Digital Foundry blir fristående

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Värden som dock är väldigt viktiga för den upplevda "mjukheten" när man rör kameran. Ett spel tex ligga på 120fps nästan hela tiden men ha fruktansvärda 1% och frametime spikes pga sutter. Ett bra exempel är Final Fantasy VII Rebirth, ett spel som inte är speciellt prestandahungrigt men verkar ha något riktigt galet gällande shaders för även om det sker en compilation så stuttrar spelet som in i helvete ändå (lite beroende på region dock).

Kompilerar det shaders mitt i spelandet?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Visst är det dyrt att skjuta massa rays och om det implementeras dåligt/tråkigt så ger det inte så mycket, men det kan samtidigt göras väldigt bra. Ser man inte skillnad på Cyberpunk med eller utan RT så bör man kolla upp att sin skärm är igång eller ta reda på om det inte råkar vara så att man är blind.

Men att DF skulle vara en del av Nvidias marknadsföringsavdelning kan jag faktiskt se en poäng i, dom kan pusha RT, DLSS osv väldigt hårt, men samtidigt så är det rent tekniskt väldigt imponerande det Nvidia håller på med så att DF rapporterar omd et är inte så konstigt. Se om dom är betalda eller inte vet jag itne, men skulle inte förvåna mig om dom var det.

Sen är iofs jag själv intresserad av RT-kärnor i grafikkort, men av den anledningen att Blender älskar att rendera med dom och där är Nvidia verkligen kungar på tronen.

Nvidia är ju objektivt ledande när det gäller moderna renderingstekniker (nu pratar jag inte prestanda i rå raster, utan just nya funktioner som t.ex. RT, DLSS, ray reconstruction, ). Motsvarande AMD-funktioner brukar dröja minst ett år, och är då ofta tekniskt underlägsna. Det är inte så konstigt att DF täcker Nvidia mer just eftersom de är först? T.ex. kom Nvidia med hårdvara för RT redan år 2018 i RTX 2000, medan AMD släppte Radeon 6000 först 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ser i stort sett bara på 1% och frametimes.

1% är i princip det enda även jag kikar på då dippar kan förstöra otroligt mycket för upplevelsen, speciellt om man bara har "vanlig" v sync.
Jag baserar mina köp mycket på de komponenter som "fladdrar" minst i prestanda och har mest jämn prestanda men då har man såklart inte de skyhöga topparna som kan dra upp avg värden så det "ser" bra ut.

Vill du ha kompnenter som hoppar mellan 700 fps och 22 fps eller vill du ha komponenter som hoppar mellan 140 fps och 110 fps?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Datavetare

Alex har ju koll på mer än just ljussättning. Han verkar rätt bra förstå detaljer relaterade till en modern DX-render pipeline.

Prioriterar man istället mer 1%-low är väl det ändå något just DF generellt tittar rätt mycket på? Men just det har inte fokus i det material som primärt analyserar skillnader mellan olika renderingstekniker.

Skrivet av Rebben:

Ja står man still och tittar kan man se det men i rörelse ser jag ingen skillnad alls i Cyberpunk.

Ibland är det inte någon gigantisk skillnad, men finns väl ändå fall där det är lite svårt att missa skillnaderna även i stillbilder?

Uppenbara fall

Lite mindre uppenbart

Det DF belyser(...) väldigt väl kring just dett är att på ett tydligt och korrekt sätt tala om sak som "rastreringsfallet kör med teknik A och B, med dessa kan man inte göra X och Y vilket vi ser blir korrekt med ray tracing".

Ett sådan fall är färgskiftning från sekundär ljussättning. I utomhus är det rätt sparsamt med sådan, så ser bra ut även med rastrering. En mer subtil sak rastrering gör fel på är kontaktskuggor samt reflektioner.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det förstår jag att du somnar till, att lyssna på pixelpeepande känns rätt bakvänt.
Jag har läst en del negativa åsikter om Alex och förstår inte alls varför. Han är LÄTT min favorit bland alla på DF, han är garanterat den som kan mest, känns allmänt vettigast, är tysk och att han dessutom förespråkat RT är helt rätt eftersom det faktiskt är framtiden i spelljussättning iom att det är just så ljus fungerar i verkligheten, så varför nöja sig med nåt fejkat rasteriserat?

Han är ogillad av drevet för att han är vettig och kunnig. Han baserar sin åsikt på den fakta han fått, istället för det pöbeln vill ha

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Alex har ju koll på mer än just ljussättning. Han verkar rätt bra förstå detaljer relaterade till en modern DX-render pipeline.

Prioriterar man istället mer 1%-low är väl det ändå något just DF generellt tittar rätt mycket på? Men just det har inte fokus i det material som primärt analyserar skillnader mellan olika renderingstekniker.

Ibland är det inte någon gigantisk skillnad, men finns väl ändå fall där det är lite svårt att missa skillnaderna även i stillbilder?

Uppenbara fall
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Lite mindre uppenbart
<Uppladdad bildlänk>

Det DF belyser(...) väldigt väl kring just dett är att på ett tydligt och korrekt sätt tala om sak som "rastreringsfallet kör med teknik A och B, med dessa kan man inte göra X och Y vilket vi ser blir korrekt med ray tracing".

Ett sådan fall är färgskiftning från sekundär ljussättning. I utomhus är det rätt sparsamt med sådan, så ser bra ut även med rastrering. En mer subtil sak rastrering gör fel på är kontaktskuggor samt reflektioner.

Ja absolut men det märks fortfarande inte i rörelse, bara när man står still och jämför.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skribent
Skrivet av Rebben:

Ja absolut men det märks fortfarande inte i rörelse, bara när man står still och jämför.

Låter som naturlig motion blur är den grundläggande problematiken här

Att snacka om att inte se skillnad på raster, RT eller PT (även i rörelse) börjar kännas som en bekant debatt: "Jag kan inte se skillnad på 60 och 144 Hz, så varför lägga pengar på en dyr spelskärm?". Kort sagt är det inte tekniken det är fel på, utan snarare att betraktaren kanske saknar den "inbyggda utrustningen" och erfarenheten som krävs för att uppskatta skillnaderna.

Jag säger detta med glimten i ögat – men det ligger en del sanning i det också

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Skrev fel ovan, skulle vara: exemplen som gavs där lär väl ändå vara rätt omöjliga att missa även om man rör sig?

Med rastrering finns skuggor och reflektioner. Ofta kan det ser mer OK ut när man står still, för när dessa skuggor rör sig är det lättare att se en rad artefakter som inte borde finnas och som heller inte finns vid ray tracing.

Med path-tracing lär det, oavsett rörelse eller ej, vara rätt svårt att missa att hela scenen kan färgskifta, eller?

Och vi har ju redan flertalet tekniker som hanterar att det i sin rå-form kräver allt för mycket: uppskalning gör att scenen totalt sett blir mer "korrekt", även om man då potentiellt får lite andra artefakter. Ray-reconstruction gör att man kan uppnå ett visst resultat med färre strålar per scen.

Sättet denna teknik används är fortfarande i sin linda. T.ex. är ju ofta hela scenen idag designad för "trasig ljussättning" i form av hur det görs med rastrering. Här ser man ibland fall, oftare inomhus, där det blir lite för stora kontraster mellan mörka och ljusa områden. Det "råkar" fungera när beräkningar för skuggor, reflektioner och/eller sekundärstrålar är hårt approximerade alt. helt saknas, medan det blir lite som att lysa med en rätt smal ljuskägla i ett rätt mörkt rum med "korrekt" ljussättning.

Sen är det lite märkligt att många har extrema hök-ökon när det handlar om DLSS eller motsvarande, det är "skiten är oanvändbar" även fast det krävs x8 zoom för att se artefakten. Men en rätt stor skillnad i ljussättning är "nah, ser precis lika ut fast med lägre FPS".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har man problem med DF så är man själv problemet eller bara apar efter andras åsikter utan å faktiskt har tittat på deras videor eller artiklar.
Att nvidia får mycket utrymme handlar om deras posisjon som marknadsledare med teknik och hårdvara för de senaste teknikerna som driver dagens spel. Hade de varit AMD så hade fokus varit där istället.
Man behöver inte tycka likadant men är så trött på å höra att dom är köpta av något företag för att dom fokuserar på produkten och inte de senaste internet dramat.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Har man problem med DF så är man själv problemet eller bara apar efter andras åsikter utan å faktiskt har tittat på deras videor eller artiklar.
Att nvidia får mycket utrymme handlar om deras posisjon som marknadsledare med teknik och hårdvara för de senaste teknikerna som driver dagens spel. Hade de varit AMD så hade fokus varit där istället.
Man behöver tycka likadant men är så trött på å höra att dom är köpta av något företag för att dom fokuserar på produkten och inte de senaste internet dramat.

Det finns en hel del belägg på att det inte alltid talats sanning i deras videos utan mest troligt rör sig om något samarbetsavtal som legat i bakgrunden. Får se om det blir bättre utan IGN. Jag tar alltid DF med en nypa salt, det kan ge en fingervisning men inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewson:

Det finns en hel del belägg på att det inte alltid talats sanning i deras videos utan mest troligt rör sig om något samarbetsavtal som legat i bakgrunden. Får se om det blir bättre utan IGN. Jag tar alltid DF med en nypa salt, det kan ge en fingervisning men inte mer.

Du kan väl dela dessa belägg istället för att sprida rykten?

Permalänk
Medlem

Jag gillar DF, dom får inte sina videos att låta som ett reklamblad med en massa staplar och rekommendationer. Dom pratar om spel och teknologi. Har dom ett sammarbete med Nvidia som man faktiskt får ha så betyder det inte att dom i slutändan säger att du skall köpa produkten. DF har en avslappnad och rätt sund inställning till marknaden och företag, och det är ju uppenbart att dom även har kontakter på dessa ställen, vilket är bra. Jag får aldrig känslan att dom vill sälja något när jag kollar på deras videos, istället försöker dom lära mig nya (och gamla) grejer.

Grabbarna är genuint intresserade av det dom pratar om. Alex älskar nya renderingsteknologier, Oliver älskar TV-Spel, John brinner för Retro och det är detta dom gör videos om. T.ex grafikkorts-recensioner känns inte som deras huvudsyssla, och dom är smarta nog att förstå att vi själva kan välja vad vi skall köpa utan att trycka ner det i halsen på oss, till skillnad från tyvärr alldeles för många andra.

Alex ihärdiga arbete mot "stutter-struggle" har gett effekt på riktigt i spel, exemplariskt på hur man faktiskt skall jobba med företag för att göra skillnad.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Gillar deras videos, förutom att John Linneman lägger till "mind you" typ en gång i minuten helt i onödan

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag gillar DF, dom får inte sina videos att låta som ett reklamblad med en massa staplar och rekommendationer. Dom pratar om spel och teknologi. Har dom ett sammarbete med Nvidia som man faktiskt får ha så betyder det inte att dom i slutändan säger att du skall köpa produkten. DF har en avslappnad och rätt sund inställning till marknaden och företag, och det är ju uppenbart att dom även har kontakter på dessa ställen, vilket är bra. Jag får aldrig känslan att dom vill sälja något när jag kollar på deras videos, istället försöker dom lära mig nya (och gamla) grejer.

Grabbarna är genuint intresserade av det dom pratar om. Alex älskar nya renderingsteknologier, Oliver älskar TV-Spel, John brinner för Retro och det är detta dom gör videos om. T.ex grafikkorts-recensioner känns inte som deras huvudsyssla, och dom är smarta nog att förstå att vi själva kan välja vad vi skall köpa utan att trycka ner det i halsen på oss, till skillnad från tyvärr alldeles för många andra.

Alex ihärdiga arbete mot "stutter-struggle" har gett effekt på riktigt i spel, exemplariskt på hur man faktiskt skall jobba med företag för att göra skillnad.

Håller helt med, just dom tre är så grymt bra på vad de gör och producerar.
Jag är tex. inte stormförtjust i retro-genren, men tittar ändå gladeligen på Johns videos pga. dess underhållningvärde, noggrannhet och den passion han har för just retro-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kompilerar det shaders mitt i spelandet?

Känns som det iaf. Vad annars skulle det vara tänker jag?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kollar aldrig på dem. Tappat intresset för det tekniska men antar det är bra att de finns.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Riktigt bra nyheter detta! Har supportat DF via patreon sedan något år tillbaka. Grymt bra kanal.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han är ogillad av drevet för att han är vettig och kunnig. Han baserar sin åsikt på den fakta han fått, istället för det pöbeln vill ha

Det har nog mer med personlighet och preferenser att göra. Hans alltså. Vilket har reflekterats inte det minsta vagt i kommentarerna sen början. Att pöblar tenderar ha synpunkter på sånt är ju inget nytt dock.

Skrivet av Nioreh83:

Gillar deras videos, förutom att John Linneman lägger till "mind you" typ en gång i minuten helt i onödan

Deras väldigt många gimmicks har tyvärr blivit lite mer tröttsamt än kul personlighetsbranding.

Skrivet av urban22:

Du kan väl dela dessa belägg istället för att sprida rykten?

Beläggen får man kanske tolka själv. Men det är tex inte direkt långt mellan konstiga slutsatser om vad som är bäst överlag. De kan utnämna en version som bäst för att det är lite jämnare AA, medan samma även har enorm pop-in.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det har nog mer med personlighet och preferenser att göra. Hans alltså. Vilket har reflekterats inte det minsta vagt i kommentarerna sen början. Att pöblar tenderar ha synpunkter på sånt är ju inget nytt dock.

Deras väldigt många gimmicks har tyvärr blivit lite mer tröttsamt än kul personlighetsbranding.

Beläggen får man kanske tolka själv. Men det är tex inte direkt långt mellan konstiga slutsatser om vad som är bäst överlag. De kan utnämna en version som bäst för att det är lite jämnare AA, medan samma även har enorm pop-in.

Han är exalterad av DX mekaniken och hur grafik fungerar, uppskattning, ljus etc.
Det finns hittills enbart ett företag som är ledande i den utvecklingen.
Därför blir hans entusiasm "vinklad" för den okunnige.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Han är exalterad av DX mekaniken och hur grafik fungerar, uppskattning, ljus etc.
Det finns hittills enbart ett företag som är ledande i den utvecklingen.
Därför blir hans entusiasm "vinklad" för den okunnige.

Det var inte alls vad som avsågs med personlighet och preferenser. ;D

Men visst, även sånt som faktiskt är relevant för kanalen rent tekniskt kan säkert störa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det var inte alls vad som avsågs med personlighet och preferenser. ;D

Men visst, även sånt som faktiskt är relevant för kanalen rent tekniskt kan säkert störa.

Tycker dagens drev är så, så fort någon blir exalterad av fel produkt så blir folk sura

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Efter att DF skrev om cnc remaster så litar jag inte på den sidan.

Vad menar du? vad skrev dem om C&C remaster?

Permalänk
Medlem

Tycker dagens drev är så, så fort någon blir exalterad av fel produkt så blir folk sura

Jaja visst, det är många (jag med) som inte gillar inlåsningar av sk "öppna system" eller tycker att RT fortfarande är hyfsat bortkastade watt. Eller något annat.

Jag säger bara att jag inte sett något enormt drev vare sig på EG eller YT pga något sånt. Mest kommentarer var det allt som sagt runt personen pga just personen. Om bulken av den "kritiken" sen egentligen menas orsakas av RT-leda tycker jag skulle låta rätt långsökt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vad menar du? vad skrev dem om C&C remaster?

Där? https://www.youtube.com/watch?v=TjZQZgeSMx8

Det är väl bra att de är friköpta nu, eller köpt sig själva fria, för den där saken kändes verkligen som en betald reklamsnutt.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Där? https://www.youtube.com/watch?v=TjZQZgeSMx8

Det är väl bra att de är friköpta nu, eller köpt sig själva fria, för den där saken kändes verkligen som en betald reklamsnutt.

jag såg den videon, vad är problemet menar du? att du tycker remaken är värdelös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Brukar somna till deras podcast, finns inget tråkigare än pixel peeping. 😅

Håller tummarna att du kan behålla ett sätt att somna framåt då

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag såg den videon, vad är problemet menar du? att du tycker remaken är värdelös?

Att de sa saker som inte stämmer, men det var ett bra tag sedan jag såg den.
Men bara att de gjorde den tyckte jag var konstigt, men det var väl för att de ägdes av ign/whatever och fick betalt för den.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Att de sa saker som inte stämmer, men det var ett bra tag sedan jag såg den.
Men bara att de gjorde den tyckte jag var konstigt, men det var väl för att de ägdes av ign/whatever och fick betalt för den.

Jaha, jag märkte inget konstigt med videon, vad sa dem som inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jaha, jag märkte inget konstigt med videon, vad sa dem som inte stämmer?

Ok, jag orkar inte kolla på den igen, det var ju år sedan, men så skrev jag på fragzone 2020-06-09 11:58:

Skrivet av Hipshot:

Ganska dålig video, rekommenderar den inte till någon. Bara dom första minuterna så pratar dom om saker som inte är "lösta" som att dom är lösta.

Det säger ju inget heller, blir nästan sugen på att se om videon bara för det haha, eller i alla fall de "första minuterna".

Edit: Jag vill så klart tillägga här, att spelet i sig, är sjukt bra, det är typ en av de bästa om inte den bästa remastern någonsin.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ok, jag orkar inte kolla på den igen, det var ju år sedan, men så skrev jag på fragzone 2020-06-09 11:58:

Det säger ju inget heller, blir nästan sugen på att se om videon bara för det haha, eller i alla fall de "första minuterna".

Edit: Jag vill så klart tillägga här, att spelet i sig, är sjukt bra, det är typ en av de bästa om inte den bästa remastern någonsin.

ja jag tyckte det var en sjukt bra remaster oxå, därför jag funderade på vad jag missat