Hur tänker du kring säkerhet och användningen av en känslig PC?
Frågan är lite bred, men jag har funderat ett tag.
Om man ska ha en PC med Windows 10/11 som ska användas i affärssammanhang där det hanteras både känsliga och ibland hemliga dokument, interna och externa.
Då kan man inte sitta och surfa runt på div tveksamma sajter med samma dator så att säga.
Samtidigt är det ju onödigt med två datorer (dualboot inte ett alternativ).
Mycket av säkerhet idag handlar ju om hur man använder något såklart.
Och en bra grund är ju Linux i såna fall kan jag tycka, men detta rör en kollega som bara vill att det ska fungera utan att lära sig nya saker.
När man har en dator på kontoret blir det ju lätt "ska bara" kolla om bildelen man söker finns kvar, eller om det finns biljetter till kvällens bio, lunchmaten idag o.s.v. av ren vana på arbetsdatorn.
Grundscenario
- Datorn kommer stå på ett kontor. Skalskydd och åtkomst är ordnat så fysisk tillgång av annan part är minimal risk.
- Används för dagligt arbete, kolla dagens lunch eller söka upp information om saker och ting.
- VeraCrypt körs sedan innan och USB-keys för att ens kunna logga in.
Hur bör man tänka här?
Ska man skapa en väldigt limiterad användare som används för företagsgrejerna
Och en annan där man kan logga in för att kolla vad lokala lunchhaket har på buffen idag, eller annat icke relaterat som kan göras på arbetsdatorn ibland, kolla youtube t.ex.
Några saker jag kommit på
- Var inloggad på tjänster, t.ex. youtube, google, facebook etc. i en browser som inte används för annat (motverka coockie hijack delvis)
- En browser för icke arbetsrelaterad surf
- En browser för arbetsrelaterad surf
- Ev. logga ut och använda helt annan användare för mer icke affärsrelaterat. (risk för spridning av ev. virus ändå antar jag mellan users)
- Grundläggande antivirus etc.
- Lagring sker mot en arbetskatalog på en NAS, övriga saker är read only. Inget sparas på datorn i sig.
- Eventuellt slänga på en PiHole med blocklists över kända fulsajter för att motverka icke avsiktliga klick eller besök.
Fyll gärna på med era tankar om ni har förslag eller kölhala mig om ni tycker jag är vilse i något 😁
Mitt modermodem är trimmat!