Elgatos nya webbkamera har utbytbara filter

Permalänk
Melding Plague

Elgatos nya webbkamera har utbytbara filter

Använder vanliga 49-millimetersfilter för objektiv till systemkameror.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser inte riktigt funktionen med att kunna slänga på ett filter på en webkamera. Om man inte sätter på typ ett nd10 filter för att blocka all upptagning när den inte används. Sen tvivlar jag lite på att många med kamera har en 49 millimeters glugg och då filter som passar redan. Men men vad vet jag...

Permalänk
Medlem

Trodde seriöst att den skulle kosta mycket mer, men 2 400 är ändå överkomligt.

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantica4ever:

Ser inte riktigt funktionen med att kunna slänga på ett filter på en webkamera. Om man inte sätter på typ ett nd10 filter för att blocka all upptagning när den inte används. Sen tvivlar jag lite på att många med kamera har en 49 millimeters glugg och då filter som passar redan. Men men vad vet jag...

Fast då är det väl mer praktiskt med sånt där plastlock man placerar framför linsen som många webbkameror redan har?

Kan dock hålla med att detta känns rätt onödigt i stort. De streamers som är så pass seriösa med kamerautrustningen att de vill ha 1/50 slutartid har sannolikt redan en systemkamera som webbkamera.

Permalänk
Medlem

Om du inte ser funktionen är du nog inte den tänkta målgruppen. Spontant tänker jag att det finns en massa streamers (och folk som vill bli streamers) som slänger på olika mist filter. Kanske en del vil köra med polfilter. Just nu är ju Starlight filter lite inne, så säkert såna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Sen tvivlar jag lite på att många med kamera har en 49 millimeters glugg och då filter som passar redan. Men men vad vet jag...

Jag har massor med 52 mm filter (UV, ND samt polariserande), så det behövs enbart en stepring från 49->52 mm

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/filter/s...

Kör redan idag med samma filter mellan mina Nikon- och Olympus-system med stepringar i olika storlekar.

Just polfilter tar effektivt bort reflektioner i glasögon och andra reflekterande ytor.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Om du inte ser funktionen är du nog inte den tänkta målgruppen. Spontant tänker jag att det finns en massa streamers (och folk som vill bli streamers) som slänger på olika mist filter.

Helt klart inte målgruppen då jag bara använder det i arbetet under möten. Har nog aldrig sett en streamer använda det men är också ganska smal i vad jag kikar på. Men kul att lära mig något nytt 👍

Skrivet av walkir:

Jag har massor med 52 mm filter (UV, ND samt polariserande), så det behövs enbart en stepring från 49->52 mm

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/filter/s...

Kör redan idag med samma filter mellan mina Nikon- och Olympus-system med stepringar i olika storlekar.

Just polfilter tar effektivt bort reflektioner i glasögon och andra reflekterande ytor.

Inomhus i de flesta miljöer bör det inte finnas så många reflektioner. I alla fall utifrån att du som som streamer ofta skapat en miljö lämplig för ditt yrke?

Sen borde det väl bli en risk för Vinjettering om du väljer att stacka flera filter?

Permalänk
Medlem

F/2 är fyra gånger så ljusstarkt som f/4

Men vad betyder att fokus är låst? Låst på vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

F/2 är fyra gånger så ljusstarkt som f/4

Men vad betyder att fokus är låst? Låst på vad?

Fokus är låst på ett visst avstånd.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Sen borde det väl bli en risk för Vinjettering om du väljer att stacka flera filter?

Beror helt på typ av objektiv. Vid extrem vidvinkel, så är det givetvis en risk, medan en makrolins inte alls berors av vinjettering.

Tror jag kör med 37->52mm stepring på min normalzoom här. Min vidvinkel kör med 77mm i låg profil.

Edit: Kan tillägga att på en webbkamera med mikroskopisk sensor, så lär allt över 30mm vara en god marginal.

Permalänk
Medlem

Så i praktiken manuell fokus, där du ställer in fokusdjup manuellt? Det låter ju skitdumt för allt och alla som rör sig det minsta fram och tillbaka. Jag läste artikeln men blev inte klokare. Jag hade gissat att låst snarare är "tracking".

.
Permalänk
Medlem

Denna illustration är dessutom helt ovidkommande. Illustrationen visar ju bara hur fokus fungerar, typ. Om du inte fokuserar på oändlighet så är ju fokus alltid "låst" där du har ditt skärpeplan. Flyttar du skärpeplanet med fokusringen, eller flyttar kameran fram eller tillbaka, så kommer fokus vara "låst" där du har det nya skärpeplanet.

Har extremt svårt att tro att denna kamera har ett exakt skärpedjup på x meter från kameran som inte går att flytta. Så - fortfarande extremt oklart, i alla fall för mig, vad "fokus är låst" betyder.

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Så i praktiken manuell fokus, där du ställer in fokusdjup manuellt? Det låter ju skitdumt för allt och alla som rör sig det minsta fram och tillbaka. Jag läste artikeln men blev inte klokare. Jag hade gissat att låst snarare är "tracking".

Fokusdjup eller skärpedjup som det oftare kallas är inte samma som fokusavstånd. Fokusavståndet är helt enkelt fast och inte justerbart. Kameran fokuserar alltid på samma avstånd. Det fungerar hyfsat på en webkamera eftersom:
A. bildsensorn är liten och det ger större skärpedjup
B. webbkameras syfte är att avbilda en persons ansikte/överkropp. Det betyder att objektet alltid befinner sig på relativt likt avstånd.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Denna illustration är dessutom helt ovidkommande. Illustrationen visar ju bara hur fokus fungerar, typ. Om du inte fokuserar på oändlighet så är ju fokus alltid "låst" där du har ditt skärpeplan. Flyttar du skärpeplanet med fokusringen, eller flyttar kameran fram eller tillbaka, så kommer fokus vara "låst" där du har det nya skärpeplanet.

Har extremt svårt att tro att denna kamera har ett exakt skärpedjup på x meter från kameran som inte går att flytta. Så - fortfarande extremt oklart, i alla fall för mig, vad "fokus är låst" betyder.

Nu hann du skriva ett till inlägg medan jag skrev mitt förra svar.
Men det är precis så det fungerar "denna kamera har ett exakt skärpedjup på x meter från kameran som inte går att flytta."

nu är det inte x meter utan snarare decimeter.

edit: mer info om den typen av lins
https://en.wikipedia.org/wiki/Fixed-focus_lens

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu hann du skriva ett till inlägg medan jag skrev mitt förra svar.
Men det är precis så det fungerar "denna kamera har ett exakt skärpedjup på x meter från kameran som inte går att flytta."

nu är det inte x meter utan snarare decimeter.

edit: mer info om den typen av lins
https://en.wikipedia.org/wiki/Fixed-focus_lens

Fast fokusavstånd... Ser man på. Trodde verkligen inte det. Men OK, pyttesensor och brett synfält ger ju såklart mycket skärpedjup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Fast fokusavstånd... Ser man på. Trodde verkligen inte det. Men OK, pyttesensor och brett synfält ger ju såklart mycket skärpedjup.

Det var faktiskt inte hel kristallklart vad som avsågs förrän man såg "info"-bubblan i specen:

https://www.elgato.com/se/sv/p/facecam-4k

Fokus:
30 – 120 cm (11.8 – 47.2 in) at 4K
25 cm (9.8 in) – ∞ at 1080p

Likadant med AP
f/4.0 i 2160p60 och f/2.4 i 1080p60

Permalänk

2400 spänn är väl okej för en relativt bra kamera... Men jag har fortfarande svårt att köpa varför de ändå kostar så mycket. Typ 800 känns som en lagom nivå för denna, iallafall jämfört mot vad du får när du köper en mobil. Den är antagligen fortfarande inte bra nog att det inte skulle bli bättre bild om du helt enkelt istället köpte en mobil för samma peng, vilket är sjukt tycker jag.

Betalar du två och ett halvt tusen för en kamera så bör den vara MINST lika bra som den bästa kameran som finns på vilken mobil som helst, och bättre därtill då den faktiskt är gjord för att vara just en kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det var faktiskt inte hel kristallklart vad som avsågs förrän man såg "info"-bubblan i specen:

https://www.elgato.com/se/sv/p/facecam-4k

Fokus:
30 – 120 cm (11.8 – 47.2 in) at 4K
25 cm (9.8 in) – ∞ at 1080p

Likadant med AP
f/4.0 i 2160p60 och f/2.4 i 1080p60

Tack för den. Blev ännu mer förvirrad när jag läste om artikeln, eftersom det står att man i mjukvaran kan ställa in "zoom". Terminologisoppa.

Max 120cm fokusavstånd för 4K är ju på riktigt inte mycket. Det lär ju många missa och undra varför kameran inte funkar som den ska...

Permalänk
Medlem

Skulle inte lita på att bara ND10 stoppar en Starvis 2 om det inte är ett väldigt mörkt rum. Sätt på ett vanligt 49mm linsskydd istället, de är billigare och behöver inte skruvas fast.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Skulle inte lita på att bara ND10 stoppar en Starvis 2 om det inte är ett väldigt mörkt rum. Sätt på ett vanligt 49mm linsskydd istället, de är billigare och behöver inte skruvas fast.

Och köper man direkt från Elgato så ingår dessutom ett sånt linsskydd enligt artikeln.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Märkligt att denna bara klarar 4k60 med MJPEG men 1440p med NV12, medans Pro klarar bara 1080p60 med NV12. Pro har H264 upp till 4K60. Tror de separerar konsument mot Industriell på det viset. 4K60 mjpeg är lite som att sminka en gris.
Hade gärnat sett att denna reklamartikel hade reflekterat om detta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Och köper man direkt från Elgato så ingår dessutom ett sånt linsskydd enligt artikeln.

Yepp, egentligen behöver man inte köpa något extra alls.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Generiska objektivskydd kostar typ 20 spänn.

Permalänk

Det känns lite som lurendrejeri med dessa webbkamerors priser, man får en ny mobil som är smäckrare och fullproppade med funktioner för samma pris, dessa webkameror sitter i stora tomma lådor och har 1 lins som är fast?