Bazzite - Tråden om operativsystemet för folk som spelar

Permalänk
Medlem

Bazzite - Tråden om operativsystemet för folk som spelar

Under de senaste månaderna så har det nog inte undgått att många kända Youtubers och dylika influensers med fokus på spelande har börjat gå över till Linux-distar och själv så har jag också tagit steget till Linux genom att installera Bazzite.

Vad är Bazzite?
Bazzite är operativsystemet som är fokuserat för folk som främst använder sin dator för spelande och därför är systemet optimerat för det.
Systemet är baserat på Linux Fedora.

Vad är era erfarenheter av systemet?

Själv måste jag säga att än så länge är jag imponerad över hur smärtfri övergången har varit.
Även spel med AntiCheat och liknande program har fungerat bra för min del så spel som Helldivers 2 har flutit på utan problem.

Jag har däremot inte riktigt än vågat överge Windows helt så för tillfället så dual-bootar jag tills jag känner mig helt trygg i att gå över helt till Linux.
Provade först Gnome men gillade inte det MacOS-liknande systemet så blev KDE istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kör inte Bazzite själv, utan Arch (btw). Och idag förväntar jag mig att spel bara funkar. Jag dualbootar fortfarande också, men Windows ligger och samlar damm, har inte bootat på väldigt länge.

Permalänk

Jag har precis installerat det på min htpc för att känna efter. 6700k och rtx3050. Ja lite klen men de flesta komponenterna var gratis och det går inte in så mycket biffigare kort i det chassit. Har än så länge funkat superbra med game mode och trådlös handkontroll. Har bara plonkat ner i soffan och lirat lite witcher 3 som den hanterar galant. Även shadow of war funkar bra.

Vill jag ha bazzite som dagligt os på min primära dator? Nej. Riktigt dit har det inte kommit för mina behov iaf. Men det är jättekul att jag faktiskt för första gången börjat använda en linuxdistro regelbundet även om det mest är en enda uppgift. Funkar ju faktiskt fint att bara slösurfa på också i desktop mode.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Under de senaste månaderna så har det nog inte undgått att många kända Youtubers och dylika influensers med fokus på spelande har börjat gå över till Linux-distar och själv så har jag också tagit steget till Linux genom att installera Bazzite.

Vad är Bazzite?
Bazzite är operativsystemet som är fokuserat för folk som främst använder sin dator för spelande och därför är systemet optimerat för det.
Systemet är baserat på Linux Fedora.

Själv måste jag säga att än så länge är jag imponerad över hur smärtfri övergången har varit.
Även spel med AntiCheat och liknande program har fungerat bra för min del så spel som Helldivers 2 har flutit på utan problem.

Jag har däremot inte riktigt än vågat överge Windows helt så för tillfället så dual-bootar jag tills jag känner mig helt trygg i att gå över helt till Linux.

Vad kör du får hårdvara och har du några ordentliga jämförelser gällande prestandaskillnad från Windows och även övriga linuxdistar?
Att det "flutit på utan problem" säger inte så mycket om den faktiska skillnaden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har provat Bazzite men gått över Atill Chimera OS på tv datorn. Störde mig öite på hur uppdateringar sköttes från "steam big picture mode" samt att sleep resume inte fungerade. Det gör det dock på Chimera OS. Trvlig linux dist som fungerar bra på många handhelds och är en bra start för de som vill prova linux på skrivbordet. Tror starkt på att immutabel/atomic linuxdistror är framtiden för de föesta där ute.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad kör du får hårdvara och har du några ordentliga jämförelser gällande prestandaskillnad från Windows?
Att det "flutit på utan problem" säger inte så mycket om den faktiska skillnaden.

Med "flutit på utan problem" handlar främst om att spelen har startat och legat på likvärdig eller bättre framerate som på Windows.

Mina specs på datorn:
AMD 7800X3D
AMD 6950XT
Kingston-NVME-SSD på 1TB (än så länge då jag fortfarande har Windows på den snabbare disken)
32GB 6000Mhz-minnen

Spelar i upplösning 2560x1440.

Av de spel jag hunnit spela så skulle jag säga att främst temperaturen på datorn har varit lägre och att grafikkortsfläktarna inte legat på lika höga hastigheter som i Windows.
Främst i Clair Obscur tyckte jag att grafikkortet var både svalare och tystare på samma inställningar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vad kör du får hårdvara och har du några ordentliga jämförelser gällande prestandaskillnad från Windows?

Skulle misstänka att det inte har så mycketet fps att göra utan snarare om de spel TS vil spela har funkat pra utan krångel etc och om hans hårdvara har fungerat som förväntat i övrigt.

Med det sagt så brukar du få ut lite mer av din cpu med linux och AMD rdna2 presterar oftast lika bra eller lite bättre än windows. 1 % low är ofta bättre också då processorn har mindre overhead i linux än windows

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Jag har kört Bazzite KDE ganska exakt ett år. Jag drogs till "immutable" -konceptet. Först körde jag Kinoite, som är Fedoras rena KDE-version. Spelandet fungerade där också, men upptäckte sen Bazzite som var mer optimerat för spel och hade det mesta för spelandet inkluderat från start.

Det har fungerat utan några större problem. Enda var att appen Coolercontrol som kan styra alla fläktar och som är inkluderad i installationen, dvs inte som flatpak, slutade fungera ett tag då utvecklarna fann något problem, men det löstes efter ett några veckor. När väl kärnan kommit ikapp och upptäckt den nya 9070 XT så fungerar Lact också där man dels kan över o underklocka GPU och justera fläktkurvan för den.

Jag gillar som sagt det "oförändeliga" rootsystemet som jag inte kan påverka. Jag finner nuförtiden inget nöje i att hålla på detaljstyra linux i de djupare delarna längre. Eller nåja, det går förstås att installera saker till den "låsta" delen om man tycker sånt är kul, men det tar liksom bort poängen med konceptet som Bazzite har. Sen att man får lite bättre säkerhet eftersom ev. malware som skriver in sig i rootsystemet inte överlever en omstart skadar ju inte.

Flatpak fungerar bra, och om det inte finns som flatpak så kan man relativt enkelt använda sig av distrobox med det användarvänliga Boxbuddy för att köra appar i andra distron. T.ex. kör jag protonmails officiella app via ubuntu då den som finns som flatpak inte är officiell version. Allt fungerar sömlöst. I övrigt fungerar den som vilken distro som helst där man kan göra det vardagliga.

Uppdateringar av det som är låst kommer ofta, än så länge inte har det som mest tagit runt tio dagar mellan uppdateringarna. Så det blir lite mer omstarter än förut för en annan om man vill hålla sig uppdaterad. Skulle det av någon anledning vara något fel med uppdateringen (som ännu inte hänt mig)
så har man en backup av den version som fungerar och som man kan boota om till.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Jag kör Nobara som också är baserat på Fedora.
Har kvar windowsinstallationen men ska nog ta bort den helt under hösten.
Spel som har för stökiga kopieringsskydd får klara sig utan mig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag känner mig lite motvals. Jag installerade linux mint på min dator för 2 år sedan, använde som media pc. Steam big picture. Jag vet att linux mint inte är en "spel distro" men det fungerar utmärkt att spela på. Vilket är det jag gör.

Flyttade sedermera upp den till min kontorsplats, slängde in mint på min surface laptop också. Fördelen med Mint som jag ser det är att den är debian/ubuntu baserad vilket ger att det finns gott om support att fråga om det är nått som ofungerar. Vilket händer!

Testade chimera os ett tag och det var fantastiskt bra som media os men hade problem med upplösningen på min tv och mitt 6950xt. Så det blev mint igen på det.

Fick dock problem med min Asus tuf a14 gaming laptop och mint. Tror jag hade fått det att fungera, men slängde på Fedora 42 med KDE plasma istället. Inser under tiden jag gjorde det (testade även cachyos) att Linux Mint är ett otroligt nybörjar vänligt system.

Idag kanske jag hade slängt på bazzite istället. Känns som ett bra system för oss med Nvidia grafik.

Permalänk
Medlem

Jag var intresserad av Bazzite, tills jag fick nys om CachyOS (Arch-baserat). Om man inte ska köra Bazzite-deck utan desktop, samt är villig att lära sig ett och annat, så skulle jag nog rekommendera CachyOS före

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag kör Nobara som också är baserat på Fedora.
Har kvar windowsinstallationen men ska nog ta bort den helt under hösten.
Spel som har för stökiga kopieringsskydd får klara sig utan mig.

Skrivet av xeRoos:

Jag var intresserad av Bazzite, tills jag fick nys om CachyOS (Arch-baserat). Om man inte ska köra Bazzite-deck utan desktop, samt är villig att lära sig ett och annat, så skulle jag nog rekommendera CachyOS före

Sitter just nu med Nobara som @Json_81, samtidigt som jag förbereder en sticka för att installera CatchyOS. Har sneglat på Bazzite och har en fräsch ISO nere, men är mer nyfiken på CatchyOS.

Långsiktigt vill jag bidra till ett Linux som arbetar med något jag kallar VOSS (Validated Open Source Software), där kodbasen är öppen men hanteras av validerade kontributörer genom digitala identiteter. Alltså bibehålla transparens, samtidigt som kontroll medges på den kod som tillförs kodbasen.

Några andra byggstenar behöver komma på plats först och det är något jag kallar TSTS (The Sovereign (f.d. Swedish) Tech Stack och det är egentligen koncept och grundläggande förutsättningar för att kunna åstadkomma ett öppet nav för web3-omställningen och hur vi kan komma att adressera smarta samhällen framåt.

Det enda sättet vi kan frigöra oss från de stora teknikbolagen och bevara vår suveränitet, samtidigt som vi får en exponentiell utvecklingstakt är genom öppna samarbeten där vi ej behöver lite på varandra, men kan ha tilltro till tekniken och applicera demokratiska principer som är oföränderliga för att de är inbyggda i teknikstacken och också i den organisering som upprätthåller dess förvaltning. Där förhoppningen också är att egen rörelsekraft ska uppnås genom automatiserade processer.

Något som så sakteliga sker i bakgrunden, där ambitionen är att kunna avslöja lite mer något längre fram.

Större tillsammans!

/Q`

Permalänk

Själv måste jag säga att än så länge är jag imponerad över hur smärtfri övergången har varit, även om jag inte helt ännu övergett Windows även om jag inte rört windows på 3 månader hittils då jag vill se att även nya kommande patch för Last Epoch och PoE2 funkar utan problem.
Jag spelar wow , wc3 , Last epoch och PoE2 och dom har fungerat klockrent! PoE2 har även mindre stutter än windows!!
Men även Mandragora fungera utan problem.

Fatta inte skillnaden på Gnome och KDE faktisk så bara tog något och blev kde och funkar gallant.

Lekt runt en hel del med Ubuntu tidigare för massa år sedan men den ville inte fungera bra när jag testa senast med mitt gamla nvidia grafikkort så nu när jag bytte till AMD 9070xt testa jag igen och Bazzite är klockrent för en halv nybörjare som mig som prioriterar stabilitet och att kunna spela.
Testade även Nobara , Pop_OS samt Zorin men fick det inte funka bra med mitt gamla nvidia gort 3080.

Men även Bazzite kör imutable concept är klockrent då jag gillar stabilitet numera efter åren istället för pilla på precis allt

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Sitter just nu med Nobara som @Json_81, samtidigt som jag förbereder en sticka för att installera CatchyOS. Har sneglat på Bazzite och har en fräsch ISO nere, men är mer nyfiken på CatchyOS.

Menar du CachyOS, så har jag snurrat från Fedora, till Nobara, tillbaka till Fedora och sen till CachyOS där jag har stannat ett tag.
Tycker nog att Steam och allt funkar stabilare i CachyOS. Man avråder ju från allt som har med Flatpak att göra, och istället installera från AUR, men trots det är det inget som har bråkat för mig. Eller, jag har väl inte lyckats installera nåt som fått systemet att haverera än...
Liten inlärningskurva; anpassning kopplat mot AUR och pacman istället.
I Fedora och Nobara försökte jag köra mycket genom Lutris och Protonplus. Lutris finns i CachyOS, men jag kör nog spelen med mindre strul genom Steam ändå.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Fatta inte skillnaden på Gnome och KDE faktisk så bara tog något och blev kde och funkar gallant.

KDE ser mer ut som Windows medan Gnome istället har en design som ser mycket mer ut som Mac OS.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

KDE ser mer ut som Windows medan Gnome istället har en design som ser mycket mer ut som Mac OS.

Och då kan vi lägga till att tanken i Gnome är att man enkelt kan modfiera gränssnittet med plugins, vilket gör att om man vill ha en mer Windows-liknande fönsterhantering, så installerar man plugins som fixar just det.
Dash-to-dock (har jag för mig ett heter), och andra plugins.
Det sägs dock att helt nya på datorer samt de som orkar ställa om, tycker att Gnome är det bästa sen skivat bröd. Andra installerar dessa plugins jag pratar om.
Det handlar om valfrihet.

Det finns guider som inte gör annat än beskriver vilka plugins som behövs för att göra vad. Personligen orkar jag inte ställa in allt, Plasma ser bra ut från scratch för mig. Fast Gnome ser mer polerat ut, och när det väl är inställt så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Och då kan vi lägga till att tanken i Gnome är att man enkelt kan modfiera gränssnittet med plugins, vilket gör att om man vill ha en mer Windows-liknande fönsterhantering, så installerar man plugins som fixar just det.
Dash-to-dock (har jag för mig ett heter), och andra plugins.
Det sägs dock att helt nya på datorer samt de som orkar ställa om, tycker att Gnome är det bästa sen skivat bröd. Andra installerar dessa plugins jag pratar om.
Det handlar om valfrihet.

Det finns guider som inte gör annat än beskriver vilka plugins som behövs för att göra vad. Personligen orkar jag inte ställa in allt, Plasma ser bra ut från scratch för mig. Fast Gnome ser mer polerat ut, och när det väl är inställt så.

Ah. Det visste jag faktiskt inte att det gick att modifiera om. Jag provade först GNOME men tyckte det kändes alldeles för mycket Apple att jag direkt ominstallerade till KDE istället. Klart mer i min stil.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ah. Det visste jag faktiskt inte att det gick att modifiera om. Jag provade först GNOME men tyckte det kändes alldeles för mycket Apple att jag direkt ominstallerade till KDE istället. Klart mer i min stil.

Det fina numera är att skrivbordsmiljön i sig är mindre viktig, utan appar gjorda för både KDE samt GNOME fungerar felfritt i samtliga miljöer.

För mig (efter ett par tillägg) uppför sig GNOME mer som Windows mha ArcMenu (startmeny) samt Dash to Panel (taskbar).

Zorin OS är exempel på en dist med GNOME som har med tilläggen ovan från start, men tar typ fem minuter att lägga till själv

Zorin:

Välkommen till GNU/Linux där allt är möjligt! (på gott och ont)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jo, en snabb sökning på nätet gav mig denna sida som nog har en del av det jag menar: https://darkghosthunter.medium.com/these-plugins-make-gnome-great-410c24c08068
Som sagt, det går att få Gnome rätt användbart för oss gamla uvar som inte vill ändra arbetssätt, men det är ju lite jobb.

Plasma kör jag också, som sagt. Men det är en del jag inte gillar... Dolphin t.ex. Finns en massa GUI-program till Gnome som inte finns i Plasma, osv-osv. Men som sagt, inte så illa att jag orkar fixa med Gnome.
Och när jag tröttnar, så finns ju alltid gamla Windows att vila ut med en stund!

Visa signatur

Permalänk

Testade Bazzite lite, funkade för spel, men hade några grejer som jag inte fick att funka, kör Fancontrol för fläkthantering, hittade inget sätt att köra det på linux, har en arduino volym kontroll, Deej, ska gå att få och funka på linux, men var så mycket jobb att det inte var värt det.

sen saknar jag någon "samlings" klient liknande Playnite på linux, är egentligen bara små problem, men är bekväm med windows 11, även om man vill slippa recall och copilot, så har jag svårt att släppa den, tror mycket är att man behöver vänja sig.

Så om någon vet någon bra samlingsklient liknande Playnite eller GoG Galaxy launcher, bra alternativ till Fancontrol (testat coolero) och bra sätt att köra Deej eller om det finns något annat projekt med Arduino för volym kontrol som funkar i linux.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Så om någon vet någon bra samlingsklient liknande Playnite eller GoG Galaxy launcher, bra alternativ till Fancontrol (testat coolero) och bra sätt att köra Deej eller om det finns något annat projekt med Arduino för volym kontrol som funkar i linux.

Heroic Games Launcher är min favorit för Epic, Amazon, GOG etc.
https://heroicgameslauncher.com/

Har du testar fan-control?
https://github.com/wiiznokes/fan-control

Ett tips är att kolla upp alternativ till populära mjukvaror på https://www.alternativeto.net

Har själv lagt till ett par mjukvaror där genom åren. Kör blandad miljö med Windows, GNU/Linux och macOS här, så föredrar program som fungerar i samtliga system

Permalänk
Medlem

Du har coolercontrol färdigt i Bazzite som kan styra de enskilda fläktarna, dock finns det inte någon fläktkurva att sätta där tyvärr, men Lact om du vill sätta fläktkurva på GPU-fläkten.
GOG-spel kör jag via Heroic launcher

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

Får nog starta upp en virtuell maskin med gnome testa runt faktisk! Gillar lverlag apple känsla och utseende så kanske borde köra gnome 🤣. Men får testa först. Tack för infon om det!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ett tips är att kolla upp alternativ till populära mjukvaror på https://www.alternativeto.net

Har själv lagt till ett par mjukvaror där genom åren. Kör blandad miljö med Windows, GNU/Linux och macOS här, så föredrar program som fungerar i samtliga system

jag ska kolla på Heroic games launcher, se hur den är.

Fan-control har jag inte kollat på, ser nästan ut som fancontrol som jag använder, så borde inte vara några problem.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Får nog starta upp en virtuell maskin med gnome testa runt faktisk! Gillar lverlag apple känsla och utseende så kanske borde köra gnome 🤣. Men får testa först. Tack för infon om det!

Vet inte vad du har för dist, men i de allra flesta fall kan du ha flera miljöer installerade samtidigt, du växlar mellan dem när du loggar in.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Bazzite med KDE. Har användt det sedan november förra året.
Behåller dock windows 11 i dual boot. Loggar väldligt sällan in i windows 11. Behåller det bara för legacy grejer.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Skrivet av walkir:

Nu kollade jag på Fan-Control, och insåg varför jag gav upp på att kontrollera fläktar i linux, att kontrollera fläktar på ett Gigabyte moderkort är nått som är krångligt tydligen, Gigabyte har låst ner det eller något, så får skippa fläkt controllers och bara stå ut med Bios kurvan istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så om någon vet någon bra samlingsklient liknande Playnite eller GoG Galaxy launcher, bra alternativ till Fancontrol (testat coolero)

Finns en hel del olika samlingsklienter och olika typer av fläktkontroller.
Som andra varit inne på så finns heroic launcher, sen finns Lutris och Bottles.
Alla tre fungerar med att logga in på/installera/spela från/genom steam/epic/gog.
Finns även stöd för tex EA/origin/amazon/ubisoft osv men är inte säker på vilka prg som har stöd för vilka "butiker" då jag inte använt några av dessa än.

Även steam fungerar extremt bra även med spel från andra ställen genom "add none steam game" installerar dock inte spelen från tex gog men går utmärkt att lägga till dom efter att dom är installerade.
En stor fördel att köra genom steam är att steams controller configurator funkar på alla spel och funkar bra.

Fläktkontroller/temp/osv.
Som en del varit inne på så använder många moderkort sig av temp/fläkt kontrolls chip med stängd programvara så det är svårt att få dom att funka i annat än windows.
Gigabyte är ett av dom sämre här men även dom har eller i alla fall har haft kort som funkar i linux.
Oftas så brukar dock temp på dom vanligaste sakerna fungera vilket gör att man kan använda sig av en extern fläkt kontroller som funkar i linux.
Och då inte bara en hub eller splitter!!!

Vet om tre exempel på detta själv.
Alla är då av typen behöver sata ström/och en usb kabel och sen styr fläktar över usb.
1, Razer PWM fan controller
Köpte en förra månaden men inte orkat installera den än.
Men dessa ska fungera bra i linux.
2, corsair commander pro inte tillverkats på länge o kan vara halv svåra att hitta.
Finns fejk på amazon/ebay/ali/osv oftas så verkar dom fungera i linux men sett 1-2 fall där folk inte lyckats (kan ju även vara dålig kvalitet och dom är döda från start med!).
Så kanske inte ett så bra alternativ?
3, OpenFan diy fan controller
Har en i min unraid burk som funkar bra.

I denna moderkortslista så kan man se vilket chip/kontroller som använts till temp/fläkt kontroller under super I/O controllers kolumnen.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NQHkDEcgDPm34Mns3C93K...
Mitt kort har tex IT8696E vilket inte funkar bra i linux!
Kan bara se temp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Oh, how I wish I could move to Linux.
Dessvärre så är det ett kritiskt program som hindrar mig.
https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId...

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk
Medlem

Bazzite är väl ok för vad det är men stöter du på problem kan det vara svårt att fixa dem själv.

Nu kollade jag på Fan-Control, och insåg varför jag gav upp på att kontrollera fläktar i linux, att kontrollera fläktar på ett Gigabyte moderkort är nått som är krångligt tydligen, Gigabyte har låst ner det eller något, så får skippa fläkt controllers och bara stå ut med Bios kurvan istället.

Testa CoolerControl. Det fungerade direkt för mig utan pill.
Du bör köra sensor-detect först bara och svara ja på allt men det gäller alla fläkt och sensorprogram.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör