Samsung Galaxy Z Fold 7 – den bästa hittills

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy Z Fold 7 – den bästa hittills

Calle har testat Samsungs vikbara nykomling och är riktigt imponerad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag har lekt tanken på en flip 7, men vet inte om jag vågar äga en vikbar skärm.

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

Vi alla har olika smaker. Skulle de designa en mobil som passade mig så hade de kanske haft 3st personer i världen som hade gett den toppbetyg, resten raka motsatsen. Jag pratar om 10 000 mAh batteri, ingen kamera alls på insidan.

Med det sagt så tror jag denna mobil tilltalar många och förhoppningsvis blir de vikbara mer populära så att utbudet blir större. De måste satsa på det som tilltalar den stora massan.

Angående vikbarhet och skörhet. Så har folk anpassat sig till otroligt mycket skörare mobiler tidigare, många som kritiserade smartphones runt år 2000. Sa att de aldrig någonsin skulle skaffa en smartphone med mindre batteri än 1 veckas standby, mobilen skulle tåla tappas från ansikthöjd och mobilen fick högst väga 150gram osv..
När folk insåg att man kunde göra mer med en smartphone, så accepterade de ändå en skörare mobil.
Jag ser samma med vikbar, man kan göra mer från denna.

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper en "ultra" som är tjockare och har mer batteri och pen support igen, samt tar bort kamera hålet på insidan. Kul att de kan få den tunn och störres skärm, men känns lika mycket som en ned gradering som uppgradering för en som har 6an.

Permalänk
Administrativ avgift

För den som vill ha en väldesignad telefon, en skärmupplevelse utöver det vanliga, gott om prestanda, en riktigt bra kamera samt har riktigt djupa fickor är Samsung Galaxy Z Fold 7 ett utmärkt alternativ.

Förutom att den ger upp och du ser en kant mitt i skärmen efter ett halvår eller något, skönt koncept men dom måste fixa det här problemet först.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Oanvändbart usla kameror och plastskärm. Stora kompromisser för drygt 30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser samma med vikbar, man kan göra mer från denna.

Du kan göra exakt samma saker som jag kan med en telefon som kostar en tiondel av priset.
Skillnaden är möjligtvis att det kanske går lite snabbare, är lite större och du kan möjligtvis använda 2 appar samtidigt.

Inget av det är revolutionerande och med tanke på snigelfarten den haft i försäljningen känns det snarare som att 3D-TV är syskonet…

Fränt- ja, och säker användbart men inte 3x så användbart

Edit*
Kanske inte så svartvitt och jag håller med om att foldables har en framtid men jag är osäker om detta faktiskt är den färdiga formen eller om det faktiskt krävs ett större kliv innan det blir en riktig ersättare för allmogen….

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Jag höll Fold 7:an och blev också imponerad av byggkvaliteten. Vecket i mitten, som såg anskrämligt ut från sidan, försvann mer eller mindre helt när jag höll den rakt framför. Och då tycker jag mig ändå vara en rejäl surgubbe som hänger upp mig på småsaker.

Visst, min inbyggda oro för ludd och grus i fickan gör att jag inte kommer att införskaffa en i dagsläget (utöver prislappen), men jag tycker det är positivt att konceptet fortsätter att uvecklas. Dock kändes ration lite ointressant för mig i utfällt läge. Jag skulle själv främst vika ut en telefon för att kolla på film.

På samma sätt som jag en gång i tiden blev glad över att inte behöva släpa med mig två olika laddare, kommer jag i framtiden bli glad över att inte behöva två enheter? Jag hoppas det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi alla har olika smaker. Skulle de designa en mobil som passade mig så hade de kanske haft 3st personer i världen som hade gett den toppbetyg, resten raka motsatsen. Jag pratar om 10 000 mAh batteri, ingen kamera alls på insidan.

Så en Ulefone?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Den här får mig att sakna Sony!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Du kan göra exakt samma saker som jag kan med en telefon som kostar en tiondel av priset.
Skillnaden är möjligtvis att det kanske går lite snabbare, är lite större och du kan möjligtvis använda 2 appar samtidigt.

Inget av det är revolutionerande och med tanke på snigelfarten den haft i försäljningen känns det snarare som att 3D-TV är syskonet…

Fränt- ja, och säker användbart men inte 3x så användbart

Edit*
Kanske inte så svartvitt och jag håller med om att foldables har en framtid men jag är osäker om detta faktiskt är den färdiga formen eller om det faktiskt krävs ett större kliv innan det blir en riktig ersättare för allmogen….

Gör du precis allt på mobilen som du gör vid datorn?
Jag skulle tro att väldigt få här på forumet skulle få för sig att göra många olika saker från en liten mobil. Ju äldre man är, ju sämre syn och fingerfärdighet får man och man vill ha större gränssnitt för samma sak. Vad man vill göra från mobilen ökas för varje år. Jag minns när folk kallade personer för troll om de påstod att de hade behov att surfa på mobilen.

Vikbar mobil kommer dock med nackdelar. Jag ser det lite som min iPad M4 PRO så kan jag göra fler saker än min mobil och det handlar endast om att den är större. Men det är en balansgång vad man vill bära med sig, min iPad får ej plats i mina byxfickor.

Det jag skulle vilja ha är en smartklocka som jag kan ringa från och en vikbar telefon. Då tar jag inte med med den vikbara mobilen på alla platser.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Patrik356b:

Så en Ulefone?

Heh. Armor 34 Pro 5G - TJUGOFEMTUSENFEMHUNDRA mAh, ficklampa, 100" projektor och IR-kamera. Varför inte, liksom. Kul!

Permalänk
Medlem

Bilden i videon på Samsung såg rätt kladdig ut jämfört med iPhone. Är det mycket AI inblandat i det där för Samsungs del?

Det är svårt att få ordentlig uppfattning av foton och video när man inte känner till förutsättningarna riktigt. Har fokus varit på samma saker när foton tagits eller är det något annat som gör att vissa detaljer är oskarpa på ena eller andra telefonen? Tycker det är för ojämnt vilken telefon som ser bättre ut mellan de olika testbilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Bilden i videon på Samsung såg rätt kladdig ut jämfört med iPhone. Är det mycket AI inblandat i det där för Samsungs del?

Det är svårt att få ordentlig uppfattning av foton och video när man inte känner till förutsättningarna riktigt. Har fokus varit på samma saker när foton tagits eller är det något annat som gör att vissa detaljer är oskarpa på ena eller andra telefonen? Tycker det är för ojämnt vilken telefon som ser bättre ut mellan de olika testbilderna.

Slamsug har väl satsat på AI en hel del om jag minns rätt, det skulle förklara "kladdet"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt trött på Samsung och deras usla batterier.
https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=13659&idPhone2...
Honor V5 kostar 6000:- mindre och har i princip samma specifikationer.

Jag köpte en Oppo Find N5 som har samma CPU (om än 7 core istället för 8), men med 5600 Mah batteri och 80W laddning (50W trådlös) (Samsung 4400 maH och 25/15W).

När Samsung inser att många vill ha större batteriet och snabbare laddning så tror jag många kommer gå tillbaka till Samsung, då deras mjukvara är riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Oanvändbart usla kameror och plastskärm. Stora kompromisser för drygt 30k.

Hyggligt bra kameror skulle jag säga, och endast glasskärmar på denna mobilen, inte plast.
Det sitter ett plastSKYDD på den stora skärmen som tyvärr spricker i vikningen efter ett år vid normal användning, men
kan bytas ut gratis hos en samsungbutik. Har själv gjort det på min fold 4 och min fosterdotter på
hennes flip6. Plastskyddet är endast ett skydd och är endast där för att skydda den riktiga skärmen, som är av glas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Förvånar mig att det inte skrivits mer om batteriet i recensionen. Jag tänker mig att det lär vara en av de stora kompromisserna med att få in 3 ggr skärmytan i samma volym. Dessutom lär den stora skärmen med hög upplösning dra en hel del extra ström.

Permalänk
Skrivet av Tachiyon:

jag har lekt tanken på en flip 7, men vet inte om jag vågar äga en vikbar skärm.

Jag har haft min Fold 4 sen i September 2022. Det enda som har hänt är att skyddsfilmen på innerskärmen har släppt men den funkar precis lika bra nu som för 3 år sen och det syns inte.

Dock så är man SJUKT sugen på Fold 7 eftersom frontskärmen är så mycket bredare. Stod och fipplade med en igår och den känns riktigt stabil och fin. Dock för mycket pengar att lägga när jag har en fungerande telefon som jag är nöjd med.

Visa signatur

.: AMD Ryzen 9 5900x :. .: Gigabyte X570 Elite :. .: Corsair 32GB DDR4 (4x8GB) :. .: Noctua D15S i:. .: KFA2 RTX3090 :.

Permalänk
Medlem

Så ofta som jag varit nära att sabba en vanlig skärm kan jag inte ens tänka mig hur illa det skulle gå med mjukplast som kan skrapas av en nagel… nej jag tror inte på detta koncept, hade långt hellre sett en skärm och två vanliga skärmar som MS gjorde:

Men såklart med bättre mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hyggligt bra kameror skulle jag säga, och endast glasskärmar på denna mobilen, inte plast.
Det sitter ett plastSKYDD på den stora skärmen som tyvärr spricker i vikningen efter ett år vid normal användning, men
kan bytas ut gratis hos en samsungbutik. Har själv gjort det på min fold 4 och min fosterdotter på
hennes flip6. Plastskyddet är endast ett skydd och är endast där för att skydda den riktiga skärmen, som är av glas.

njae,

Skärmen under skärmskyddet är för det mesta plast, Absolut dem har "ultra thin glas" som dem marknadsför men den delen sitter under det yttre plast lagret.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har kört en Flip 5 sedan nästan två år tillbaka nu, och jag lär inte skaffa en ny vikbar mobil på ett bra tag igen. Förutom nedgraderingarna jämfört med motsvarande icke-vikbara (sämre kameror, batteritid etc), så har man en mer ömtålig mobil med fler potentiella points of failure och sämre hållbarhet. Skärmskyddet börjar lossna efter nåt år och lämna skärmen mer exponerad, kablar som går igenom gångjärnen har en tendens att börja lossna, etc.

Normalt brukar jag spara min föregående mobil som backup, den är ju fortfarande stabil och bra, bara inte lika bra/snabb som den nya. Men vikbara mobiler känns som enheter som har en livslängd på bara några år, känner inte alls samma förtroende för deras långvarighet.

Visa signatur

Ryzen 5 5700X3D, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balleknack:

Jag har haft min Fold 4 sen i September 2022. Det enda som har hänt är att skyddsfilmen på innerskärmen har släppt men den funkar precis lika bra nu som för 3 år sen och det syns inte.

Dock så är man SJUKT sugen på Fold 7 eftersom frontskärmen är så mycket bredare. Stod och fipplade med en igår och den känns riktigt stabil och fin. Dock för mycket pengar att lägga när jag har en fungerande telefon som jag är nöjd med.

Kolla på Find N5. Ännu bredare skärmm 6.62".
Jag gick från en S4 ultra och de är nästan i samma storlek.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så ofta som jag varit nära att sabba en vanlig skärm kan jag inte ens tänka mig hur illa det skulle gå med mjukplast som kan skrapas av en nagel… nej jag tror inte på detta koncept, hade långt hellre sett en skärm och två vanliga skärmar som MS gjorde:
<Uppladdad bildlänk>

Men såklart med bättre mjukvara

Uppfälld lär den ju vara i de lägen där man i vanliga fall skulle nyttjat en surfplatta. När man är på språng osv så tror jag man använder den som en vanlig telefon och ytterskärmen är nog lika hållbar/ömtålig som på en vanlig telefon.
Men har man Barn i sin närhet skulle jag verkligen undvika telefoner som dessa. Vissa barn förstör allt de ser.

Skulle kunna tänka mig en men min Iphone 15 plus har rätt många år kvar i min drift så det dröjer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fold5 var klivit in i denna Värld och ja skyddsplasten började låsnar från mitten men man kan ju alltid byta det. Fold7 är seal the deal telefonen. Blir nog Fold4Life för mig den gör allting jag vill av en telefon. Finns ingen bättre typ av telefon att konsumera videon på en denna.

Permalänk
Medlem

Random nörd: "men det finns ett veck i mitten av skärmen! Otänkbart!!"
Samma person sätter sig sen vid sin PC o spelar racing-simulator med dubbla skärmar med ett glapp på 3 cm mellan bilderna...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Samma person sätter sig sen vid sin PC o spelar racing-simulator med dubbla skärmar med ett glapp på 3 cm mellan bilderna...

Oftast är det så när produkten inte är från deras favoritföretag. Så fort deras favorit släpper en produkt så är det på rätt sätt och då är kompromisserna okej.
Veck i skärmen är väl inte en önskvärd grej, men det lilla jag har pillat på Fold och Flip när någon bekant haft en (äldre modeller) så tycker inte jag det är något man stör sig på vid användning. Sen kanske det blir det efter 2-3 år av slitage.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Lol. Vettig person väljer väl ett av dessa alternativ istället?:
* vanlig
* UltraWide
* 3 skärmar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen penna - ingen 7:a.

Har kikat på den, och visst den är najs, men jag hakade på Note serien för ett antal år sedan för jag tyckte det var praktiskt med penna... Hittills har Fold varit för klumpiga, och när de kanske äntligen inte är så klumpiga längre så har de fimpat min favorit-gadget..

Fast: https://www.reddit.com/r/GalaxyFold/comments/1lwljb0/alternat...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Har SweClockers/Geeks AB fortfarande något betalt samarbete med Samsung?

Permalänk
Medlem

Vågar man ens använda den när kameran sticker ut så förbannat. 🤣

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|