Diskmaskin, tankar om diskmedel och avkalkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Han skall absolut inte använda ättika som diskmedel, tanken var att använda det i stället för spolglans (det som används vid sista sköljningen).

Tack ska tipsa han om det, hans glas ser rätt skabbiga ut ibland

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ättika är lite otäck, då det ger sig på en del plaster och annan och få dessa att svälla när de ligger längre tid i lösning, även i så svaga lösningar som 12% - hade en tryckspruta med ogräsättika som blev helt förstörd med igensvullnad pumpdel som inte längre gick att använda och mässingsmunstycke helt sönderkorroderad i ärg för att jag struntade att spola igenom trycksprutan med vatten med en smula bikarbonat i, efteråt och istället stod med en liten tvätt ogräsättika över vintern...

koppar (som i mässing) och ättika går inte bra ihop om man vill ha kopparen kvar, det är som koppar och ammoniak, ingen bra kombination där heller.

torr, vattenfri ättika är så starkt att det får epoxy att mjukna, svälla och delvis lösa sig som tex. epoxyingjuten elektronik, men ofta är det så mycket fyllningsmedel att det spränger sönder elektroniken, särskilt typ små ferrit-transformatorer att det inte är en väg att reparera sådan ingjuten utrustning.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xxargs:

Ättika är lite otäck, då det ger sig på en del plaster och annan och få dessa att svälla när de ligger längre tid i lösning, även i så svaga lösningar som 12% - hade en tryckspruta med ogräsättika som blev helt förstörd med igensvullnad pumpdel som inte längre gick att använda och mässingsmunstycke helt sönderkorroderad i ärg för att jag struntade att spola igenom trycksprutan med vatten med en smula bikarbonat i, efteråt och istället stod med en liten tvätt ogräsättika över vintern...

koppar (som i mässing) och ättika går inte bra ihop om man vill ha kopparen kvar, det är som koppar och ammoniak, ingen bra kombination där heller.

torr, vattenfri ättika är så starkt att det får epoxy att mjukna, svälla och delvis lösa sig som tex. epoxyingjuten elektronik, men ofta är det så mycket fyllningsmedel att det spränger sönder elektroniken, särskilt typ små ferrit-transformatorer att det inte är en väg att reparera sådan ingjuten utrustning.

Kände jag inte till, kan möjligtvis påverka behållaren för spolglans, när det väl kommer ut i maskinen späds det ut kraftigt, förhoppningsvis tål behållaren 12% ättika.
Ättika säljs ju också vanligtvis i plastflaskor och plastdunkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Nu har jag en lite äldre diskmaskin (troligtvist 8-10 år gammal) men håller med TS om att pulverdiskmedel är det absolut bästa sett till pris för att få ett bra resultat med disken. Har kört pulver nu i drygt 2 år och ser egentligen bara att disken blivit renare än tidigare, i min maskin är det dessutom ett tvådelat fack där man häller ner pulvret så att det mindre facket används då till fördisken om man fördelar ut lite där. Sen är maskinen inte helt på topp längre och när man körde med tablett på lägre temperaturer så klarade den helt enkelt inte av att lösa upp tabletten alla gånger, det är ett mindre problem med pulver även om vi nästan alltid kör på högsta temperatur för att verkligen få det rent.

Vi kör vanligtvis Finish maskindiskpulver (brukar gå att klicka hem från apotea ibland med 10-15kr rabatt) men vi testade också Ica basic maskindiskpulver i vintras och resultatet var nog likvärdigt med Finish. Det som man kunde anmärka på var att medlet var lite klumpigare och kändes inte lika snällt mot huden när man tog på det.

Också så tycker jag det nästan är smidigare att fylla på med pulver, vi har en en skål med lock i lådan precis bredvid diskmaskinen som vi fyller på var tredje eller var fjärde månad.