Diskmaskin, tankar om diskmedel och avkalkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Han skall absolut inte använda ättika som diskmedel, tanken var att använda det i stället för spolglans (det som används vid sista sköljningen).

Tack ska tipsa han om det, hans glas ser rätt skabbiga ut ibland

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ättika är lite otäck, då det ger sig på en del plaster och annan och få dessa att svälla när de ligger längre tid i lösning, även i så svaga lösningar som 12% - hade en tryckspruta med ogräsättika som blev helt förstörd med igensvullnad pumpdel som inte längre gick att använda och mässingsmunstycke helt sönderkorroderad i ärg för att jag struntade att spola igenom trycksprutan med vatten med en smula bikarbonat i, efteråt och istället stod med en liten tvätt ogräsättika över vintern...

koppar (som i mässing) och ättika går inte bra ihop om man vill ha kopparen kvar, det är som koppar och ammoniak, ingen bra kombination där heller.

torr, vattenfri ättika är så starkt att det får epoxy att mjukna, svälla och delvis lösa sig som tex. epoxyingjuten elektronik, men ofta är det så mycket fyllningsmedel att det spränger sönder elektroniken, särskilt typ små ferrit-transformatorer att det inte är en väg att reparera sådan ingjuten utrustning.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xxargs:

Ättika är lite otäck, då det ger sig på en del plaster och annan och få dessa att svälla när de ligger längre tid i lösning, även i så svaga lösningar som 12% - hade en tryckspruta med ogräsättika som blev helt förstörd med igensvullnad pumpdel som inte längre gick att använda och mässingsmunstycke helt sönderkorroderad i ärg för att jag struntade att spola igenom trycksprutan med vatten med en smula bikarbonat i, efteråt och istället stod med en liten tvätt ogräsättika över vintern...

koppar (som i mässing) och ättika går inte bra ihop om man vill ha kopparen kvar, det är som koppar och ammoniak, ingen bra kombination där heller.

torr, vattenfri ättika är så starkt att det får epoxy att mjukna, svälla och delvis lösa sig som tex. epoxyingjuten elektronik, men ofta är det så mycket fyllningsmedel att det spränger sönder elektroniken, särskilt typ små ferrit-transformatorer att det inte är en väg att reparera sådan ingjuten utrustning.

Kände jag inte till, kan möjligtvis påverka behållaren för spolglans, när det väl kommer ut i maskinen späds det ut kraftigt, förhoppningsvis tål behållaren 12% ättika.
Ättika säljs ju också vanligtvis i plastflaskor och plastdunkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Nu har jag en lite äldre diskmaskin (troligtvist 8-10 år gammal) men håller med TS om att pulverdiskmedel är det absolut bästa sett till pris för att få ett bra resultat med disken. Har kört pulver nu i drygt 2 år och ser egentligen bara att disken blivit renare än tidigare, i min maskin är det dessutom ett tvådelat fack där man häller ner pulvret så att det mindre facket används då till fördisken om man fördelar ut lite där. Sen är maskinen inte helt på topp längre och när man körde med tablett på lägre temperaturer så klarade den helt enkelt inte av att lösa upp tabletten alla gånger, det är ett mindre problem med pulver även om vi nästan alltid kör på högsta temperatur för att verkligen få det rent.

Vi kör vanligtvis Finish maskindiskpulver (brukar gå att klicka hem från apotea ibland med 10-15kr rabatt) men vi testade också Ica basic maskindiskpulver i vintras och resultatet var nog likvärdigt med Finish. Det som man kunde anmärka på var att medlet var lite klumpigare och kändes inte lika snällt mot huden när man tog på det.

Också så tycker jag det nästan är smidigare att fylla på med pulver, vi har en en skål med lock i lådan precis bredvid diskmaskinen som vi fyller på var tredje eller var fjärde månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0b3rg:

Jag tog en skalpel och skar upp ett hål på baksidan. Sen fyller jag på pulver så att hela disken väger 400 gram. Försluter hålet med vanlig typ maskeringstejp. Har fungerat kanon nu i två år.

Ville bara meddela att jag numer diskar med återanvända diskar. Hittade Finish maskindiskmedel på erbjudande. Funkar ju klockrent Så tack för tipset

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vi kör pulver för både disk och tvättmedel. Vi kör enliters colaflaskor till förvaring. Enkelt att skaka ut eventuella klumpar, håller sig torrt så klumpar mindre och väldigt enkelt att hälla ner i facken med dem.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ville bara meddela att jag numer diskar med återanvända diskar. Hittade Finish maskindiskmedel på erbjudande. Funkar ju klockrent Så tack för tipset

Kul. Det är en liten besparing iallafall. Jag kör också med Finish medlet, har inte hittat något annat pulver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har sett den andra ändan när det gäller disktider - restaurangdiskmaskin!! - wow - 1 minut och 42 sekunder för den hårt smutsade disken och 1 minut och 30 sekunder för normala disken vid 60 grader C disk och skölj vid 80 grader C inkluderat i tiden - sedan behöver korgen stå utanför en kort stund för att den närmare 80 grader C varma diskgodset skall torka upp och svalna så att man kunde ta på det innan att ställa in dem i skåpen eller återanvända i köksbestyren, samma sak med grytor och bestick - på typ 100 diskar så kanske det gick åt typ 1,5 dl flytande diskmedel ur 5-liters dunken och det var verkligen ingen fel på diskresultatet. Maskinen var från strömpåslag redo att diska på 6 minuter - vet inte värmningskapaciteten men det var nog ganska rejäl, typ 3 * 16 ampere 400 Volt. maskinen behövde inte fyllas på med mer värmd vatten än motsvarade en sköljning och tråget som vattnet samlas i kanske rymmer vatten för 5-6 diskar innan en nivårör börja släppa ut diskvattnet i avloppet och på så sätt återanvänds diskvattnet till stor del mellan diskarna.

Här kunde man slösa på karotter, grytor, fat etc. utan att tänka på i ångest att disken staplar upp sig i högar som någon stackare skulle ta, skitig gryta??, 5 minuter senare ren gryta för att påbörja nästa steg i matlagningen - det var grovsköljningen och plocket in och plocket ur korgarna som tog mer tid är själva diskningen!! det var rejäl tryck på strålarna och tex. korgen för bestick och annan smått så hade allt flyttat om sig efter disken och ytterst sällan som någon bestick hade missats att diskas pga. att annan diskgods skymde för strålen under diskningen.

Är man en storfamilj eller kollektiv med > 8 personer vid matbordet var dag så är det en sådan maskin man skall ha!!.

När man har använd en sådan maskin på en större tillställning med restaurangkök, så blir våra hushållsdiskmaskiner med över 1-3 timmes disktid lite patetiskt. Skillnaden är också att restaurangmaskiners diskmedel är till stor del baserat på kaustiksodan och mindre mängd natriumsoda¹ i den flytande diskmedlet, och diskar vid hög pH, förmodligen över pH 12 medans konsumentdiskmaskiner använder för de flesta diskpulvertillverkarna en blandning av natriumsoda, natriumsilikat och natriumperkarbonatoxihydrat (ger sodalösning och väteperoxid när det löses i vatten) + lite olika tensider oavsett pulver eller som tablett och pH nivån är runt 11, och den skillnaden gör mycket i hur fort matrester lossnar och löses upp av diskvattnet.

¹soda-delen kan användas som avhärdare för hårt vatten då man ersätter lättlösliga kalciumvätekarbonatet i den hårda vattnet till att bilda kalciumkarbonat som näst intill är helt olöslig i vatten och fälls ut som fast sediment.

Jepp, den stora skillnaden är diskmedlet. Det är duktigt basiskt, tillräckligt för att fräta hål på avloppsrör i stål över tid, en passagerarfärjeklassiker är att man ideligen får byta ut läckande sektioner av avloppet från byssan. Konstruktören har aldrig tänkt på att lägga någon liner i röret från början. Diskmedlet hinner förtvåla fettet i matresterna under diskens korta resa genom maskinen.

Det bör dock också sägas att tunneldiskmaskiner i mångt och mycket lever på försköljning och att det diskas ganska omedelbart efter att det ätits klart så inget hunnit torka fast ordentligt. Intorkade matrester funkar det inte fullt så bra på.

Vattenekonomin är väl dessutom ganska katastrofal, och maskinen i sig kräver väldigt mycket mer handpåläggning än en vanlig hemmadiskmaskin, som ju kan fungera i decennier utan att man gör mer än att köra något rengöringsprogram då och då. Inget som hade varit acceptabelt i hemmamiljö kort sagt.

Skulle inte heller vilja köra porslin/glas jag tänkt ska vara blankt och hålla några år i en sådan maskin.

Minns jag det rätt är tunneldiskmaskinen jag drabbas av ibland avsäkrad till 3x20A@400VAC, och japp, det är värmaren som slukar lejonparten av det. Den näst största konsumenten är väl pumpen, som väl är på ett par kW i värsta fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!