Vilken av dessa skärmar är bra?

Permalänk
Medlem
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

själv skulle jag köpa MSI skärmen. såg att mission skärmen inte har vesa fäste så du kan inte montera den på en arm om du vill det i framtiden. Själv tycker jag msi gör bra grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

själv skulle jag köpa MSI skärmen. såg att mission skärmen inte har vesa fäste så du kan inte montera den på en arm om du vill det i framtiden. Själv tycker jag msi gör bra grejer

tänkte ha den skärmen stående bara på bordet, så är MSI BRA Skärmar? vad tycker du om mission skärmen?

Permalänk
Medlem

Har väl inget direkt att säga om mission. Vet att en kompis har en och tror han är nöjd men är inget märkte jag satt mig in i.
Själv tycker jag LG är bland dom bästa men har inte hört något dåligt om msi. hat själv använt deras moderkort och grafikkort som jag nu har sålt till mion kompis men funkar fint fortfarande för honom. Jag gillar själv vad msi gör

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmarna är 34-tums UW med 3440x1440/180 Hz och VA-paneler. Det frågas ofta om dem och så långt de verkar är det i grunden samma eller ekvivalenta produkter. Skillnaden är att MSI är en global tillverkare där denna modell antagligen är på botten av deras produktsortiment. "Mission" är OEM knutet till Netonnet.

Ingen av dem är nog "bäst" i någon som helst mening. De är förmodligen bland de allra enklaste modellutbudet där det som är sämre är något random från kinesisk dropshipping. Därför är detta skärmar man kan vara alldeles nöjd med bara man har rätt nivå på sin förväntan. Och där är de förmodligen just ekvivalenta.

Det viktiga här är ifall 34-tums UW med 3440x1440/180 Hz och VA-paneler är rätt produkt, att det svarar mot det behovet man har? För även om MSI MAG 342CQR eller Mission SG34GSR vore mycket bättre skärmar än vad de nu är så kan de fortfarande vara fel skärmar. Då blir det ju än mer meningslöst att prata om "bäst" ifall man är ute efter en helt annan sort skärm.

Permalänk
Medlem

MSI skärmen använder sig av VESAs Adaptive-Sync protokollet (kan man skriva så?) medan Missionen skärmen saknar det verkar det som.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bael:

MSI skärmen använder sig av VESAs Adaptive-Sync protokollet (kan man skriva så?) medan Missionen skärmen saknar det verkar det som.

VESA Adaptive Sync är normen idag och inbyggt i princip varenda skärms kretsuppsättning sedan ca 10 år tillbaka. Undantagen för skärmar är närmast de med G-Syncmoduler och modeller som en del Zowie-skärmar där man medvetet valt bort adaptiv synk. När det saknas information om adaptiv synk är det oftast för att försäljaren eller tillverkaren helt enkelt inte nämner det eller glömt bort att nämna det. Nu kan det ju förstås vara så att Netonnet medvetet valt bort det hela och begärt en firmware där funktionen är avstängd. Fast det vore oväntat. Oftast vill man behålla funktionen (även när det fungerar dåligt) för att kunna bocka för det i en funktionslista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VESA Adaptive Sync är normen idag och inbyggt i princip varenda skärms kretsuppsättning sedan ca 10 år tillbaka. Undantagen för skärmar är närmast de med G-Syncmoduler och modeller som en del Zowie-skärmar där man medvetet valt bort adaptiv synk. När det saknas information om adaptiv synk är det oftast för att försäljaren eller tillverkaren helt enkelt inte nämner det eller glömt bort att nämna det. Nu kan det ju förstås vara så att Netonnet medvetet valt bort det hela och begärt en firmware där funktionen är avstängd. Fast det vore oväntat. Oftast vill man behålla funktionen (även när det fungerar dåligt) för att kunna bocka för det i en funktionslista.

Anledningen att jag skrev så är att frågan är ställd till NoN om skärmen har "adaptiv sync" men dom har valt att inte svara på frågan om man läser på NoN vilket kan tolkas som att den inte har det!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bael:

Anledningen att jag skrev så är att frågan är ställd till NoN om skärmen har "adaptiv sync" men dom har valt att inte svara på frågan om man läser på NoN vilket kan tolkas som att den inte har det!

Ok! Eller så vet de inte själva vad som gäller, vilket är vanligare än man kan tro.

Vilket pekar mot den köpstrategi jag förespråkar. Med tretton skärmar på dussinet och flera tusen modeller på marknaden väljer man bland de modeller som är testade och bekräftade. Omöjligt att få konkreta svar allt som finns där ute. När det saknas utförliga tester och detaljerad info som bekräftar produktens nivå blir ett köp en ren chansning. Fast har man bara förväntan på rätt nivå går det nog bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ok! Eller så vet de inte själva vad som gäller, vilket är vanligare än man kan tro.

Japp, det gamla talesättet man får vad man betalar för, det gäller även kompetens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Har väl inget direkt att säga om mission. Vet att en kompis har en och tror han är nöjd men är inget märkte jag satt mig in i.
Själv tycker jag LG är bland dom bästa men har inte hört något dåligt om msi. hat själv använt deras moderkort och grafikkort som jag nu har sålt till mion kompis men funkar fint fortfarande för honom. Jag gillar själv vad msi gör

det finns inga videos på ''mission'' skärm ... är det den bästa skärmen eller dålig att spela på typ alla spel ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Teezo41:

det finns inga videos på ''mission'' skärm ... är det den bästa skärmen eller dålig att spela på typ alla spel ?

Som jag skriver om ovanför. Med tusentals olika spelskärmar på marknaden går det inte att få konkret information om alla skärmar. Än mindre exakta jämförelser mellan två modeller. Om du vill ha uppslag på de faktiskt bästa spelskärmar baserat på seriösa tester, då har du till exempel detta:

https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/gaming

Det man kan säga på rak arm är att Mission-skärmen inte är den allra bästa, vilket är av sin natur. Det är en produkt som bara säljs av en butik och det är en lågprisprodukt. Detta är motsvarigheten till att köpa en billig mikrovågsugn av okänt märke i på överskottsbolaget eller liknande. Du får aldrig det objektivt bästa, det kan du vara helt säker på. Fast du kanske får en som är tillräckligt bra för dina behov för så lite pengar som möjligt? Vilket då är fråga som du bara kan svara själv på genom att köpa den.

Vill du ha en spelskärm som är bekräftat den bästa spelskärmen måste du vända på det hela och utgå från faktiska tester. Och räkna med att betala mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som jag skriver om ovanför. Med tusentals olika spelskärmar på marknaden går det inte att få konkret information om alla skärmar. Än mindre exakta jämförelser mellan två modeller. Om du vill ha uppslag på de faktiskt bästa spelskärmar baserat på seriösa tester, då har du till exempel detta:

https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/gaming

Det man kan säga på rak arm är att Mission-skärmen inte är den allra bästa, vilket är av sin natur. Det är en produkt som bara säljs av en butik och det är en lågprisprodukt. Detta är motsvarigheten till att köpa en billig mikrovågsugn av okänt märke i på överskottsbolaget eller liknande. Du får aldrig det objektivt bästa, det kan du vara helt säker på. Fast du kanske får en som är tillräckligt bra för dina behov för så lite pengar som möjligt? Vilket då är fråga som du bara kan svara själv på genom att köpa den.

Vill du ha en spelskärm som är bekräftat den bästa spelskärmen måste du vända på det hela och utgå från faktiska tester. Och räkna med att betala mer.

vilka är BRA Skärmen då?

AOC 34" CU34G2XP VA WQHD är väll bra som GAMING Skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teezo41:

vilka är BRA Skärmen då?

Kanske? Vissa älskar VA-paneler, andra hatar det. Vilken kategori du hör till vet bara du.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Teezo41:

vilka är BRA Skärmen då?

AOC CU34G2XP-modellen kan du googla fram en hel del tester på som bekräftar den som en duglig spelskärm i budget och instegsklass. Föregångaren CU34G2X (utan P på slutet) hade en del problem med tydlig eftersläp vilket är vanligt med VA-paneler. För den del användare är detta en dealbreaker och de kan inte spela på sådana skärmar. Andra spelar på för glatta livet. Jag har själv ingen aning om detta är förbättrat hos den moderna P-versionen, men det kanske testerna man finner eller googlar fram kan bekräfta?

Alla har olika definitioner på vad som är "bra" eller "bäst" så här kan du försöka googla fram tester och diskussioner se om den svarar mot det du önskar. Vilket då är en metod för att bli säker på vad man köper för skärm.

Permalänk
Medlem

Det "lättaste" sättet att få reda på vad som är bäst för dig är nog att köpa ena (eller båda) och testa dom försiktigt i enlighet med butikens med öppet köp-regler.

Själv va jag ute efter en 34" UW-skärm här i våras också. Jag landade i Dells AW3425DWM av olika anledningar (foten och just att det inte skulle vara en no-name brand utan recensioner, samt va orolig för att just billiga VAs skulle vara värdelösa), men jag är väldigt nöjd med den. Inte haft några problem med eftersläpningar t.ex. Skärmen används blandat syfte, men b.la. i FPS-spel där eftersläpningar är väldigt jobbiga. Ser att den finns på Dustin just nu för samma pris som MSI-modellen (dock beställningsvara vad det nu betyder i leveranstid)

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM