Operativsystem för svensson

Permalänk
Medlem

Jag vill säga MacOS. Det har sett ungefär likadant ut i 25 år nu. Och det spelar roll för "svenssons" som kanske inte har datorn som hobby. Jag har använt OSX sedan version 10.1 tror jag (då på universitetet i en del kurser), hemma sedan OSX 10.4, och som primärt os på min PC sedan 2010 - till en början ihop med Windows, men från Windows 8 och framåt har jag allt mer ofta nöjt mig med Windows i en VM under MacOS även om jag också har Windows installerat "på riktigt" såklart.

Jaja, även MacOS har fått uppdateringar i utseende och funktion, en del till det sämre - men ganska ofta till det bättre. Men man känner ändå igen sig. På samma sätt som Windows 95-98-Me-XP-Vista-7 inte innebar totala revolutioner som bara krånglar till det för folk flest som använt systemet tidigare. Mina barn har Windows 10 respektive 11 på sina datorer. Tror inte de saknar Windows XP, om man säger så. För en äldre släkting var det svårt nog att gå från Windows 7 till 10, Windows 11 är ännu ett steg längre från Windows 7 (som är referensramen i det fallet) och den uppdateringen hade hen gärna sluppit (men gamla laptopen gick sönder).

Skälen att köra Windows numera är dock färre än förr, så det är enklare att köra MacOS eller någon Linux. Inte ofta folk behöver använda MS Word i vardagen, förr hade "alla" det installerat då dokument från föreningar, fan och hans moster, kom som Word-dokument och det var viktigt att öppna dem med MS Word för att få rätt utseende. Inte heller håller folk flest på med att redigera film i Windows Movie Maker, rippa DVDer, etc. Smarta träningsklockor, som för 15 år sedan helst ville ha en Windows att synka mot, synkar folk sedan länge med mobiler. Osv.

Nej, folk flest behöver inte Windows. Däremot en enhetlig användarupplevelse som inte ändras för mycket över tid - min fördom. Jag tycker nog att Ubuntu inte alltid är rätt val där. (även om det som alla Linuxar går att fixa ungefär som man vill - om man kan)

Sedan får man ju inflika att väldigt många - de flesta idag kanske - kommer i kontakt med datorer på sina arbetsplatser. Och tvärtemot vad folk flest här tycks använda (Linuxar, MacOS) är det PC med Windows, inte sällan stationära datore, som dominerar klart. Även om man på jobbet "bor" mest i ett administrativt program, program för någon slags tillverkning, lager, eller webläsare så är då steget att välja Windows hemma ganska enkelt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

bankdosa med USB-sladd är väl ett minne blott.

Fortfarande en grej tyvärr. Handelsbanken anv det Iaf för föreningskonton, där är det USB-kortläsare + kort som login som gällde för oss här.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Hur står sig Chromebook för Svenson-användare, för det fall man vill ha tangentbord och större skärm än mobilens?
Tänker att de flesta nuförtiden kör Chromebook i skolan under högstadiet och gymnasiet, och den vanan kanske är lockande att surfa vidare på för vissa?

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ingen? Tala för dig själv. Min mobil ligger på dator bordet 99% av tiden när jag är hemma. Alldeles för liten skärm. Jag använder mycket hellre mina 2 datorskärmar istället för en liten skärm på 6 tum

Jag föredrar också att arbeta med datorn men jag behöver den inte lika mycket som en telefon. En "svensson" kommer alltid välja telefonen framför allt annat eftersom man kan göra allt med den även mobilt.
Många tittar på sig själva här i men ingen av oss är svenssons men likväl är min telefon mer värdefull för mig i verkliga livet än datorn, ringa sms betala räkningar helt mobilt vart jag vill.

Skrivet av evil penguin:

Det var mer att du avfärdade folks användningsområden för datorer med att det bara är "lyx" som gjorde att jag tyckte det var värt att poängtera att nästan all telefonanvändning likaledes bara är "lyx".
Om ämnet öht är värt att diskutera bör man ju åtminstone ha samma nivå på vad som behövs eller ej för alla alternativen.

Om argumentet som läggs fram istället är att "det är mer praktiskt med en telefon därför att ..." så är det en annan sak, men om argumentet är "det där du säger att du behöver är bara lyx" så är argumentet extremt tunt i mina ögon, för det mesta folk använder sina datorliknande apparater (räknar in moderna telefoner här) till privat är ju just "lyx".

Mycket lyx men en "svensson" som diskuteras här skulle väja sin telefon i 99.9% av fallen ok de fick välja. Telefonen har mer användningsområden som inte innefattar lyx, tex ringa, sms, betala räkningar och allt detta helt mobilt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag föredrar också att arbeta med datorn men jag behöver den inte lika mycket som en telefon. En "svensson" kommer alltid välja telefonen framför allt annat eftersom man kan göra allt med den även mobilt.
Många tittar på sig själva här i men ingen av oss är svenssons men likväl är min telefon mer värdefull för mig i verkliga livet än datorn, ringa sms betala räkningar helt mobilt vart jag vill.
Mycket lyx men en "svensson" som diskuteras här skulle väja sin telefon i 99.9% av fallen ok de fick välja. Telefonen har mer användningsområden som inte innefattar lyx, tex ringa, sms, betala räkningar och allt detta helt mobilt.

Jag vet inte vad du baserar 99.9% på, men de jag sätt är det iallafall absolut inte den siffran

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Fortfarande en grej tyvärr. Handelsbanken anv det Iaf för föreningskonton, där är det USB-kortläsare + kort som login som gällde för oss här.

Säker? När jag var kassör i vår förening så "upptäckte" jag att jag kunde logga in med mitt eget BankID osså. Givetvis måste alla konton vara knutna till dig då, det kanske är det som ställer till det?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag vet inte vad du baserar 99.9% på, men de jag sätt är det iallafall absolut inte den siffran

Du jobbar säkert och umgås såklart med likasinnade. Jag däremot jobbar inte direkt med IT och dessutom är många jag känner inte speciellt intresserade av vare sig hårdvara eller datorer överlag.
Fråga vad dom skulle välja om de var tvungen att välja mellan mobilen och datorn...svaret lär bli mobilen eftersom den kan ta samtal, sms, bankid, och göra det mesta en dator kan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du jobbar säkert och umgås såklart med likasinnade. Jag däremot jobbar inte direkt med IT och dessutom är många jag känner inte speciellt intresserade av vare sig hårdvara eller datorer överlag.
Fråga vad dom skulle välja om de var tvungen att välja mellan mobilen och datorn...svaret lär bli mobilen eftersom den kan ta samtal, sms, bankid, och göra det mesta en dator kan.

Jag jobbar inte med IT överhuvudtaget i jobbet och jag känner också en hel del som inte är intresserad av hårdvara eller datorer. Nästan alla dom jag känner har antingen bärbar eller stationär dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Säker? När jag var kassör i vår förening så "upptäckte" jag att jag kunde logga in med mitt eget BankID osså. Givetvis måste alla konton vara knutna till dig då, det kanske är det som ställer till det?

Kanske, var ett antal år sedan det sattes upp, plus att jag trot föreningen är i Handelsbanken (varför kommer jag inte ihåg) men ingen har personlingen Handelsbanken som bank.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns såklart många som behöver en i tex arbete men INGEN behöver en dator på fritiden idag då allt går att göra med mobilen. Jag gör mycket på datorn av bekvämlighet också men jag skulle kunna göra det på mobilen eller en surfplatta.

Va? 😂

Vad har du för monstermobil som fixar spel med mus + tangentbord på extern skärm i 5120x1440?
Redigera film, CAD, knacka kod är inte så lockande på en mobil/surfplatta eller hur?

Visst om man endast surfar eller spelar enklare spel så kanske man klarar sig utan dator men att säga att INGEN behöver en dator på fritiden tyder på att man inte vet hur andra använder sina datorer.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Kanske, var ett antal år sedan det sattes upp, plus att jag trot föreningen är i Handelsbanken (varför kommer jag inte ihåg) men ingen har personlingen Handelsbanken som bank.

Well. Prova. Visst, jag hade också ett privat konto på Handelsbanken, och föreningens konto stod i mitt namn. Kanske underlättade.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Windows tillför ett mått av trygghet om man är van vid och bekväm med hur Windows fungerar. Det tillför också kompatibilitet med specifika program. Min far, exempelvis, sysslar med släktforskning och kan det Windows-specifika program han använt i en massa år. Det vore poänglöst att försöka få honom att byta plattform ”bara för att”.

Min pappa på 80+ kör fortfarande sin gamla Windows XP-burk just för släktforskning.

För vanlig surf kör han Windows 11 på en ny laptop, men han håller hårt i Windows av gammal vana. Kan svära på att enbart Google Chrome och SoftMaker Office är programmen som körs på den datorn.

I övrigt används även en äldre iPad Mini flitigt framför TV:n, men nära nog allt annat görs på en iPhone 12 Mini.

Själv kör jag GNU/Linux, macOS och Windows, men har egentligen ingen anledning att köra Linux.

Kanske haft otur, men i Ubuntu 24.04 LTS känns OnlyOffice extremt segt och instabilt för mig, medan det fick mig att kasta ut Office 365 i macOS 15.6.

Kommer fortsätta att välja OS utifrån var mina program rullar bäst, även om webbläsarna oftast är mer eller mindre identiska mellan systemen.

Senast igår fick jag däremot överge GNU/Linux för en kort stund, då jag behövde Samsung Magician för att uppdatera mina externa SSD:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är inget du BEHÖVER göra eller mecka med. Ditt företag erbjuder dig de redskap du behöver i ditt arbete och räknas därför ej.

Fast det blir en orimlig tolkning av ordet behov. Jag behöver inte se video heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Fast det blir en orimlig tolkning av ordet behov. Jag behöver inte se video heller.

Nej men fortfarande handlar inte tråden om dig. Många svenssons speciellt äldre tittar på vanlig tv och inte videos...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Vad har ni för erfarenhet av detta? Har ni också folk i er närhet som skulle klara sig bra på Linux och Open source-mjukvara?

Skulle aldrig rekommendera Linux till folk i min närhet då jag inte vill agera support. Själv försökt gå över till Linux men kommit fram till att det inte är för mig. Visst det är enkelt att installera Linux och bara använda webbläsaren men sen? Installera program tvingar en förr eller senare till att använda terminalen då inte allt finns eller funkar i programhanteraren och det vet jag få som kan eller vill göra. Att lösa problem blir svårare då det finns en uppsjö distributioner och många verkar även anta att alla är lika kunniga och förstår alla steg. Man behöver helt enkelt vara betydligt mer intresserad av att sköta ett OS än vad jag är villig att göra. Jag vill bara få saker gjorda och då ska mitt OS bara finnas i bakgrunden.

Med det sagt finns det gott om FOSS som t.ex. LibreOffice som jag kan rekommendera, även om jag inte rekommenderar just Linux som OS för de som inte redan är intresserade nog att själva installera det på egen hand.

Permalänk
Medlem

Känner ingen i min närhet, bekanta som släktingar, unga som gamla, som inte har en dator. Alla har dock laptops och stationär är sällsynt numera. Däremot använder majoriteten primärt sin smarttelefon. Många har även surfplattor. Den som spelar använder spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nej men fortfarande handlar inte tråden om dig. Många svenssons speciellt äldre tittar på vanlig tv och inte videos...

Men tråden ska tydligen förstås utifrån din definition av behov, har jag förstått? Det håller jag i så fall inte med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Men tråden ska tydligen förstås utifrån din definition av behov, har jag förstått? Det håller jag i så fall inte med om.

Den definition jag ser hos "svenssons" utgår jag ifrån som jag själv ser i vardagen. Ingen jag jobbar med har en egen dator tex, finns ingen anledning för dem att ha det helt enkelt och det är vanliga svenssons utan IT intresse som oss här. Även äldre och släkt ser jag samma mönster hos.
Jag började se bytet från dator till surfplatta runt 2010 redan. Många har en dator idag men den används sällan eller aldrig och samlar mest damm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asså Linux för den stora massan kommer nog aldrig att ske, dom måste mer eller mindre bli Windows för att det ska fungera.

Du kan installera och underhålla Windows genom att bara "klicka på nästa" och inget mer. Sure finns säkert någon Linux dist som gör det också men då ska man först spendera flera timmar/dagar för att hitta den disten.

Så linux kan säkert fungera felfritt om man har någon kunnig som hjälper en, har man inte det och bara vill ha en dator för att kunna öppna webbläsaren och vardagssysslor så är Lunix förmodligen inte rätt väg att gå.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Som vanligt i trådar om linux här på Sweclockers så kommer samma gamla myter fram från användare som uppenbarligen inte använder linux.

Skrivet av Rivqah:

Installera program tvingar en förr eller senare till att använda terminalen då inte allt finns eller funkar i programhanteraren
...
Jag vill bara få saker gjorda och då ska mitt OS bara finnas i bakgrunden.

Varför skulle man vara tvingad att använda terminalen för att installera program? Det finns utmärkta grafiska pakethanterare i de allra flesta distributioner.
Jag har använt linux i över 20 år, och kommer inte ihåg senaste gången jag var tvingad att använda terminalen.

Skrivet av norrby89:

Du kan installera och underhålla Windows genom att bara "klicka på nästa" och inget mer. Sure finns säkert någon Linux dist som gör det också men då ska man först spendera flera timmar/dagar för att hitta den disten.

De allra flesta distributioner har guidade installationer och inställningar, vad pratar du om?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså Linux för den stora massan kommer nog aldrig att ske, dom måste mer eller mindre bli Windows för att det ska fungera.

Så linux kan säkert fungera felfritt om man har någon kunnig som hjälper en, har man inte det och bara vill ha en dator för att kunna öppna webbläsaren och vardagssysslor så är Lunix förmodligen inte rätt väg att gå.

Du har inte fel, men jag skulle tro att det är många fler än jag som agerar full support åt förälder/äldre släkting, så själva OS hanteringen, uppdateringar, installationer mm är ”mitt ansvar”, oavsett om det Windows eller Linux.
I det fallet blir ju frågan reducerad till hur det upplevs användarmässigt i vardagen, dvs funkar Chrome, <whatever>Office utan strul, och betydelsen av OS:et mindre. Med brasklappar för de saker som diskuterades tidigare i tråden, som bank-id och specialprogram exempelvis.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Varför skulle man vara tvingad att använda terminalen för att installera program? Det finns utmärkta grafiska pakethanterare i de allra flesta distributioner.
Jag har använt linux i över 20 år, och kommer inte ihåg senaste gången jag var tvingad att använda terminalen.

Jag håller med. Tror en stor del av att folk har denna bild av Linux då de flesta guider eller videos oftat visar hur man installerar via terminalen.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Du har inte fel, men jag skulle tro att det är många fler än jag som agerar full support åt förälder/äldre släkting, så själva OS hanteringen, uppdateringar, installationer mm är ”mitt ansvar”, oavsett om det Windows eller Linux.
I det fallet blir ju frågan reducerad till hur det upplevs användarmässigt i vardagen, dvs funkar Chrome, <whatever>Office utan strul, och betydelsen av OS:et mindre. Med brasklappar för de saker som diskuterades tidigare i tråden, som bank-id och specialprogram exempelvis.

/GC

Ja självklart har du rätt i det, är själv familjs samt nära och käras it support, men dom kan fortfarande höra enklare grejer själva, medans i Linux speciellt så fort terminalen bara nämns så är det bara att glömma! Och då är mer eller mindre alla i min krets ganska kunniga "Svenssons"

Och kan hålla med om sure så länge det fungerar så spelar OS ingen roll, men inget bara fungerar för evigt! Och skulle någon i min krets installera Linux så skulle jag bara säga åt dom att dom får vända sig till någon annan vid problem då jag helt enkelt inte vill spendera timmar med googlande och försöka lära mig bara för att dom får för sig att dom vill ha ett program/funktion som dom kommer använda tre gånger.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den definition jag ser hos "svenssons" utgår jag ifrån som jag själv ser i vardagen. Ingen jag jobbar med har en egen dator tex, finns ingen anledning för dem att ha det helt enkelt och det är vanliga svenssons utan IT intresse som oss här. Även äldre och släkt ser jag samma mönster hos.
Jag började se bytet från dator till surfplatta runt 2010 redan. Många har en dator idag men den används sällan eller aldrig och samlar mest damm.

Min flickvän brydde sig inte ens om att skaffa fast internet men har ändå en laptop till att surfa via mobilen eftersom hon vill ha en större skärm då. Så hon avviker från dina egna anekdotiska bevis. Men jag håller förstås med om att allt fler bara använder sin mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan man bara komma över tröskeln att skapa ett installerbart medium så är det lättare sedan med exempelvis Ubuntu än med Windows. Om man bortser från att många tycker att allt är krångligt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns såklart många som behöver en i tex arbete men INGEN behöver en dator på fritiden idag då allt går att göra med mobilen. Jag gör mycket på datorn av bekvämlighet också men jag skulle kunna göra det på mobilen eller en surfplatta.

Ingen?
Eller räknar du med att folk kopplar sin mobil till extern skärm, tangentbord och mus i det annars tämligen fantasilösa ställningstagandet - eller menade du kanske att DU inte behöver en dator till dina fritidsintressen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Min flickvän brydde sig inte ens om att skaffa fast internet men har ändå en laptop till att surfa via mobilen eftersom hon vill ha en större skärm då. Så hon avviker från dina egna anekdotiska bevis. Men jag håller förstås med om att allt fler bara använder sin mobil.

VILL HA och behöver är 2 helt olika saker.

Skrivet av Foolwolf:

Ingen?
Eller räknar du med att folk kopplar sin mobil till extern skärm, tangentbord och mus i det annars tämligen fantasilösa ställningstagandet - eller menade du kanske att DU inte behöver en dator till dina fritidsintressen?

Jag behöver dator till mina fritidsintressen och har flera av dem. De flesta idag behöver ingen en dator allt kan göras på mobilen som behövs för att klara sitt vanliga liv om man har andra intressen än IT. Känner flera som inte delar mitt intresse som ej har dator då den fyller inget behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Kan man bara komma över tröskeln att skapa ett installerbart medium så är det lättare sedan med exempelvis Ubuntu än med Windows. Om man bortser från att många tycker att allt är krångligt från början.

enklare? Windows är bokstavligen klicka på nästa tills det är klart? Samt även nerladdningen är bara att ladda ner verktyget och sen klicka på nästa. Vilket inte är fallet med Ubuntu. Sure installationen är likvärdig, men då ska man också ha förmodligen redan spenderat flera timmar bara för att komma fram till att det är just ubuntu man vill ha.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rivqah:

Skulle aldrig rekommendera Linux till folk i min närhet då jag inte vill agera support. Själv försökt gå över till Linux men kommit fram till att det inte är för mig. Visst det är enkelt att installera Linux och bara använda webbläsaren men sen? Installera program tvingar en förr eller senare till att använda terminalen då inte allt finns eller funkar i programhanteraren och det vet jag få som kan eller vill göra. Att lösa problem blir svårare då det finns en uppsjö distributioner och många verkar även anta att alla är lika kunniga och förstår alla steg. Man behöver helt enkelt vara betydligt mer intresserad av att sköta ett OS än vad jag är villig att göra. Jag vill bara få saker gjorda och då ska mitt OS bara finnas i bakgrunden.

Med det sagt finns det gott om FOSS som t.ex. LibreOffice som jag kan rekommendera, även om jag inte rekommenderar just Linux som OS för de som inte redan är intresserade nog att själva installera det på egen hand.

Huvudproblemet för "svensson" är att de inte kan installera ett OS från scratch, punkt.

En dator med förinstallerat Linux (vilket bl.a. Chromebooks i praktiken är) är minst lika enkelt att använda som en dator med förinstallerat Windows eller MacOS om vi utgår from en användare som inte är specialiserad i ett specifikt OS.

Fick då agera mer support åt svärfarsan när han körde Windows än nu när han kör Ubuntu. Var han som frågade om jag kunde installera "Linux" på hans dator, har inte gjort någon support sedan installationen. Där är det rätt mycket bara "surf + e-mail + skriva något enstaka dokument" som dator används till.

Skrivet av norrby89:

Håller med. Fast rent praktiskt betyder det rätt mycket "bli som Windows" bara "vara förinstallerat när datorn leveras".

Sen lär en omsvängning nog ändå inte hända i närtid. "Ingen" byter ut något som fungerar och precis som TS för denna tråd noterat fungerar rätt mycket vilken som helst av Linux, MacOS och Windows för de användare som bara har de grundläggande datorbehoven.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Finns nog rätt många svenssons som kör chromebooks...

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial