskar.

Så har du en Samsung disk så kolla deras sida, samma sak för Crucial, Kioxia, etc.

Tack! Men är dessa freeware program som är gratis alternativ till deras köpvarianter sämre på nå något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Men är dessa freeware program som är gratis alternativ till deras köpvarianter sämre på nå något vis?

Jag gissar att de är specialgjorda för syftet att byta ut windows disken och att de kanske saknar annan funktionalitet (som inte är relevant när man ska migrera sin windows-disk)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som @FX9 skriver. De är väldigt nerlåsta, endast till för att klona diskar till diskar tillverkade av den som tillhandahåller programmet. Brukar dock gå smärtfritt att klona med dock. Använt versioner från: Crucial, Intel och Samsung att klona med utan problem.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Som @FX9 skriver. De är väldigt nerlåsta, endast till för att klona diskar till diskar tillverkade av den som tillhandahåller programmet. Brukar dock gå smärtfritt att klona med dock. Använt versioner från: Crucial, Intel och Samsung att klona med utan problem.

Så de är minst lika bra som betalversionen? Vilka märken kör med Acronis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så de är minst lika bra som betalversionen? Vilka märken kör med Acronis?

Till att klona en disk bör de vara lika bra. Crucial och Intel hade det när jag klonade diskar, Samsung verkar ha något eget. Bara att kolla vad tillverkaren har att erbjuda i fall man är intresserad av någon disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sitter på en ö utan snus, sprit eller dator just nu, men tror det går att ta hem installer för Macrium Free 8.0 nånting från Macrium på https://updates.macrium.com/reflect/v8/ReflectDLHT.exe fortfarande, man väljer version att ta hem, och så är det bara att köra.

Ska man göra en exakt exakt klon är det generellt bättre att boota från usb/skiva och köra någon Linuxvariant/clonezilla/etc

Jag brukar med Macrium göra en komplett backup av disken jag vill "klona" till en usb-disk och sedan boota macrium från usb/skiva och återställa backupen till den nya SSDn.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Senaste verisonen av macrium reflect 8.0.7783, något nyare än den som länkades där upp, finns även på
https://www.majorgeeks.com/files/details/macrium_reflect_free...
Denna är märkt som en "official mirror".

Sedan kan det vara bra att veta att den officiella supporten upphör 08 Oct 2025 och efter det är det bara en tidsfråga tills man inte längre kan ladda hem PE11/10 istället för RE som miljö för ett bootbart USB-minne med macrium-functionalitet.
https://www.macrium.com/product-support-policy

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Sitter på en ö utan snus, sprit eller dator just nu, men tror det går att ta hem installer för Macrium Free 8.0 nånting från Macrium på https://updates.macrium.com/reflect/v8/ReflectDLHT.exe fortfarande, man väljer version att ta hem, och så är det bara att köra.

Ska man göra en exakt exakt klon är det generellt bättre att boota från usb/skiva och köra någon Linuxvariant/clonezilla/etc

Jag brukar med Macrium göra en komplett backup av disken jag vill "klona" till en usb-disk och sedan boota macrium från usb/skiva och återställa backupen till den nya SSDn.

Skrivet av Viita:

Senaste verisonen av macrium reflect 8.0.7783, något nyare än den som länkades där upp, finns även på
https://www.majorgeeks.com/files/details/macrium_reflect_free...
Denna är märkt som en "official mirror".

Sedan kan det vara bra att veta att den officiella supporten upphör 08 Oct 2025 och efter det är det bara en tidsfråga tills man inte längre kan ladda hem PE11/10 istället för RE som miljö för ett bootbart USB-minne med macrium-functionalitet.
https://www.macrium.com/product-support-policy

Tack! Är Clonezilla säkrare?

Permalänk
Medlem

Frågan är vad du menar med "säkrare".

Tycker @xxargs beskriver det ganska bra.

En av de stora fördelarna med tex Macrium är att du kan schemalägga backuper samt om jag inte missminner att backupen kan förändras inkrementellt eller differentiellt, dvs, avbilden uppdateras med filer som ändrats istället för att en fullständig avbild sker.
Det finns andra program för att göra denna typ av säkerhetskopior också, där enstaka mappar säkerhetskopieras.
Det har även en funktion där du kan "montera" avbilder så du kan plocka ut önskade filer via tex utforskaren.

Med kunskapen om att supporten snart kommer upphöra så skulle jag titta närmare på clonezilla om det endast är frågan om att skapa avbilder/kloner, även om den fria versionen av macrium 8, om du installerar den i närtid och skapar "Rescue Media" iso-filer för de befintliga versionerna förmodligen kommer fungera problemfritt i minst ett par år framöver såvida det inte sker några enorma förändringar i Windows partitionsformat i närtid.

stavfel
Permalänk
Medlem

Jag har nu klonat min windows disk en mekanisk till en ny ssd sata. Dock fick jag med en liten extra partition på 50mb som det står reserverad av systemet förstår inte varför den kom med och vad har den för nytta då mappen är tom om jag går in ? Annars är det inga konstigheter.

Permalänk
Hedersmedlem

@HazZarD Var den inte bara på källdisken, som klonades i helhet? Var den formaterad som NTFS från början?
Jag skulle hur som helst bara ta bort enhetsbokstaven från den och låta den vara när det handlar om 50 MB.

Visa signatur