Permalänk
Medlem

Hej.
Jag köpte mig ett Asus 9070xt prime OC efter debaclet med Komplett. Kan tycka att fläktarna låter lite för högt för min smak så tänkte jag skulle testa att köra med 2 eller 3st 120mm fläktar istället.

Jag har försökt att hittat någon bild på PCB för att kunna se vilken kontakt dom använder för fläktarna på kortet men hittar ingen.
Är det någon som redan deshroudat sitt Prime OC och vet?
Hittar denna kabel, någon som vet om den funkar eller måste jag riva ut skiten för att kolla ändå...

https://gpuconnect.com/products/asus-tuf-rx-9070-xt-tuf-oc-7-...

Permalänk
Medlem

varför inte bara koppla till moderkortet istället?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

varför inte bara sätta på andra fläktar å koppla till moderkortet istället?

För jag vill styra dom via grafikkortet i första hand... 😁

Permalänk
Medlem

när man kollar på tuf kortet som techpowerup har så finns det en 4 pinnars kontakt som heter con2, ser ut som att det kan va fläkt kontak. öppna upp å kolla om du har den.

hmm verkar vara den andra kontakten som länkats.
edit, blev slagen där

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av slusk:

Hej.
Jag köpte mig ett Asus 9070xt prime OC efter debaclet med Komplett. Kan tycka att fläktarna låter lite för högt för min smak så tänkte jag skulle testa att köra med 2 eller 3st 120mm fläktar istället.

Jag har försökt att hittat någon bild på PCB för att kunna se vilken kontakt dom använder för fläktarna på kortet men hittar ingen.
Hittar denna kabel, någon som vet om den funkar eller måste jag riva ut skiten för att kolla ändå...

Jag köpte denna kabeln när jag satte in 3*120 på min asus tuf, finns nog här i tråden tidigare. Men har för mig att det är samma kabel, att jag läste de när jag sökte vid mitt projekt, kan tyvärr inte svära på de. Vet ej hur det är på prime, men på tufen så var det två olika kablar, den ena var den splittade som du länka, sen var det en annan också. Jag körde ena från moderkortet å de andra två via grafikkortet.

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hej.

Ser ut att var deras 7-pin. Tror jag har en sådan liggandes.

Permalänk
Skrivet av Ludde:

Kom nya drivrutiner häromdagen!

AMD Software: Adrenalin Edition 25.8.1
https://www.amd.com/en/resources/support-articles/release-not...

Jag hade den versionen men fick backa tillbaka till 28.6.3 för att få igång fsr 4 i The Finals. Många som rapporterar strul med fsr 4 och 25.8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Ser ut att var deras 7-pin. Tror jag har en sådan liggandes.

https://media.overclock3d.net/2025/03/HANu2dPX-5-1.jpg

Jag ska slita ut kortet och kolla nu.
Enligt denna sida så verkar det dock finnas 2 olika versioner.
https://www.moddiy.com/products/5867/ASUS-GPU-7-Pin-to-Dual-4...

Men enligt https://gpuconnect.com/products/asus-tuf-rx-9070-xt-tuf-oc-7-... så ska den ju funka med tuf kortet så får nog bli en order på den.
Tack för bilden då vet jag att vart jag ska kolla

Permalänk
Skrivet av slusk:

Hej.

Inte svar på huvudfrågan, men innan du börjar modda, så testa att sänka power limiten om du inte redan gjort det.
Jag tyckte min 9070xt Prime lät ganska mycket med, men den går betydligt tystare på -10% powerlimit mer eller mindre utan prestandadropp i spel.
I kombination med -75 undervolt och 2700mhz på minnet ligger jag fortfarande 4,2% över stock i Speedway. Höjer jag till 100% power igen landar jag 5,6% över stock.

Har gått stabilt i det jag testat, men alla individuella kort är såklart olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Inte svar på huvudfrågan, men innan du börjar modda, så testa att sänka power limiten om du inte redan gjort det.
Jag tyckte min 9070xt Prime lät ganska mycket med, men den går betydligt tystare på -10% powerlimit mer eller mindre utan prestandadropp i spel.
I kombination med -75 undervolt och 2700mhz på minnet ligger jag fortfarande 4,2% över stock i Speedway. Höjer jag till 100% power igen landar jag 5,6% över stock.

Oh det ska jag testa i morgon när jag testar lite BF6.
Jag beställde en sån kabel nu och kommer nästa vecka så har några dagar på mig att testa!
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Har kört ungefär samma i flera månader på mitt prime, funkat stabilt. Jag kör -10% Powerlimit, -80 mV undervolt, stock minnet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att jag är supernöjd med mitt 9070XT! Dundrar på i 4K, minst 100 FPS i alla spel med DLSS (optiscaler) eller FSR4 (AMD.GPU.ProfileManager som aktiverar FSR4 i alla FSR 3.1-spel) aktiverat!

Försökte i många år med AMD:s kort men fick alltid lämna tillbaka dem och köra Geforce på grund av krascher, artefakter, drivrutiner osv... men inte denna gång inte!

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Mitt är påväg tillbaks till korttillverkaren på kontinenten.

Hittills är jag nöjd med Acers support, om inte kortet. Det kunde inte fullfölja ett 3dmark på Windows utan att frysa hela systemet efter ~30sek (grafiska artefakter innan) (Intelsystem, A750 gjorde samma sak utan probs) i Win 11, det kunde inte fullfölja ett cpu-test(!) i Fedora 42 på AMD-system där A750 samt igp ej gav sådana problem. Eftersom Proshops "reklamera"-sida säger kontakta tillverkaren för vi kommer göra det ändå och det tar längre tid, jag antar att konsumentköplag eller garantianrop följer samma procedur, så gjorde jag så. Lite synd att Proshop kör med en minimal kartong, ni vet ett par tunna kartongsidor som sitter utan något annat mot produktkartongen, inte så mycket en faktisk kartong som ett antal hoptejpade kartongsidor; så det var bara den jag hade att skicka med (för passande 40cm+-kartonger är few and far between).

Ingen här vad jag såg svarade på om ni använder två eller tre kablar till 3x 8pinnars ström men Acer verkade inte ha nåt emot att jag använt två och resten av internet verkar hålla med. Kortet hade inte problem bara i max-belastnings-scenarior. Det blir intressant att se om de finner nåt fel med kortet, jag fann då det relativt enkelt i två maskiner. (Och Proshops klena förpackning till trots så tror jag det klarar resan, produktkartongen är rätt så bra)

(När jag för ett par år sen köpte A750 från inet så kom det i en tjock riktig yttre kartong i perfekt storlek för grafikkort. Det kanske var Intel eller leverantör som försåg inet med den, det vet jag ej)

Jag har inget emot märket eller AMD än, inser att det här är en enstaka olycklig anekdot. Ärendet behöver nå sitt slut innan jag kan bedöma något. Första gången jag är med om något dylikt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kan meddela jag är så nöjd man kan vara.
Plocka en Sapphire Pure XT vid släpp, kör Linux och it just works

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd. Fick mitt exemplar av 9070XT till msrp på 7990kr. Min kritik är främst att de släpper fsr4 för sent till spelen. De borde finnas vid realese i de flesta fall.

Visa signatur

RYZEN 9700X | RX 9070XT | B850 ASUS TUF GAMING PRO

I ett tidigare liv:
RYZEN 5600 | RYZEN 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte skicka in rättelse?
"Är du nöjd med din Radeon RX 9070 (XT)?"
Det heter väl ändå ETT grafikkort, inte EN grafikkort?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det heter väl ändå ETT grafikkort, inte EN grafikkort?<Uppladdad bildlänk>

Du kan inte skicka en rättelse eftersom den är en användarskapad tråd som fått plats på framsidan.

Edit: Felet i rubriken, som nu är fixad, var dock TS inte ansvarig för...

Permalänk
Medlem

9070 XT hade rätt underlig prestanda i Final Fantasy 14 vid release, långt under vad den borde ha. Någon som vet om det förbättrats sedan dess?

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd i sin helhet med själva prestandan, men det är trist att behöva få använda Optiscaler i många fall för att få FSR 4 att fungera överhuvudtaget. Även i spel som sägs ska stödja FSR4 så triggas inte alltid overlayen (The elder scrolls Oblivion remastered bland annat). I andra fall behöver FSR4 slås på i Adrenaline för det specifika spelet (Horizon Forbidden West),

Det jag saknar med att ha ett Nvidia-kort är att man fick DLSS direkt vid lansering utan att behöva fiffla med någon tredjepartsmjukvara, allt bara fanns där från början.

Spännade vad AMD kommer göra med redstone:
https://overclock3d.net/news/gpu-displays/amd-prepares-for-fs...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Jag var inte nöjd när jag köpte kortet. Det hade rent för hög temp på hotspot.
Men efter byte till ny kylpasta och två 120mm fläktar är kortet tip top.
Allt rullar på fint tyst och svalt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Gick från 6650xt till 9070 för 7300 eller vad MSRP var. Kan nu spela Farming sim 2025 med vettig prestanda och indiana jones fungerade utan att objekt försvann (pga 8GB minne gissar jag).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag inväntar ett kort, men Instabox + Inet är ingen kombo man ska göra om man vill få en snabb leverans

Problemet med Instabox är att är det fullt och folk avvaktar att hämta sitt paket så får man vänta tills någon hämtat sitt paket, har slutat att använda Instabox pga det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Gick från 6650 XT till 9070 XT och det var inte bra i början, fattade nada så uppdaterade Bios och glömde att Smart Access Memory slogs av och hade massa problem med vissa spel. Fixade det efter ett tag och nu sjukt nöjd. Sitter på 3x 1440p skärmar också och ACC är en dröm att lira t.ex.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - ASUS RX 9070 XT PRIME OC 16GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - TUF Gaming 1 000W Guld Modular >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

<<< LG UltraGear 27GP850-B 27" @ 1440p 165hz IPS + 2x AOC Q27V4EA 1440p 75hz IPS >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag inväntar ett kort, men Instabox + Inet är ingen kombo man ska göra om man vill få en snabb leverans

Inga problem där jag bor i Lund iaf.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Måste bara säga att jag är supernöjd med mitt 9070XT! Dundrar på i 4K, minst 100 FPS i alla spel med DLSS (optiscaler) eller FSR4 (AMD.GPU.ProfileManager som aktiverar FSR4 i alla FSR 3.1-spel) aktiverat!

Försökte i många år med AMD:s kort men fick alltid lämna tillbaka dem och köra Geforce på grund av krascher, artefakter, drivrutiner osv... men inte denna gång inte!

Har du testat den där AMD Profilemanager i något online-spel med EAC eller liknande antifuskmjukvara?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Hur många spel har du provat med AMD.GPU.ProfileManager?
Tänker att även om en whitelistar ett spel så funkar inte FSR4 automatiskt för det.
Det slår på FSR4 i Adrenalin, men funkar det inte så blir det som bilden nedan längst ned till höger.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera datorn i år och funderar på om jag ska passa på att byta mitt 3070 mot något nytt, och just nu ligger valet mellan 5070 ti och 9070XT. AMD är ju betydligt billgare och kortet(vad jag kan se) presterar väldigt bra, men jag är lite fundersam på hur det presterar i övriga applikationer, som Blender, Unreal Engine och liknande?

Ni som har bytt från Nvidia till AMD, känner ni att ni saknar DLSS/FG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ska uppgradera datorn i år och funderar på om jag ska passa på att byta mitt 3070 mot något nytt, och just nu ligger valet mellan 5070 ti och 9070XT. AMD är ju betydligt billgare och kortet(vad jag kan se) presterar väldigt bra, men jag är lite fundersam på hur det presterar i övriga applikationer, som Blender, Unreal Engine och liknande?

Ni som har bytt från Nvidia till AMD, känner ni att ni saknar DLSS/FG?

FSR 4 är nästa lika bra som DLSS så minimal skillnad numera. FG tar jag inte i med tång oavsett tillverkare.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det heter väl ändå ETT grafikkort, inte EN grafikkort?<Uppladdad bildlänk>

Rätt men fel.

Ja, det heter ETT grafikkort. Men ordet "grafikkort" förekommer ju inte i titeln.

Ungefär som att säga att ETT lejon som heter Bertil är ETT Bertil och inte EN Bertil.

Permalänk
Medlem

Jaaa jag är överlag nöjd med mitt, men det finns två saker jag ogillar.
Dels fläktljudet (Reaper-modellen...), och sedan framförallt brist på native FSR4-stöd i spel.

Men t.ex. det som andra har vittnat om angående problematiska drivrutiner osv har jag haft noll problem med. Och Performance Tuning direkt i Adrenaline är jävligt bekvämt - man måste bara komma ihåg att ändringarna återställs utifall en crash skulle uppstå, eller efter drivrutinsuppdateringar har jag märkt.

Överlag nöjd, och glad över att AMD kan leverera konkurrens mot NVIDIA.