Permalänk
Medlem

Standoffs ATX

Hej!

Jag har beställt nytt moderkort och kommer byta från mATX till ATX. Jag har inte kvar distanserna som jag tror kom med chassit och behöver därför köpa ny då jag antar att det behövs fler. Jag är osäker på vilka som behövs och om det finns i olika storlekar. Funkar det dessa skruvkit från Kjell eller är det annat man behöver tänka på?

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/mon...

Visa signatur

"Just think of me as one you never figured..."

Permalänk
Medlem

Delen av standoffs som man skruvar in i chassit ska vara standard såvitt jag vet. Det som kan skilja sig åt är gängorna på insidan, alltså vad för typ av skruv man skruvar fast moderkortet med i standoffsen.

Oavsett så tror jag att de du redan har i chassit räcker, typ en i varje hörn av moderkortet räcker ganska väl (en i mitten också), så länge man inte trycker i någon komponent med väldigt kraft på ett område som saknar standoff.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

som ovan säger de viktigaste brukar vara de 4 runt cpu då kylaren kan potentiellt ha en tendens att böja moderkortet annars.

även runt PCI-e portarna kan va bra att ha en i varje hörn så teoretiskt räcker de 6 som ska vara närmast baksidan 2 längst upp, 2 på mitten, och 2 längst ner.

närmast fronten brukar ju genrellt inte sitta något som direkt har någon vikt mestadels kontakter så ingen större påfrestning där.

vill dock ha för mig m-atx använder lika många skruvar bara olika placerade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren! Men om det skulle behövas fler fattar jag det som att kittet från Kjell bör fungera?

Visa signatur

"Just think of me as one you never figured..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinnen:

Ok, tack för svaren! Men om det skulle behövas fler fattar jag det som att kittet från Kjell bör fungera?

Yepp

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM