Återkommande problem efter Windowsuppdateringar

Permalänk

Återkommande problem efter Windowsuppdateringar

Varje Windowsuppdatering i år har inneburit problem på min PC.
Senast slutade min Office att fungera. Gången innan blev det problem med grafikkortet och olika spel. Osv.
Inte alltid så lätt att reparera skadorna som Windows Update ställer till med.

Jag har provat olika inställningar för Windows Update, men det verkar som det inte går att förhindra att uppdateringar installeras.
Verkar bara handla om när datorn ska startas om efteråt.

Stämmer det?
Att man måste få uppdateringar vare sig man vill eller ej. Till skillnad mot Windows 10 tidigare.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Senast slutade min Office att fungera. Gången innan blev det problem med grafikkortet och olika spel. Osv.

Jag har provat olika inställningar för Windows Update, men det verkar som det inte går att förhindra att uppdateringar installeras.

Stämmer det?
Att man måste få uppdateringar vare sig man vill eller ej. Till skillnad mot Windows 10 tidigare.

Vad jag vet är det samma i Windows 10 som Windows 11, dvs automatiska uppdateringar. Känner inte till att de ändrat detta?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad säger Loggboken "Event viewer" när dina krascher uppstår? Möjligt att det inte är relaterat till Windows Update utan någon drivrutin du har installerad. Leta efter felmeddelanden direkt efter krasch under Windows-loggar -> Program eller System.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M89:

Vad säger Loggboken "Event viewer" när dina krascher uppstår? Möjligt att det inte är relaterat till Windows Update utan någon drivrutin du har installerad. Leta efter felmeddelanden direkt efter krasch under Windows-loggar -> Program eller System.

Bra tips. Finns också ett program som heter Tillförlitlighetshistorik som kan hjälpa med att gräva i loggar genom att det sorterar ut de viktiga meddelandena.

Skrivet av Stargate3000:

Stämmer det?

Det låter väldigt konstigt att du skulle få så mycket problem, så jag får också känslan att det är något annat som är problemet med din dator. Kan du vara mer specifik med vad det är som strulat och vilka versioner de programmen har? Du vill inte skippa uppdateringar till Windows, då det händer rätt så ofta att man täpper till säkerhetshål i systemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

De två jag nämnde är dels en lokalt installerad Home/Student Office 2013, och gamla spel som egentligen inte behöver Windows.
Dom är som dom är.

Men ok, då är det bara att bita ihop och ta smällarna när uppgraderingarna kommer.
Eller gå över till Ubuntu kanske.

Detta säger mig ingenting:

Fel på programnamn: AllInOneLauncher.exe, version: 1.0.0.0, tidsstämpel: 0x66e8bb0a
Fel på programnamn: KERNELBASE.dll, version: 10.0.26100.4652, tidsstämpel: 0x730de2a8
Undantagskod: 0xe0434352
Felförskjutning: 0x00000000000c7f9a
Felprocess-ID: 0x1C48
Felprocess för starttid för program: 0x1DBF3D39806CBDA
Felsökväg för program: C:\Users\larsg\AppData\Roaming\BFME All In One Launcher\AllInOneLauncher.exe
Modulsökväg för fel: C:\WINDOWS\System32\KERNELBASE.dll
Rapport-ID: a8b371b5-b587-4562-be95-84bb270e5738

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

De två jag nämnde är dels en lokalt installerad Home/Student Office 2013, och gamla spel som egentligen inte behöver Windows.
Dom är som dom är.

Men ok, då är det bara att bita ihop och ta smällarna när uppgraderingarna kommer.

Fel på programnamn: AllInOneLauncher.exe, version: 1.0.0.0, tidsstämpel: 0x66e8bb0a
Fel på programnamn: KERNELBASE.dll, version: 10.0.26100.4652, tidsstämpel: 0x730de2a8
Felsökväg för program: C:\Users\larsg\AppData\Roaming\BFME All In One Launcher\AllInOneLauncher.exe

BFME = Battle for middle earth , är det nån spellauncher du har som är problemet ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Stämmer det?

Jag har "Hämta de senaste uppdateringarna så snart de är tillgängliga" på "Av" i mitt virtuella Windows 11.

Men om du vill inaktivera Windows Update helt (inte rekommenderat gällande säkerhetsuppdateringar), så kan du gå efter följande guide: https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/4036388/h....

Denna inställning återställs när du har startat om datorn, så du måste göra detta efter varje uppstart. Jag valde att inaktivera tjänsten, och stoppade den. Startade sen om den virtuella maskinen för att se vad som hände efter en omstart. Då hade Windows startat tjänsten och ändrat om den till manuell körning.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stargate3000:

Dom är som dom är.

Det som du kan göra med informationen ovan är att googla. Tex kan man söka på programnamnet om det är fler som har problem. Just AllInOneLauncher.exe är det flera som har problem med, och det föreslås någon ersättningsversion till det programmet om man får problem.

Office 2013 kör jag också och har aldrig haft problem med att den krashar efter uppdatering. Men om du kommer hit när du får dessa krasher och klistrar in information ovan så kan du ju få hjälp. Det kan vara så att någon underliggande komponent inte är helt frisk. Tex någon version av .Net framework eller liknande som brukar användas av många olika program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går att blockera, med hjälp av brandvägg och blockering av bl.a. svchost (dess wuauserv, BITS, Delivery optimization m.m.).
Jag har blockerat en hel del och bara avblockerar några av dem tills det fungerar när jag vill uppdatera, minns inte exakt vilka som behövs.
Bara testa sig fram genom att blockera och sedan testa en manuell Windows update tills ger ifrån sig felmeddelanden. Så förhoppningsvis slipper du vara beta testare åt MS.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det som du kan göra med informationen ovan är att googla. Tex kan man söka på programnamnet om det är fler som har problem. Just AllInOneLauncher.exe är det flera som har problem med, och det föreslås någon ersättningsversion till det programmet om man får problem.

Office 2013 kör jag också och har aldrig haft problem med att den krashar efter uppdatering. Men om du kommer hit när du får dessa krasher och klistrar in information ovan så kan du ju få hjälp. Det kan vara så att någon underliggande komponent inte är helt frisk. Tex någon version av .Net framework eller liknande som brukar användas av många olika program.

Efter en uppdatering av Windows fungerade inte Outlook längre. Installerade den, men då frågades efter nyckel. Skulle alltså kosta.
Avinstallerade, men då fungerade inte Word längre.
Körde programmet E-Post, som drog igång en gratisversion av Outlook. Då kunde jag installera min Office 2013 ok igen.

Ja efter uppgradering till 24H2 fick jag leta efter en ny version av AllInOneLauncher.exe. Sen fungerade det tills nästa uppgradering, då tydligen AMD grafikdrivrutin försvann. Fungerade igen efter nedladdning/installation av den.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag har "Hämta de senaste uppdateringarna så snart de är tillgängliga" på "Av" i mitt virtuella Windows 11.

Men om du vill inaktivera Windows Update helt (inte rekommenderat gällande säkerhetsuppdateringar), så kan du gå efter följande guide: https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/4036388/h....

Denna inställning återställs när du har startat om datorn, så du måste göra detta efter varje uppstart. Jag valde att inaktivera tjänsten, och stoppade den. Startade sen om den virtuella maskinen för att se vad som hände efter en omstart. Då hade Windows startat tjänsten och ändrat om den till manuell körning.

Tack. Disablar windowsUpdate tjänsten

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Det visar sig att tjänsten inte bara går igång igen efter omstart, utan även efter att datorn varit i vila under natten.
Det blir tyvärr ohållbart i längden.

Permalänk
Medlem

@Stargate3000:
Vad hindrar dig från att gå över till exempelvis Ubuntu 24.04 LTS idag?

Själv kör jag fortfarande Windows-program (Photoshop/Lightroom) i Windows 10, men har stängt av alla automatiska uppdateringar sedan länge.

Ang. uppdateringar, så installerar jag kumulativa uppdateringar manuellt och offline mha filer från Microsoft Update Catalog:
https://catalog.update.microsoft.com

Kräver dock att du har koll på vilken KB som är den senaste. Det går dock att se på sidan nedan:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/windows-11-version-...

Så för att hämta senaste officiella uppdateringen för Windows 11 Version 24H2, så söker du efter "KB5062553".

https://catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5062553

Att själv ha full kontroll över uppdateringarna i Windows gör att jag sover bättre på nätterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Det visar sig att tjänsten inte bara går igång igen efter omstart, utan även efter att datorn varit i vila under natten.
Det blir tyvärr ohållbart i längden.

Vad synd :/ Dock av förståeliga skäl när det kommer till säkerhetsuppdateringar.

Skrivet av walkir:

@Stargate3000:
Vad hindrar dig från att gå över till exempelvis Ubuntu 24.04 LTS idag?

Inte Ubuntu. Många Windows-vana personer som ska testa Linux för första gången, ska aldrig börja med Ubuntu. De ska börja med en miljö som liknar Windows, nämligen Cinnamon, och då Linux Mint Cinnamon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Inte Ubuntu. Många Windows-vana personer som ska testa Linux för första gången, ska aldrig börja med Ubuntu.

TS nämnde själv Ubuntu, så fortsatte enbart på det spåret.

Sen har jag svårt att förstå vad som skulle göra GNOME så olämpligt för Windows-användare. Tycker det är svårslaget tillsammans med Arc Menu och Dash to Panel.

Annars är även Kubuntu med KDE ett trevligt val, men själv föredrar jag enkelheten i GNOME.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sen har jag svårt att förstå vad som skulle göra GNOME så olämpligt för Windows-användare. Tycker det är svårslaget tillsammans med Arc Menu och Dash to Panel.

Annars är även Kubuntu med KDE ett trevligt val, men själv föredrar jag enkelheten i GNOME.

Aha Många Windows-vana användare blir "skrämda" av det nya gränssnittet. De är vana med ett visst utseende och så ska de lära sig något nytt. Vissa gillar det, men många ogillar det.

Visa signatur

Permalänk

Jag vet inte om detta är kopplat till en windowsuppdatering, men på senare tid dyker det titt o tätt upp en vit ikon på skrivbordet.
Kan vara kopplat till Anteckningar/Notepad
Ikonen har ingen text, och det går inte att dubbelklicka på den.
Om man högerklickar kommer en liten meny, Klipp ut, Skapa genväg, Ta bort.
Väljer man Skapa genväg så händer ingenting. Jag brukar ta bort den.
Har provat att reparera och även återställa Anteckningar utan resultat.

Permalänk
Medlem

Låter som ditt OS är skadat, eventuellt pga hårdvarufel, och behöver installeras på nytt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Inte Ubuntu. Många Windows-vana personer som ska testa Linux för första gången, ska aldrig börja med Ubuntu. De ska börja med en miljö som liknar Windows, nämligen Cinnamon, och då Linux Mint Cinnamon.

Skrivet av walkir:

Zorin OS
Då får man GNOME + Dash to Panel + Arc Menu förinstallerat.
Så man slipper krångla med extensions (om man nu tycker det är krångligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Zorin OS
Då får man GNOME + Dash to Panel + Arc Menu förinstallerat.
Så man slipper krångla med extensions (om man nu tycker det är krångligt).

Det beror helt och hållet på smak. Muskelminne i ett annat operativsystem är bättre än att träna muskelminnet med något nytt, beroende på vem man pratar med, såklart.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låter som ditt OS är skadat, eventuellt pga hårdvarufel, och behöver installeras på nytt.

Kanske. Men varför säger inte Windows det i så fall?
Jag testade att avinstallera Anteckningar. Men txt filer öppnas fortfarande av Anteckningar, som dock säger att det finns en nyare version.
Verkar inte gå att avinstallera Anteckningar helt:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skrivet av Stargate3000:

Jag testade att avinstallera Anteckningar. Men txt filer öppnas fortfarande av Anteckningar, som dock säger att det finns en nyare version.

I mina öron är det precis det ditt windows säger till dig.
Att det är skadat bortom all möjlighet att reparera.

1. Ta backup på allt viktigt.

2. kolla att dina diskar är OK med SMART.
https://www.tenforums.com/tutorials/163843-how-check-drive-he...

3 Kolla att dina minnen är OK
https://www.howtogeek.com/260813/how-to-test-your-computers-r...

4. Ominstallera windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stargate3000:

Vill du kunna välja vilka program du har installerade på den nivån så prova en Linux-dist istället. Om du bara vill att txt-filer ska öppnas med ett annat program så välj standardprogram för txt-filer till någon annan app. Sök efter Standardappar så hittar du det.

Visa signatur

Permalänk

Jag körde en Lenovo Vantage. Felsökning av all hårdvara. Inga fel.
En återställning där alla program tas bort är inte värt bara för att jag får dras med en tom ikon på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

En återställning där alla program tas bort är inte värt bara för att jag får dras med en tom ikon på skrivbordet.

Vantage felsöker dock inte Windows installationen. Kan fortfarande vara fel på Windows installationen. Jag har ingen sån ikon du pratar om på någon av mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stargate3000:

Det verkar dock vara en hel del mer än en icon som du har problem med enligt ditt första inlägg.
Kan det vara så att du har valt att visa dolda filer i utforskaren? Jag har en desktop.ini fil på skivbordet som hela tiden kommer tillbaka. Det är en dold fil, vilket gör att den visas som en blek vit ruta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det verkar dock vara en hel del mer än en icon som du har problem med enligt ditt första inlägg.
Kan det vara så att du har valt att visa dolda filer i utforskaren? Jag har en desktop.ini fil på skivbordet som hela tiden kommer tillbaka. Det är en dold fil, vilket gör att den visas som en blek vit ruta.

Nej, jag hade inte Visa dolda filer.
Jag körde CHKDSK /r /f
Verkade hitta några fel som den rättade.
Den tomma ikonen på skrivbordet försvann sen.
Hoppas det håller i sig:)

Permalänk

Vilken tur att jag inte ominstallerade datorn. Med allt jobb det för med sig.
När det räckte med en CHKDSK:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Vilken tur att jag inte ominstallerade datorn. Med allt jobb det för med sig.
När det räckte med en CHKDSK:)

Kul att det löste sig!

Kör själv SFC, DISM och CHKDSK inför varje ny uppdatering månadsvis offline

Permalänk
Skrivet av walkir:

Kul att det löste sig!

Kör själv SFC, DISM och CHKDSK inför varje ny uppdatering månadsvis offline

Bra tips:)