Permalänk
Medlem

Corsair H115i PRO XT skänkes

Halloj

Har en Corsair H115i som jag nyss plockat ur datorn och gärna blir av med. Köpte den i slutet av 2021.

Den fungerar bra men den orkar tyvärr inte kyla min 5800x3d något vidare så den blev utbytt mot en Phantom Spirit.

Det är lite repor på basplattan från kanten på IHSen, går att känna med nageln. Ett litet på mitten också.
All kablar, skruvar, fästen och oanvända Corsair fläktar följer med.

Föredrar upphämtning. Bor i Hyssna men kan mötas upp Marks kommun området om det underlättar.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Tja!

Tar gärna mot frakt om du kan tänka skicka

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem

Om du inte lyckas kyla en 5800x3d med en 280mm vattenkylare så är något fel tbh.
Den är mer än kapabel att kyla en 5800x3d, dock så precis som "alla" AMD cpuer så boostar den tills du är uppe på 95-100 grader.
Det gör den även med en 360mm vattenkylare!
Har du kollat tex HWinfo om det kommer upp att du faktiskt förlorat prestanda?

Du gör som du vill, men så länge det inte är något faktiskt fel på den, så ska det var 0 problem för den att kyla din CPU.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Om du inte lyckas kyla en 5800x3d med en 280mm vattenkylare så är något fel tbh.
Den är mer än kapabel att kyla en 5800x3d, dock så precis som "alla" AMD cpuer så boostar den tills du är uppe på 95-100 grader.

Du gör som du vill, men så länge det inte är något faktiskt fel på den, så ska det var 0 problem för den att kyla din CPU.

jup

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Alla är inte bekväma med hög ljudnivå/temp.
Men visste borde den där kylaren klara av att hålla ~85 grader till rimlig ljudnivå.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Alla är inte bekväma med hög ljudnivå/temp.
Men visste borde den där kylaren klara av att hålla ~85 grader till rimlig ljudnivå.

Visst är det så, men det jag menade var att AMD cpuer boostar och toppar 95 grader tillfälligt även med en större kylare.
Det är helt normalt, även om många ser "Oj!!! 95 grader något måste vara fel" så är det inte det.
Sen kylaren han bytt till är visserligen en luftkylare, så det blir en helt annan kurva på hur fläktar jobbar osv mot vatten, men skulle gissa att vid en jämn spelsession där cpun fått kommit upp i temp, att vattenkylaren är tystare tom. (om inte pumpen låter massor)
Men det beror väldigt mycket på hur ens chassi ser ut samt vart kylaren sitter.
Vissa damfilter/fläktgaller kan göra att fläktar låter en hel om en fläkt sitter emot dom.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag vet inte vad som är felet men Phantom Spirit håller den på stabila 83 grader i Prime95 och ca 65 i spel. Innan så låg den på konstant 85-90.
MX-6 pasta i stället för TF-7 gör inte så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga också att datorn är tystare trots att jag har två fläktar till nu.

Permalänk
Medlem

Vilka monteringsdetaljer finns med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Vilka monteringsdetaljer finns med?

Läste inte tillräckligt sakta. Köar gärna mot frakt

Permalänk
Medlem

Om det skiter sig så tar jag gärna fläktarna, bor i Hyssna

Permalänk