rekommendera en molnlagring med engångsbetalning

Permalänk

rekommendera en molnlagring med engångsbetalning

kan du rekommendera en molnlagring med engångsbetalning?

ngn som har erfarenhet med:
- pCloud
- Icedrive
- Internxt

Permalänk

har ingen erfarenhet av någon av de ovan men rekomenderar att läsa deras terms of service hur de definierar "life time" då den kan mycket väl ha gansa olika tolkning på "lifetime"

t.ex (lite halvt offtopic!)
TeamWiewers tolkning på "lifetime" menar de livstiden på just den versionen som var aktuell när du köpte din licens.
(vill minnas att linus på linus tech tip rantade lite om det då han köpte sin livstidslicens bara några månader innan de bytte version så han betalade tusentals dollar för några månader användning har jag för mig.)

pClod verkade vara kontoskaparens ålder upp till 99år.

Icedrive hittade jag inget alls om hur de definierar "lifetime" så kan betyda lifetime på i princip allt från lagringsenheten i deras server, din livstid eller tiden till de byter ut servrarna.

Internxt hittar jag inte äns terms of service på hemsidan.

personligen tyckte jag alla 3 kändes lite halvsuspecta speciellt icedrive med popups om 50% ala dropship/aliexpress style, men de kanske är legita.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det finnns inga seriösa leverantörer med engångsbetalning. Att drifta molntjänster kostar pengar varje månad. Alla företag som tar engångsbetalning får förr eller senare slut på nya kunder, och då är det slut. Blir som ett pyramidspel.

Permalänk
Medlem

Egen NAS.

"Engångskostnad" för NAS:en och samma gäller Hårdiskarna ich

Och ska du bara lagra typ bilder så behöver man absolut inte köpa den dyraste.
Troligen så räcker den billigaste modellen från någon av de etablerade tillvärkarna

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag kör med pCloud och har gjort så i ett halvår nu och jag är mycket nöjd, letade efter alternativ till Google.

Jämfört med Google Drive så är det snabbt! Använder det dels för att synca dokument och sånt från hemkatalogen, inte så mycket ändringar där, men syncar även allt från NASen (rclone, krypterat), blir några hundra MB varje natt som tog närmare timmen mot google men nu går det på runt minuten.

Jag var också skeptisk till att ett företag har engångsbetalning som alternativ. Men det är nog så att livstidsköparna, privatpersoner, är relativt få och använder så lite lagring och datatrafik så de är mer "kapitaltillskott" medans företagsanvändare/månadsköparna står för det som behövs för dagliga verksamheten. Jag kör med månadsbetalning ännu, men tar nog och satsar på en livstid när det kommer nåt bra erbjudande för familje-abb.

Permalänk
Medlem

Kör Google drive. Har fungerat bra hittills. Går att betala årsvis tex. Använder det främst för Google Photos men använder också Drive och Gmail ganska mycket, så passar bra ihop.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Egen NAS.

"Engångskostnad" för NAS:en och samma gäller Hårdiskarna ich

Och ska du bara lagra typ bilder så behöver man absolut inte köpa den dyraste.
Troligen så räcker den billigaste mobilen från någon av de etablerade tillvärkarna

Jag känner inte till nas.

Är det molnlagring?

Vill inte lagra material på fysisk enhet.

Permalänk
Skrivet av user1010:

Kör Google drive. Har fungerat bra hittills. Går att betala årsvis tex. Använder det främst för Google Photos men använder också Drive och Gmail ganska mycket, så passar bra ihop.

Google känns lite för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Är det molnlagring?

NAS, Network Attached Storage, är i princip en hårddisk ansluten till ditt nätverk hemma.
Molnlagring är förenklat en NAS som står hos någon annan med åtkomst över internet.

För en mer ingående förklaring föreslår jag att du ställer frågan på ChatGPT eller Google.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Är det molnlagring?

Som DR.Mabuse skrev.

En NAS är en enhet med lagring som gör det möjligt att komma åt lagringen över internet/nätverket.

Det är molnlagring fast du skälv har den hemma och har koll på den. Snarare än att ett företag har datan.

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Google känns lite för dyrt.

Okej. Lite funktionalitet kring lagringen. Kanske inte behövs.

Tycker det är bra att tex kunna backa alla bilder jag tar med mobilen samt ladda upp resterande som jag har och komma åt de med app och via webben. Drive har ju också en del funktionalitet som är användbar och en klient för att kunna mappa upp enheten i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

HUr tänker du att detta skall gå till rent praktiskt?

Permalänk
Medlem

Jag kör Onedrive 100gb med Microsoft 365 Basic - tycker att det fungerar superbra. Visseligen inte engångsbetalning, men 180kr per år är överkomligt.

Den är bara kopplat till en mapp med lite undermappar, så sparar inte hela datorn. Men 100gb räcker att spara det jag verkligen vill ha kvar och åtkomst till direkt. Ofta saker som jag skapat eller arbetat med manuellt: jobb, exceldokument, word/pdf dokument, program med många manuella inställningar osv.

Alla program, drivrutiner, spel etc där jag inte har gjort något manuellt jobb tankar jag bara på nytt efter formatering eftersom det går så snabbt att bara ladda hem och trycka installera.

Bibliotek med film, serier, musik har jag på en extern hårddisk

Den som heter Basic har jag

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/onedrive/compar...

Permalänk
Medlem

Engångsbetalning är nog svårt, men tips är väl kolla om det ingår någon cloud lagring i mobilabb..
Vet att både Tele2 och Telia har det.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Som DR.Mabuse skrev.

En NAS är en enhet med lagring som gör det möjligt att komma åt lagringen över internet/nätverket.

Det är molnlagring fast du skälv har den hemma och har koll på den. Snarare än att ett företag har datan.

https://youtu.be/6fqF3vRCGcs?si=TnOrmgZxi6Vhcox4

https://youtu.be/Rp8_HFoIHpY?si=Sgnii0zRPxTMVfOF

om nas:en/hdd:en går sönder, är det kört då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har ingen erfarenhet av någon av de ovan men rekomenderar att läsa deras terms of service hur de definierar "life time" då den kan mycket väl ha gansa olika tolkning på "lifetime"

t.ex (lite halvt offtopic!)
TeamWiewers tolkning på "lifetime" menar de livstiden på just den versionen som var aktuell när du köpte din licens.
(vill minnas att linus på linus tech tip rantade lite om det då han köpte sin livstidslicens bara några månader innan de bytte version så han betalade tusentals dollar för några månader användning har jag för mig.)

pClod verkade vara kontoskaparens ålder upp till 99år.

Icedrive hittade jag inget alls om hur de definierar "lifetime" så kan betyda lifetime på i princip allt från lagringsenheten i deras server, din livstid eller tiden till de byter ut servrarna.

Internxt hittar jag inte äns terms of service på hemsidan.

personligen tyckte jag alla 3 kändes lite halvsuspecta speciellt icedrive med popups om 50% ala dropship/aliexpress style, men de kanske är legita.

fick en 50% lifetime popup på pCloud nu när jag kikade in på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

om nas:en/hdd:en går sönder, är det kört då?

Om nas:en går sönder så får man köpa en ny. Det du har sparat ligger fortfarande kvar på hårddiskarna. Och det går att rädda genom att man läser av diskarna i typ linux. Eller om du köper en ny nas från samma märke, då är det oftast att bara stoppa i de igen och köra på som innan.

Om en hårddisk går sönder så går de okså oftast att rädda delar av datan.
MEN det är därför man har minst två hårddiskar i en nas som är speglade.
Om en går sönder så finns allt kvar på den andra. Och när du byter ut den trasiga mot en ny så kommer datan att automatiskt (om nas:en är satt på det) kopieras till den nya hårddisken.

Men det är ju inte något som är helt säkert.
Skulle nas:en brinna inne om huset börjar brinna så blir det mer problem.
Där av (som han i Inet vidion säger) så är det bra om man kan ha sin data på mer än ett ställe samtidigt.
Antingen genom att du skälv tar en säkertskopia på en hårddisk lite då och då och spara den hos någon annan, eller till och med har en till NAS på ett annat ställe som gör de automatiskt. Eller så avväger ni risken, värdet på datan du har lagrad och inte gör det helt enkelt av kostnads skäl.

Att ha en NAS är att ha ett eget moln. Men du får då också skälv stå för kostnaden för hårdvaran och tänka på hur du håller din data lite säker.
En egen nas blir oftast billigare (även om det är en dyr första "engångs kostnad" ) om man har mycket data som behöver lagras. Då priset på molnlagring blir rätt snabbt dyrt som du kanske märkt.

Om du väljer en molnlagring så betalar du för att någon annan ska fixa och tänka på allt det där som jag skrev ovan. Och det är en löpande kostnad för företagen med EL, Hårddiskar som går sönder (det handlar alltid om när och inte om en hårddisk går sönder), Serverenheter som måste bytas, Kylning och underhåll av byggnader, Anställdas löner, Nätverkskostnader med mera med mera.

Får man fråga hur mycket data som du planerar att lagra?
Är det lite Dockument och kanske några bilder på max typ 100GB, eller är det betydligt mer data än så?

Väljer du din första NAS så ska den ha minst 2st platser för hårddiskar! Och gärna kanske komma från en bra tillvärkare som Synology och Qnap som uppdaterar sina nas:ar med ny mjukvara/funktioner och säkerhetsuppdateringar under en längre tid. Och är mer användarvänliga för nybörjare.
Det du också ska tänka på är val av hårddiskar!
Vissa diskar är mycket bättre anpassade för att sitta i en nas än andra.

Visa signatur