Uppgradering gamingdator framtid -15k

Permalänk

Uppgradering gamingdator framtid -15k

Hej,

Hjälper en bekant att uppgradera sin dator:

Detta är vad han har just nu, han har en budget på 15k ungefär, han spelar lol, pubg med flera, vill gärna kunna spela nya battlefield och vara redo inför gta 6. All hjälp uppskattas.

Permalänk

https://www.inet.se/lista/eRozJ/oscar

Detta är vad jag har kollat lite på, var längesen jag var insatt i delar så feedback uppskattas.

Permalänk
Medlem

10700 är fortfarande en kompetent CPU. Jag hade börjat med att byta grafikkort för att se om han blir nöjd. 550 W funkar nog men PSU:n är åtta år gammal och kommer belastas rätt hårt med 9070 XT och 10700. Så kanske värt att investera i en ny på 850 W med tio års garanti och ATX 3.1.

Vilken skärm spelar han på?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

10700 är fortfarande en kompetent CPU. Jag hade börjat med att byta grafikkort för att se om han blir nöjd. 550 W funkar nog men PSU:n är åtta år gammal och kommer belastas rätt hårt med 9070 XT och 10700. Så kanske värt att investera i en ny på 850 W med tio års garanti och ATX 3.1.

https://komponentkoll.se/bild/XQMtL.png

Vilken skärm spelar han på?

Han hade inte koll på vilken skärm men var någon gammal 144hz. Tack för input så bästa är att köra på ny gpu och psu och testa därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Han hade inte koll på vilken skärm men var någon gammal 144hz. Tack för input så bästa är att köra på ny gpu och psu och testa därifrån?

Det skulle jag säga. GPU:n är ca tre år äldre än CPU:n. Kanske overkill med 9070 XT dock om han bara lirar i 1080p.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Det skulle jag säga. GPU:n är ca tre år äldre än CPU:n. Kanske overkill med 9070 XT dock om han bara lirar i 1080p.

Tack för svar, då framför jag det till honom. Inget annat han bör tänka på? :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Tack för svar, då framför jag det till honom. Inget annat han bör tänka på? :=)

8GB RAM är väldigt lite idag. Dessa skulle kunna vara något. I med att de gamla modulerna är på 4GB är det ingen idé att köpa snarlika och utöka, utan jag tror det det är smartast att bara gå på ett helt nytt kit.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Skrivet av slickipinn:

8GB RAM är väldigt lite idag. Dessa skulle kunna vara något. I med att de gamla modulerna är på 4GB är det ingen idé att köpa snarlika och utöka, utan jag tror det det är smartast att bara gå på ett helt nytt kit.

okej, tack så mycket för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Bra fångat, tänkte inte på det alls. Förstår knappt hur man kan öppna ett spel idag med 8 GB RAM, använder 7 GB just nu med bara Firefox och några bakgrundsprogram igång.

Dessa är nog de mest prisvärda moduler som finns i lager.

https://www.amazon.se/dp/B0171GQR0C/?th=1