Wifi kan känna igen och spåra individer

Permalänk
Melding Plague

Wifi kan känna igen och spåra individer

Upp till 95 procent träffsäkerhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trådat nät är bäst.

Permalänk

Varför tog det sån tid? Batman hade tekniken för 10 år sen.

Permalänk

Jag tänkte mer komplettera övervakningskamera, Övervakningskameror är idag billiga, problemet är maskering också är billig.

Undra när vi kommer veckla en nos som är bättre än en hund? Och det då även går att spåra folk i en doftdatabas.

Permalänk
Medlem

Högst intressant. Vad händer när nått annat använder denna data? Främmande makt? Vem går in å ut vart?
Fantastiskt för nån form av moralpolis antar jag?
Går det att hämta lösenord genom att läsa rörelser eller är "nogranheten" för dålig?

Kan vi komma att använda detta i rättssalen som pålitligt?

Kommer bli intressant hur detta kan avändas och hur detta kommer nyttjas inframtiden

Permalänk
Kontot avslutas

Och detta kommer självklart inte att missbrukas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Varför tog det sån tid? Batman hade tekniken för 10 år sen.

The Dark Knight kom ut för 17 år sedan. 😥

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag satt och pratade om det här en gång för en 15 år sedan medan jag var stenad. Alla tyckte att jag var en knäpp konspirationsteoretiker.
Det känns skönt att ha rätt. I’m just saying.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Högst intressant. Vad händer när nått annat använder denna data? Främmande makt? Vem går in å ut vart?
Fantastiskt för nån form av moralpolis antar jag?
Går det att hämta lösenord genom att läsa rörelser eller är "nogranheten" för dålig?

Kan vi komma att använda detta i rättssalen som pålitligt?

Kommer bli intressant hur detta kan avändas och hur detta kommer nyttjas inframtiden

Främmande makt? EU kommer väl använda det här inom fem år mot Europas invånare.

Permalänk
Medlem

Tji fick alla de som skrattat åt min foliehatt!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

gammal nyhet
edit: tror jag, har sett en yt video om detta för flera år sen

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet direkt? Fungerar på samma sätt som radar i princip. Med mmwave / 5g-nätet kan man få såpass bra upplösning att man kan identifiera hjärtproblem på folk, dvs man kan se med sån precision hur pulsen slår. Borde vara lätt med ai att läsa munrörelser eller liknande för att "höra" vad alla säger inom nätverket också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

gammal nyhet
edit: tror jag, har sett en yt video om detta för flera år sen

Ja, denna "nyhet" återkommer ibland...
2023: https://hackaday.com/2023/01/26/tracking-humans-with-wifi/

2019: https://news.uchicago.edu/story/how-hackers-could-use-wi-fi-t...

2015: https://sunelehmann.com/2015/05/26/tracking-human-mobility-us...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Ja, denna "nyhet" återkommer ibland...

Läser man artikeln så handlar det om identifiering (eller återigenkänning) av en person, dvs att skilja denne från andra. Inte att övervaka rörelser som i de tidigare artiklarna.

Jag är inte kompetent att avgöra hurvida artikeln är trovärdig eller inte, jag var mest intresserad av hur man säger sig få ut tillräckligt med information för att kunna göra det man påstår.

De påstår sig ha använt en sändare (en antenn) och en mottagare (tre antenner) där både sändare och mottagare (två olika enheter) är en TP-Link N750. Det är en gammal 802.11n-modell byggd på Qualcomm från 2012-ish. Det gör det faktiskt mer trovärdigt, eftersom hårdvara som körde ath9k-drivern var den sista komersiellt tillgängliga Wi-Fi-hårdvaran som man kunde kontrollera i drivrutin. Numera finns datan som man behöver för detta knappast tillgänglig utanför firmware-blobbar. Ska man komersialisera den här typen av teknik blir det med andra ord knappast på COTS-hårdvara om man inte själv bygger COTS-hårdvaran eller i alla fall firmware till den.

Eftersom det ska ha varit tre antenner inblandade bör det ha varit 5 GHz som användes, den routern har bara två antenner för 2.4 GHz-radion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Läser man artikeln så handlar det om identifiering (eller återigenkänning) av en person, dvs att skilja denne från andra. Inte att övervaka rörelser som i de tidigare artiklarna.

Ja det är ju vidareutveckling av något som redan finns, men nyheten känns ändå "gammal" för mig.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

En potentiell teknik som hittills inte har utvecklats i större skala är användningen av projektiler innehållande syntetiskt DNA. Dessa projektiler skulle kunna avfyras från en luftburen plattform, exempelvis en drönare, för att på avstånd märka individer på marknivå vid exempelvis upplopp eller andra riskfyllda situationer. Märkningen med syntetiskt DNA skulle möjliggöra senare identifiering och koppling av individer till en specifik händelse, utan att polis eller annan myndighetspersonal behöver gå in i området vid tillfället, om detta bedöms vara för farligt.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Lysande. Handbojorna fram ! !
( obs gäller endast dom som har 'rent mjöl-i-påsen' ).
Innovation.. är aldrig fel. Eller ? ?

.. tänkte mest på kärn-vapen. Ni fattar..
Permalänk
Medlem

Nån mer som spontant åminns it-säk-föredraget/talet (eset-snubben) från swecs 20-årsjubileum, iom att detta påtalas?

Iirc så inleddes det typ med att han checkade hur många wifi-sökandes mobiler som verkade vara igång o pinga/hamra anslutningsförsök där & då; hyfsat många tydligen, extra anmärkningsvärt iom att lokalen typ upplevdes som ett bergskyddsytrymme (förvisso med aoc-brand:ad barpersonal, töhö)

Folk som inte alltid tänker och/eller funderar fullständigt lagligt och harmlöst i alla lägen och nykterhetstillstånd kanske blir lite oroliga kring vilket bottenlöst hål (i.e. forever shifting/going deeper) it-säkerhetsfrågor imo tenderar att vara, överlag.

Tråkigt att detta upplevs som nåt nytt påfund av vissa, anyway.
(Spontan kommentar 'off the cuff' utan att ha läst artikeln tbh, meneh.. /rant)

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

2013: https://www.extremetech.com/defense/133936-using-wifi-to-see-...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tekniken är häftig, samma så som atombomben, men är den okej att använda?
I vissa fall kanske, men man måste tänka på vilka konsekvenserna kan vara.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tekniken är häftig, samma så som atombomben, men är den okej att använda?
I vissa fall kanske, men man måste tänka på vilka konsekvenserna kan vara.

Grejjen är väl, att det bara ännu så länge används bara, en gång i Japan. År 1945.
Ny teknik kan missbrukas och sker oftast bakom ryggen på oss tills det upptäcks, tyvärr. Om WiFi kan döda människor ska det förbjudas. Globalt.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning att inte gilla Wifi då. Om det inte vore för pappa, så hade jag nog helt släckt ner wifi:n hemma, vid det här laget.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen att läsa kommentarerna

Har man läst forskningsrapporten så blir nyheten ett "meh", då det inte precis är praktiskt användbart

Det är som det är, låst till att antingen vara ett vanligt WiFi med MIMO eller ett WiFi där MIMO har rollen att känna igen pattern.
Det är alltså inte att man har både och samtidigt, eller att man externt kan läsa av en eller flera WiFi signaler och då identifiera en eller flera personer.

Simma lungt
Framtiden är inte här ännu

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Samma med blåtand/BLE
Samma med GSM
Samma med 3G
Samma med 4G

Detaljerna skiljer såklart en del, men summan är ganska lik att det går att spåra saker via alla trådlösa tekniker

Coolt dock i detta fall att de spårar kroppshyddan egentligen, inte digitalt chip

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samma med blåtand/BLE
Samma med GSM
Samma med 3G
Samma med 4G

Detaljerna skiljer såklart en del, men summan är ganska lik att det går att spåra saker via alla trådlösa tekniker

Coolt dock i detta fall att de spårar kroppshyddan egentligen, inte digitalt chip

Myup.
Bluetoof tilläts t.ex. inte inom det skyddsobjekt jag senast satt inhyrd på.
Dock nån viss specifik 'större peripheraltillverkares' egna lösning, 'go figure that logic out in your free time plis'.. ^^

Side notes; samma ställe hade även nyinköpta workstations som basunerade ut ens mötesljud högtalarledes, trots inpluggade 'märkessanktionerade' hörlurar. Toppensmidigt, under daily standups kombinerat med typ samtliga företags senaste effektiviseringsinsisterande; öppet kontorslandskap dvs.
Självklart kunde det lösas via att inaktivera workstation-högtalarna via enhetshanteraren, meneh detta behövdes isf göras asap o per station/vartän man lyckades hitta bord, stol, skärm & nät respektive morgonkvist.

Stället jag var inhyrd på dessförnnan var ej nåt skyddsobjekt, bara ett skitstort försäkringsbolag.
Skrockar fortf gott åt att ha råkat överhöra bordsgrannars irritation där, när nån produktägares kollega råkade bli inkopplad till po:ns möte för typ femte ggn somehow, medan po:n själv var afk då..
Through the magix of ms teams + bt, förmodligen.

'Fun fact', mest apropå gsm-omnämnandet..
Mobilnät i .ru överlag har nog inte ansetts 'safe' by Ruski gangsters sedan de började spåras därigenom, waybackwhence..
With all due respect towards their incarcerated thieve's guild, I guess....

Sry if ranty n too offt,
menar väl främst att åtminstone försöka påpeka att en Skitstor diskrepans mellan 'gemene mans' it-säkmedvetenhet, kontra dagens it-landskapsverklighet, finnes.
Verkligen inget agg mott dig specifikt alltså medbor, vet redan att du är både superkunnig (samt verkat trevlig, enl swec extra-ytklippen åtminstone ^^)

Druckit nåt par glas vin här, shutting up o fortsätter se klart på better call saul här nu

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk

Får fan kalla kårar av sånt här. Dystopiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Grejjen är väl, att det bara ännu så länge används bara, en gång i Japan. År 1945.
Ny teknik kan missbrukas och sker oftast bakom ryggen på oss tills det upptäcks, tyvärr. Om WiFi kan döda människor ska det förbjudas. Globalt.

En gång användes den två gånger. Hiroshima och Nagasaki.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Intressant, snart kan de väl använda folks alla mobiltelefoner(hacka/gömd funktion) för detta och spåra och identifiera folk som inte ens har någon mobil/teknik. Slå sedan till allt annat som kameraövervakning från vissa punkter, internet, kortköp osv. Storebror ser dig o vet vad du gör…

Permalänk
Medlem

Skönt att svenska myndigheter och EU är så måna om vår integritet att vi slipper oroa oss.
(Spår av ironi kan förekomma).

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem

AI levererar!