Rykte: 192 MB L3-cacheminne på kommande Ryzen-processor

Permalänk
Melding Plague

Rykte: 192 MB L3-cacheminne på kommande Ryzen-processor

Slår med hästlängder minnesmängden på flaggskeppet Ryzen 9 9950X3D.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den åttkärniga blir en turbomatad Ryzen 7 9800X3D? Samma mängd 3D-cache men högre TDP?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

"Den enklare modellen sägs vara en 8-kärnig modell med 96 MB L3-cache och 120 W TDP"

Detta är väl exakt vad 9800X3D har som specs, eller missar jag nåt? https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/900...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Den enklare modellen sägs vara en 8-kärnig modell med 96 MB L3-cache och 120 W TDP"

Detta är väl exakt vad 9800X3D har som specs, eller missar jag nåt? https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/900...

Nope de gör en Intel bara 😉 relaunchar samma cpu med nytt namn

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nope de gör en Intel bara 😉 relaunchar samma cpu med nytt namn

Inte säkert, de lär väl inte byta namn på dessa, lär ju fortfarande vara 9000-serien. Att ha flera SKU i samma serie är inte fel. Men det lär säkert vara marginellt högre boost eller nåt sånt på den 8-kärniga bara. Den 16-kärniga med mer L3 är väldigt intressant dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Inte säkert, de lär väl inte byta namn på dessa, lär ju fortfarande vara 9000-serien. Att ha flera SKU i samma serie är inte fel. Men det lär säkert vara marginellt högre boost eller nåt sånt på den 8-kärniga bara. Den 16-kärniga med mer L3 är väldigt intressant dock.

Om inte tvärt om, 9700X3D? Fast 700-modellerna brukar väl visserligen ha lägre TDP.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ehhh, en "upphottad" 9800X3D som är identisk med den nuvarande 9800X3D?
https://www.sweclockers.com/test/39946-amd-ryzen-7-9800x3d-va...
Hehe, försöker AMD göra en "Nvidia" och ta fram en 9800X3D Super?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag skulle inte vara förvånad om de namnger dessa annorlunda. Amd är kända för konstig namngivelse. Tveksam om den döps till 9850x3d

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är det bättre än förra?
Då ska vi vara nöjda 👍🥂
Kul med nya framsteg

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

AMD brukar ofta komma med en "XT"-version av sina prollar när man fått bättre koll på yielden, se tex 5800XT. Boostar 100 MHZ mer än vanliga 5800X, annars exakt samma spec.

Jag gissar att den kommer heta 9800XT3D och boosta 100 MHz högre än vanliga 9800X3D.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Ja om intel ska ta upp cache racet igen som de gjorde tillfälligt med sitt L4 cache så är det nog dags att AMD också tänker lägga lite press tillbaka.
Nästa cpu släpp kan bli riktigt spännande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Den åttkärniga blir en turbomatad Ryzen 7 9800X3D? Samma mängd 3D-cache men högre TDP?

Jag tror det blir en lägre modell precis som de gjort med tidigare serier. De har alltid släppt X700x3d ett tag efter toppmodellen X800x3d för att inte kannibalisera på dess försäljning.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oj, blir till att uppgradera till en mer kraftfull kylare, va ingen liten TDP de drog på…

Permalänk
Medlem

Förvirrande artikel. Det skulle vara bra med en jämförelsetabell.

Nuvarande 9950X3D har två CCD med 32 MB L3 cache vardera. Den ena har dessutom 64 MB 3D V-cache, = 128 MB totalt.

Om den nya "9950X3D" har 192 MB så antyder det att båda CCD har 3D V-cache på 64 MB, vilket blir 32 MB+64 MB = 96 MB vardera, eller 192 MB totalt. Den 8-kärniga verkar stanna på samma cache som tidigare 9800X3D, som noterats.

Permalänk
Medlem

Det ska bli spännande att se om det finns någon "killer-app" för en "9970X3D". Spel lär nog inte tjäna något alls på detta (utöver kanske högre klocks om den har det)

Permalänk
Hjälpsam

TDP på 200W, urgh!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

Det ska bli spännande att se om det finns någon "killer-app" för en "9970X3D". Spel lär nog inte tjäna något alls på detta (utöver kanske högre klocks om den har det)

Största fördelen lär vara att alla kärnor är samma. Windows har ibland svårt att låta arbetslaster hamna på rätt tråd och måste ha rätt drivrutiner. Vissa laster vill ha frekvens, andra mer cache. Så bara därför så tror jag det mesta kan tjäna på att båda CCD har samma konfiguration. VAd händer i framtiden om AMD slutar tillhandahålla rätt drivrutiner? Då lär den funka bättre än den assymetriska 9950X3D. Bara spekulationer nu.

Sen vad som kan vara en killer app så vet jag inte, men det verkar som att dekomprimering med 7zip gillar cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Största fördelen lär vara att alla kärnor är samma. Windows har ibland svårt att låta arbetslaster hamna på rätt tråd och måste ha rätt drivrutiner. Vissa laster vill ha frekvens, andra mer cache. Så bara därför så tror jag det mesta kan tjäna på att båda CCD har samma konfiguration. VAd händer i framtiden om AMD slutar tillhandahålla rätt drivrutiner? Då lär den funka bättre än den assymetriska 9950X3D. Bara spekulationer nu.

Sen vad som kan vara en killer app så vet jag inte, men det verkar som att dekomprimering med 7zip gillar cache.

Problemet är att ccd inte kan dela cache, så om lasten ligger på fel så får du väl ingen boost?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är att ccd inte kan dela cache, så om lasten ligger på fel så får du väl ingen boost?

Jo en boost kommer du ju få då det finns extra cache på båda CCD istället för bara ena. Så länge det körs minst 2 trådar så kommer du få någon typ av boost mot en 9800x3d. Bäst är ju om du kan köra trådar som inte behöver prata med varandra så mycket på båda CCD då de kan få maximal boost utan att behöva vänta på varandra.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jo en boost kommer du ju få då det finns extra cache på båda CCD istället för bara ena. Så länge det körs minst 2 trådar så kommer du få någon typ av boost mot en 9800x3d. Bäst är ju om du kan köra trådar som inte behöver prata med varandra så mycket på båda CCD då de kan få maximal boost utan att behöva vänta på varandra.

Du får väl ingen boost om inte schemaläggaren lägger rätt tråd mot rätt cache? Det är delvis varför de har haft sådan problem tidigare med prestandan?
Just att schemaläggaren hoppar mellan ccd och då får du ända läsa in allt? Jag vet att tidigare var med/utan men samma sak lär hända med två olika

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får väl ingen boost om inte schemaläggaren lägger rätt tråd mot rätt cache? Det är delvis varför de har haft sådan problem tidigare med prestandan?
Just att schemaläggaren hoppar mellan ccd och då får du ända läsa in allt? Jag vet att tidigare var med/utan men samma sak lär hända med två olika

Jag tror det är så att schemaläggaren lägger vilken Windows-tråd/OS-tråd eller vad man ska kalla det för på vilken CPU kärna, eller i fall med CPUer som har stöd för SMT/HT, vilken CPU tråd.

Sen vilket cache minne vilken kärna/cpu-tråd använder tror jag är utanför schemaläggarens kontroll.
Att det sköts på en lägre mer hårdvarunära nivå.

Sen som AMD som kör med chiplets och då har mer än 1 CPU chiplet om man har en processor med mer än 8 kärnor.
Finns för och nackdelar med det.

Säg om man har en EPYC server som kör olika tjänster och olika tjänster kan köras oberoende av varandra. Att då olika tjänster som inte är beroende av varandra sprids ut över olika chiplets är mest bra för då kan man lättare använda mer cache och att CPU kärnorna rent fysiskt är spridda från varandra innebär att strömförbrukning/värme sprids ut jämnare över en större yta som är lättare att kyla.

Men i spel är det mycket som ska synkas hela tiden.
Så om man klarar sig på 8 kärnor så borde det generellt vara bättre att hålla sig inom samma chiplet för spel.
Om en kärna är beroende av vad en annan kärna gör så bör den kommunikationen gå snabbare/mindre latens om båda kärnorna är inom samma chiplet och delar samma L3 cache.

Det är åtminstone så jag tolkat det.
Men jag designar inte processorer eller programmerar assembler eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis får dessa en nyare IO die som klarar 6400mhz minne som standard, som nya TR.

Jag köper gärna en sådan 16 core även om den kostar 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror det är så att schemaläggaren lägger vilken Windows-tråd/OS-tråd eller vad man ska kalla det för på vilken CPU kärna, eller i fall med CPUer som har stöd för SMT/HT, vilken CPU tråd.

Sen vilket cache minne vilken kärna/cpu-tråd använder tror jag är utanför schemaläggarens kontroll.
Att det sköts på en lägre mer hårdvarunära nivå.

Sen som AMD som kör med chiplets och då har mer än 1 CPU chiplet om man har en processor med mer än 8 kärnor.
Finns för och nackdelar med det.

Säg om man har en EPYC server som kör olika tjänster och olika tjänster kan köras oberoende av varandra. Att då olika tjänster som inte är beroende av varandra sprids ut över olika chiplets är mest bra för då kan man lättare använda mer cache och att CPU kärnorna rent fysiskt är spridda från varandra innebär att strömförbrukning/värme sprids ut jämnare över en större yta som är lättare att kyla.

Men i spel är det mycket som ska synkas hela tiden.
Så om man klarar sig på 8 kärnor så borde det generellt vara bättre att hålla sig inom samma chiplet för spel.
Om en kärna är beroende av vad en annan kärna gör så bör den kommunikationen gå snabbare/mindre latens om båda kärnorna är inom samma chiplet och delar samma L3 cache.

Det är åtminstone så jag tolkat det.
Men jag designar inte processorer eller programmerar assembler eller dylikt.

Problemet är att schedulern i Windows vill dela lasten på alla kärnor så den har en tendens att switcha runt trådarna så med olika L3 i de olika CCD:erna så kommer det att bli väldigt mycket data som bara läses in och sedan kastas. Dock vet jag inte om Win11 med en AMD har annorlunda scheduler än vad Windows10 hade (har ju inte kört Windows på många år så har dålig koll på hur t.ex Win11 fungerar) men det är enkelt att testa, bara dra igång benchmarken i tex 7zip och välj att den bara ska starta en tråd och se hur du istället för att få en cpu på 100% (som hade varit det optimala) så kommer du att få 8 kärnor med 12,5% last (om du har 8-kärnor). Får du en med 100% ja då kommer detta att fungera perfekt, får du 8 med 12,5% ja då blir det rätt trist.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Förhoppningsvis får dessa en nyare IO die som klarar 6400mhz minne som standard, som nya TR.

Jag köper gärna en sådan 16 core även om den kostar 10k.

Man skulle kunna hoppas, men det kommer inte hända. TRs IO die får knappt plats på hela AM5 socketen, de är inte lika. Och de kommer inte bygga en ny IODie för bara en refresh. Men kanske till Zen6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

TDP på 200W, urgh!

Ja Om det här stämmer så får man reservera 25 A på 12V-linan till enbart värstingprocessorn! Bye bye 300 W...
Ryzen 9 +950X3D : TDP 200W * 1.35 ger PPT 270A dividerat med 12 V och 90% VRM effektivitet = 25 A

Nuvarande arkitektur tvingar ut L3-cachen till DDR-minnet om en process skall dela sina data och den andra parten ligger på fel CCD.

AMD stuvade om CCD-kopplingarna mellan Zen 2 och 3 (3000 till 5000), så det kanske är dags igen? Det går rykten om att Zen 6 (11000?) kommer att få en Infinity-link mellan de två CCDerna så att de slipper dumpa ut allt på de stackars DDR5-stickorna.

Permalänk
Medlem

Blir en rätt så nishad cpu så länge windows inte vet vad det skall göra när en last vill ha mer än 8 kärnor eller hela tiden tar den CCD som är kallast.
Skulle hellre se en 8 kärnig som har fått ordning på minneskontrollern så de tar igen Intel på bandbredd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Man skulle kunna hoppas, men det kommer inte hända. TRs IO die får knappt plats på hela AM5 socketen, de är inte lika. Och de kommer inte bygga en ny IODie för bara en refresh. Men kanske till Zen6?

Hej,

Jag har ingen aning om vad som krävs för att gå från 5600 mhz till 6400 mhz officiellt minnesstöd, men det vore gött om AMD kunde komma ikapp lite på den fronten.

Personligen skulke jag kunna köpa en 16 core X3D cpu med bra minnesstöd idag och betalar gärna extra.

Permalänk
Hjälpsam

Ha inte planerat att uppgradera till AM5 i närtid men jag har kikat runt lite.
Skulle jag köpa i dag skulle jag välja en Ryzen 9 7900, 12 kärnor och TDP på endast 65W, den gillar jag.
Priset är också skapligt, kan köpas för under 3500kr med kylare.

200W TPD? Nej tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ja Om det här stämmer så får man reservera 25 A på 12V-linan till enbart värstingprocessorn! Bye bye 300 W...
Ryzen 9 +950X3D : TDP 200W * 1.35 ger PPT 270A dividerat med 12 V och 90% VRM effektivitet = 25 A

Nuvarande arkitektur tvingar ut L3-cachen till DDR-minnet om en process skall dela sina data och den andra parten ligger på fel CCD.

AMD stuvade om CCD-kopplingarna mellan Zen 2 och 3 (3000 till 5000), så det kanske är dags igen? Det går rykten om att Zen 6 (11000?) kommer att få en Infinity-link mellan de två CCDerna så att de slipper dumpa ut allt på de stackars DDR5-stickorna.

Om den tvingas ut på ram så tappar den väl egentligen hela vinsten med ccd?

Visa signatur