Permalänk

Temp och winamp

hej...

har skummt problem.. tempen går upp typ 6 grader när jag lyssnar på musik.. har hört nånstans att man ska stänga av nåt på ljudkortet att då kommer det funka bättre.. är det nån som vet vad man ska göra... dator: kolla sign

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem

Tror bara det fungerar på NF7-S 2.0 (som du har)
Iaf, gå in i Enhetshanteraren--->Ljud, video och spelenheter och avaktivera Nvidia Nforce Dolby(R) Digital....så sjunker din idle temp med upp till 10c, min sjönk 11 grader iaf...
Men Ljudet blev knas i vissa spel, tex Mafia, BF1942 så jag ändrade tillbax, märker ändå så ingen skillnad i fulload och jag hade redan en bra idle temp.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

oki.. tack.. ska testa

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tror att det är nån bugg att tempen sjunker när man inaktiverar Dolby. Jag menar vad har CPU tempen med ljudkortet att göra?

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 || Barton 2800+ @ 2300 (200*11.5) AQUCA || SLK900u/tt smartfan II || 2*256 Twinmos/Winbond PC3200 (CH-5) || Sapphire Radeon 9700 Pro || 2*Maxtor 160 Gb || Lian-Li 602

Permalänk
Medlem

hmm.. inte omöjligt med tanke på hur jevla lustiga tempar man får på nf7

Visa signatur

[AMD64 Venice 3000+ @2433][Abit AV8][Aopen 6800GT][1024mb Twinmos/winbond PC3200]][Antec SLK3700AMB][Iiyama Prolite E430 17"]

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är konstiga temps...jo på "orginal"-bios kanske, men vem flashar inte till senaste bios?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Inaktiverade det inbyggda ljudet idag och bytte till ett PCI-kort. Idletempen sjönk med 2-3 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Tycker inte det är konstiga temps...jo på "orginal"-bios kanske, men vem flashar inte till senaste bios?

Vågar man verkligen flasha bios? Jag har bara hört massa folk som fått problem efter det. Jag är lite feg av mig nu när jag äntligen fått igång mitt Abit NF7-s...

Visa signatur

Athlon X2 3800+, 2*1024Mb 400Mhz Cl3, Asus Geforce 7900GT, 250+120Gb hd, WinXp SP2, Samsung 193p+

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig hur mycket idle-tempen sjunker med? Temperaturskillnader är skadliga för processorn så varför inte hålla en jämn och stabil temp och slippa bry sig om jävla idle-tempen som inte säger det minsta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Vem bryr sig hur mycket idle-tempen sjunker med? Temperaturskillnader är skadliga för processorn så varför inte hålla en jämn och stabil temp och slippa bry sig om jävla idle-tempen som inte säger det minsta?

Vem har påstått att man inte ska ha en jämn och stabil temperatur? Norbius har uppmärksammat att inaktivering av Nvidia Nforce Dolby(R) Digital ger en temperatursänkning. Jag har märkt att när jag bytte till ett PCI-ljudkort gav det en temperatursänkning. Slutsatsen är att Soundstorm är processorkrävande.

För övrigt är det bara positivt att processorn är sval när kraftiga processer inte används. Alla ligger inte på full load vid användandet av sin dator. Jag håller inte med i ditt resonemang. Måste du svära för att folk presenterar fakta som är ganska intressant, och framför allt till väldigt bra hjälp?

Permalänk
Medlem

testade d där igår.. 20-25 idle 30 full.