Permalänk
Medlem

Ingen signal till skärm

Hej, får just nu ingen signal till min monitor och har provat de mesta, har bland annat resetat cmos och testat starta datorn med en ram sticka. Datorn fungerade fint innan jag målade rummet, jag passade på att rengöra datorn lite med en dammsugare. Datorn startar med alla fläktar och led ljus på men det händer dock några lustiga saker förutom att jag inte får någon signal till skärmen, mitt tangentbord sätts på men inte musen och när jag håller in datorn start knapp så börjar den blinka efter några sekunder vilket är något jag inte sett den göra innan och när jag släpper knappen hör jag att fläktarna drar igång lite hårdare, men jag kanske är schizofren och det inte har något med problemet att göra.

Kom gärna med några tips och tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så illa att du råkar kortsluta moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Kan det vara så illa att du råkar kortsluta moderkortet?

Går det att ta reda på ifall jag gjort det?

Permalänk
Medlem

Du har nog kortslutit något med dammsugaren. Man skall absolut inte dammsuga datorn. Jag hade börjat med ett annat moderkort.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det låter inte särskilt lovande. Men om jag hade varit i din sits så hade jag provat att successivt plockat bort delar som inte är väsentliga för att starta datorn. En ramsticka i taget, och har du ett internt grafikkort så hade jag provat att använda det.

Du har inte råkat kopplat ur någon kabel när du dammsög den?

Permalänk
Medlem

Grundregeln är alltid att koppla ur allt som inte behövs och sen sätta in resten en sak i taget. Prova även att sätta minnet i en annan port.
Dubbelkolla att ingen distans eller något annat tappat fästet när du flyttat runt datorn.

Jag har själv dammsugit mina datorer i 20+ år och aldrig märkt något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeO:

Det låter inte särskilt lovande. Men om jag hade varit i din sits så hade jag provat att successivt plockat bort delar som inte är väsentliga för att starta datorn. En ramsticka i taget, och har du ett internt grafikkort så hade jag provat att använda det.

Du har inte råkat kopplat ur någon kabel när du dammsög den?

Har inte så många saker som jag kan plocka bort, redan testat med en ram sticka även. Har just nu kopplat bort alla usb enheter men fortfarande ingenting.

Permalänk
Medlem

Fick igång datorn nu, vet inte riktigt vad som gjorde att den startade igen med drog in och ut alla kablar och använde nya uttag, vilket lättnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinotuna:

Fick igång datorn nu, vet inte riktigt vad som gjorde att den startade igen med drog in och ut alla kablar och använde nya uttag, vilket lättnad.

Skönt att höra! Håller tummarna att den fortsätter med det.