Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Måste säga att jag är väldigt nöjd med Roborock S5
Vilken arbetsmaskin.
Hur långt har era kört?
Kollade precis i appen och min ha passerat 2135h 115k m² 1617 total cleanups.
Jag har förutom filter, borste mm (förbrukningsgrejerna som är väldigt billigt) bytt Batteri och ramen som håller borsten på plats.
Ser att hjulen är slitn, ena hjulet har snart inget mönster kvar. Men det tänker jag kanske inte gör så mycket ännu.

Den har spökat ibland med att jag måste fabriksåterställa men om man stänger av och startar om varje vecka iom rengöringen så har det nu klarat sig bra från att bugga ur.
Appen just för denna gamla modell verkar inte uppdateras nå mer men den fungerar fullgott för mina behov. Men en sån sak att map saving fortfarande är markerat som (Beta) efter alla år är ju bar ett bevis att Roborock gått vidare.
Bävar för den dagen den ger upp helt och mpste köpa en ny. Roborock verkar vara mer än dubbelt så dyr idag som då. Men det är kvalite iaf

Hade en S5 innan jag skaffade min Dreame x40. Den var verkligen jättebra och bra inköpspris när jag köpte den för en jäkla massa år sedan. Men senaste två åren så har den mest strulat, speciellt med laddningen. Den började sluta ta emot laddningen och åkte ner från plattan samt att den slutade hittade basstationen trots att den stått på samma ställe sedan inköp. Så till slut tröttnade jag och köpte en ny.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Hade en S5 innan jag skaffade min Dreame x40. Den var verkligen jättebra och bra inköpspris när jag köpte den för en jäkla massa år sedan. Men senaste två åren så har den mest strulat, speciellt med laddningen. Den började sluta ta emot laddningen och åkte ner från plattan samt att den slutade hittade basstationen trots att den stått på samma ställe sedan inköp. Så till slut tröttnade jag och köpte en ny.

Vad tycker du om din nya jämfört med Roborock?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Dreame X40 Ultra är nere på 7490.- nu. Värt en eftertanke kanske?

Hämtade ut en X40 till detta pris idag. Installation får bli senare när kidsen sover. Har precis flyttat in i enplanshus och ser fram emot att slippa dra fram dammsugare och mopp stup i kvarten.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Vill ha 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag väntar tills något sånt här har mop cover eller kan detacha moppen i basstationen så inte mattor blir blöta. Litar inte på att den kan lyfta moppen tillräckligt utan att det droppar lite vatten )) That's just me iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad tycker du om din nya jämfört med Roborock?

Alltså, jag är så jäkla nöjd. Självtömningen är guld värd. Den dammsuger riktigt bra. Har ju dubbelt så hög sugkraft som den gamla.
Moppar fint och allt sköter sig själv.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3

Permalänk
Medlem

Måste bara säga nu när jag kört Dreame x40 ultra ganska många timmar.

Lidar/skanningen på Dreame är utan tvekan bäst på marknaden.

Inte en endaste gång har den fastnat i matt eller trasslat in sig i en sladd. Kan ha lösa sladdar och den hanterar det hur snyggt som helst.

Verkligen wow! Så nästa modell blir definitivt från Dreame igen, när de fått till varmvatten och roller mop.

Permalänk
Medlem

Får instämma med lovorden till X40. Undvek en kattspya idag på sitt uppdrag utan problem, där låg nog också min största oro.

Den är lite kanske liiite "snäll" med hinderigenkänningen igång men har heller inte skruvat speciellt mycket på inställningarna. I övrigt helt grym. Och tyst.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Dreame x50 är riktigt nice, gillar den matta finishen på den jämfört med x40 vilket känns mer preimum, dock när den ska torka "mop pads" med varmluft så piper den och låter mer än i standard mode, troligtvis har jag fått en defekt produkt och måste lämna tbx nu men håller på o troubleshootar... Men vet bara inte om det är mjukvarofel eller hårdvaran som det är fel på eftersom den fungerar felfritt och "standard hot air mop drying fungerar felfritt". Ni som har Dreame x50 eller andra dreame modeller - vad händer när ni kör "quiet mode" för "hot air drying"? Får ni något konstant pipande irriterande ljud då eller är det tystare än "standard mode"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

En fundering. Har man trägolv och laminat bör man ju undvika att "moppa" sina golv utan bara torrstäda dem och ta vatten där det finns behov. Hur gör ni här?

du kan moppa men ställ ner vattenmängden och man bör inte köra det för ofta på parkettgolv. är det omslipat och lackat så kommer det hantera fukt klart bättre än när det är nylagt, problemet är framför allt när det kommer ner fukt i skarvarna.
Sedan är jag personligen lite fundersam på hur det är när man moppar ända intill lister och ofta, skulle jag göra det skulle jag förmodligen lägga en klar fog mellan list och golv så inte vatten blir stående under listen. (framför allt om man kör det dagligen) har man icke organiska golv ör det dock ett icke problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Inte en endaste gång har den fastnat i matt eller trasslat in sig i en sladd. Kan ha lösa sladdar och den hanterar det hur snyggt som helst.

Verkligen wow! Så nästa modell blir definitivt från Dreame igen, när de fått till varmvatten och roller mop.

Jag bara väntar med spänning på hur det blir när den första hundbajsen dyker upp hemma. Man kanske skulle köpa en sån där skämthundbajs och testa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Instämmer. Har kört min i kanske två veckor nu, varje dag. Den har inte gjort ett enda fel, helt galet. Stor uppgradering från S6MaxV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Instämmer. Har kört min i kanske två veckor nu, varje dag. Den har inte gjort ett enda fel, helt galet. Stor uppgradering från S6MaxV.

Jag kopplade in min typ 2 dagar innan vi åkte iväg till husvagnen i 5 veckor. Men den dammsuger varje dag och moppar varje fredag.
Men hur funkar det där med kameran? Har ställt in så att man kan aktivera den, men skickar den bilder om den hittar något den är osäker på eller hur fungerar det? Filmar den automatiskt om den upptäcker husdjur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Jag kopplade in min typ 2 dagar innan vi åkte iväg till husvagnen i 5 veckor. Men den dammsuger varje dag och moppar varje fredag.
Men hur funkar det där med kameran? Har ställt in så att man kan aktivera den, men skickar den bilder om den hittar något den är osäker på eller hur fungerar det? Filmar den automatiskt om den upptäcker husdjur?

Den tar kort på föremål som den undviker (om du vill det) och den tar kort på husdjur och skickar till dig (om du vill det). Verkar vara väldigt anpassningsbart.

Permalänk

Börjar bli dax att införskaffa en robot.
Verkar som roborock o dreame är störst på marknaden men hur är t.ex Philips jämfört? Tänkte då på Philips xu7100

Edit: Philips verkar inte alls vara med i matchen.

Tyckte det var bra pris på roborock q8 max+ nu men frun är orolig att moppfunktionen ska vara så dålig och att vi blir besvikna.

Är t.ex dreame L40 mycket bättre?

Överväger nu L40 eller q revo s tror jag 🤔

Edit nr 2

Tittar nu på q10 v+ 😎

Uppdaterad info
Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Börjar bli dax att införskaffa en robot.
Verkar som roborock o dreame är störst på marknaden men hur är t.ex Philips jämfört? Tänkte då på Philips xu7100

Edit: Philips verkar inte alls vara med i matchen.

Tyckte det var bra pris på roborock q8 max+ nu men frun är orolig att moppfunktionen ska vara så dålig och att vi blir besvikna.

Är t.ex dreame L40 mycket bättre?

Överväger nu L40 eller q revo s tror jag 🤔

Edit nr 2

Tittar nu på q10 v+ 😎

Alla robotar med sån platta hängandes där bak till mopp är helt värdelösa. Kan lika gärna räkna bort moppfunktionen och kräver så jävla mycket manuellt arbete att hela tiden byta trasa Jada Jada Jada

Bästa är rullmopp (roller mop) men helt klart utanför din prisklass.

Kolla om du hittar en dammsugare med 2 st runda spinnande moppar. De är mycket bättre än förstnämnda.
Helst ska den rengöra och torka också som på Dreame X40 ultra. Extra bonus är när moppen har svängarm och kommer in under möbler, hörn, längs lister, under dörrkanten osv.

Och ja, Dreame är bäst.

Permalänk

Läste att man får mera funktioner på dreame men deras app har fått mycket sämre omdöme än roborock.
Känns som flera klagar på måndags ex på dreame än roborock.

Sneglar igen på q revo s men den kanske inte har snurrande rullar?

Visa signatur

Permalänk

Sitter på en S6MaxV idag och är sugen på att uppgradera då den börjar ge med sig efter några års användning.
Vad ska man köra på idag? Naturligtvis vill jag ha självtömning o dyl
Har redan vant mig vid Roborock appen och tycker den funkar bra - kanske värt att fortsätta i det spåret?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Alla robotar med sån platta hängandes där bak till mopp är helt värdelösa. Kan lika gärna räkna bort moppfunktionen och kräver så jävla mycket manuellt arbete att hela tiden byta trasa Jada Jada Jada

Bästa är rullmopp (roller mop) men helt klart utanför din prisklass.

Kolla om du hittar en dammsugare med 2 st runda spinnande moppar. De är mycket bättre än förstnämnda.
Helst ska den rengöra och torka också som på Dreame X40 ultra. Extra bonus är när moppen har svängarm och kommer in under möbler, hörn, längs lister, under dörrkanten osv.

Och ja, Dreame är bäst.

Sakta i backarna... De är bättre men tror inte tekniken är mogen ännu och kräver mer underhåll från dig. Är man villig att ständigt underhålla? Spinning mop pads med AI och dirt detection kmr nära (dvs de dyrare robot modellerna). Kan verkligen rekommendera denna video där han jämför: https://www.youtube.com/watch?v=Gw-nsSQrqT4&ab_channel=JustAD...

Permalänk
Skrivet av Bubben141:

Beställde just en Dreame L40 Ultra AE.
Valde den pga bra recensioner på L40, gillar Dreame-appen och ville ha en svart modell.
AE har snikat in på utdragbara sidoborsten, annars känns den väldigt komplett.
Får se vad jag tycker när den kommer om någon månad.

Jag förstår inte varför ingen tillverkare kommer på att bygga en låg och bred basstation.
Då kunde man placera under sängen eller i kökssockeln och ha restbehållarna i kassetter man kunde dra ut framåt. Skulle inte synas alls på samma sätt, och även om det blir lite jobbigare att tömma spelar det väl ingen roll när man gör det 1-2 gånger/kvartal.

Har du fått den?

Är du nöjd med den?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Blomman58:

Har du fått den?

Är du nöjd med den?

Hämtade i fredags efter en väldans massa förseningar.
Håller på att sätta mig in i appen. Är mycket dumma översättningar som man måste prova för att veta vad det faktiskt innebär.
Så än är det för tidigt att uttala sig, första omgången fastnade den under en fåtölj med kromade ben och snurrade bara runt, runt. Vet inte om det bara var vid en körning eller om det är återkommande.
Första provet kommer i veckan när vi satt schema på att städa när vi inte är hemma.
Har låtit den köra i enstaka rum, och visst blir det rent. Moppvattnet blir brunt så man får kvitto på vilken skitgris man är.
Har provat nu med tricut-borsten för att se hur den fungerar, men ännu för tidigt att utvärdera.

Så än är jag nöjd, den höjer inomhuskvaliteten, men tar inte bort manuell städning helt. Bakom dörrar ligger det ex kvar dammråttor förstås. Jag funderade på om jag skulle sakna att sidoborsten inte gick ut i hörnen så man skulle gå upp på L50 eller X40, men det är inget jag kommer sakna så det här är helt rätt modell för oss.
Är nöjd att vi valde modell med basstation, för den får tömma ganska ofta, vilket igen visar hur skitigt vi har det med två barn och husdjur.
Moppningen fungerar väldigt bra, är glad att jag valde en modell med roterande plattor och inte släpande trasa.
Torkning av moppdynor skulle jag önska gick att ställa i andra tidsintervaller, för den väsnas lite när den torkar. Den behöver torka ett par timmar normalt så är en stund.
Tömning av dammbehållare låter mer än en vanlig dammsugare, men är bara i 20-30sek.

Permalänk
Medlem

Ni som har Tricut-borsten, slipper man sånt här? Fattar inte hur fru och dotter kan ha något hår kvar på huvudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Ni som har Tricut-borsten, slipper man sånt här? Fattar inte hur fru och dotter kan ha något hår kvar på huvudet.

<Uppladdad bildlänk>

Det blir bättre med tricut, men man måste fortfarande underhålla den. Kolla på aliexpress lr temu dom finns där billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Det blir bättre med tricut, men man måste fortfarande underhålla den. Kolla på aliexpress lr temu dom finns där billigt.

Perfekt, blev en beställning plus ett tillbehörspaket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en S5 Max och har aldrig riktigt tyckt att den gör ett bra jobb. Dugligt, men tycker den är rätt bra på att bara vispa iväg skräpet och den kör väldigt långt ifrån kanter så skräp blir kvar där. Jag gillar ändå konceptet, är dagens robotar såpass mycket bättre att det är värt att köpa något nyare? Och måste man isåfall upp i tup X40 för att få något vettigt?

edit* idag verkar den ju ha tagit semester helt och hållet, eller blivit självmedveten och inte orkat åka till hörnet i köket

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

edit* idag verkar den ju ha tagit semester helt och hållet, eller blivit självmedveten och inte orkat åka till hörnet i köket

<Uppladdad bildlänk>

När det där sker med min S5 Max så behöver jag torka av sensorerna. Efter det tar den bra igen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har en S5 Max och har aldrig riktigt tyckt att den gör ett bra jobb. Dugligt, men tycker den är rätt bra på att bara vispa iväg skräpet och den kör väldigt långt ifrån kanter så skräp blir kvar där. Jag gillar ändå konceptet, är dagens robotar såpass mycket bättre att det är värt att köpa något nyare? Och måste man isåfall upp i tup X40 för att få något vettigt?

<Uppladdad bildlänk>

För några månader sedan gick vi från en Roborock S6 till en Dreame L20s Ultra på nedervåningen. Tycker det är stor skillnad. Dreame tar bättre vid kanter, runt möbler och i allmänhet. Basstation är grymt så man slipper tömma dammsugaren hela tiden. Moppandet är mycket bättre.

Väldigt nöjd med vår uppgradering (två vuxna, två barn och en golden retriever).

Permalänk

Fick hem en dreame l40 ae igår. Installationen gick smidigt o den mappade upp huset bra. Körde grovstädning först o den missade lite men vi hade också väldigt skitigt så idag kör jag igen först dammsugning o när den dammsugit alla rum så blir det moppning. Funkar än så länge riktigt bra
Den undviker alla hinder o kablar bra.
Hade lite problem med en av våra tunnare mattor så den får jag lyfta bort när den är i det rummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

<Uppladdad bildlänk>

Har en Roborock Qrevo S (min första) och tycker den funkar bättre än vad jag förväntade mig. Haft i 9 månader och har satt den på schema att dammsuga måndag/onsdag sedan dubbeldamsugning och moppning fredagar. Den rör sig längs med lister/väggar men når inte hela vägen ut i hörnen eftersom den inte har svängbar borste/mopp. Tycker däremot den håller lägenheten damm/smulfri väldigt bra, så bra att jag bara dammsugit manuellt 2 gånger sedan den införskaffades. Inte haft några dammråttor.

Däremot är den inte superbra på hinderigenkänning. Den känner igen större saker som skor/stolar/etc. Bumpar in i dom och försöker dammsuga runt dom. Men har haft att den fastnat i en strumpa/kabel 3 gånger, då ger den upp och väntar på att man plockar ur det.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!