Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kan varmt rekommendera detta kort, otroligt tyst och kvalitén går inte att jämföra med något annat, en klass för sig

Mvh

Hur är det med coil whine? Verkar vara många klagomål på det gällande 5090 men osäker på i vilken mån Asus är mer drabbade än andra eller att dom (antar jag) tillhör de största tillverkarna av GPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Samma här med värmen, men då körde jag utan chassifläktar och stängt chassi.
Öppnade bara dörren och satte en fläkt på GPUn så sjönk CPU-temp från ~90C till ~65C under load.

Jag har ändå 3st 140 fläktar ut i toppen en 420 radiator in i fronten till cpu´n en 140 fläkt in i botten
en 140 ut i bak på chassit.
Så man tycker att man borde få ut värmen.
Allt i ett Be Quiet Dark Base 700 chassi.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Känns det inte som marknaden har nått en tipping point där utbudet (åtminstone till nuvarande priser) börjar bli större än utbudet?

Håller tummarna för det och att 5090 priserna sjunker lite till
Kliver det under eller väldigt nära 20k för rätt kort slår jag kanske till!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller tummarna för det och att 5090 priserna sjunker lite till
Kliver det under eller väldigt nära 20k för rätt kort slår jag kanske till!

Om du vill ha ett RTX 5090 så tror jag att det är en bra tidpunkt att handla någonstans mellan idag och före julhandeln.

Även om efterfrågan sjunker så har Nvidia satt ett MSRP pris gentemot sina tillverkare, dvs det är vad ASUS, MSI, Gigabyte osv betalar för GPUn med tillhörande RAM mm, det blir ekonomiskt utmanande att kliva under den för tredjeparts tillverkarna.

Det har även ryktats om att Nvidia stryper tillverkningen av RTX 5090 till förmån för AI kretsar nu när marknaden i Asien har öppnats upp igen (Kina). Jag kan också se ett scenario där efterfrågan sjunker och de gör precis detta.

Vilken modell är du på jakt efter?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om du vill ha ett RTX 5090 så tror jag att det är en bra tidpunkt att handla någonstans mellan idag och före julhandeln.

Även om efterfrågan sjunker så har Nvidia satt ett MSRP pris gentemot sina tillverkare, dvs det är vad ASUS, MSI, Gigabyte osv betalar för GPUn med tillhörande RAM mm, det blir ekonomiskt utmanande att kliva under den för tredjeparts tillverkarna.

Det har även ryktats om att Nvidia stryper tillverkningen av RTX 5090 till förmån för AI kretsar nu när marknaden i Asien har öppnats upp igen (Kina). Jag kan också se ett scenario där efterfrågan sjunker och de gör precis detta.

Vilken modell är du på jakt efter?

Hmm, låter som rimligt och vettigt men lite sorgligt resonemang där:
Som du säger kan nog inte tillverkarna gå sååå mycket lägre, givet det inköpspris de har från Nvidia...
Och Nvidia kommer antagligen inte sänka priset speciellt mycket - då stänger de bara av (och prioriterar om) istället
Jag kommer helt klart hålla ögonen öppna nu och framåt!
Kan ju ha tur det dyker upp något i sommarsömnigheten men annars får man väl verkligen hålla ögonen öppna i black friday yran om inte förr!

Gällande modeller är jag relativt flexibel: Jag vill ha tag i billigast möjliga kort där de ändå inte dumsnålat snålat på själva kylningen eller komponenterna. Helst hyfsat stilrent mörkt utan RGB. Storleken bör inte vara några problem i min H7 låda så kan vara rätt stor o klossig
Jag kommer undervolta och kanske även sätta powerlimit (även om jag tappar några procent prestanda) så alla OC versioner osv är helt bortkastade på mig.

Öppen för konkreta förslag på bra kort
Lite skeptisk till tex Zotac eller kinamärkena (KFA?) men kan tänka mig det mesta andra, så länge det finns nån sorts recension som bekräftar de inte klantat bort kylningen eller något annat.
Kollar väl i praktiken på typ Gigabyte Gaming eller Windforce, MSI Ventus, möjligen Inno3D eller Gainward, men gärna ASUS TUF kortet. (skulle inte säga nej till vissa mer high-end kort heller men tror inte de kommer ramla ner till de priser jag kan tänka mig, och tycker väl egentligen de är lite för blingiga)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som du säger kan nog inte tillverkarna gå sååå mycket lägre, givet det inköpspris de har från Nvidia...
Och Nvidia kommer antagligen inte sänka priset speciellt mycket - då stänger de bara av (och prioriterar om) istället
Kan ju ha tur det dyker upp något i sommarsömnigheten men annars får man väl verkligen hålla ögonen öppna i black friday yran om inte förr!

Gällande modeller är jag relativt flexibel: Jag vill ha tag i billigast möjliga kort där de ändå inte dumsnålat snålat på själva kylningen eller komponenterna. Helst hyfsat stilrent mörkt utan RGB. Storleken bör inte vara några problem i min H7 låda så kan vara rätt stor o klossig
Jag kommer undervolta och kanske även sätta powerlimit (även om jag tappar några procent prestanda) så alla OC versioner osv är helt bortkastade på mig.

Lite skeptisk till tex Zotac eller kinamärkena (KFA?) men kan tänka mig det mesta andra, så länge det finns nån sorts recension som bekräftar de inte klantat bort kylningen eller något annat.
Kollar väl i praktiken på typ Gigabyte Gaming eller Windforce, MSI Ventus, möjligen Inno3D eller Gainward, men gärna ASUS TUF kortet. (skulle inte säga nej till vissa mer high-end kort heller men tror inte de kommer ramla ner till de priser jag kan tänka mig, och tycker väl egentligen de är lite för blingiga)

Founders edition är väll riktigt najs denna gång? Eller önskar du ännu mer kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror inte att Nvidia kommer att sänka sina priser då det påverkar hela deras ekosystem.

RTX 5090 är i mångt och mycket en gåva till oss gamers. Den onyanserade synen är att det är ett otroligt dyrt kort som ingen borde köpa, men faktum är att det nästan är tvärtom, en form av välgörenhet där Nvidia ger tillbaka fast de egentligen inte behöver göra det, rent ekonomiskt.

GB202 är den största GeForce kretsen som Nvidia någonsin producerat, och samma krets används i produkten RTX Pro 6000 där den inte är nedskalad. Antagligen så får de kretsar som inte är perfekta säljas som 5090, fast med bibehållen minnesbuss och lägre minnesmängd.

Ett RTX Pro 6000 kostar 104 000 kr på Komplett, ett RTX 5090 går att fynda ibland för 23 999 kr, dock är prestandaskillnaden mellan dem endast 10-15%, men priset är mer än 4 ggr.

Nvidia hade med lätthet kunnat strunta i att släppa RTX 5090, sälja dem som "RTX Pro 3000" med 64GB RAM för 65 000 kr (cirka) och ha RTX 5080 (Super) som sin topp gaming variant, men det har de inte gjort.

Faktum är att de förlorar potentiell inkomst på varje RTX 5090 som de säljer.

Så för att avsluta där vi påbörjade, Nvidia kommer inte sänka sitt MSRP på RTX 5090 för då kan AI användare börja köpa upp dem i ännu större mängd än vad de redan gör, skulle MSRP sjunka till 1499$ skulle hyllorna tömmas snabbt och de skulle sälja färre RTX Pro 6000.

Jag tycker RTX 5090 är ett fantastiskt kort i sig, prestandan är "out of this world".

Gällande modeller så är nog alla de större märkena som är etablerade på den svenska marknaden relativt bra, Zotac och KFA är enorma och håller god kvalité. INNO3D är nyast och har haft en del problem med sina X3 kort (vibrationer i fläktar och chassi), i övrigt så är sannolikt de flesta RTX 5090 modeller överbyggda. Gigabyte har ju haft problem med att kylgelen som ligger på VRM och RAM smälter och flyter ut över tid så dem hade jag undvikit om det inte finns någon form av bekräftelse på att problematiken har upphört.

ASUS gör bra kort men de är dyra och deras support har fått en del kritik, så köp på egen risk.

MSI är tystast av alla tillverkare, kylarna är överbyggda och fläktarna är dyra

Allt handlar ju om hur länge du ska ha kortet, om du endast ska använda det i 1-2 år så saknar kvalitén på komponenterna betydelse då du har garantier och inget hinner "slitas" ut.

Sett till helheten så hade jag köpt detta kort idag om jag letade: https://www.inet.se/produkt/5415323/msi-geforce-rtx-5090-32gb...

Enorm kylare (kolla så du får plats), otroligt hög kvalité på fläktarna, snyggt (i mitt tycke), och framförallt tyst även under hög belastning.

Väldigt bra pris hos Inet faktiskt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag tror inte att Nvidia kommer att sänka sina priser då det påverkar hela deras ekosystem.

RTX 5090 är i mångt och mycket en gåva till oss gamers. Den onyanserade synen är att det är ett otroligt dyrt kort som ingen borde köpa, men faktum är att det nästan är tvärtom, en form av välgörenhet där Nvidia ger tillbaka fast de egentligen inte behöver göra det, rent ekonomiskt.

Jag förstår vad du menar och är inne på samma sak ovan, även om det nästan låter lite fanboyvarning av den där formuleringen (de är inte guds gåva till gamers - snarare mjölkar de överpris ur kommersiella marknaden - men jag förstår dem: vem skulle inte göra det om de kunde?)

I vilket fall ser jag ändå det som lite av ett gott tecken att 5090-marknaden för gamers verkar blivit lite mättad då lagerhyllorna verkar fyllas på ordentligt nu för 5090 korten... Men som nämnts så finns ju risken att Nvidia bara minskar volymerna genom att prioritera bort 5090 mot tex RTX PRO 6000...

Skrivet av Aeig:

Gällande modeller så är nog alla de större märkena som är etablerade på den svenska marknaden relativt bra...

Har hört lite för mycket historier om skakig kvalitet och snåleri på tidigare Zotac kort så tror jag hoppar dem den här generationen. Bra tips om Inno3D dock, då kommer jag undvika dem. Gigabyte gelen är en faktor, så de är lägre prio.
Att MSI är tystast stämmer väl inte riktigt generellt över alla serier och kort, då vissa MSI ventuskort som Sweclockers testat varit rätt högljudda, men just 5090 tror jag i och för sig ska vara helt OK!
Bra tips om MSI vanguard - verkar absolut vara ett mycet välbyggt kort och kommer absolut hålla ett öga på det!
Skulle dock gärna vilja få ner priset ännu mer Och jag tycker kortet egentligen har för mycket RGB och alldeles för överdesignade konstiga diagonala linjer, hål och hack som bara förfular kortet
(grafikkort ÄR rektangulära klossar - och det är rätt hopplöst att försöka implementera ett designspråk som inte har det som utgångspunkt IMHO)

Skrivet av Gorgi15:

Founders edition är väll riktigt najs denna gång? Eller önskar du ännu mer kylning?

FE är en innovativ och imponerande kompakt lösning och jag gillar generellt estetiken, men jämfört med andra kort verkar det lite för högljutt och ge för höga minnestemps, plus haft lite barnsjukdomar med signalöverföring mm, så jepp jag vill nog ha lite mer kylning
Dessutom lär inte FE vara speciellt bra för luftkyld CPU då den blåser ju typ all värme rakt över den...
Slutligen är kortet nog nästan för litet för mitt H7 chassi
Plus att kortet är aningens för dyrt i dagsläget nu när tredjepartskort börjar kliva under 24000kr.
Om nvidia prisjusterar utifrån dollar eller liknande igen så kanske det kan bli intressant igen.

Men nog snackat för stunden om min jakt på kort nu tror jag

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag har ett ventus 5090 oc och kan säga att kylaren är riktigt bra, håller sig 69-74c med 575w i spel, väldigt tyst är kortet också.

Jag har ett fractal design north med 3 st 120mm p12 intake och 240mm aio och ett utblås på baksidan, håller bra temps både cpu (7950x3d) och gpu.

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem

Är Asus fortfarande ensamma om att ha dubbla HDMI utgångar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag förstår vad du menar och är inne på samma sak ovan, även om det nästan låter lite fanboyvarning av den där formuleringen (de är inte guds gåva till gamers - snarare mjölkar de överpris ur kommersiella marknaden - men jag förstår dem: vem skulle inte göra det om de kunde?)

I vilket fall ser jag ändå det som lite av ett gott tecken att 5090-marknaden för gamers verkar blivit lite mättad då lagerhyllorna verkar fyllas på ordentligt nu för 5090 korten... Men som nämnts så finns ju risken att Nvidia bara minskar volymerna genom att prioritera bort 5090 mot tex RTX PRO 6000...

Har hört lite för mycket historier om skakig kvalitet och snåleri på tidigare Zotac kort så tror jag hoppar dem den här generationen. Bra tips om Inno3D dock, då kommer jag undvika dem. Gigabyte gelen är en faktor, så de är lägre prio.
Att MSI är tystast stämmer väl inte riktigt generellt över alla serier och kort, då vissa MSI ventuskort som Sweclockers testat varit rätt högljudda, men just 5090 tror jag i och för sig ska vara helt OK!
Bra tips om MSI vanguard - verkar absolut vara ett mycet välbyggt kort och kommer absolut hålla ett öga på det!
Skulle dock gärna vilja få ner priset ännu mer Och jag tycker kortet egentligen har för mycket RGB och alldeles för överdesignade konstiga diagonala linjer, hål och hack som bara förfular kortet
(grafikkort ÄR rektangulära klossar - och det är rätt hopplöst att försöka implementera ett designspråk som inte har det som utgångspunkt IMHO)

FE är en innovativ och imponerande kompakt lösning och jag gillar generellt estetiken, men jämfört med andra kort verkar det lite för högljutt och ge för höga minnestemps, plus haft lite barnsjukdomar med signalöverföring mm, så jepp jag vill nog ha lite mer kylning
Dessutom lär inte FE vara speciellt bra för luftkyld CPU då den blåser ju typ all värme rakt över den...
Slutligen är kortet nog nästan för litet för mitt H7 chassi
Plus att kortet är aningens för dyrt i dagsläget nu när tredjepartskort börjar kliva under 24000kr.
Om nvidia prisjusterar utifrån dollar eller liknande igen så kanske det kan bli intressant igen.

Men nog snackat för stunden om min jakt på kort nu tror jag

Det är ett vinstdrivande bolag, ju mer pengar de tjänar desto bättre, större R&D budget osv

Jag är tämligen säker på att de bara minskar produktionen i takt med efterfrågan, precis som de gjorde med RTX 4090 innan RTX 5090 lanseringen där hyllorna var tomma månader innan det fanns god tillgång på RTX 5090.

Zotac är en tillverkare som likt ex. PNY eller KFA har riktigt bra modeller men också otroligt billiga. Jämför med ex. ASUS där deras budgetvariant Prime fortfarande har fläktar med dubbla kullager, riktigt bra kylare samt kuddar och pasta mm.

INNO3D är prisvärda men de håller lägst kvalité i sina fläktar samt att anti-sag stödet är inbyggt vilket överför vibrationer från GPUn till chassit istället som i sin tur (om datorn står på skrivbordet) tar det vidare till skrivbordet.

När jag skrev att MSI är tystast så menar jag i absoluta termer för denna generation. Suprim och Vanguard har lägst ljudnivå i tester där de jämförs med andra, näst bäst är Gigabytes kort och på tredjeplats kommer ASUS, även om det ibland är väldigt små marginaler. Sen finns det givetvis modeller för respektive märke som är bättre eller sämre, ex. så är ASUS Prime som finns för 5070, 5070 Ti, 5080 tystare eller lika tysta som andra tillverkares toppmodeller för samma krets.

Jag hade seriöst övervägt Vanguard om jag vore du, det är ett otroligt välbyggt kort till ett grymt pris, faktiskt förvånad att Inet säljer det så billigt Hade jag köpt ett idag för de priser som råder hade jag valt det.

Visst du kanske kan spara 1000-2000 kr till om du väntar på att de absolut billigaste modellerna sänks ytterligare, men det kan ta tid eller så händer det aldrig.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är Asus fortfarande ensamma om att ha dubbla HDMI utgångar?

Yes, finns endast på ASUS TUF samt Astral.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk

Känns som helt ok pris på detta kortet?

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5080-W...

Tror det blir byta upp sig från 3080ti 😊

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X3D (vattenkyld)
GPU: RTX 5080
Minnen: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techno_Bass:

Känns som helt ok pris på detta kortet?

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5080-W...

Tror det blir byta upp sig från 3080ti 😊

Det är ett kanonpris!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kom ihåg var ni läste det först

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kom ihåg var ni läste det först

Reddit?

Ja, det är naturligt att priserna kommer sjunka nu när både produktion kommit ikapp, marknaden börjat att mättas och vi är allmänt på väg ner i en stor lång global lågkonjunktur.

Dold text
Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

"Due to the overstocking, the industry experts now expect the manufacturers to lower their prices throughout August."
(min fetstil)
... så det är ren antagande/gissningslek fortfarande.
Ja, volymerna ökar... Men vad konsekvenserna blir är fortfarande skrivet stjärnorna.
(men man kan ju hoppas )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sweclockers

Permalänk

har mitt 5090 Astral sedan länge, men av ren nyfikenhet så tittar jag på FE ibland, nu finns alla modeller i lager... Vet inte om jag bara har tur och ser det nu, eller om det faktiskt går att köpa generellt nu för tiden?

https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ROG STRIX X870E-E GAMING WIFI | G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL28 | ASUS ROG Astral GeForce RTX 5090 OC | Asus ROG Strix 1200W Platinum PSU | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 4TB | 6 x Noctua NF-A12x25 PWM | NZXT Kraken Elite V2 240mm | Fractal Design North TG Black

LG UltraGear OLED 27GS95QE-B | LG UltraGear QHD Nano IPS 27GS85Q-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av KR15T0F3R:

har mitt 5090 Astral sedan länge, men av ren nyfikenhet så tittar jag på FE ibland, nu finns alla modeller i lager... Vet inte om jag bara har tur och ser det nu, eller om det faktiskt går att köpa generellt nu för tiden?

Har varit i lager sen fredags förra veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

Har varit i lager sen fredags förra veckan

Tittar varje dag men ser inga i lager. Kollar jag fel eller hur bör man göra för att fånga ett FE kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Tittar varje dag men ser inga i lager. Kollar jag fel eller hur bör man göra för att fånga ett FE kort?

Det är väldigt skumt när jag använder typ brave webbläsare finns det inget lager, men i edge ser du lagret utan problem mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Finns ju på lager just nu! 👍

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Troligen är det adblock som trollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Använder safari på min mobil och står ej i lager.
Likaså med Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Använder safari på min mobil och står ej i lager.
Likaså med Chrome.

Chrome mobil jag ser 5070/5080/5090 i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

Chrome mobil jag ser 5070/5080/5090 i lager

Funkar ej med Edge heller. Står ej i lager på samtliga modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur är det med coil whine? Verkar vara många klagomål på det gällande 5090 men osäker på i vilken mån Asus är mer drabbade än andra eller att dom (antar jag) tillhör de största tillverkarna av GPU:er.

Jag har ett 5090 Astral oc med 0 coilwhine om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Funkar ej med Edge heller. Står ej i lager på samtliga modeller.

För mig funkar det hur bra som helst med Edge på datorn. (inte provat telefon) Alla kort är i lager.
Har inte adblocker eller andra plugin.
...
Osäker på om allt var kvar i lager sen förra veckan eller om de fyllt på idag. Tisdagar brukar ju vara påfyllningsdagen vill jag minnas.

Visa signatur