MSI:s nya RTX 5080 har blower‑kylare

Permalänk
Melding Plague

MSI:s nya RTX 5080 har blower‑kylare

RTX 5080 Expert OC har en ovanlig design bland konsumentkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns även ovanligt av MSI att inte klämma in ett par tribal-drakar på alla tomma ytor.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Hade de inte ett RTX 4080 med samma design..?
Var inte så imponerande har jag för mig..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av happy_per:

Yes

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så runt 16-17000 kronor för detta om det kommer till Sverige? Jisses.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var rätt snyggt iallafall, om man ska säga något positivt

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Ser dock ut att använda en vanlig fläkt. Saknar en radial-fläkt som går i ungefär fyrtio tusen miljarder RPM för den ultimata upplevelsen.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Saknar riktiga blower-kylare.

Hatar den här trenden där all värme ska bara dumpas inuti chassit och tvingar istället kunden att ansvara för att få bort värmen på något vettigt vis. Hatar också hur det även ger GPU-tillverkarna en ursäkt att bra slänga på mer ström på sina kretsar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Nvidia samt AIBs planerar ju att kapa priset rätt omgående då lager står fulla, så att få en kass kylare för +40% över MSRP vet vi ju alla hur det kommer att gå, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Även: https://www.sweclockers.com/nyhet/37993-msi-lanserar-founders...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om det kommer till ett 5090 så har de mitt intresse.

Meeeeeen det kommer aldrig hända 🙃

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Nvidia samt AIBs planerar ju att kapa priset rätt omgående då lager står fulla

Källa?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

?

Det är ju ingen blowerkylare alls, det är ju bara vanliga axialfläktar?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

?

Det är ju ingen blowerkylare alls, det är ju bara vanliga axialfläktar?

Det är axialfläktar, men bakre fläkten blåser ändå ut luften bakåt ut ur chassit, istället för att bara pressa genom flänsarna inne i chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Finns några källor på det men även källor på att korten samtidigt säljer som smör. En spekulation är att distrubitörer och återförsäljare vill bygga upp stora lager innan eventuella tullar blir aktuella. Oavsett vad som ligger bakom lär ju lagren behöva tömmas för eller senare... (åtminstone före super seriens release)... vi får se helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Finns några källor på det men även källor på att korten samtidigt säljer som smör. En spekulation är att distrubitörer och återförsäljare vill bygga upp stora lager innan eventuella tullar blir aktuella. Oavsett vad som ligger bakom lär ju lagren behöva tömmas för eller senare... (åtminstone före super seriens release)... vi får se helt enkelt.

Att det finns mer kort i lager än tidigare kan man ju verifiera och den trenden tycker jag mig också se (åtminstone här i sverige)
Men att faktiskt Nvidia och tredjepartsrtillverkarna är på väg att sänka priserna pga detta har jag inte hört något konkret att så är fallet. Jag hoppas ju på det själv men har inte sett någon bekräfta det. Därför frågade jag om källa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikel:

Kortet mäter 319 × 150 × 60 millimeter. Det är bara aningen tunnare än föregångaren RTX 4080 Super Expert, men det räcker för att rymma kortet på två kortplatser istället för tre.

En PCIe-kortplats är 20 millimeter bred och jag anser inte att detta är att rymmas på två.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Att det finns mer kort i lager än tidigare kan man ju verifiera och den trenden tycker jag mig också se (åtminstone här i sverige)
Men att faktiskt Nvidia och tredjepartsrtillverkarna är på väg att sänka priserna pga detta har jag inte hört något konkret att så är fallet. Jag hoppas ju på det själv men har inte sett någon bekräfta det. Därför frågade jag om källa

När/om det kommer en prissänkning är högst spekulativt. Ja har inte sätt någon pålitlig källa på det annat än lösa påståenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

När/om det kommer en prissänkning är högst spekulativt. Ja har inte sätt någon pålitlig källa på det annat än lösa påståenden.

Jag säger inte något annat
Men just därför undrar jag vad Dalton sleeper har för källa när han skriver "Nvidia samt AIBs planerar ju att kapa priset rätt omgående då lager står fulla" (eller om han bara spekulerar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

En PCIe-kortplats är 20 millimeter bred och jag anser inte att detta är att rymmas på två.
<Uppladdad bildlänk>

Sant, måste väl menat att det ryms på tre kortplatser?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sant, måste väl menat att det ryms på tre kortplatser?

Eftersom det omnämnda 4080 Super Expert mäter 61mm och ser ut som följande så tror jag faktiskt att författaren tyckte att det var en vettig analys.

Befängt.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hatar den här trenden där all värme ska bara dumpas inuti chassit och tvingar istället kunden att ansvara för att få bort värmen på något vettigt vis. Hatar också hur det även ger GPU-tillverkarna en ursäkt att bra slänga på mer ström på sina kretsar.

Riktiga blower-kylare är ju dock väldigt mycket ineffektivare så det blir svårt att skapa ett tyst kort med en sådan kylare. Du behöver köra fläkten med väldigt hög RPM för att det ska bli något vettigt luftflöde över delen av kylflänsen längst bort från fläkten.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Blower är väl bra för ITX system

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Riktiga blower-kylare är ju dock väldigt mycket ineffektivare så det blir svårt att skapa ett tyst kort med en sådan kylare. Du behöver köra fläkten med väldigt hög RPM för att det ska bli något vettigt luftflöde över delen av kylflänsen längst bort från fläkten.

Kvittar om grafikkortet är "tyst" eller inte, om resten av chassit ändå behöver dåna som en tromb, för att få bort värmen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kvittar om grafikkortet är "tyst" eller inte, om resten av chassit ändå behöver dåna som en tromb, för att få bort värmen.

Saken är ju dock att resten av chassit inte behöver låta som en tromb, särskilt nu med de mer luftiga chassina. Även med ett mer restriktivt chassi så låter ett kort utan blower-kylare oftast betydligt mindre än ett kort med blower-kylare.

Sedan kan jag hålla med om att det börjar bli lite larvigt när vissa grafikkort drar så mycket som 600W. Har själv sänkt power target på mitt 4090 till 75% då prestandaskillanden i tester oftast visa sig väldigt liten.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Luftflödet är ju det samma längs hela kylflänsen, men i övrigt har du rätt. Klassiska blower-kylare blåser luft i den minst effektiva riktningen. Det skapar maximalt motstånd i luftflödet, och dessutom är luften redan varm när den når en majoritet av kylflänsen.

Den effektivaste riktningen att blåsa luft genom en kylfläns är det hållet den har kortast väg genom kylflänsen, och störst yta att ta in luft. På grafikkort är ju tyvärr problemet att PCBt sitter ivägen för luftflödet i den riktningen, vilket de flesta tillverkare bara valt att ignorera, då det ändå presterar bättre.

Jag har i över 10 år önskat se tornkylare på grafikkort. Det kanske inte är för alla, men det hade skapat intressanta fördelar. Det hade skapat en effektiv kylare som dessutom blåser luft ut ur baksidan av chassit. Det hade även kunnat göra dagens enorma grafikkort kortare med samma kyleffekt. Då hade towerchassin kunnat göras kortare också, så får vi bättre utnyttjande av utrymme istället för all dödyta framför CPU-kylaren. Vi hade kunnat få samma/bättre kylprestanda med markant lägre footprint, och något lägre volym jämfört med dagens tower chassin.

Nackdelen blir att det inte fungerar med andra expansionskort, och grafikkortet måste sitta på översta platsen. Det dunkar inte heller med mitx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Luftflödet är ju det samma längs hela kylflänsen, men i övrigt har du rätt. Klassiska blower-kylare blåser luft i den minst effektiva riktningen. Det skapar maximalt motstånd i luftflödet, och dessutom är luften redan varm när den når en majoritet av kylflänsen.

Den effektivaste riktningen att blåsa luft genom en kylfläns är det hållet den har kortast väg genom kylflänsen, och störst yta att ta in luft. På grafikkort är ju tyvärr problemet att PCBt sitter ivägen för luftflödet i den riktningen, vilket de flesta tillverkare bara valt att ignorera, då det ändå presterar bättre.

Jag har i över 10 år önskat se tornkylare på grafikkort. Det kanske inte är för alla, men det hade skapat intressanta fördelar. Det hade skapat en effektiv kylare som dessutom blåser luft ut ur baksidan av chassit. Det hade även kunnat göra dagens enorma grafikkort kortare med samma kyleffekt. Då hade towerchassin kunnat göras kortare också, så får vi bättre utnyttjande av utrymme istället för all dödyta framför CPU-kylaren. Vi hade kunnat få samma/bättre kylprestanda med markant lägre footprint, och något lägre volym jämfört med dagens tower chassin.

Nackdelen blir att det inte fungerar med andra expansionskort, och grafikkortet måste sitta på översta platsen. Det dunkar inte heller med mitx.

Ja, det är det minst optimala sättet. Nvidia har ju delvis försökt lösa problemet med att kretskortet sitter ivägen genom att först korta ner kretskortet och köra en "passthrough area" längst bak på kortet, och sedan på FE-korten i 5000-serien köra med ett ännu mindre kretskort med passthrough för båda fläktarna. Det löser ju inte transporten av värmen ur chassit dock, men det är inget jättestort problem i ett någorlunda välventilerat chassi.

Tornkylare på grafikkort leder ju till många begränsningar tyvärr, som du själv tar upp. Själv behöver jag fortfarande expansionskort, så en sådan lösning går absolut bort.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alexraptor:

Håller med, mitt RX5700 har en riktig Blower, jag kallar dem Blåsut-kylare. ganska trevligt att dumpa ut värmen från en krets på 180W TPD.
Jag förstår inte varför så många var så kritiska mot dessa kylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Håller med, mitt RX5700 har en riktig Blower, jag kallar dem Blåsut-kylare. ganska trevligt att dumpa ut värmen från en krets på 180W TPD.
Jag förstår inte varför så många var så kritiska mot dessa kylare.

För att det är sämsta sättet att kyla på, tänk hur liten yta en fläkt blåser på i sideld jämfört med en som blåser framåt så klarnar det nog snabbt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maximo:

För att det är sämsta sättet att kyla på, tänk hur liten yta en fläkt blåser på i sideld jämfört med en som blåser framåt så klarnar det nog snabbt.

Vi är uppenbarligen inte överens.
En kylare som trycker värmen ut ur chassit? Ja tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |