Så mycket tjänar utvecklare hos Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Satan vad fattiga vi är i sverige helt plötsligt. Vilka jädra löner..

Om du kollar levnadskostnaderna i USA så inser du snabbt att dom inte upplever sig som rika. Har haft kollegor i USA - och dom tycker vi har det bättre.

Dom får betala allt själva, sjukvård, förskola, skola med mera, det är sjukt höga fastighetspriser och all service runt.

Men med det sagt finns inte heller samma tak som vi har i Sverige. Det går att få jobb med riktigt hög lön så man lite springer fortare än kostnaderna ökar. I Sverige planar det ut rätt snabbt högre upp i stegen - snitt VD-lönen är väl typ 100tkr/mån i Sverige. Om du ska ha riktigt höga inkomster måste du typ vara delägare eller eget företag

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skatt på lön,ja. Dyrt att bo annars.
Florida har 25% skatt på hans lön
Sen har man 1.55% skatt på fastighetens värde i Tallahassee

Som alltid är det svårt att räkna ut exakt, men en sådan lön i Florida är inte motsvarig samma här

Nja, inte på det värdet. Skatten är på "assesed value" och inte "apraised value" så han pröjsar väl typ $3500 om året i property tax. Stor skillnad mot exempelvis Los Angeles där du betalar property tax baserat på försäljningspris.

Har inte någonstans sagt att en sådan lön motsvarar samma här i Sverige, tycker snarare jag framhållit exakt tvärtom i tråden.

Det jag försöker förmedla är att det är stora skillnader var man bor i USA samt att även om dom i snitt tjänar mer så har dom också högre kostnader. Men det är inte svart eller vitt.

Edit: Dessa regionala skillnader som finns gör att många på riktigt funderar på var dom ska bo baserat på hur mycket dom får för pengarna. Min kompis i Florida flyttade dit från Kalifornien delvis av ekonomiska skäl. Han jobbar 100% hemifrån så har kvar samma jobb och lön som innan och för honom blev det en stor vinst att flytta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Vilket skitsnack, detta har absolut inget med politik att göra och problemet är när personer som du försöker dra in det i minsta lilla.

Det här är högst aktuellt och väldigt intressant på en sida som Sweclockers där många av oss jobbar inom branchen.

Självklart är löner politik.

Skrivet av BrottOchStraff:

Om du kollar levnadskostnaderna i USA så inser du snabbt att dom inte upplever sig som rika. Har haft kollegor i USA - och dom tycker vi har det bättre.

Dom får betala allt själva, sjukvård, förskola, skola med mera, det är sjukt höga fastighetspriser och all service runt.

Men med det sagt finns inte heller samma tak som vi har i Sverige. Det går att få jobb med riktigt hög lön så man lite springer fortare än kostnaderna ökar. I Sverige planar det ut rätt snabbt högre upp i stegen - snitt VD-lönen är väl typ 100tkr/mån i Sverige. Om du ska ha riktigt höga inkomster måste du typ vara delägare eller eget företag

Som utvecklare har du mer pengar kvar i USA, som högutbildad har du mer pengar kvar i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nja, inte på det värdet. Skatten är på "assesed value" och inte "apraised value" så han pröjsar väl typ $3500 om året i property tax. Stor skillnad mot exempelvis Los Angeles där du betalar property tax baserat på försäljningspris.

Har inte någonstans sagt att en sådan lön motsvarar samma här i Sverige, tycker snarare jag framhållit exakt tvärtom i tråden.

Det jag försöker förmedla är att det är stora skillnader var man bor i USA samt att även om dom i snitt tjänar mer så har dom också högre kostnader. Men det är inte svart eller vitt.

Edit: Dessa regionala skillnader som finns gör att många på riktigt funderar på var dom ska bo baserat på hur mycket dom får för pengarna. Min kompis i Florida flyttade dit från Kalifornien delvis av ekonomiska skäl. Han jobbar 100% hemifrån så har kvar samma jobb och lön som innan och för honom blev det en stor vinst att flytta.

Absolut är det så, därför är det så svårt att hävda att X kronor i lön är bra i usa. Då de egentligen har 51 länder i sitt egen land.... Då varje stat har olika regler och skatt.

Sen förstår jag det som Tallahassee har 8.45$ i årlig skatt per fastighetens värde per 1000$... Vilket skulle göra att hans hus är värt 400k $?

Skrivet av pine-orange:

Som utvecklare har du mer pengar kvar i USA, som högutbildad har du mer pengar kvar i USA.

Nej inte alltid

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Sjukvårdsförsäkring är ett icke-problem i USA när man arbetar hos bra företag. Väljer du t.ex. Microsofts Kaiser HMO försäkring så kostar det dig inget per månad och "out-of-pocket maximum" (tänk "högkostnadsskydd") för en hel familj är cirka 60 000 kr per år. Skillnaden i lönen mellan USA och Sverige väger mycket tyngre än de extra kostnaderna när man väl tjänar som man gör som mjukvaruutvecklare hos Microsoft i USA.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Satan vad fattiga vi är i sverige helt plötsligt. Vilka jädra löner..

Men...de skall täcka din pension, din sjukvård och dina barns utbildning....

Permalänk
Medlem

Nej inte alltid

Det är inte så intressant med undantagsfall. Det är mer en akademisk övning om man absolut vill diskutera detaljerna men det får någon annan göra istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

I ett land där kindergarden kan kosta $5000 PER MÅNAD i välavlönade områden. I de uträkningar jag sett så har de inte så mycket mer köpkraft än en normalsvensk ändå för allt är så dyrt.

Skrivet av ThomasLidstrom:

När vi pratar välavlönade så blir den typen av kostnader inte svåra att täcka då de som ligger i top 1% där tjänar runt 6 miljoner mer per år innan skatt jämfört med de i topp 1% här.

USA är inte direkt bra ekonomiskt för genomsnittspersonen men för de välavlönade så är det verkligen det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KQT3:

Mycket är också dyrare i USA, som hyra, mat, skola, sjukvård och försäkringar.

Men även typ ingen inkomstskatt ( 0-11% ) inom privata sektorn så det jämnar ut sig om man är smart nog att lägga undan för eventuella besvär.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

wow vilka löner för att endast plinka på tangentbord 1or och 0or. Medans här räddar jag liv dagligen och får bara en spottstyver i jämförelser. skrattretande.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

wow vilka löner för att endast plinka på tangentbord 1or och 0or. Medans här räddar jag liv dagligen och får bara en spottstyver i jämförelser. skrattretande.

Det ena genererar pengar till företaget. Det andra inte.
Du kan ha världens mest moraliskt fantastiska arbete som helst men det spelar ingen roll.
Om du vill rädda liv och tjäna pengar så får du väl jobba under en viktig person, tex vara en livvakt istället, då kan företaget pröjsa gott till dig.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

I ett land där kindergarden kan kosta $5000 PER MÅNAD i välavlönade områden. I de uträkningar jag sett så har de inte så mycket mer köpkraft än en normalsvensk ändå för allt är så dyrt.

De måste passa sig där borta - levnadskostnaderna blir bara dyrare och dyrare för varje inlägg som postas här.

För övrigt bör det erinras om att USA är väldigt mycket större än rika förorter i kuststäderna. Man kan faktiskt bo utanför Beverly Hills också.

Permalänk
Medlem

Mycket tyckande i en tråd som denna. Men de flesta kan väl ändå tycka det är bra med diskussion och kunskapsspridning kring löner? Men man behöver inte åka till USA för att se en skillnad på löner för utvecklare jämfört med här i sverige, räcker att kolla bland våra europeiska grannar. Eller t.om våra nordiska för den delen.
Hörde (så se detta som rykte mer än fakta) att det är svårt att locka utvecklare från Polen till sverige numera, som tidigare var "billig" arbetskraft, då deras löner gått om våra. Samtidigt som de har dramatiskt mycket lägre levnadskostnader än oss.
Var tidigare på ett större bolag, med anställda runt om i världen, och visst stack det lite i ögonen på folk när man såg att "samma" tjänster i USA vs Sverige ofta hade 3ggr högre lön för exakt samma uppgifter. Speciellt roller med någon form av ledarskap, var skillnaden ännu större.

Permalänk
Medlem

Men de anställer väl inte vilka tjommar som helst heller. De bästa de kan hitta antar jag, med toppbetyg eller de bästa rekommendationerna, sen är det säkert en massa interna tester de ska klara. De har nog the best of the best kan jag tänka mig, och såna tjänar alltid bra.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Samt skottsäkra västar till barnen, några pistoler mm. Nej i USA vill man inte bo även om man tjänar mer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Om fika = rast så ja. Det är lag på rast i Sverige. Har jobbat med/inom IT i 30 år och har alltid haft möjlighet att ta raster. Inte den klassiska 9:45 / 14:45 rasten där alla sitter tillsammans och fikar, men att slinka in en paus på 10-15 minuter här och där har alltid varit lugnt.

Har du inte möjlighet till det låter det som du ska byte arbetsgivare.

Austin och Dallas införde lokala lagar som innebar att byggnadsarbetare som arbetade utomhus hade rätten till en 10 minuters paus var fjärde timme för att dricka vatten och vila sig, det blir ju varmt. De lagarna har delstatens (Texas) guvernör nu förbjudit.

Permalänk
Medlem

Sen förstår jag det som Tallahassee har 8.45$ i årlig skatt per fastighetens värde per 1000$... Vilket skulle göra att hans hus är värt 400k $?

Antar att du pratar om Millage? Där man istället för % beskriver skatten i dollar per $1000. Men det är ingen skillnad mot % bara ett annat sätt att uttrycka sig.

Det är stor skillnad beroende på var man bor. Rural, utanför skolzoner och med ganska lite service nära blir betydligt billigare.

Min kompis bor i ett sånt område där nån fastighetsutvecklare köper en massa mark billigt och smäller upp 200 likadana hus, bygger en liten park och säger "see you never". Absolut inget fel på husen, men ligger lite off. Så tar väl en timme in till centrala Tallahassee.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Austin och Dallas införde lokala lagar som innebar att byggnadsarbetare som arbetade utomhus hade rätten till en 10 minuters paus var fjärde timme för att dricka vatten och vila sig, det blir ju varmt. De lagarna har delstatens (Texas) guvernör nu förbjudit.

Ja, när det kommer till arbetsrätt och arbetsmiljö har vi det i många fall betydligt bättre än i USA.

Vilket får mig att tänka på en kompis som jobbade för en stor amerikansk SaaS-leverantör precis mindre än mag7 bolagen. Han fick sparken och fick gå på dagen, trots perfekta performance reviews etc. Anledningen var att ledningen ville förnya lite bland cheferna på bolaget. Så det var bara ta sitt pick och pack och dra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vilket får mig att tänka på en kompis som jobbade för en stor amerikansk SaaS-leverantör precis mindre än mag7 bolagen. Han fick sparken och fick gå på dagen, trots perfekta performance reviews etc. Anledningen var att ledningen ville förnya lite bland cheferna på bolaget. Så det var bara ta sitt pick och pack och dra.

Han fick antagligen ett avgångsvederlag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Han fick sparken och fick gå på dagen, trots perfekta performance reviews etc. Anledningen var att ledningen ville förnya lite bland cheferna på bolaget. Så det var bara ta sitt pick och pack och dra.

Och de har mycket kortare rekryteringsprocesser oxå, inte så skitnödiga som här med fyra tester och tio intervjuer. Och det mentala i att bli uppsagd rakryggat, här med konflikträdda, fack-bunda chefer så väljer de relativt ofta istället att mobba ut enstaka individer man vill bli av med…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, när det kommer till arbetsrätt och arbetsmiljö har vi det i många fall betydligt bättre än i USA.

Hur lång tid tog det för honom att hitta ett nytt jobb?

Alltså, jag är inte avis på amerikanerna i detta avseende men de har också en mycket rörligare arbetsmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Samtidigt så har ju en annan modell i Sverige numera. De flesta(?) som jobbar som utvecklare idag är antingen (bemannings)konsulter eller egenföretagare. Många med en lönemodell som bygger på att man får t.ex 80% av den totala debiteringen. Ger en bra lön vid uppdrag, men innebär också att man inte får ett öre den dagen man inte kan debitera. Som konsult kan man bli "avslutad" med väldigt kort varsel. (även om jag inte hört om folk som fått gå "på dagen". Men 2 till 4 veckors varsel är väl mer "normalt") Dvs arbetsrätt gäller inte riktigt på samma sätt i praktiken längre. Iallafall inte i "vår" branch.
Konkret exempel för egen del är i våras då bolaget jag konsultade på (närmare 90% av bemanningen där var konsulter) och de avslutade en tredjedel med 4 veckors varsel då man ville strukturera om.

När jag började mitt arbetsliv inom IT (för många år sedan) var situationen väldigt annorlunda, och i princip alla var anställda. "Konsulter" var något dyrt och fint som knappt fanns. Tiderna förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är alltid bra löner för kvalificerat folk, även i sverige.

Det är just den här inställningen och den totala avsaknaden av verklighetsförankring som gör att Sverige och övriga Europa är doomed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jobbade som mjukvaruingenjör i Dallas, Texas mellan 2015-2019 och min upplevelse är som följande

Det är vanligt att man i USA drar ut på arbetsuppgifterna eftersom det anses "slött" att gå hem efter man jobbat de timmarna man ska, utan man sitter 2-3+ timmar längre men gör samma saker som man utan tvekan skulle klara av på 6-8/h.

Amerikaner gillar att inbilla sig att de är så hårt arbetande men i min erfarenhet så stämmer det inte om man tittar på "genomsnitts arbetaren", i all fall i mitt yrke och under de åren jag jobbade där.

En av de sakerna jag saknar här i Sverige är att det i USA är vanligt, i alla fall i mitt yrke, att företaget har egna kockar som lagar mat åt företaget.

Men det är SKYHÖG skatt på det i Sverige av någon anledning så det skulle kosta företag här för mycket helt enkelt, det är i alla fall vad man sagt till mig, har inte veriferat det själv

Jag trodde det inte fanns i sverige för att de anställda blir förmånsbeskattade?

Det var iaf det jag uppfattade var anledningen till att vi inte längre får "frukost" på mitt jobb utan det är "förmiddagsfika" med lite färre alternativ. Frukost förmånsbeskattades, och de som inte utnyttjade det blev griniga då alla beskattades oavsett om de utnyttjade det eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur lång tid tog det för honom att hitta ett nytt jobb?

Alltså, jag är inte avis på amerikanerna i detta avseende men de har också en mycket rörligare arbetsmarknad.

Tre månader. Lite svårare för honom då han är på en ganska senior nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han fick antagligen ett avgångsvederlag?

Han fick ett serverence package eller vad det nu heter. Okej, men inte jättebra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Och de har mycket kortare rekryteringsprocesser oxå, inte så skitnödiga som här med fyra tester och tio intervjuer. Och det mentala i att bli uppsagd rakryggat, här med konflikträdda, fack-bunda chefer så väljer de relativt ofta istället att mobba ut enstaka individer man vill bli av med…

Det kan jag hålla med om. Jag fick ett erbjudande för ett tag sedan om ett jobb, men dom ville att jag skulle ta en massa tester, tackade nej enbart pga testerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag trodde det inte fanns i sverige för att de anställda blir förmånsbeskattade?

Det var iaf det jag uppfattade var anledningen till att vi inte längre får "frukost" på mitt jobb utan det är "förmiddagsfika" med lite färre alternativ. Frukost förmånsbeskattades, och de som inte utnyttjade det blev griniga då alla beskattades oavsett om de utnyttjade det eller ej.

Det är ju bara två sätt att säga samma sak. Förmånsbeskattningen för frukost är 61 kr, har företaget en kock och man får äta tre gånger om dagen är det 305 kr ( https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/forma... ).

Så om företaget ska börja ge dig frukost och samtidigt ge dig samma nettolön som innan kommer de behöva ge 61 kr högre bruttolön + motsvarande marginalskatt + betala arbetsgivaravgift. Med 50 % marginalskatt blir företagets kostnad 122 kr + arbetsgivaravgift på runt 40 kr, dvs totalt 162 kr. Plus själva maten då såklart, som antagligen kostar någon tjuga.

De flesta anställda vill nog hellre ha 122 kr högre bruttolön per dag som de kan göra vad de vill med.

Eller tänker jag helt fel? Jag är inte ekonom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är ju bara två sätt att säga samma sak. Förmånsbeskattningen för frukost är 61 kr, har företaget en kock och man får äta tre gånger om dagen är det 305 kr ( https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/forma... ).

Så om företaget ska börja ge dig frukost och samtidigt ge dig samma nettolön som innan kommer de behöva ge 61 kr högre bruttolön + motsvarande marginalskatt + betala arbetsgivaravgift. Med 50 % marginalskatt blir företagets kostnad 122 kr + arbetsgivaravgift på runt 40 kr, dvs totalt 162 kr. Plus själva maten då såklart, som antagligen kostar någon tjuga.

De flesta anställda vill nog hellre ha 122 kr högre bruttolön per dag som de kan göra vad de vill med.

Eller tänker jag helt fel? Jag är inte ekonom.

Jag hade varit helt nöjd med 61kr skatt om dagen för att få frukost. 🤷‍♀️

Permalänk
Medlem

Jag bor och jobbar i San Francisco. Jobbar för ett av "de 7 stora" som mjukvaruutvecklare.
Min grundlön ligger på runt 250000 USD per år, sen aktier på det (som ju är lite svajjigt så klart, även om de de senare åren visat sig bra), så totalt ligger min lön på 550000 till 650000 usd per år.

Det är en hög lön, men man känner sig ändå rätt medelklass i staden. Inte direkt så att man har råd att köpa sig ett stort hus eller lägenhet, vilket jag kunde göra rätt enkelt med min svenska ingångslön i Stockholm. Så jag hyr. Bara hyran är 5000 dollar i månaden.

Utöver det så är det dyrt med mat, sjukvård etc. Allt man gör kostar massa pengar. Och ingen pension att tala om (förutom 401k som inte är toppen jämfört med svenska modellen med allmänna plus tjänstepension).

Jag kände mig nog "rikare" på min svenska lön, i Sverige, än vad jag gör med min amerikanska lön, i USA.