Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Strul (1988)
Kultklassiker med Björn Skifs. Inte mycket att orda om. Bara helt perfekt. !0/10

Strul (2024)
Humorn och charmen som Björn Skifs tom med sig i originalet syns inte till. Det enda bra delarna i filmen är dem delar som man kopierat från originalet. Medioker och en ren pina att se igenom. 3/10

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Pitch black extended 4k - Sci-fi med Vin Diesel som riddick. Denna skapar en trovärdig värld med bra karaktärer, story och effekter. Just extended har ett par extra scener men inget som ändrar nåt direkt. 4k:n är ok med lite andra filter än tidigare men en del extended scener är INTE 4k vilket stör lite. Men överlag lika bra som tidigare. 8/10

The chronicles of Riddick extended 4k - Riddick är tillbaka och nu är han ÄNNU tuffare. Denna har faktiskt rätt mycket extramaterial där storyn byggs ut rätt mycket, det är även lite mer fajtande på Chrematoria. Överlag är denna faktiskt bättre än originalet och effekter och övrigt är helt ok. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

The Tomorrow War 2021.
Så mycket reklam om denna och så kunde jag se den utan extra kostnad på Viaplay.

Det är en Sci-fi om att aliens har invaderat världen om 30år från nu. Och de i framtiden åker tillbaka i tiden till nutid för att hämta soldater. Ett intressant koncept, speciellt med hänseende till alla tidsreseparadoxer som kan uppstå. Där de innan skickade soldater kollade upp vad de skulle göra i framtiden.

Minuset. Jag skulle vilja ha en annan film i samma tema. Då fokus på tidsreseparadoxerna.
Nu var mer fokus på action/drama/skräck etc.

Det kommer kanske en uppföljare och det blir intressant och se hur den blir.

Permalänk
Medlem

The Estate (2022)
IMDB 5,3/10

Ignorerade IMDB betyget. Rollistan såg lockande ut.
David Duchovny! Ron Livingston! Anna Faris! Rosemarie DeWitt! Hur ska det kunna bli annat än suveränt?
Tyvärr enkelt, inget fel på någon av skådisarna, såklart i denna line up.
Handlar om kusiner som ska slåss om deras döende mosters/fasters arv.
Saknar riktig fyndighet och fantasi. Vet inte om jag skrattade alls under filmen. Mer äckliga saker som förväntas vara roligt men bara blir smaklöst.
Men bra skådisar så jag får ändå ge den 4,5/10 trots att filmen är riktigt dålig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

28 years later

Tyvärr inte vad man hade förväntat sig (inte högt ställda förväntningar, men hey - Danny Boyle regisserar). En svag 3/5 blir mitt betyg, kändes ofärdig på något vis.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Hostiles: 6,5/10. Jättefina miljöer verkligen. Lite för mycket fokus på kaptenen. Dyster men spännande. Överlag skulle jag kalla den bra.
Sinners: 7,5/10. Inte direkt musikalfilm men lite åt det hållet. Musiken var bra alltigenom.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

8/10

Fick massor av skratt, verkligen bra. Men inte som originalen men jag ser gärna mer av detta!

Permalänk
Medlem

The Amateur (2025)
Ganska standardmässig hämndrulle som man sett liknande massor av gånger.
Icke desto mindre tycker jag att det var skapligt underhållande, så jag tycker filmen är värd 6/10.

/GC

Permalänk
Medlem

Jurassic world fallen kingdom - Jag kollade på fel film och satt och väntade tålmodigt på att Black Widow skulle komma och kicka butt men fick nöja mig med Starlord. Denna har rätt bra effekter på alla dinos och det är ju action så det räcker och blir över. Storyn är lite lam dock, nån riking vill bli rikare, yada yada yada, uppäten av T-rex. Men det underhåller ett tag iallafall. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Jurassic World Rebirth [2025]
7/10

Filmen känns lite spretig och jag skulle vilja dela upp den i tre olika delar.
Först har vi ju början, den känns ganska generic story som gjorts ungefär tusen gånger i olika skepnader.
Sedan har vi mitten där Jurassic Park känslan faktiskt infinner sig när man får följa ett visst perspektiv... eller människor. Sedan har vi den tredje delen när man får följa lite andra människor... vilket gav mer Indiana Jones känsla i kombination med introt så att säga. Slutet var dock ett riktigt anti-klimax, antingen tog orken eller pengarna slut... men det var faktiskt riktigt kasst.

Men självklart måste de försöka förändra allt lite med tanke på att denna skall utspela sig fem år efter den förra... för att hålla det någorlunda fräscht och inte bara repetera. Så på det hela taget tycker jag ändå de lyckades ganska bra och den tar sin plats bland de andra filmerna utan att behöva skämmas.

Möjligtvis borde den kanske få 6.5, men allt var välgjort och jag åt en rätt god pizza till den, så antar att jag var på ett ganska bra humör som gjorde mig lite extra frikostig ^^ Finns rätt gott om "Men... va fan... varför gjorde ni sådär?" moment dock, så kanske med anti-klimax slutet så... ok... 6.5 är nog ett mer korrekt betyg trots allt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jurassic world dominion - Eftersom jag kollade den andra måste jag ju kolla denna innan den nya. Storyn här är typ samma, Miljardär leker gud yada yada yada uppäten av dinos. Men bra effekter, massvis med dino-action och flera skådisar från de tidiga filmerna reprisar sina roller så det går bra ändå. Dock äckliga gräshoppor, de kunde de ju skippat. 6/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade klart Daddy's Head precis. Kanske är sömnbristen men var väldigt obehaglig trots ljumma betyg och recensioner.
En av dom bättre skräckfilmerna i år för mig.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jurassic world dominion - Eftersom jag kollade den andra måste jag ju kolla denna innan den nya. Storyn här är typ samma, Miljardär leker gud yada yada yada uppäten av dinos. Men bra effekter, massvis med dino-action och flera skådisar från de tidiga filmerna reprisar sina roller så det går bra ändå. Dock äckliga gräshoppor, de kunde de ju skippat. 6/10

Gillade faktiskt scenen när Claire dyker ner under vattnet för att undkomma Therizinosaurus. Allt var perfekt, ljudet, etc.

Vattnet såg ut som Raytracing.

Permalänk
Medlem

Trap

Blu ray (Thriller, Dolby Vision/Atmos).

Far å dotter på popkonsert (Lady Raven).
Polis, FBI letar en som kallas Slaktaren.

Inget att glo på, tyckte den var fruktansvärd tråkig.

1/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

War of the worlds 2025 (prime)

Ja vad ska man säga, jag ger mer eller mindre aldrig en film 1 i betyg men den här är verkligen värd det betyget. Det finns inget positivt att säga om den och det kommer från en som älskar b film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Kollade klart Daddy's Head precis. Kanske är sömnbristen men var väldigt obehaglig trots ljumma betyg och recensioner.
En av dom bättre skräckfilmerna i år för mig. <Uppladdad bildlänk>

Inte sett den, men kan rekommendera Double Date (2017) från samma regissör. Komedi/skräck. Blev positivt överraskad av den faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

En av dom bättre skräckfilmerna i år för mig. <Uppladdad bildlänk>

Vart finns denna att se?

Permalänk
Medlem

Prime men du behöver VPN. Finns inte på svenska sidan.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jurassic World: Rebirth
Känns som en remake på remake med referenser på både första och andra första filmerna samt första och andra andra filmerna (Om ni hänger med )

Vi får i början se en dinosarie ta sig ut ur sin podd/inhägnad, den ön överges och 20 år senare ska ett gäng tillbaka för att hämta prover för att göra medicin och kunna rädda miljontals liv.

6/10 pengamjölkande.

Permalänk
Medlem

Underhållande film 😄

8 av 10

Permalänk
Medlem

The Matrix Resurrections (blu-ray)

Om man ska jämföra uppföljare med Keanu i huvudrollen så tycker jag faktiskt att den här var bättre än John Wick 4 (såg den förra helgen) iallafall. Men samtidigt är det den svagaste av Matrix filmerna helt klart. Men jag tyckte den var underhållande och den var tekniskt välgjord. Och till skillnad mot John Wick 4 så kändes den här inte onödigt utdragen. Men som sagt, den når ju inte riktigt upp till dom tre första filmernas nivå.

Kan kanske vara värd nåt i stil med 7 av 10.

The Catrix FTW!

Permalänk

Vill inte avslöja något om handlingen men se den

Permalänk
Medlem

Planes, trains and automobiles (1987), Disney+
Två väldigt olika personligheter, spelade av Steve Martin och John Candy, följs åt i sina strävanden att ta sig från New York till Chicago när snöoväder ställer till det för flygtrafiken.
Det är väl menat att vara en komedi, men jag har så svårt för den typ av bullrig person (på alla vis) som John Candys karaktär är att jag har svårt att se någon humor i det hela.
5/10

GC

Permalänk
Medlem

Interstellar scifi grand cinema bigscreen meganex 8k Superlight. Så mäktigt se film på stora duken hemma wow... Bildkvaliten är högst varierande på själva rullen men den har några absolut episka scener iaf. Enorm cliffhanger man blir ju sugen på Interstellar 2.

Får se vad det blir härnäst. Legend of the guardians är man sugen på. Eller så blir det A new World.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

The Pickup

Ny, usel, film med Eddie Murphy.
Bortkastad tid.

American Badger
Sjukt usel, lite typ Wick men ännu sämre.
🤮

Permalänk
Medlem

Jurassic World Rebirth

Riktigt blaskig och mellanmjölkig film.
Allt känns mest som en upprepning av tidigare filmer. Många forcerade nostalgi-blinkningar till originalet...
Många av karaktärerna är fruktansvärt dåligt skrivna och helt onödiga. Såsom pojkvännen till tonårstjejen i filmen, som bara var dryg att titta på och bidrog absolut inte till någonting.

Rent tekniskt hade den väldigt sjysst kameraarbete med vinklar osv, men CGI var sisådär i många delar av filmen. Greenscreen-effekterna fortsätter vara lika dåliga och uppenbara som vanligt och ljudet var riktigt ojämnt. Något jag lade märke till var att de använder en rad av repliker och ljudeffekter upprepade gånger, vilket kändes otroligt oproffsigt.

Scarlett är lika uttrycksfull som en planka och är mest jobbig att höra på, medan många av de andra var bra men deras karaktärer är riktigt ihåligt skrivna så man bryr sig inte överhuvudtaget ändå, trots att de som sagt spelar bra.
Vissa av händelserna i storyn var på gränsen till komedi. Ibland fattar personerna så korkade beslut att man tar sig för pannan.
Slutet var antiklimaktiskt deluxe...

Säga vad man vill om den tidigare Jurassic World-trilogin, men den var ju ibland så jävla dum att den istället blev hysteriskt rolig att titta på.
Rebirth däremot var bara riktigt torr så att den i slutändan blev långtråkig att titta på.
Trött, livlöst och trist.

5/10

Edit:
Produktplaceringen i den här rullen var ju katastrof.

Permalänk
Medlem

https://www.imdb.com/title/tt31036941/
4/10

Hade väl inga höga förhoppningar om denna och det visade sig stämma, hela filmen känns som en transportsträcka.
Upplever att den där spänningen/atmosfären som infinner i tidigare filmer inte fanns där.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

The Assistant
https://www.svtplay.se/video/KBM7LNV/the-assistant

Så dålig, värsta sömnpillret. Hände typ ingenting. Fullständigt slöseri med tid.

Murina
https://www.svtplay.se/video/ePvA4W7/murina

Gick att se tidigare på SVT. Mer spännande än The Assistant men det är inget vidare betyg. Inte helt bortkastad tid men inget jag skulle rekommendera eller se om. Ganska trist den också mao.

Permalänk
Medlem

3/10

Permalänk
Medlem

Arctic Void (Prime)

Roar mig med att kolla igenom en massa b filmer på Prime men den här var faktiskt lite bättre. En massa folk som plötsligt försvinner från en båt vid Svalbard och några som försöker förstå vad som hänt.

5,5/10