Permalänk

Uppgradera dator ~20k

Hej! Börjar bli dags för en uppgradering av datorn!

Har för närvarande en rigg med följande delar jag tror kan återanvändas:
Fractal Design Define R7
Corsair RM750X 750W v2 Gold (Köpt 2019)
Intel 660p 1TB (M2)
Noctua NH-U12S (köpt typ 2013)

Har inte helt hängt med på hårdvarusidan senaste tiden, men kollade lite andra poster och snickrade ihop ett eget förslag:

https://www.inet.se/lista/GqxC8/uppgradera-pc

Där tanken är att fläktarna ska ersätta stockkylaren på grafikkortet efter inspiration från en annan tråd på forumet, och Noctua-kittet är för att möjliggöra återanvändning av CPU-kylare. Har några funderingar på bygget:

• Ser det bra ut eller skulle ni göra något annorlunda?

• Läste någon som pratade om antal faser för CPU-strömförsörjning i moderkortet, är det något man behöver ta hänsyn till?

• Hur stor skillnad blir det om man skulle stretcha budgeten lite och välja ett 5070Ti istället för 5070? Eller välja 32GB minne istället för 64GB?

• Är det för riskabelt att återanvända ett 6 år gammalt nätagg?

Mvh
SuperOlsson

Permalänk
Medlem

Hade satsat på 16 GB VRAM i den här prisklassen. 64 GB RAM är något billigare per GB än 32 GB just nu så kanske lika bra att köra på det. Vissa spel har redan idag 32 GB RAM som krav.

Din PSU har ju tio års garanti så sex år är egentligen inte alls särskilt gammal för en kvalitetsprodukt.

9070 XT har liknande prestanda som 5070 Ti för 7 990 kr men något sämre RT och uppskalning.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Hade satsat på 16 GB VRAM i den här prisklassen. 64 GB RAM är något billigare per GB än 32 GB just nu så kanske lika bra att köra på det. Vissa spel har redan idag 32 GB RAM som krav.

Din PSU har ju tio års garanti så sex år är egentligen inte alls särskilt gammal för en kvalitetsprodukt.

https://komponentkoll.se/bild/lyPaT.png

9070 XT har liknande prestanda som 5070 Ti för 7 990 kr men något sämre RT och uppskalning.

Ok tack! Då kör jag på min befintliga PSU. Tror du inte det fungerar bra med min befintliga CPU-kylare? Ska överväga 9070 XT men har alltid haft otur med grafikkort från Radeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Ok tack! Då kör jag på min befintliga PSU. Tror du inte det fungerar bra med min befintliga CPU-kylare? Ska överväga 9070 XT men har alltid haft otur med grafikkort från Radeon.

Jo, gamla kylaren ska funka bra med en AM5-bracket. Tänkte inte på att du hade en.