Permalänk
Medlem

Vända på topp fläkten

Hej. Så här ser min dator ut.

Dom två översta fläktarna är out take fläktar.
Jag funderar på att vända den första fläkten så den är intake och blåser mot cpu kylaren då det tydligen är bättre. Men ska jag då skjuta den längre fram i chassit också? Eller är det helt enkelt owerkill att ha fläktar där uppe?

Permalänk
Medlem

Ta bort den och sätt den på CPU kylaren istället
Ta bort fläktarna botten också, kommer för det mesta bara blåsa in mer damm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Det här var då väldigt dåligt tips, tycker jag det låtar som.

Permalänk
Medlem

Ta den vänstra översta och sätt på kylaren.
Sen vänd på den högra så den blåser in.

Du kommer få ut all värme genom utblåset på chassifläkten.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ta den vänstra översta och sätt på kylaren.
Sen vänd på den högra så den blåser in.

Du kommer få ut all värme genom utblåset på chassifläkten.

Skall han ha 3 fläktar på kylaren? Sitter ju chromax i mitten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Köra 3 fläktar på noctua kylaren tillför i princip inget. Förutom att eventuellt skapa extremt störiga ljud.

Men ja, att köra främre top fläkten som intake och andra som outtake är ett val, beroende på chassi osv.

https://faqs.noctua.at/en/support/solutions/articles/10100053...
https://faqs.noctua.at/en/support/solutions/articles/10100051...

Permalänk
Medlem

Testa med rök, typ, det är svårt att exakt gissa hur luft flödar därinne med 8 fläktar.

Fast det känns som om topp in mitt/topp ut bak skulle göra att en del luft går direkt in och ut via dom två toppfläktarna... kanske testa att koppla ur den eller ta bort den "mittersta". Den i topp mitten dessutom kanske snor en del luft innan det kommer in i CPU-kylaren...

Eller testa med tre i botten och 1-2 i sidan, längst ner.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hmm, jag är generell lite skeptisk till att ha fläktar i olika riktningar på en chassisida: risken är nog rätt stor de bara cirkulerar runt samma luft...
Vill minnas det var Noctua som tipsade om detta när de testade i tex Fractal North, se här.
Inte säkert det är applicerbart i det här chassit dock:
Du har ju ganska många insugsfläktar så tycker inte det är orimligt att båda takfläktarna är utblås.
Kan dock vara värt att testa - men kolla både GPU och CPU temps isåfall.

...

Även jag måste reagerar på den konstiga konfigurationen på CPU-kylaren:
Varför ha två fläktar på bakre kylflänsen och inga fläktar alls på främre? Är RAM:et för högt för att placera en fläkt längst fram?
Jag tror du tappar hyfsat mycket kylning på att inte ha en fläkt där. Jag skulle flytta fram den bakersta CPU-fläkten och sätta den som push längst fram på flänsen ovanför RAM:et istället (till höger på bilden alltså).

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

kabel böjen till gpun ser riktigt farlig ut!

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jag har inte datorn på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Testa med rök, typ, det är svårt att exakt gissa hur luft flödar därinne med 8 fläktar.

Fast det känns som om topp in mitt/topp ut bak skulle göra att en del luft går direkt in och ut via dom två toppfläktarna... kanske testa att koppla ur den eller ta bort den "mittersta". Den i topp mitten dessutom kanske snor en del luft innan det kommer in i CPU-kylaren...

Eller testa med tre i botten och 1-2 i sidan, längst ner.

Jag tänkte på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag är generell lite skeptisk till att ha fläktar i olika riktningar på en chassisida: risken är nog rätt stor de bara cirkulerar runt samma luft...
Vill minnas det var Noctua som tipsade om detta när de testade i tex Fractal North, se här.
Inte säkert det är applicerbart i det här chassit dock:
Du har ju ganska många insugsfläktar så tycker inte det är orimligt att båda takfläktarna är utblås.
Kan dock vara värt att testa - men kolla både GPU och CPU temps isåfall.

...

Även jag måste reagerar på den konstiga konfigurationen på CPU-kylaren:
Varför ha två fläktar på bakre kylflänsen och inga fläktar alls på främre? Är RAM:et för högt för att placera en fläkt längst fram?
Jag tror du tappar hyfsat mycket kylning på att inte ha en fläkt där. Jag skulle flytta fram den bakersta CPU-fläkten och sätta den som push längst fram på flänsen ovanför RAM:et istället (till höger på bilden alltså).

Ja ram är för höga. Bilden är gammal så har 3 fläktar nu med en mindre fläkt. Det är topp fläkten jag behöver tips med.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är rätt bra som det är.
Det viktigaste när det kommer till datorlådor är att försöka omsätta så mycket luft det går, turbulenta virvlar sköter resten utom i extrema fall.
Det går i praktiken i princip aldrig att få lägre temperatur än om du tar bort sidopanelen.

Om du känner för det kan du självklart försöka göra egna test, typ att stressa datorn i en timme med jämn yttertemperatur. Tror fler av oss hade varit intresserade av resultaten.

Kom också ihåg att det lär vara en dålig idé att ha ett insug utan dammfilter.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit mecka något än men tror nog det är bättre att bara ha en top fläkt längst bak i lådan så att inte processorkylaren får för lite luft . Och om det blåser nedåt just framför kan det väl skapas en virvel av luft i stället när der samtidigt strömar luft framifrån.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit toppfläkten närmast fronten vänt den & fört så långt fram mot fronten som det går!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |