Permalänk
Medlem

Kan jag inte spela BF6?

MB Asus rog strix X470
CPU Ryzen 5 2600
16Gb ram
win 10

När jag försöker starta Betan ( jag vet att det inte är ännu) ville bara testa. Så får jag felmeddelandet att
Secureboot inte är aktiverat.

Kollar jag i Bios är den det

men kollar jag i systeminställningar så visar den bara "äldre bios" säker start stöds inte

Vad gör jag för fel?

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

laddade precis ner betan med och provade och fick samma meddelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

När jag försöker starta Betan ( jag vet att det inte är ännu) ville bara testa. Så får jag felmeddelandet att
Secureboot inte är aktiverat.

Är TPM 2.0 aktiverat i bios?
Vet inte om det är problemet men enligt systemkraven måste man ha det för deras anticheat.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem

Det låter som att CSM (Compatibility Support Module) är aktiverat i BIOS, vilket gör att systemet kör i legacy-läge trots att Secure Boot är på. Secure Boot kräver att systemet kör i ren UEFI.

Lösning:
1. Gå in i BIOS.
2. Sätt CSM (Compatibility Support Module) till Disabled.
3. Kontrollera att Secure Boot är Enabled.
4. Spara och starta om.

Om Windows är installerat i UEFI-läge (vilket det troligen är om du får det här felet) kommer det att starta korrekt efter detta. Om Windows däremot är installerat i legacy-läge kommer du behöva installera om i UEFI-läge för att använda Secure Boot.

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 5600X - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC+ - 32GB HyperX 3600MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum

Permalänk

Hade precis samma fel när jag skulle starta BF2042 nu. I BIOS stod det aktiverat men i Windows avstängt.
Fick sätta Secure Boot Mode till Custom coh tillbaks till Standard igen, sen var det aktiverat i Windows.
Asus har hur man återställer nyckeln här: https://www.asus.com/support/faq/1050047/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax69:

Det låter som att CSM (Compatibility Support Module) är aktiverat i BIOS, vilket gör att systemet kör i legacy-läge trots att Secure Boot är på. Secure Boot kräver att systemet kör i ren UEFI.

Lösning:
1. Gå in i BIOS.
4. Spara och starta om.

Om Windows är installerat i UEFI-läge (vilket det troligen är om du får det här felet) kommer det att starta korrekt efter detta. Om Windows däremot är installerat i legacy-läge kommer du behöva installera om i UEFI-läge för att använda Secure Boot.

Man behöver inte installera om Windows, däremot behöver man konvertera disken från MBR till GPT. Det finns guider om man söker på "convert MBR to GPT".

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man behöver inte installera om Windows, däremot behöver man konvertera disken från MBR till GPT. Det finns guider om man söker på "convert MBR to GPT".

Jag hittade ett gratisprogram för just det, NIUBI, det står att den inte raderar några filer. Men när jag ska göra operationen
så varnar den för att windows inte kommer att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax69:

Lösning:
1. Gå in i BIOS.
4. Spara och starta om.

Ditt tips var inte så bra, nu startar inte datorn alls. Jag kommer inte ens in i bios. Hur tänkte du där?

Permalänk
Medlem

Leta "Clear RTC RAM jumper" i manualen så visar den hur du ska återställa BIOS.

Ärligt talat, jag spelar gärna mot fuskare och ha secure-boot avstängd. Har därför avinstallerat 2042/6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ärligt talat, jag spelar gärna mot fuskare och ha secure-boot avstängd. Har därför avinstallerat 2042/6.

Ärligt talat, jag märkte inget negativt genom att aktivera den och majoriteten bölar pga det kravet, ett krav som inte påverkar eftersläpp/prestandan alls.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Skrivet av SVclocker:

Ärligt talat, jag märkte inget negativt genom att aktivera den och majoriteten bölar pga det kravet, ett krav som inte påverkar eftersläpp/prestandan alls.

problemet enligt mig är att INGET hjälper mot fusk, det kommer finnas fusk till BF6 på releasedagen.
Valorant snackades det så jäkla mycket om, skulle inte gå att fuska, det fanns fusk till det redan i early alpha.

Så varför ens tvinga folk till tpm secureboot osv. när det kommer finnas lika mycket fusk ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Redan testat att ta ut batteriet. Hjälpte tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med strul, aktiverade själv framgångsrikt Secure Boot igår därav mitt svar på din fråga här i forumet.

Har du kollat exakt hur en Clearing CMOS görs på just ditt moderkort enligt manualen?

Precis som jag skrev först, innan du ändrar något i BIOS, dubbelkolla vad du kör i Windows:
1. Tryck Win + R, skriv msinfo32, tryck Enter.
2. Leta upp raden som heter “BIOS-läge”.

Står det UEFI, då ska du kunna stänga av CSM och aktivera Secure Boot.

Står det fortfarande Legacy/Äldre, då måste du installera om Windows i UEFI-läge för att kunna använda Secure Boot. Det finns något verktyg från Microsoft som heter MBR2GPT som kan ändra i vissa fall, men du verkar ha fått felmeddelande i ditt verktyg och fortsatte ändå?

Om du inte får bild efter ändringarna kan det vara för att vissa skärmar eller grafikkort inte visar BIOS via DisplayPort i UEFI-läge. Testa då att koppla in med HDMI istället.

Överväg också att uppdatera BIOS. Instruktioner finns hos moderkortstillverkaren.

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 5600X - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC+ - 32GB HyperX 3600MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Såg någon annan som sötte på detta, trodde de skämtade. Helt jävla befängt att ett "spel" ska kräva Secure Boot.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Efter lite googlande så hittade jag att man måste kortsluta batterietkontakten också. Så nu startar den igen. Tack 👍🏼.

Nästa grej antar jag är att formatera om disken från mbr till gpt.

Men jag hade ändå tänkt uppträda cpu och grafikkort så jag väntar nog med att formatera om hela disken tills jag gjort det.

Jag fattar ju att Dice vill försvåra för fuskare, men det detta blev ju rätt krångligt för oss med äldre system 🤨

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag hittade ett gratisprogram för just det, NIUBI, det står att den inte raderar några filer. Men när jag ska göra operationen
så varnar den för att windows inte kommer att starta.

Man behöver inget program: https://techcommunity.microsoft.com/discussions/windowsinside...

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem, gick in i bios och hade secure boot aktivt satt på auto, ändrade till manuell och sen tillbaka till auto, spara och starta om så fungerade det felfritt.

Bara onödigt att installera massa onödiga program.

Skrivet av Alexraptor:

Såg någon annan som sötte på detta, trodde de skämtade. Helt jävla befängt att ett "spel" ska kräva Secure Boot.

är det? Valorant har gjort det typ sen dag ett och som jag förstått det så har dom inte ens i närheten av lika mycket fuskare som tillexempel 2042, cod eller cs.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fungerar detta på win10 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Fungerar detta på win10 också?

Ja.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax69:

Tråkigt med strul, aktiverade själv framgångsrikt Secure Boot igår därav mitt svar på din fråga här i forumet.

Har du kollat exakt hur en Clearing CMOS görs på just ditt moderkort enligt manualen?

Precis som jag skrev först, innan du ändrar något i BIOS, dubbelkolla vad du kör i Windows:

Står det fortfarande Legacy/Äldre, då måste du installera om Windows i UEFI-läge för att kunna använda Secure Boot. Det finns något verktyg från Microsoft som heter MBR2GPT som kan ändra i vissa fall, men du verkar ha fått felmeddelande i ditt verktyg och fortsatte ändå?

Om du inte får bild efter ändringarna kan det vara för att vissa skärmar eller grafikkort inte visar BIOS via DisplayPort i UEFI-läge. Testa då att koppla in med HDMI istället.

Överväg också att uppdatera BIOS. Instruktioner finns hos moderkortstillverkaren.

Jag har funderat på att uppdatera biosen, den är trots allt från 2018 tror jag. Är det skapligt riskfritt idag? Förr i tiden avråddes det starkt från att uppdatera biosen om inte något var direkt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag har funderat på att uppdatera biosen, den är trots allt från 2018 tror jag. Är det skapligt riskfritt idag? Förr i tiden avråddes det starkt från att uppdatera biosen om inte något var direkt fel.

Jag uppdaterar alltid bios på alla datorer jag äger och alla som jag bygger och servar åt vänner och bekanta, aldrig något problem.

Se bara till att göra det inne i BIOS och att strömmen inte bryts (inte stänga av datorn förrän uppdateringen är klar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag ändrade "Secure Boot" så slutade steam fungera för mig.. Ändrade tebax till de det var och då funkar steam som vanligt igen.. Fler som haft samma problem ? Snacka om att skjuta sig själv i foten Bf dev... så länge de är så för mig så blir det inge bf6 för mig iaf.

Kör via EA appen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag uppdaterar alltid bios på alla datorer jag äger och alla som jag bygger och servar åt vänner och bekanta, aldrig något problem.

Se bara till att göra det inne i BIOS och att strömmen inte bryts (inte stänga av datorn förrän uppdateringen är klar).

Nu är biosen uppdaterad, Det gick ju snabbt och var enkelt 😅. Från 2018 till 2024 så det kanske var en bra ide.

Nu ska jag bara se om jag kan disken till GPT istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag får inte det till att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag får inte det till att fungera?

<Uppladdad bildlänk>

Du kan inte göra det inifrån Windows när du bootat upp.

Du får istället använda recovery ex genom att hålla inne shift samtidigt som du startar om datorn.

Alternativt i Windows inställningar leta upp alternativet ”avancerad uppstart” för att nå samma meny.

Vid omstarten kan du sedan öppna ett terminalfönster.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du får istället använda recovery ex genom att hålla inne shift samtidigt som du startar om datorn.

Alternativt i Windows inställningar leta upp alternativet ”avancerad uppstart” för att nå samma meny.

aha, ok, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Fungerade tyvärr inte där heller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ax69:

Lösning:
1. Gå in i BIOS.
4. Spara och starta om.

Skrivet av ax69:

Hej!

Jag har samma problem med att BF6 meddelar mig att det inte gick att starta på grund av SecureBoot:

Jag var inne i msinfo32 och kollade nu och där framkom följande information:

Bara att köra på då enligt det tips du gav tidigare i tråden?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

problemet enligt mig är att INGET hjälper mot fusk, det kommer finnas fusk till BF6 på releasedagen.
Valorant snackades det så jäkla mycket om, skulle inte gå att fuska, det fanns fusk till det redan i early alpha.

Så varför ens tvinga folk till tpm secureboot osv. när det kommer finnas lika mycket fusk ändå.

Oavsett om man spelar eller inte så är fördelen att man slipper drabbas av rootkit vilket borde räcka som anledning i sig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Hej!

Jag har samma problem med att BF6 meddelar mig att det inte gick att starta på grund av SecureBoot:
<Uppladdad bildlänk>

Jag var inne i msinfo32 och kollade nu och där framkom följande information:
<Uppladdad bildlänk>

Bara att köra på då enligt det tips du gav tidigare i tråden?

Jag hade samma problem och gick in i bios och ändrade från secure boot auto till manual och sen tillbaka till auto, sparade och startade om sen fungerade det felfritt.

Visa signatur

here we go!