Samsung Galaxy Z Fold 7 – den bästa hittills

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av improwise:

Har SweClockers/Geeks AB fortfarande något betalt samarbete med Samsung?

Ingen aning, faktiskt. Redaktionen lägger sig inte i vad säljavdelningen arbetar med. Om du hittar en artikel som det står "Sponsras av Samsung", då är svaret ja.

Permalänk
Medlem

Hellre rtx kort än samsung

Köper hellre rtx 5090, än en telefon för " samma " pris som rtx 5090

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad det är för hyllor på bilden med diverse display av GPU, cpu etc.

Visa signatur

Its not about power, its about balance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Heh. Armor 34 Pro 5G - TJUGOFEMTUSENFEMHUNDRA mAh, ficklampa, 100" projektor och IR-kamera. Varför inte, liksom. Kul!

Glöm ej den militära standarden som alla Ulefone har. Perfekt för alla som har en spräckt skärm.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edlife:

Får jag fråga vad det är för hyllor på bilden med diverse display av GPU, cpu etc.

En klassisk Stringhylla https://www.stringfurniture.com/sv-se/series/string-pocket

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Jag blev såld på fold trenden när jag köpte min fold5 och hade den sedan släppet till förra veckan när jag fick hem min fold7 som jag skriver med i detta stund.

Ända jag skulle viljat att ha är spen funktionen skulle ha fungerat på Fold7 också men kan förstå att dom behöver utrymme för annat för göra den tunnare.

Nu slipper jag bli allefall anfallen med kommentarerna varför man hade en tegelsten som mobil haha och nu istället blir det wow ;).

Men för mig var det olika saker som fick mig slå till på Fold7 var mest kameran och gillar vissa mina bilder på telefonen inre skärmen som har bättre bättre ljus gör det ännu lättare dela med sig.

Att den är tunnare har sin fördel men att yttre skärmen är större är stort plus för mig också.
Mvh Richard

Permalänk
Medlem

Hållbarheten på dessa vikbara telefonen? Har stött på flera personer vars vikbara samsung telefoner, var ordentliga felköp, det bara efter några år blivit ett skrot av dem.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Väntar tills det kommer en bra triple-fold. Då blir det ett köp - och bundlar de med ett BRA vikbart tangentbord jävlar... Man har då bokstavligen någonting man kan arbeta med lättare projekt med - typ ssh:a och kolla datorer samt skriva simplare kod.

Permalänk
Medlem

För mig blev Fold 3 den första vikbara telefonen som jag provade från Samsung efter att ha använt deras Galaxy serie sedan Galaxy 6.

Något som slog mig då var framförallt att den egentligen ska användas som mer än bara en telefon vilket jag också gjorde. Då jag är mycket på resa och iväg från hemmet har Fold serien varit oerhört värdefulla för mig genom att jag inte behövt släpa runt på en laptop utan telefonen har räckt gott och väl för alla behov som man haft.

Efter att ha använt min Fold 3 så pass att batteriet tagit stryk blev det en Fold 6 och den används precis lika mycket till olika saker idag som min gamla Fold 3.

Jag har den till jobb, projekt, som diagnosverktyg för bilar, filmning och annat smått bara för den är så pass användningar mellan telefon och som en mindre surfplatta. Jag har också jämfört min Fold 6 mot en Fold 7 och hoppet mellan dem är inte tillräckligt för att motivera ett byte men har man en Fold 4-5 skulle jag absolut säga att ett byte är motiverat.

Saken med Fold tror jag också är att användare tror sig att det ska vara bara en annan telefon men riktigt så är det inte utan man måste faktiskt hitta sina saker som en platta lämpar sig bättre för där enkelheten med en större skärm verkligen lyser igenom. När jag t.ex. diagnoserar bilar är den stora skärmen guld värd under provkörningar för att få med flera värden som man kontrollerar utan att behöva scrolla eller kolla nära skärmen på graferna, dem är klockrena direkt.

Är Fold för alla? Nej och det har prislappen alltid visat men för de som faktiskt använder hela telefonen kan utan problem spara pengar mot att ha en separat laptop, platta, telefon, switch etc.

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Ingen aning, faktiskt. Redaktionen lägger sig inte i vad säljavdelningen arbetar med. Om du hittar en artikel som det står "Sponsras av Samsung", då är svaret ja.

Det känns inte självklart att ert ägare struntar i säljavdelningens resultat dock. Och hur denna påverkas av vad redaktionen skriver. Er relation till sponsorerna går så klart bortom det sponsrade inlägget. Så sköts det t ex inom forskning där man tar allvarligt på transparens kring finansiering.

Det hade varit värdefullt för mig som läsare med en sida där Sweclockers öppet redovisar alla sponsorer som betalat Sweclockers pengar de senaste 1-3 åren. Vad förlorar ni på det utöver 5-10 min arbetstid per månad?

En sådan kontinuerligt uppdaterad sida hade jag sett som en kvalitetsstämpel. Att undvika frågan gör istället att en hel del av ert material blir något mindre värdefullt.

Fundera på det, jag tror SweC hade vunnit stort på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Hållbarheten på dessa vikbara telefonen? Har stött på flera personer vars vikbara samsung telefoner, var ordentliga felköp, det bara efter några år blivit ett skrot av dem.

Hållbarheten beror på hur man tar hand om telefonen, precis som vilken telefon som helst.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så ofta som jag varit nära att sabba en vanlig skärm kan jag inte ens tänka mig hur illa det skulle gå med mjukplast som kan skrapas av en nagel… nej jag tror inte på detta koncept, hade långt hellre sett en skärm och två vanliga skärmar som MS gjorde:
<Uppladdad bildlänk>

Men såklart med bättre mjukvara

Denna teknik tror jag mer på de närmaste 10 åren tills den nya tekniken hunnit mogna ifatt så att säga. Finns sådan telefon med den sortens skärm att köpa idag månntro? Det skulle definitivt kunna ligga i mitt intresse ifall inte prislappen sticker iväg + vettig batteritid.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

jag har lekt tanken på en flip 7, men vet inte om jag vågar äga en vikbar skärm.

Du borde testa. Du får med ett skärmbyte per år, och det finns också Samsung Care+ ifall något skulle ske med mobilen.
Men ärligt så har hållbarheten blivit avsevärt bättre än tidigare versioner. Livet är för kort för att vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaTTecH:

Du borde testa. Du får med ett skärmbyte per år, och det finns också Samsung Care+ ifall något skulle ske med mobilen.
Men ärligt så har hållbarheten blivit avsevärt bättre än tidigare versioner. Livet är för kort för att vänta

"Du får med ett skärmbyte per år,"

what? Vart finns denna informationen?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av macbang:

Köper hellre rtx 5090, än en telefon för " samma " pris som rtx 5090

Tror jag håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

För den som vill ha en väldesignad telefon, en skärmupplevelse utöver det vanliga, gott om prestanda, en riktigt bra kamera samt har riktigt djupa fickor är Samsung Galaxy Z Fold 7 ett utmärkt alternativ.

Förutom att den ger upp och du ser en kant mitt i skärmen efter ett halvår eller något, skönt koncept men dom måste fixa det här problemet först.

Min Fold 4 köptes i Augusti 2022 och har bara fått vila i 2 veckor sedan Fold 7 landade hos närmsta ombud, alltså 3 år konstant bruk.
Då har den varit med i garaget när jag slipat, blästrat med öppen bläster, svetsat m.m. Legat i fickan när jag havrat innergården när det är torrt i marken. Även följt med in när vi sorterat lamm samt när vi skannar (ultraljud) fåren. For context: Då vi stänger vi in en gäng i taget i fåror så vi kan komma åt dom 1 och 1. Man har blivit stångad (speciellt av baggarna vid sortering) och sparkad.
Båda skärmarna är fortfarande som nya. Dock några smårepor i ena hörnet av chassit. Oh no..
Men du har rätt. Det är känsligt skit som inte håller för något.

Skrivet av RaZman:

Oanvändbart usla kameror och plastskärm. Stora kompromisser för drygt 30k.

Nästan extra samma kameror som i S25 Ultra. Så ja, super kassa. /s

Permalänk
Medlem

Älskar tanken med fold men plånboken säger strikt nej

Permalänk

Min drömmobil:

Modulär, enkelt borttagbara delar
12000 mAh batteri
Selfiekamera med elektronisk och fysisks "skjutdörr" (har tejp just nu)
Vanlig kamera - bara en enda, och med "skjutdörr" också
Gjort med så lite delar från Kina som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Hållbarheten beror på hur man tar hand om telefonen, precis som vilken telefon som helst.

Skeptisk till det påstående. Mekanisk slitagen är högre på vikbara telefoner.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

jag har lekt tanken på en flip 7, men vet inte om jag vågar äga en vikbar skärm.

Samma tankar, vore underbart med en större skärm men samtidigt så är jag en klantskalle plus att jag arbetar i byggbranchen så frågan är hur länge den skulle hålla

Hur är batteritiden?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel