Uppgradering + ny dator, hur väljer man rätt CPU/GPU?
Hej Sweclockers,
Jag skall uppgradera min dator och fixa en dator till min vän. Vi kommer att lira Battlefield 6 primärt.
Vad jag fastnar på är hur mer 'värt' det är att lägga X-kr på en starkare GPU/CPU/RAM etc.
Det gör inget om vi båda skulle ha samma dator i slutändan och budgeten är satt på 15k men jag är mer intresserad av högre FPS/grafik än min polare.
Vi behöver inget nytt chassi men våra PSU:er är gamla (8 - 10 år) och har effekt 700W samt 650W, våra skärmar är 1080p. 4k är inte önskvärt.
Jag pratade med INET som gav mig en lista på delar för min dator.
https://www.inet.se/lista/oYYvl/verison-1
(det råkade bli 2st moderkort i länken, det skall bara vara 1)
5060TI, vs 5070 alternativt AMD som grafikkort, vad är bäst "bang for the buck"? Jag försökte läsa recensionerna på Sweclockers men känner mig inte säker...
Jag bryr mig inte om raytracing eller 4k, men jag vill ha runt 120fps i BF6 om det är möjligt, då skärmen är på 144Hz. Allt under 100fps känns laggigt.
Hur mycket mer prestanda får man om man lägger 1.5 - 2k mer på CPU:n och runt 6.6k för GPU:n kan man tro?
Dum fråga utöver ovan, om min PSU är på 600W och GPU:n kräver 600W, behövs inget utrymme för CPU etc eller räcker det att följa GPU kravet på PSU?
Nuvarande build:
GTX 1080
I9-9900k
Corsair Vengeance LED Red 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMU16GX4M2C3200C16R
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING - ATX / Z390