Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

självklart är det så, samt det ända jag använder CMD till är bokstavligen 3 saker av ren lathet

ipconfig
ipconfig /release
ipconfig /renew

inte direkt något man behöver göra någonsin bara man har lite tålamod och orkar göra det den långa vägen.

Det är nästan som att du beskriver varför en del gillar terminalen i Linux istället för att använda GUI't

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Tack för tipset men kommer gå tillbaka till Mac. Har helt enkelt inte tid eller lust att lära mig. Tycker dessutom om att videoredigera vilket är enkelt i Mac.

Tycker också att Mac oftast fungerar bäst. Numera ser jag inte ens hårdvaran som en nackdel.

Precis som du säger så dyrkar många Linux-användare FOSS överdrivet mycket, där dessutom många av programmen rullar bättre på Windows eller i macOS.

Garageband, iMovie och iWorks är mer än tillräckligt för de flesta. Sen är även DaVinci Resolve (gratis) långt kraftfullare i macOS jfm Linux tack vare mer användbara codecs.

Kdenlive är kanske bra, men föredrar iMovie eller DaVinci Resolve alla dagar i veckan.

Sen saknar jag främst seriösa bild-/ritprogram i Linux. Det närmaste jag kommit är Fire Alpaca: https://firealpaca.com/

Givetvis finns även det i en bättre version för enbart macOS eller Windows.

Krita, MyPaint och GIMP känns alla lite spretiga med smått udda gränssnitt.

I macOS är jag även bortskämd med Affinity Designer/Photo, Pixelmator utöver Photoshop och Lightroom.

Har förresten nyligen börjat köra OnlyOffice i macOS efter att testkört det i Linux tidigare. Även det känns både betydligt snabbare och stabilare i macOS jfm Linux.

Om du kör en Mac med M1- eller M2-SoC, så går det fint att även köra Fedora Asahi Remix (Linux) om du har tråkigt. Jag stod dock bara ut i 2-3 dagar sist

Edit:
Ang. skrivare, så använder jag främst iOS/iPadOS eller macOS för utskrift. GNU/Linux är inte värt besväret, då många program inte ens har stöd för CMYK.

Jag är van vid WYSIWYG sedan 90-talet med Mac Classic och anser att folk som lovordar GNU/Linux för grafiskt arbete ofta inte har en susning om vad de pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Det är nästan som att du beskriver varför en del gillar terminalen i Linux istället för att använda GUI't

Well som jag förstått det så finns det en hel del som helt enkelt inte går att göra i UI't självklart varierar det säkert beroende på dist.

Men förr eller senare så dyker något upp där terminalen måste användas, vilket aldrig kommer ske i Windows.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well som jag förstått det så finns det en hel del som helt enkelt inte går att göra i UI't självklart varierar det säkert beroende på dist.

Men förr eller senare så dyker något upp där terminalen måste användas, vilket aldrig kommer ske i Windows.

Då har du nog förstått fel, för du har i återkommande trådar om Linux kommit med samma feluppfattningar om att man måste använda terminalen i Linux, trots att ett flertal linuxanvändare påpekar att det inte stämmer

Det är ungefär som att jag påstår att du förr eller senare måste in i registereditorn i Windows

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Då har du nog förstått fel, för du har i återkommande trådar om Linux kommit med samma feluppfattningar om att man måste använda terminalen i Linux, trots att ett flertal linuxanvändare påpekar att det inte stämmer

Det är ungefär som att jag påstår att du förr eller senare måste in i registereditorn i Windows

Du har säkert rätt, har dock aldrig träffat på någon som använt Linux i flera år och aldrig rört terminalen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du har säkert rätt, har dock aldrig träffat på någon som använt Linux i flera år och aldrig rört terminalen.

Det var många år sedan jag var tvungen att använda terminalen, har för mig att jag skrivit just det i en annan Linuxtråd där du påstod precis samma sak som ovan

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej, så förklara hur man gör följande kommando via GUI i Windows:

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Det är ett väldigt vanligt kommando man använder vid felsökning i Windows

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Okej, så förklara hur man gör följande kommando via GUI i Windows:

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Det är ett väldigt vanligt kommando man använder vid felsökning i Windows

DISM++
https://www.thewindowsclub.com/dism-windows-os-image-customiz...

Däremot är det numera väldigt vanligt att många gränssnitt (GUI) går direkt mot PowerShell, så indirekt så är det terminalen som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

DISM++
https://www.thewindowsclub.com/dism-windows-os-image-customiz...

Däremot är det numera väldigt vanligt att många gränssnitt (GUI) går direkt mot PowerShell, så indirekt så är det terminalen som används.

Fast tredjepartsprogram räknas inte Det finns alltid någon som knåpat ihop ett program för både det ena och det andra, som är mer eller mindre pålitligt (både för windows och linux)

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Ja, på grund av synen, som så många äldre eller synskadade. Men det är inget behov för dig, vi har förstått det.

Därav surfplattor 😘

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Det är ganska uppenbart att det stora problemet är att du krånglar till saker som inte är så krångliga egentligen
Men om du inte trivs med linux så ska du ju såklart inte använda det, bara tråkigt att se felaktigheter spridas.

Till försvar där så är det nog inte så märkligt. Googlar man för att lösa ett problem man har så är svaren i 99% av fallen terminalen.
Vilket kanske är ganska rimligt med tanke på hur fragmenterat Linux är, terminal kommandon är däremot mestadels samma oavsett dist eller skribordsmiljö.

Har använt chatgpt en hel del som hjälp istället för att googla på sistone, även om det också blir terminal som svar förklarar den i regel vad kommandona gör också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Till försvar där så är det nog inte så märkligt. Googlar man för att lösa ett problem man har så är svaren i 99% av fallen terminalen.
Vilket kanske är ganska rimligt med tanke på hur fragmenterat Linux är, terminal kommandon är däremot mestadels samma oavsett dist eller skribordsmiljö.

Har använt chatgpt en hel del som hjälp istället för att googla på sistone, även om det också blir terminal som svar förklarar den i regel vad kommandona gör också.

Ja, en förklaring till att terminalkommandon ges som svar till problem är som du påpekar att alla linuxdistros har terminalen gemensam. En annan förklaring är att det är lättare att snabbt och kort förklara vad som behöver göras genom att ge ett kort terminalkommando istället för att i ett par paragrafer förklara var man ska klicka sig fram i startmenyn och programmet.
En anledning till att korta förklaringar ges framför längre utlägg är att de flesta svar på frågor i forumen ges av vanliga obetalda användare, en annan anledning är kulturen som länge byggts upp i Linuxsfären där det finns en förväntan om att användare själva ska försöka läsa på och ta reda på saker, t.ex. vad kommandon gör och liknande.
Det finns inbyggd manual i de flesta distros, och om det inte följer med så är det bara att installera eller använda någon av de webbaserade manualerna som finns.

ChatGPT och liknande LLMs kan jag tänka mig är en bra hjälp om inte vanliga internetsökningar ger en bra förklaring av vad kommandona betyder. Det finns såklart tillägg som gör så att du får tillgång till AI direkt i terminalen också om du skulle vilja det

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av Json_81:

”Dokumentation” från en del av våra konsulter på 00- och början av 10-talet bestod av kilometerlånga Word-dokument med skärmbild efter skärmbild av stegen som de utfört. Lycka till att manuellt följa de stegen om det skulle behövas - och snacka om möjligheter att begå slarvfel och missar. Jag tycker personligen det är ett stort framsteg när samma information får plats i några skalkommandon plus eventuellt lite förklarande text eller kommentarer; oavsett språk.

Det betyder inte att man inte kan klicka sig fram i ett GUI, men det är knappast det mest effektiva sättet att förmedla sådan information på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

”Dokumentation” från en del av våra konsulter på 00- och början av 10-talet bestod av kilometerlånga Word-dokument med skärmbild efter skärmbild av stegen som de utfört. Lycka till att manuellt följa de stegen om det skulle behövas - och snacka om möjligheter att begå slarvfel och missar. Jag tycker personligen det är ett stort framsteg när samma information får plats i några skalkommandon plus eventuellt lite förklarande text eller kommentarer; oavsett språk.

Det betyder inte att man inte kan klicka sig fram i ett GUI, men det är knappast det mest effektiva sättet att förmedla sådan information på.

Jag har inget emot terminalen.
Men jag förstår att nyare användare upplever att man måste använda den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Json_81:

OK, men om vi tar ett steg tillbaka: är det verkligen så farligt, då?

Folk klagar på att de får tips om kommandon som de inte förstår, men om du ska vara helt ärlig: vet samma människor vad de gör om de istället följer en Youtubevideo som säger sig visa vad de ska klicka på i gränssnittet eller vilka ändringar de ska göra i Windowsregistret eller vilken app de ska ladda ner från någon obskyr sida, för att lösa sitt problem?

Fakta:
- Det finns välsupporterade Linuxdistributioner där man - liknande macOS men till skillnad från Windows - för en relativt bred happy-path klarar sig med de verktyg som kommer förinstallerade.
- Dessa distributioner kommer i likhet med macOS med en välsorterad grafisk ”app store” där man kan ladda ner ytterligare programvara och plugins vilka breddar systemets happy path ännu mer, med minimal risk att ställa till det för sig, till skillnad från installation av tredjepartsprogramvara från den öppna webben i Windows.
- Dessa distributioner har precis som macOS och Windows grafiska och - till skillnad från Windows - enhetliga och konsekventa gränssnitt för att styra de flesta normala och en del relativt ovanliga behov man kan ha.

Det är fullt möjligt att som färsk användare utforska systemet och via GUI hitta inställningar och applikationer som täcker den absoluta majoriteten behov folk har framför en dator. Det är inte problemet.
Problemet är när någon ”kan Windows” och blir konfunderad av ett system som har en helt annan konstruktion - även om den tekniskt sett är enklare.
Men samma personer blir konfunderade när Windows självt förändras.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha fler användare, ja, det är åtminstone lite farligt.

Om svaren på hur man löser problem i bästa fall är "kopiera och klistra in kommando 1,2,3,4,5" utan någon mer förklaring eller i sämre fall "ändra abc i xyz" utan en antydning till hur man gör det så ger folk upp.

Vill man inte ha fler "mainstream" användare så är det såklart inte farligt alls

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Json_81:

Nu är jag en person som föredrar terminalen för det mesta. Även MacOS känns oanvändbart innan man installerat brew + "Oh my zsh"...

Men vad är det man måste använda terminalen till i kontext av "svensson-användare" i en distro som t.ex. Ubuntu?

Gjorde en clean install av Ubuntu 24.04 för någon vecka sedan för att testa bl.a. hur enkelt det är att sätta upp en Linux-dator för Steam-användning. Hela den processen + installation av saker som Chrome gick då hur bra som helst utan att röra terminalen.

Och efter det har man rätt mycket en dator som täcker behoven för den typ av användare tråden handlar om (minus Steam då spel inte var med som krav här).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Om man vill ha fler användare, ja, det är åtminstone lite farligt.

Om svaren på hur man löser problem i bästa fall är "kopiera och klistra in kommando 1,2,3,4,5" utan någon mer förklaring eller i sämre fall "ändra abc i xyz" utan en antydning till hur man gör det så ger folk upp.

Vill man inte ha fler "mainstream" användare så är det såklart inte farligt alls

Som redan påpekats i denna och andra trådar: Linux kommer inte få en större mängd mainstreamanvändare förrän man kan köpa förinstallerade Linuxdatorer på samma ställe där man köper Windowslaptops och Macar. Skulle det hända tror jag majoriteten köpare inte skulle ha mer problem med dessa än de har med sina Windowsmaskiner (men troligen mer än för dem som köper en Mac).

Mer att döma av din kommentar funderar jag på hur ofta du letar efter felsökningstips för Windows. Det är en liten men skinande minoritet som både förklarar vad man behöver åstadkomma, varför det är så, och hur man gör det. Oftast, om du inte vet exakt vad du gör, är tipsen man snubblar över även för Windows en salig blandning av ohjälpsam och direkt farlig svart magi och vidskeplighet snarare än något som följer den vetenskapliga metoden.
Och då ska man komma ihåg att en stor majoritet datoranvändare inte vill veta hur saker hänger ihop; de vill bara att deras dator ska börja fungera. 🙄

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Nu är jag en person som föredrar terminalen för det mesta. Även MacOS känns oanvändbart innan man installerat brew + "Oh my zsh"...

Men vad är det man måste använda terminalen till i kontext av "svensson-användare" i en distro som t.ex. Ubuntu?

Gjorde en clean install av Ubuntu 24.04 för någon vecka sedan för att testa bl.a. hur enkelt det är att sätta upp en Linux-dator för Steam-användning. Hela den processen + installation av saker som Chrome gick då hur bra som helst utan att röra terminalen.

Och efter det har man rätt mycket en dator som täcker behoven för den typ av användare tråden handlar om (minus Steam då spel inte var med som krav här).

Jag tror poängen var att det blir skrämmande för folk att ens prova Linux om de tips man får för felsökning nästan alltid handlar om att öppna ett terminalfönster och klistra in magisk kod man inte förstår.

Eftersom det är det vanligaste sättet att förmedla felsökningstips och howtos till andra, kanske folk som inte faktiskt provat själva får uppfattningen att det är så man måste göra, istället för att se att det är ett effektivt sätt att se till att personen som läser förklaringen gör rätt, och att de - om de förstår tipset - också kan förstå varför det aktuella kommandot rekommenderades.

Permalänk
Medlem

Jag tror poängen var att det blir skrämmande för folk att ens prova Linux om de tips man får för felsökning nästan alltid handlar om att öppna ett terminalfönster och klistra in magisk kod man inte förstår.

Eftersom det är det vanligaste sättet att förmedla felsökningstips och howtos till andra, kanske folk som inte faktiskt provat själva får uppfattningen att det är så man måste göra, istället för att se att det är ett effektivt sätt att se till att personen som läser förklaringen gör rätt, och att de - om de förstår tipset - också kan förstå varför det aktuella kommandot rekommenderades.

Precis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker också att Mac oftast fungerar bäst. Numera ser jag inte ens hårdvaran som en nackdel.
Garageband, iMovie och iWorks är mer än tillräckligt för de flesta. Sen är även DaVinci Resolve (gratis) långt kraftfullare i macOS jfm Linux tack vare mer användbara codecs.

Codecs problemen låter som en licensfråga.
Vist open source program som t.ex Gimp har aldrig varit ett realistiskt alternativ för professionellt bruk. Apple har alltid varit bäst på att ta fram grafiska program för grafiker. Roligt ändå att höra från dig att det numera finns bra program för bild och videoredigering på Linux, så var inte fallet för tio år sedan.

Skrivet av walkir:

Precis som du säger så dyrkar många Linux-användare FOSS överdrivet mycket, där dessutom många av programmen rullar bättre på Windows eller i macOS.

Många Apple fanatiker har liknande symtom speciellt de som gick med i äpplesekten före millennieskiftet 🙂.

Permalänk
Medlem

Svensson är ett väldigt ospecifikt begrepp. Det anses väl vara ett statistikt medelvärde över alla svenskar men spridningen på individnivå blir ju ganska stor. En sak som jag gillar med Linux är att det är väldigt anpassningspart utifrån hur just jag vill ha det. Ser man på det sättet att det går att anpassa till alla indivers egna preferenser så borde ju Linux faktiskt vara perfekt för svensson eftersom man kan få det att fungera precis som individen vill ha det

Men man måste heller inte köra ett enda operativsystem. Jag kör allt möjligt även om det mestadels blir Linux då det är det som är bäst för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Många Apple fanatiker har liknande symtom speciellt de som gick med i äpplesekten före millennieskiftet 🙂.

Jag blev skolad på Mac runt 95-97 och studerade mediekunskap samt multimedia, så känner mig lite träffad där

Privat var det dock AmigaOS (TVPaint, ImageFX, ScalaMM, CineMorph, Cinema 4D) som gällde fram tills att Windows tog över helt för mig i slutet av 1998.

Ang. GNU/Linux, så finns det många bra program, där jag har ett 15-tal AppImages för att slippa bråka med dependencies.

Hoppas verkligen att GNU/Linux blir ett valbart alternativ vid sidan om Windows, macOS och ChromeOS ute i butikerna.

Tror som sagt att jag fortfarande är en av få som har köpt en laptop med Ubuntu förinstallerat här på Sweclockers.

De eviga striderna kring val av Linux-distribution lär inte direkt locka nya användare.

Mitt tips är alltid att kolla på alternativeto.net, se vilka program du vill köra och välj sedan OS samt dist. utifrån var merparten av programmen fungerar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Svensson är ett väldigt ospecifikt begrepp. Det anses väl vara ett statistikt medelvärde över alla svenskar men spridningen på individnivå blir ju ganska stor. En sak som jag gillar med Linux är att det är väldigt anpassningspart utifrån hur just jag vill ha det. Ser man på det sättet att det går att anpassa till alla indivers egna preferenser så borde ju Linux faktiskt vara perfekt för svensson eftersom man kan få det att fungera precis som individen vill ha det

Men man måste heller inte köra ett enda operativsystem. Jag kör allt möjligt även om det mestadels blir Linux då det är det som är bäst för mig.

I denna tråd refererar väl "svensson" till en användare som har rätt basala krav på sin dator. Typ fungerar webbläsare, e-mail och eventuellt enklare arbeten med text/kalkylblad så är alla relevanta boxar kryssade.

Så fort man kikar på användare som kör flera olika OS, för de vet känner till styrkor/svagheter, är man nog rätt rejält förbi den typen av användare som avses. Nog hyfsat vanligt fall på SweC, men här finns också större andel "avancerade" användare.

Är helt med på det.

Som redan nämnts i tråden, just i dessa fall är terminalen överlägsen att beskriva hur man gör samma sak via ett GUI. Det är långt enklare att ge en entydig beskrivning för terminalen jämfört med ett GUI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I denna tråd refererar väl "svensson" till en användare som har rätt basala krav på sin dator. Typ fungerar webbläsare, e-mail och eventuellt enklare arbeten med text/kalkylblad så är alla relevanta boxar kryssade.

Så fort man kikar på användare som kör flera olika OS, för de vet känner till styrkor/svagheter, är man nog rätt rejält förbi den typen av användare som avses. Nog hyfsat vanligt fall på SweC, men här finns också större andel "avancerade" användare.

Är helt med på det.

Som redan nämnts i tråden, just i dessa fall är terminalen överlägsen att beskriva hur man gör samma sak via ett GUI. Det är långt enklare att ge en entydig beskrivning för terminalen jämfört med ett GUI.

Javisst och då är det ju möjligt att anpassa sin Linuxdist för att uppnå dessa basala krav. Det passar både basala krav och avancerade krav så att alla kan bli nöjda och glada och då täcker man in alla Svenssons och inte bara "Medelsvensson".

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En enkel fråga bara: Vilka codecs talar vi om?

De jag använder själv är två: x264 och x265. Saknas dessa i Linuxversionen?

När det gäller övriga kommentarer om grafiska program och Mac håller jag i princip med, dock med tillägget att Adobes sista bra programvaror är CS6 - mina erfarenheter av CC är att det mer liknar en tamagotchi än ett verktyg.

Hade macOS varit som Mac OS X var och hårdvaran erbjudit den flexibilitet som tidigare fanns hade jag kört Mac fortfarande. Dessvärre skulle jag inte klara av att stå ut med "iDesignen" i macOS såvida det inte går att tema om det till att se ut som Mac OS X.

GarageBand, iMovie och iWorks är definitivt bra programvaror för att komma igång och lära sig grunderna. Där har framförallt Microsoft en del att lära sig med tanke på att det närmaste de kommit varit Windows Live Essentials med MovieMaker.

Vad som definitivt avhåller mig från en Mac idag är att Apple tar mer betalt för RAM/SSD-uppgradering än den kompletta datorn vilket är en strategi jag definitivt inte kan stödja. Hade man kunnat köpa en Mac där det kostat "standardkomponentpris plus $100" att gå från 16 till 64 GB RAM och från 512 GB till 4 TB utan att detta kostar mer än datorn i sig kunde jag kanske t.o.m kunnat "acceptera" fastlödningen av komponenterna.

Den systemkombination jag lutar åt framöver är helt klart Linux med en Windows VM och eventuellt - om det går att få igång - Mac OS X 10.6.x Snow Leopard vilket är den version jag gillar överlägset bäst, långt mer än macOS där mitt ogillande är lika starkt som gillandet av Snow Leopard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

En enkel fråga bara: Vilka codecs talar vi om?

De jag använder själv är två: x264 och x265. Saknas dessa i Linuxversionen?

Tyvärr just H.264 samt H.265 i MP4-containers som det saknas stöd för i DaVinci Resolve under Linux.

Sen håller jag med om att Photoshop CS6 är bästa versionen. Försökte faktiskt få igång det i Ubuntu innan idag via AppImage.

Kör Windows och Ubuntu på samma maskin här, så lättast att bara boota om till Windows vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr just H.264 samt H.265 i MP4-containers som det saknas stöd för i DaVinci Resolve under Linux.

Sen håller jag med om att Photoshop CS6 är bästa versionen. Försökte faktiskt få igång det i Ubuntu innan idag via AppImage.

Kör Windows och Ubuntu på samma maskin här, så lättast att bara boota om till Windows vid behov.

Går detta att lägga till med FFMPEG?

Normalt används ju detta för att hantera video och bra programvaror kan ju detektera om det finns i systemet och stödjer sedan de codecs som stöds där (i FFMPEG).

Adobe CS6 skall gå att köra via Wine, annars är det en Windows 7 eller 10 VM som gäller. I fallet Mac är problemet att programmen kräver OS X i praktiken och inte fungerar under macOS, åtminstone inte nyare versioner.

Kan man köra antingen Mac OS X eller OS X i en VM under macOS är det en väg för dessa program.

När det gäller grafiska program och Linux har det ju generellt varit så att industrin kört Mac, de flesta programvarorna utvecklades ju för klassiska Mac OS och portades över till Mac OS X. Att ta fram Linuxversioner kräver ju också modifieringar av kodbasen och med största sannolikhet samarbete med olika OEM avseende att plocka fram grafiska arbetsstationer med systemet och då att utvecklingen av programmen för dessa blir ett samarbetsprojekt.

Jag skulle inte hävda att det är operativsystemets fel att program X saknas utan i dessa fall får man antingen använda en VM eller ett kompatibilitetslager.

Talar vi grafiska programvaror, framförallt videoredigering kan man också argumentera att en dedikerad dator för detta inte är fel. Trots allt talar vi intensiv användning av hårdvaran här så man kan ju tänka sig en redigerings-Mac med dessa program som delar skrivbord med en PC med annat system, sedan växlar man med en KVM för mus och tangentbord (Macen har dedikerad monitor så man kan övervaka processerna).

Det är vad jag kört själv om jag skulle överväga en Mac idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilket bra tips att använda chatgpt, hade inte ens tänkt på det! Inte för att chatgpt alltid har rätt men man får utförliga svar dvs. förklaring av kommandon (provade precis).

Uppskattar skärmbilder framför bara text men föredrar videor p.g.a. mindre missar och slarvfel. Ofta förklarar de samtidigt.

Förstår att terminalen blir mer universal men distros riktade mot nybörjare eller mainstream t.ex. Ubuntu, Linux Mint och kanske Pop!_OS, kunde kanske komplettera med videor. Absolut mycket jobb men kanske inte för varenda sak utan sånt som nybörjare kan förväntas behöva?

Folk klagar på att de får tips om kommandon som de inte förstår, men om du ska vara helt ärlig: vet samma människor vad de gör om de istället följer en Youtubevideo som säger sig visa vad de ska klicka på i gränssnittet eller vilka ändringar de ska göra i Windowsregistret eller vilken app de ska ladda ner från någon obskyr sida, för att lösa sitt problem?

Fakta:
- Det finns välsupporterade Linuxdistributioner där man - liknande macOS men till skillnad från Windows - för en relativt bred happy-path klarar sig med de verktyg som kommer förinstallerade.
- Dessa distributioner kommer i likhet med macOS med en välsorterad grafisk ”app store” där man kan ladda ner ytterligare programvara och plugins vilka breddar systemets happy path ännu mer, med minimal risk att ställa till det för sig, till skillnad från installation av tredjepartsprogramvara från den öppna webben i Windows.
- Dessa distributioner har precis som macOS och Windows grafiska och - till skillnad från Windows - enhetliga och konsekventa gränssnitt för att styra de flesta normala och en del relativt ovanliga behov man kan ha.

Det är fullt möjligt att som färsk användare utforska systemet och via GUI hitta inställningar och applikationer som täcker den absoluta majoriteten behov folk har framför en dator. Det är inte problemet.
Problemet är när någon ”kan Windows” och blir konfunderad av ett system som har en helt annan konstruktion - även om den tekniskt sett är enklare.
Men samma personer blir konfunderade när Windows självt förändras.

Tycker i regel videor är väldigt bra. De brukar ofta ta sin tid att förklara saker (nästan för mycket om man redan kan en del men då är det bara att hoppa fram). Så jo, jag tycker det finns väldigt pedagogiska videor där ute som förklarar hur man gör saker.

Permalänk
Medlem

Att använda terminalen är inte svårt.