EUs nya ålderskontroll kommer bara att fungera med Google Store på Android

Permalänk
Medlem

EUs nya ålderskontroll kommer bara att fungera med Google Store på Android

De flesta har säkert hört talas om Storbritanniens nya ålderskontroll.
Inte helt oväntat håller EU på med något liknande.

EUs nya ålderskontroll på Androidtelefoner kommer bara att fungera ihop med Googles Android Store.
Det betyder att man kan glömma alternativ installationsvägar, som F-Droid och Aurora i framtiden.

https://www.talkandroid.com/512861-eu-age-verification-app-go...

Är detta något som kommer att drabba dig?
D.v.s. använder du F-Droid, Aurora, Sideloading, eller liknande idag?

Permalänk
Medlem

Alla appar vi installerar på våra Androider i vår familj är från Google Play så det påverkar inte oss.

Permalänk
Medlem

Låter ju knepigt med tanke på hur EU propagerat för att exempelvis Apple inte ska få låsa in alla till sin egen Store.

Självklart sideloadar man en del appar, oftast för att få in äldre och bättre versioner kanske, men även en del från annat håll, om man vill köra senaste versionen av Termux exempelvis (få in "Linux" som app på sin Android-mobil).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Alla appar vi installerar på våra Androider i vår familj är från Google Play så det påverkar inte oss.

Fast det gör det, indirekt. Det är lite som att säga "Jag handlar bara på Ica, så att Willys konkar berör inte mig", men där är det lite mer uppenbart att det kommer ha negativa konsekvenser att inga alternativ existerar även om du valt att använda det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Fast det gör det, indirekt. Det är lite som att säga "Jag handlar bara på Ica, så att Willys konkar berör inte mig", men där är det lite mer uppenbart att det kommer ha negativa konsekvenser att inga alternativ existerar även om du valt att använda det ena eller det andra.

Ja, absolut, så är det. Konkurrens är mycket bra för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Detta känns spontant att det kommer bli otroligt motsägelsefullt när det skall implementeras på EU nivå.

EU gör nu stora ansträngningar för att byta upp de stora drakarnas punggrepp på världen genom att på olika sätt lagstifta mot de inlåsningseffekter som kommer av att ett fåtal gigantiska världsomspännande företag sitter i monopolställning när det kommer till att sprida mjukvara.

Att då lagstifta att medborgarna är tvingade att ladda ner all sin mjukvara genom dessa blir bara väldigt bakvänt.

Det är ju inte nerladdningen av appen som behöver regleras, utan användningen av den.

Det som beskrivs i denna tråd känns som att arbeta med detta problem från helt fel håll.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag installerade F-droid precis. Vill komma hyfsat lång ifrån google och inte särskilt sugen på apple heller 😔

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Detta är ren diskriminering från EU mot sina medborgare ifall detta går igenom. Mina värderingar går inte i linje med varken Google eller Apple så jag väljer ingen av dem.

Istället för att genom lathet välja amerikanska bolags "integritets-API:er" så kanske man kan utveckla något som EU själva kan administrera?

Visa signatur

FOSS