Snabbkoll: Har du separata datorer för jobb och nöje?

Permalänk
Medlem

- Laptop från jobbet med uppbyggd arbetsstation i separat kontor, med skärmar, docka etc.
- Stationär PC i gästrummet, i praktiken ett gaming-rum för vem fan vill ha gäster när man kan spela /s (?)
- Macbook Air för vardagssurf, youtube etc

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Jobb? Tja, det kommer väl bli 1st separat offentlig datorn från och med 14 oktober.
Privat kommer det inte bli någe Win II iaf.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Primär enhet för underhållning är en Windows 11-baserad gaming-laptop. För tyngre produktivt arbete används en stationär dator utrustad med Intel Core i9. En äldre HP-laptop fungerar som dedikerad internetradio. För datasanering används en separat, lågpresterande laptop av äldre modell som raderingsstation. Slutligen används en iMac med Intel Core i5 som frukostdator för lättare webbsurf och e-posthantering.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Privat stationär dator med en jobb-användare där endast "Windows app" är installerad för att komma åt cloudpc för jobb.

Permalänk
Medlem

Självklart har man en separat jobbdator? Främst på grund av integritetsskäl, men det är också trevligt att man slipper ta ansvar om något går sönder. Då är det bara för arbetsgivaren att ersätta datorn.

Jag kan dock medge att jag kör med MS teams och SIM-kort från jobbet på min privata mobil. Tyvärr så är det mycket smidigare att enbart släpa runt på 1 mobil i fickan. Men min privata mobil är åtminstone inte på något sätt "enrollad" i jobbets organisation.

Jag vet dock att många inom organisationen använder jobbmobilen som en privat sådan. Vilket är ett rent vansinne om du frågar mig som också jobbar på IT-avdelningen.

Permalänk
Medlem

Lenovo X9 på jobbet och jobbtelefon.
Spelmaskinerna hemma.

Skönt att separera jobb och privatliv.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Men jag måste erkänna att en kraftig stationär dator på jobbet låter lockande. Då är det ju bara att slänga upp en VPN och RDP:a till maskinen från ens kraftfulla speldator på hemmaplan. Tyvärr är det inget som erbjuds på mitt jobb.

Permalänk
Medlem

Ja, jag loggar dock oftast in från min stationära speldator ändå när jag jobbar hemifrån och använder bara jobbdatorn när jag behöver komma åt något som inte är web-baserat eller är på kontoret.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, jag loggar dock oftast in från min stationära speldator ändå när jag jobbar hemifrån och använder bara jobbdatorn när jag behöver komma åt något som inte är web-baserat eller är på kontoret.

Men är det inte väldigt osmidigt? Allt arbete måste i princip skötas från webbläsaren, men vissa undantag. Man tappar ju också all integration med Onedrive. Man tappar ju också alla diverse dyra licenser som jobbet vanligtvis betalar.

Permalänk
Medlem

Före Citrix & Covid - laptop från jobbet, arbetade med den på jobbet, kunde jobba hemifrån ibland men ofta knackigt. Separata burkar givetvis.

Strax före samt under Covid - med Citrix - Chromebook eller tunn klient på jobbet, Igel. Fantastiskt bra när servrarna väl blivit optimerade. Snabb inloggning, eget skrivbord, egen profil, allting bara tuffade på. BYOD funkade också, oavsett Linux, Mac, Ipad eller PC. Mest var det bara Citrix via en egen dator och med ens egen utrustning och skärmar. Aldrig haft så bra arbetsmiljö på det digitala. Ja vissa tyngre applikationer krävde special, men i stor utsträckning blev det snabbare och starkare servrar, vilket blev billigare än att dela ut workstations med Quadro kort till folk som egentligen inte behövde det.

Numera, tebax till den primitiva släparbetsplatsen med egen arbetsdator, jobbskärmar, halvkass digital utrustning och tillbaka till sent 2000 tal. VPN hemifrån på jobbdatorn, eget tangentbord och bordsyta till jobbdatorn så även om man jobbar hemifrån tar det upp 40% extra plats som hade kunnat vara 0% om man kört via Citrix och Virtuella skrivbord. Suck.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Men är det inte väldigt osmidigt? Allt arbete måste i princip skötas från webbläsaren, men vissa undantag. Man tappar ju också all integration med Onedrive. Man tappar ju också alla diverse dyra licenser som jobbet vanligtvis betalar.

Hoppas du vet att folk jobbar olika

Använder i princip inte onedrive och jag skrev ju att jag behöver ta jobbdatorn ibland för vissa system.
Men det är inte ofta, jag spenderar nog 90% av min tid i teams, outlook och databricks.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Svensk kyrka och stat är väl knappast någon förebild för hur man håller isär intressen?

Ska mina datorer separeras lika "väl" så får väl min ena jobbdator dubblera som nöjesdator.

Permalänk
Medlem

ETT = Speldator, hemma
TVÅ = Jobbdator egna företaget, hemma
TRE = Speldator, sonens
FYRA = Jobbdator anställning, kontoret
FEM = Spel-laptop, hemma & borta
(SEX) = Jobb-laptop, kontoret & på resande fot

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Japp.
Hemma jobbar jag på en isolerad virtuell maskin och på jobbet har jag min egen VPN-uppkopplade laptop på sidan av jobbdatorn. Korsa aldrig strålarna!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Nu är jag anställd så 1bjobbtelefoj och en jobbdator
Men körde samma när jag var egenföretagare. Jobb är jobb och fritid är fritid. Mixas bara under speciella omständigheter.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Har min bärbara jobbdator permanent parkerad på kontoret... När jag jobbar hemifrån så kopplar jag in mig remote på den, eller jobbar direkt från min privata som är lite snabbare..

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig våga installera vissa program/tools/moddar på en dator med viktig information på. Finns en hel del skumma saker jag haft på mina speldatorer genom åren, skulle verkligen inte vilja utsätta min arbetsgivare för den risken

Permalänk
Hedersmedlem

Jobbdatorn använda strikt endast till jobb och privata datorerna används till allt annat.

Ser ingen anledning att blanda. Kör dock med samma skärmar till jobbet och privat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Allt off-line, förutom Linux-burken och telefonen.

Permalänk
Medlem

Ja och nej. Stationär närhelst möjligt och bärbar ThinkPad i övrigt.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har aldrig haft ett jobb där jag haft jobbdator, är inte vanligt alls i den typ av jobb jag haft. Skulle jag mot all förmodan nån gång i framtiden hamna på ett sånt jobb så skulle jag nog inte hålla på med privata saker på jobbdatorn.

Permalänk
Medlem

Japp , företaget har gett mig en Dell Precision 5690 laptop med OLED skärm och Intel Core Ultra 7 165H CPU. Trevlig laptop men den saknar lite trevliga portar som USB-A , RJ45 och dedikerad DisplayPort. Privat har jag en annan laptop, men det vore trevligt med en skrivbords dator vid något tillfälle.

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem

Porr och likade vill man inte blanda in i jobbdatorn

Permalänk
Medlem

Allt jobb sker på den ursega jobbdatorn Samma med telefonerna. Använder dock egen mus och tangentbord så jag slipper HPs "trevliga" medföljande kringutrustning.

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag skulle ta in jobbet på min privata. Dock gör jag väl tvärtom då jag surfar runt privat på jobbets.

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Porr och likade vill man inte blanda in i jobbdatorn

+1 Minns en kollega som tog upp sin platta på jobbmötet och inte stängt ner skärmen från gårdagens aftons nöjen.
Tur för honom att jag var den ende som satt så att jag såg innehållet och märkte något. Han hade bra smak iaf...

Permalänk

Jobbet tillåter inte att man jobbar eller VPNar in från privat dator. De skickade ut en enkät för några år sen och frågade hur många som använde en privat dator för att VPNa där andra familjemedlemmar också använde den privata datorn. Antar att de inte gillade svaret för kort därefter förbjöds det.

Permalänk
Medlem

Har enbart jobbdatorn, som används för arbete. Sonen har snott min speldator 😑 så just nu bidar jag min tid tills han skaffar egen. Eller så får jag köpa en egen någon gång snart, saknar min Satisfactory...

Då jag endast har jobbdatorn, kan jag ibland uträtta lite privata ärenden på den, men inget spelande eller film.

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån 100% men ja Jobbdator och skärmar samt separat privatdator med skärmar. Jobbdator hyfsat nedlåst och används bara till jobb (ja och kollar YT/film när det är dötid)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Entusiast

Min arbetsgivare ger mig arbetsdatorer. Höga säkerhetskrav gör att vi inte får installera något som inte är arbetsrelaterat. Men som administratör så har jag givetvis vissa rättigheter resten av arbetsplatsen inte har. 😏

Dock så håller jag privatliv och arbete separat.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)