Uppgradera från Asus RT-N66U till vad då?

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Asus RT-N66U till vad då?

God morgon!

Pratade med min far här om dagen efter att jag upptäckte att han fortfarande kör en gammal router han fått av mig för typ tio år sedan. Den fungerar jättebra och stabilt, men trots att den kör Merlinwrt så får den inte längre uppdateringar och således känns den hyfsat osäker nu.

Så då är frågan det, vad ska vi skaffa som ersättare?

Förutsättningarna är: Litet hus med öppen planlösning, men med stor gård runt omkring. Knappt några grannar då han bor en bra bit ut i skogen så att säga. Han har 100/100Mbit/s fiber men han och hans fru som är dem som bor där är lättare användare.

Hade det bara varit far och jag hade vi kört på något mera påkostat trådat meshnät med inomhus och utomhus AP, men detta är helt uteslutet pga ovannämnda frus budget och estetiska smak (och som är tekniskt ointresserad "Varför byta, den gamla fungerar ju").

Det betyder att till en början med är vi nog begränsade till en (1) ny router med hyfsad WiFi inbyggd runt tusenlappen plus någon hundralapp. Vi vill ha något som vi har lite kontrol över, alltså kan installera typ MerlinWRT eller motsvarande öppen källkod firmware. Jag tänker även att en ny Asus-modell kan vara intressant eftersom det ger möjligheter senare att komplettera genom deras meshsystem.

Spontant tänkte jag på samma router jag har i mitt meshnät hemma, Asus RT-AX58U som i alla fall ligger bra i pris. Men den kanske börjar få för många år på nacken för att vara värd det?

Som underförstått ovan, routern behöver kunna gå länge innan behov för byte uppkommer igen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vill ni ha potentiellt långt mjukvarustöd så är det väl OpenWrt som gäller. I så fall behöver du se till att undvika routrar baserade på Broadcoms plattformar.

MerlinWrt är väl bara en modifiering av Asus egen firmware och därmed beroende av Asus för kernel-uppdateringar etc.? Det är känslan jag fått åtminstone, men det framgick inte riktigt på deras hemsida. Just kerneln är väl säkert tillgänglig på grund av GPL, men är det en Broadcom-baserad plattform så kommer man ju ändå vara låst till en gammal kernel om man vill kunna köra de proprietära drivrutiner som behövs för Broadcoms hårdvara.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

TP-link med OpenWRT har jag kört i många år. Det är oftast bra, men fick göra mig av den TP-link Archer C6 jag hade då den inte klarade mer än 330/330 på WAN och BRF har bytt till gigabit avtal

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

MerlinWrt är väl bara en modifiering av Asus egen firmware och därmed beroende av Asus för kernel-uppdateringar etc.? Det är känslan jag fått åtminstone, men det framgick inte riktigt på deras hemsida. Just kerneln är väl säkert tillgänglig på grund av GPL

Värre än så om jag har förstått det rätt. Det är precis som AsusWrt ett hopkok av Broadcoms grejer och Asus userspace, med andra ord beroende av båda de organisationerna. Plus att Merlin har lite eget ovanpå. Sist jag tittade var 4.19 den senaste kerneln. Man får inte köra Merlin på annat än Asus, så Merlin som helhet uppfyller inte Open Source-definitionen. DD-WRT har övergett Broadcom från WiFi6 och framåt eftersom kerneln är ett härke av binärblobbar.

TS: Jag tycker att det låter som att födelsedagspresenter och julklappar är under kontroll flera år framöver, bara att bygga ut lite i taget. Varken Ubiquity eller OpenWrt har väl någon ”garanterad” livslängd, men med lite olika ingångar verkar det vara hyfsade alternativ livstidsmässigt men möjligen inte kostnadsmässigt. Jag har dålig koll på Mikrotiks EOL-policy, men där är väl även utbudet av all-in-ones något begränsat.

För OpenWrt känns det som att Flint 2, Asus BT8 med Telia-pris och eventuellt någon av Cudy AX3000-varianterna kan vara intressanta. Jag rekommenderar inget, har inte hunnit köra min BT8 tillräckligt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vill ni ha potentiellt långt mjukvarustöd så är det väl OpenWrt som gäller. I så fall behöver du se till att undvika routrar baserade på Broadcoms plattformar.

MerlinWrt är väl bara en modifiering av Asus egen firmware och därmed beroende av Asus för kernel-uppdateringar etc.? Det är känslan jag fått åtminstone, men det framgick inte riktigt på deras hemsida. Just kerneln är väl säkert tillgänglig på grund av GPL, men är det en Broadcom-baserad plattform så kommer man ju ändå vara låst till en gammal kernel om man vill kunna köra de proprietära drivrutiner som behövs för Broadcoms hårdvara.

Hur ser man lättast det? Såg t.ex någon som länkade en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771 som tydligen är Mediatek? Stödjer opnwrt tror jag men inte merlin.

Undvik Broadcom, Ok! Underviker nog Tp link också, det är väl ett Kina-märke om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hur ser man lättast det? Såg t.ex någon som länkade en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771 som tydligen är Mediatek? Stödjer opnwrt tror jag men inte merlin.

Undvik Broadcom, Ok! Underviker nog Tp link också, det är väl ett Kina-märke om jag inte missminner mig.

Japp, OpenWrt-stöd finns. Det mest pålitliga sättet att kolla om en viss modell har stöd är att kolla online firmware selector. Beroende på vilken version man väljer så kan man se hur nytt stödet är. Sedan finns installationsinstruktionerna i git-committen eller på wikin om någon orkat skriva en wiki-artikel. Det är även bra att kolla forumet angående eventuella problem med modellen.

Många Asus-modeller tillverkas i Shenzen, så det är skitsvårt att undvika kommunistkina. Jag skulle satsa på att snarare undvika mjukvara därifrån, vilket inkluderar Tp-Link.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Värre än så om jag har förstått det rätt. Det är precis som AsusWrt ett hopkok av Broadcoms grejer och Asus userspace, med andra ord beroende av båda de organisationerna. Plus att Merlin har lite eget ovanpå. Sist jag tittade var 4.19 den senaste kerneln. Man får inte köra Merlin på annat än Asus, så Merlin som helhet uppfyller inte Open Source-definitionen. DD-WRT har övergett Broadcom från WiFi6 och framåt eftersom kerneln är ett härke av binärblobbar.

TS: Jag tycker att det låter som att födelsedagspresenter och julklappar är under kontroll flera år framöver, bara att bygga ut lite i taget. Varken Ubiquity eller OpenWrt har väl någon ”garanterad” livslängd, men med lite olika ingångar verkar det vara hyfsade alternativ livstidsmässigt men möjligen inte kostnadsmässigt. Jag har dålig koll på Mikrotiks EOL-policy, men där är väl även utbudet av all-in-ones något begränsat.

För OpenWrt känns det som att Flint 2, Asus BT8 med Telia-pris och eventuellt någon av Cudy AX3000-varianterna kan vara intressanta. Jag rekommenderar inget, har inte hunnit köra min BT8 tillräckligt länge.

Det kan säkert stämma, ja. DD-WRT är väl fortfarande ett väldigt litet projekt sett till antal aktiva contributors dock? Är det mer än en person? Det gör att DD-WRT går bort för mig, även om det glädjer mig att de slipper bråka med Broadcom mer. OpenWrt är ju tillräckligt seriöst för att många tillverkare ska basera sin officiella firmware-image på OpenWrt men med eget gränssnitt och diverse modifieringar ovanpå.

Skrivet av NodCommander:

Enklast är att se om det står något på OpenWrts wiki om den router man söker på. Där brukar det även framgå om plattformen skiljer sig beroende på revision av routern.

Både Mediatek och Qualcomm brukar kunna få bra stöd.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Tack för inlägget, såg inte det när jag postade.

Vi brukar inte ge julklappar i familjen, och vanligen inte födelsedagsprestener i 1000+ Kr klassen heller så det är nog lite kört där.

Jag får fundra vidare på Openwrt, alternativt uppgradera mig själv och skänka bort Asus prylarna jag har själv. Prylarna på Teklager är ju fina.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag får fundra vidare på Openwrt, alternativt uppgradera mig själv och skänka bort Asus prylarna jag har själv. Prylarna på Teklager är ju fina.

Ja, Teklager som bolag ska vara trevliga att interagera med vad jag förstått. De tar dock ganska bra marginaler på en del prylar som även är tillgängliga direkt från OEM-tillverkaren. Däremot erbjuder de ju en del extra tjänster samt gör det smidigt för företag som vill ha en seriös leverantör istället för att direkt försöka jaga tillverkaren.

Visa signatur