Microsoft lägger ned Windows 11 SE

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger ned Windows 11 SE

Skulle konkurrera med Chrome OS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jädrigt glad att man lyckats motarbeta försöken att implementera 11SE på jobbet. Förstod att det var detta som skulle ske. Hela fördelen med Windows är ju programutbudet så varför skulle man vilja köra det som en Chromebook? Då är det ju billigare och enklare att vara köpa Chromebooks...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Nice, kan de lägga ner vanliga Windows 11 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Jädrigt glad att man lyckats motarbeta försöken att implementera 11SE på jobbet. Förstod att det var detta som skulle ske. Hela fördelen med Windows är ju programutbudet så varför skulle man vilja köra det som en Chromebook? Då är det ju billigare och enklare att vara köpa Chromebooks...

Jag tror väl inte resonemanget någonsin var att det skulle vara bättre än Windows 11 (för användaren), snarare just att Microsoft lätt desperat hoppades på att kunna ta tillbaka en massa skolor osv som numera kör Chromebooks och är ointresserade av Windows oavsett pris.

Det är nog ett långt större problem än förlorade licensintäkter för Microsoft att en massa barn och ungdomar aldrig kommer i kontakt med (något slags) Windows.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Synd att Micrsoft aldrig lärde sig något av misstagen med Windows RT.

Att sedan Windows 11 bygger på Windows 10X säger en hel om vilka genvägar Microsoft även tog senast.

Får lite Longhorn-vibbar över det hela som försökte byggas utifrån XP. Vi vet alla hur slutresultatet blev med Vista (även om det senare byggde på Windows Server istället för vanliga XP i grunden).

Permalänk
Medlem

Tänk vad de utvecklingstimmarna kunde använts till annat, men Microsoft har råd med det. Men det hade säkerligen funnits mycket annat man kunde lagt tiden på att optimera.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Win 98 -> 98SE 👍
Win 11 -> 11SE 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Synd att Micrsoft aldrig lärde sig något av misstagen med Windows RT.

Att sedan Windows 11 bygger på Windows 10X säger en hel om vilka genvägar Microsoft även tog senast.

Jag upplever det väl mest som att man lånade 10X-versionen av startmenyn (eller iaf utseendet för den) och lite annat ytligt krafs? Sett till helheten bygger ju Windows 11 tydligt på vanliga Windows 10.

Skrivet av walkir:

Får lite Longhorn-vibbar över det hela som försökte byggas utifrån XP. Vi vet alla hur slutresultatet blev med Vista (även om det senare byggde på Windows Server istället för vanliga XP i grunden).

Åtminstone som jag förstått berättelsen, var väl problemet inte egentligen att man började bygga utifrån XP utan mer att man byggde på en massa nya funktioner som förändrade systemet i grunden utan att hålla ordning på att det skulle vara ett operativsystem som fungerade att använda också, inte bara en långsam instabil röra som hade fått alla de nya funktionerna avbockade.
Sedan kom man till en punkt där man konstaterade att Longhorn är bortom (kortsiktig) räddning och tog istället den senaste faktiskt fungerande kodbasen man hade, Windows Server 2003 R2 (på det stora hela rätt likt XP men lite förbättrat), och portade tillbaka ett par av funktionerna som skulle ha ingått i Longhorn, slängde Longhorn i soptunnan och släppte ett jämförelsevis välfungerande Vista.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror väl inte resonemanget någonsin var att det skulle vara bättre än Windows 11 (för användaren), snarare just att Microsoft lätt desperat hoppades på att kunna ta tillbaka en massa skolor osv som numera kör Chromebooks och är ointresserade av Windows oavsett pris.

Det är nog ett långt större problem än förlorade licensintäkter för Microsoft att en massa barn och ungdomar aldrig kommer i kontakt med (något slags) Windows.

Chromebooks är onekligen lättadministrerade men den största faktorn i deras framgångssaga tror jag är priset. Windowslösningar har oerhört svårt att konkurrera i samma prisklass som många skolchromebooks är i, säg 2,5-3,5k. Kollar man på Microsofts egna "skolenheter" så är det typ Surface Go eller möjligen Surface Laptop Go, man får 2-3st chromebooks per sådan enhet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

I en supportartikel uppmanar Microsoft användare att byta till datorer som kan använda en annan version av Windows 11 istället.

ok så bara för att de lägger ner supporten så säger de du har gått på en nitlott och får köpa en ny licens...

varför gav de inte bara SE användare möjlighet att uppgradera systemet till en vanlig home/pro/enterprice licens...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ok så bara för att de lägger ner supporten så säger de du har gått på en nitlott och får köpa en ny licens...

varför gav de inte bara SE användare möjlighet att uppgradera systemet till en vanlig home/pro/enterprice licens...

I artikeln lät det inte som att det handlade om licensfrågan i första hand utan att datorn är för nedlåst eller något?

"byta till datorer som kan använda en annan version av Windows 11"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

I artikeln lät det inte som att det handlade om licensfrågan i första hand utan att datorn är för nedlåst eller något?

"byta till datorer som kan använda en annan version av Windows 11"

ja det skulle väl vara det isf.

men känns ändå grisigt att lägga ner det utan att erbjuda någon ersättare till mjukvaran alls och bara säga släng skiten å köp nytt.

vad jag kan hitta så verkar ju systemkraven vara mer eller mindre samma som för win 11 home?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja det skulle väl vara det isf.

men känns ändå grisigt att lägga ner det utan att erbjuda någon ersättare till mjukvaran alls och bara säga släng skiten å köp nytt.

vad jag kan hitta så verkar ju systemkraven vara mer eller mindre samma som för win 11 home?

Det är väl lika problematiskt att de inte ersätter hårdvaran som väl inte kan köra något annat än Windows 11 SE.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ersätt Win11SE med Win11 IoT Enterprise LTSC.
Men det kommer aldrig hända, för det är något folk vill ha och det går emot Microsofts företagspolicy att ge folk vad de vill ha.

Permalänk
Medlem

Windows 11 SE har varit helt inriktat mot skolväsendet och kommer bara som OEM-version. Det är inte riktigt samma som 11 S/S-mode.

Microsofts Surface Laptop SE går inte att uppgradera till Home/Pro officiellt sett. Inte för hårdvaran är mycket att fortsätta köra.

Permalänk
Medlem

Alla produkter som är till för inlåsning borde bannlysas. Windows 98 SE var ett missfoster och Windows 11 SE är det.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Alla produkter som är till för inlåsning borde bannlysas. Windows 98 SE var ett missfoster och Windows 11 SE är det.

Du tänker inte på Windows Me?

Windows 98 SE (Second Edition) var enligt mig höjdpunkten av Windows innan övergången till NT-kärnan.

Tillsammans med 98lite (utan IE m.m.), så blev det otroligt lättdrivet och stabilt.

Enda felet med 98SE var att Internet Explorer var inbakat överallt, men det gällde även de senare releaserna av Windows 95.

Windows 11 är däremot en styggelse i alla dess former. Inte ens LTSC kan rädda det!

Permalänk
Skrivet av klein:

Skrivet av walkir:

Du tänker inte på Windows Me?

Windows 98 SE (Second Edition) var enligt mig höjdpunkten av Windows innan övergången till NT-kärnan.

Tillsammans med 98lite (utan IE m.m.), så blev det otroligt lättdrivet och stabilt.

Enda felet med 98SE var att Internet Explorer var inbakat överallt, men det gällde även de senare releaserna av Windows 95.

Windows 11 är däremot en styggelse i alla dess former. Inte ens LTSC kan rädda det!

håller med där 98SE var ju en "förbättrad" variant på win 98 betydligt stabilare än sin föregångare.

Millenium edition däremot som du säger var ett missfoster som knappt var användbart till något alls.

när det kommer till win 11 så har jag väl lite delade meningar om det stör mig som fasen på vissa val men andra saker kan vara en förbättring.

men om jag skulle få välja idag såhärt efter att kört win 11 i nått år så föredrar jag win 10 då det i sin helhet var ett bättre upplägg än win 11 som inte riktigt vet vad det försöker vara genom att va nån hybrid os för både datorer med touchpanel och mus/tangentbord och som därför inte blir riktigt bra bra för något av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

håller med där 98SE var ju en "förbättrad" variant på win 98 betydligt stabilare än sin föregångare.

Millenium edition däremot som du säger var ett missfoster som knappt var användbart till något alls.

när det kommer till win 11 så har jag väl lite delade meningar om det stör mig som fasen på vissa val men andra saker kan vara en förbättring.

men om jag skulle få välja idag såhärt efter att kört win 11 i nått år så föredrar jag win 10 då det i sin helhet var ett bättre upplägg än win 11 som inte riktigt vet vad det försöker vara genom att va nån hybrid os för både datorer med touchpanel och mus/tangentbord och som därför inte blir riktigt bra bra för något av det.

Inget i 3.11, 95, 98 eller ME var bra serien var bra av Windows.. När 3.11 var akutellt fanns OS/2... Sedan kom NT 4.0

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.