Samsung stoppar möjlighet att flasha custom ROMs på framtida Galaxy-telefoner

Permalänk
Medlem

Samsung stoppar möjlighet att flasha custom ROMs på framtida Galaxy-telefoner

Har man en androidtelefon kan man många gånger installera något annat än android.
Det finns massvis med alternativa custom ROMS. Några av de mer populära:
Lineage, Calyx, Iodé, /e/ och Graphene (även om Graphene bara går att installera på Pixeltelefoner).

Nu kommer Samsung stoppa denna möjlighet på framtida Galaxy-telefoner.
D.v.s. man kommer inte att kunna installera custom ROMs mer.

https://www.sammobile.com/news/say-goodbye-to-your-custom-rom...

Är detta något som skulle stoppa er från framtida Samsung Galaxy-köp?

Permalänk
Medlem

Varför? För att supporten har förlängts till sju år?

Permalänk
Medlem

Tror inte det, har inte gjort det sen jag hade en Nexus 5.

De uppdaterar ju telefonerna minst 5 år från lansering nuförtiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Är detta fortfarande lika stort som förut?

Vet med min galaxy spica körde jag custom rom på men som jag förstod det så dog det ut en aning iallafall på dom forumen jag letade runt på.

Sen har jag visserligen sen jag skaffa min fold även slutat använda egen launcher så kan också vara jag som blivit bekväm.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ja, jag tänker aldrig köpa något som är så nedlåst. Vi skulle inte acceptera att våra PC var nedlåsta, så varför accepterar vi att våra mobiler är nedlåsta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är detta fortfarande lika stort som förut?

Som jag förstår har användandet av custom ROM ökat på senaste tiden då fler vill degoogla sitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Har man en androidtelefon kan man många gånger installera något annat än android.
Det finns massvis med alternativa custom ROMS. Några av de mer populära:
Lineage, Calyx, Iodé, /e/ och Graphene (även om Graphene bara går att installera på Pixeltelefoner).

Nu kommer Samsung stoppa denna möjlighet på framtida Galaxy-telefoner.
D.v.s. man kommer inte att kunna installera custom ROMs mer.

https://www.sammobile.com/news/say-goodbye-to-your-custom-rom...

Är detta något som skulle stoppa er från framtida Samsung Galaxy-köp?

Det är dock rykten än så länge. Inget är bekräftat än, värt att poängtera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inget jag är intresserad av längre ändå. Stock alla dagar i veckan.
Skulle jag gå över till Android igen blir det 100% Samsung eko system.

Antar man blivit mer bekväm med stock efter man kört Apple i några år nu, föredrar det helt enkelt där allt fungerar som det ska istället för kladda med custom roms som man gjorde förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Som jag förstår har användandet av custom ROM ökat på senaste tiden då fler vill degoogla sitt liv.

ja det skulle inte förvåna mig, men har svårt att tro att det är mer än en bråkdel av hur stort det va förut.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, jag tänker aldrig köpa något som är så nedlåst. Vi skulle inte acceptera att våra PC var nedlåsta, så varför accepterar vi att våra mobiler är nedlåsta?

Antar att majoriteten inte märker någon som helst skillnad?

En Mac är väl ganska så nedlåst exempelvis... och den tycker jag inte det är några problem att jobba med. Vid vanligt användande så märker man inte på något sätt av denna "nedlåsning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Antar att majoriteten inte märker någon som helst skillnad?

En Mac är väl ganska så nedlåst exempelvis... och den tycker jag inte det är några problem att jobba med. Vid vanligt användande så märker man inte på något sätt av denna "nedlåsning".

Jämfört med framtida Samsungtelefoner är Mac helt öppen.
Inget som helst problem att installera Fedora Asahi Linux på en Mac.

Permalänk

trodde ärligt talat att custom roms till telefoner var dött iom att alla tillverkare verkar låsa sin bootloader (och sällan tillhandahåller en upplåsningsnyckel) och krypterar lagringsutrymmet vilket gör att äns låsa upp så man kan flasha något annat än tillverkarens mjukvaror är ju mer eller mindre omöjligt ofta så pass att det inte äns finns några custom roms till den.

men samsung kanske har varit mer öppna med detta än andra mindre tillverkare.

iaf inte som det var typ <2010 när i stort sett varenda telefon i princip gick att byta mjukvara på typ 30 min utan några större bekymmer då inget i princip var nedlåst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Inte använt custom ROM på åratal. Senaste mobilen var nog en Samsung Galaxy S3.
Köper inte fler Samsung av andra anledningar, men det här skulle inte påverka beslutet.

Permalänk
Medlem

Har haft iPhone rätt länge nu men funderar på att skaffa en Android nästa gång. Jag hade valt bort Samsung helt om dom tog bort möjligheten att låsa upp bootloadern, utan tvekan.

Var massor med olika medgivanden kring datainsamling jag behövde trycka igenom när jag hjälpte föräldrarna ställa in en ny Samsung lur.. så hade kanske valt bort dom ändå men kan ju också vara en anledning till att man tar bort möjligheten.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Var massor med olika medgivanden kring datainsamling jag behövde trycka igenom när jag hjälpte föräldrarna ställa in en ny Samsung lur.

Sånt finns hos alla tillverkare, inkl Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

+1 på det, jag har en gammal felfri Samsung Galaxy s10 med LinageOS MicroG

Permalänk
Medlem

Custom ROM håller liv i telefoner som annars blivit e-waste
Har en mobil från 2017 som tillverkaren inte längre uppdaterar, ändå har jag senaste android
Nytt batteri
LineageOS + microG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Custom ROM håller liv i telefoner som annars blivit e-waste
Har en mobil från 2017 som tillverkaren inte längre uppdaterar, ändå har jag senaste android
Nytt batteri
LineageOS + microG

Lineage vers 22.2 på min lur

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en telefon utan att kunna lägga in alternativ Android på den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling, men samtidigt har jag inte aktivt flashat Custom ROM:s de senaste 7-8 åren.

Föredrar istället att modifiera (läs konfigurera) Stock ROM:s mha root.

För mig är möjligheten att kunna få root viktigare än att kunna köra Custom ROM:s.

Har en gammal Samsung S8 som mitt hemliga vapen med ethernet via USB och annat skoj! Hade den även haft IR-sändare, så hade den varit perfekt! Har dock en Xiaomi för att ta mig in i service menyerna på mina Samsung-skärmar.

Föredrar redan idag iOS/iPadOS framför Android, men hoppas att Xiaomi behåller möjligheten att låsa upp bootloadern.

Apple öppnar upp iOS/iPadOS mer och mer hela tiden, medan Google verkar istället gå åt motsatt håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tråkig utveckling, men samtidigt har jag inte aktivt flashat Custom ROM:s de senaste 7-8 åren.

Föredrar istället att modifiera (läs konfigurera) Stock ROM:s mha root.

För mig är möjligheten att kunna få root viktigare än att kunna köra Custom ROM:s.

Har en gammal Samsung S8 som mitt hemliga vapen med ethernet via USB och annat skoj! Hade den även haft IR-sändare, så hade den varit perfekt! Har dock en Xiaomi för att ta mig in i service menyerna på mina Samsung-skärmar.

Föredrar redan idag iOS/iPadOS framför Android, men hoppas att Xiaomi behåller möjligheten att låsa upp bootloadern.

Apple öppnar upp iOS/iPadOS mer och mer hela tiden, medan Google verkar istället gå åt motsatt håll.

Blir dock svårt att roota utan att låsa upp bootloadern. Själv föredrar jag Android alla dagar i veckan före iOS/iPadOS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Blir dock svårt att roota utan att låsa upp bootloadern. Själv föredrar jag Android alla dagar i veckan före iOS/iPadOS

Jag kör Shizuku för skapa temporär root:
https://shizuku.rikka.app

Fungerar tillsammans med Termux och Hail. Nära nog allt jag behöver

Permalänk

Det blir mer eWaste. Tillverkare borde tvingas låsa upp enheterna efter supporten slutar gälla så folk inte då ”tvingas” kassera dm i förtid. Speciellt när hårdvaran idag har mognats så väl så de fortfarande är använingsbara.
Det stora problem idag anser jag är att folk köper begagnad hårdvara, lämnar sin hårdvara till skumma personer som gör skärmbyte etc. Enheterna behöver då vara låsta och strypta när folk inte har förmåga att hantera hårvaran korrekt.

Man kan argumentera men jag själv är inte en idiot, även om detta påstående är sant. Så kan man ha ”en bekant” som är en idiot och det kan påverka en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir mer eWaste.

Hur många känner du som använder över 7-8 år gamla telefoner?

Vi pratar alltså om Samsung Galaxy S8 och iPhone 8 tidsmässigt, där iPhone 8 fått säkerhetsuppdateringar så sent som i mars i år.

För egen del är det viktigast att NFC, SL-appen samt BankID fungerar smärtfritt. Custom ROM:s är ingen lösning.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vi pratar alltså om Samsung Galaxy S8 och iPhone 8 tidsmässigt, där iPhone 8 fått säkerhetsuppdateringar så sent som i mars i år.

För egen del är det viktigast att NFC, SL-appen samt BankID fungerar smärtfritt. Custom ROM:s är ingen lösning.

Det går använda dem som mp3 spelare och annat. Liksom produkter kan få andra användsområden när de har blivit gamla. Se det som laptopps, förr slängde man ej gamla laptops de användes till andra saker.

I dagens slit och släng samhälle så kommer det bli hur mycket eWaste som helst, detta när utvecklingen också har stagnerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

jag har flera kompisar som kör Custom rom på Samsung Galaxy S8

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I dagens slit och släng samhälle så kommer det bli hur mycket eWaste som helst, detta när utvecklingen också har stagnerat.

Tror vi är många här som fortsätter uppdatera våra prylar långt efter vad supporten säger.

Precis som du säger kan många saker få nya användningsområden.

Kör Organic Maps (offline-kartor) på min gamla Android-lur och felsöker nätverk mha Termux och Net Analyzer.

Mitt problem är snarare att jag behåller alltför många prylar.

Ang. Samsung, så lär det gå att låsa upp bootloadern oavsett vad Samsung säger. Det gick även att knäcka KNOX utan att trigga eFuse tidigare.

Sen är frågan om inte EU kan stoppa låsningen av bootloadern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

jag har flera kompisar som kör Custom rom på Samsung Galaxy S8

Fungerar BankID felfritt där nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fungerar BankID felfritt där nu?

Ringde till en kompis som har custom rom på sin S8 för säkerhets skull , Bankid funkar klockrent i hans fall LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Sånt finns hos alla tillverkare, inkl Apple.

Ingen apple lur jag haft har behövt i närheten lika många medgivanden i varje fall. Inte android heller för den delen även om senaste luren jag hade var en htc one. Men visst, det kan ju vara så på alla moderna Android. Helt klart en iakttagelse som stack ut i varje fall.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |