Permalänk
Medlem

Vågar man köpa Asrock

Funderar på att uppgradera till en AM5 plattform.
Jag kör m-itx så urvalet är inte jättestort.
Men har hittat ett moderkort som jag fastnat för(Asrock B850I)
Nu till frågan, vågar man köpa Asrock efter allt man hört om att deras moderkort pajar processorer.
Finns ett Asus också med krets B650E, men det är både dyrare samt att jag skulle vilja testa annat märke.
(Asus)
Tänkte slänga in en Ryzen 7 9700x.

Permalänk

nu är jag inte helt insatt i rabalderna runt detta men om man ska hårddra det och ha 0 tolerans att en tillverkare tillfälligt fukkar upp något det så är väl varken ASUS, MSI, eller Gigabyte ett alternativ...

vad jag vet så är väl problemet löst.

precis som att Asus löste problemet med brinnande amd 7000 cpuer efter ett par månader.

och skulle cpu brinna pga moderkortet så kommer reklamationen/garantin även ersätta dig för cpu´n som strök med på köpet.

såvida det faktiskt var pga moderkortet dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Var i princip samma strul på alla kort, bara det att ASRock säljer sådana otroligt större mängder mot vad de andra gör, så de fick bära hundhuvudet. Mitt ASRock har fungerade perfekt sedan oktober 2024.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Asrock bräda i november (Riptide x870) och den har varit utmärkt med en 9800x3d sedan dess. Har inte kört med PBO på och har uppgraderat efter hand som de släppt nya biosar.

Är väldigt nöjd med kortet rent praktiskt, installation och setttings, särskilt som jag ville ha mycket RGB. Bra kontroller man kan ställa in i Bios och slipper dålig extra mjukvara för att styra den. Funkar klockrent med mina 10 Phanteks ARGB fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Var i princip samma strul på alla kort, bara det att ASRock säljer sådana otroligt större mängder mot vad de andra gör, så de fick bära hundhuvudet. Mitt ASRock har fungerade perfekt sedan oktober 2024.

Nu måste jag ha missat nåt, men sedan när är ASRock den största tillverkaren av AMD-moderkort?

Permalänk
Medlem

Tack för svar, ska ändå försöka ha lite is i magen och se om 9800x3d kommer ned i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Tack för svar, ska ändå försöka ha lite is i magen och se om 9800x3d kommer ned i pris.

det är nog tyvärr bara önsketänkande. har du orimlig tur kanske någon butik kör en tillfällig kampanj men annars osannolikt.
7800x3d ligger en tusenlapp under så det talar inte direkt för att 9800x3d kommer röra sig.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu måste jag ha missat nåt, men sedan när är ASRock den största tillverkaren av AMD-moderkort?

Säger bara en sak, Asien existerar och det är där ASRock har satsat.

I Norden är dem förhållandevis små då folk verkar tycka Asus = AMAZING (inklusive mig själv).

ASRock är betydligt större utanför svenska marknaden och är hands down helt klart top 3 moderkortstillverkare då de sällan fyller sina brädor med lull lull och har historiskt varit tokstabila för ett mycket överkomligt pris.

Rekommenderar och köper alltid ASRock när priset är rätt över de andra tillverkarna.

Vågar man köpa ASRock? Ja.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sitter med en 11400f som tuffar på i 4300mhz med upplåst ström. Tycker iofs inte att den är så kass utan hänger med i 3440x1440. Men nu har jag en ny skärm på 165 hz och vill kräma ut allt av mitt 5070.

Permalänk
Medlem

Hade tråkigt och lade en beställning på det Asrockkortet och en 9800x3d.
Får se om det gör nån skillnad i spel som alla säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Nej, det var det inte, såvitt jag vet.

Asrock själva har gått ut och sagt att det troligen berodde på att deras BIOS-inställningar för TDC och EDC var lite för aggressiva och sedan släppt BIOS-uppdateringar för att åtgärda detta.

https://www.techpowerup.com/337416/asrock-motherboard-team-be...

Med det sagt var det ju en liten andel trots allt, så risken var förmodligen ändå någorlunda låg.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q