Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Lassard Det är de två pinnarna som sitter rakt under fästet för GIGABYTE-kylflänsen, sett som man ser det IRL och inte roterat som i bilden. (Eller några mm till höger för att vara exakt.)
Ingen jumper ska sitta där. Svårt att se men det ser tomt ut, eller?

Sparas andra inställningar som de ska?

Dessa två pinnar (står CLR CMOS vid gulmarkerat)? De går inte att rubba på?

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, det är som det ska med dem.
För att tömma CMOS ska det vara en jumper där tillfälligt, men glömmer man den kvar blir det inte bra.

Testa att hitta några inställningar du kan ändra utan att det påverkar något negativt (inga höjda spänningar eller något) och se om de sparas som de ska. Spelar ju ingen större roll vad det är så länge som du kan starta datorn sen. Kanske stänga av virtualisering (SVM), sänka minneshastigheten, ändra PCIe-hastighet för en port, slå av en USB-port eller nåt sånt. Bara så att det syns om den minns det eller inte, eftersom den verkar "glömma" UEFI/CSM-läget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

För att tömma CMOS ska det vara en jumper där tillfälligt, men glömmer man den kvar blir det inte bra.

Testa att hitta några inställningar du kan ändra utan att det påverkar något negativt (inga höjda spänningar eller något) och se om de sparas som de ska. Spelar ju ingen större roll vad det är så länge som du kan starta datorn sen. Kanske stänga av virtualisering (SVM), sänka minneshastigheten, ändra PCIe-hastighet för en port, slå av en USB-port eller nåt sånt. Bara så att det syns om den minns det eller inte, eftersom den verkar "glömma" UEFI/CSM-läget.

Det blir en del att testa o.o Verkar va mycket fokus här på moderkortet? Köpte det för tre år sedan, kan det vara dags att köpa nytt istället?

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lassard:

Det blir en del att testa o.o Verkar va mycket fokus här på moderkortet? Köpte det för tre år sedan, kan det vara dags att köpa nytt istället?

Alla grejer som strulat hittills verkar bero enbart på moderkortet, så det blir ju fokus pga det.
Det är ju inte omöjligt att t ex SSD är anledningen att den inte startar, men eftersom det började med du ändrade i BIOS så lär ju det vara orsaken till strulet, och därmed bör det även gå att fixa där.

Nytt moderkort ger nog inget om inte detta är defekt vilket känns för tidigt för att säga. Om du byter det är det nog bra läge att byta CPU och RAM också eftersom inget av de senaste moderkortet har stöd för processorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Sparades:

• Stänga av HDD

• Stänga av Legacy USB Support

• Sätta på VMD Controller

• Ändrade Memory Ref Clock från Auto till 133

• Ändrade Performance CPU Clock Ratio från Auto till lägsta (vilken responstid det blev )

Lyckades inte hitta något med PCI, dock fattar jag knappt något vad som står.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassard:

Sparades:

• Stänga av HDD

• Stänga av Legacy USB Support

• Sätta på VMD Controller

• Ändrade Memory Ref Clock från Auto till 133

• Ändrade Performance CPU Clock Ratio från Auto till lägsta (vilken responstid det blev )

Lyckades inte hitta något med PCI, dock fattar jag knappt något vad som står.

Vilken BIOS version kör du? Har du testat att uppdatera?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vilken BIOS version kör du? Har du testat att uppdatera?

Står BIOS version F4, vilket låter konstigt? Är väldigt osäker hur jag uppdaterar, dock. Finns Q-Flash där jag kan välja uppdatera BIOS, men sen vill den att jag bläddrar bland mina diskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassard:

Står BIOS version F4, vilket låter konstigt? Är väldigt osäker hur jag uppdaterar, dock. Finns Q-Flash där jag kan välja uppdatera BIOS, men sen vill den att jag bläddrar bland mina diskar.

Då bör du definitivt uppdatera, F32 är senaste versionen som släpptes i juni 2025: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B660M-GAMING-DDR4-rev-10...

Du laddar ned från ovan sida och sparar/packar upp filen på ett usb-minne (eller på en av dina hårddiskar i datorn) och letar sen upp filen via Q-flash.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Då bör du definitivt uppdatera, F32 är senaste versionen som släpptes i juni 2025: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B660M-GAMING-DDR4-rev-10...

Du laddar ned från ovan sida och sparar/packar upp filen på ett usb-minne (eller på en av dina hårddiskar i datorn) och letar sen upp filen via Q-flash.

Uppdaterade utan problem. Skulle testa nu att sätta på CSM support, save & exit och sedan bootar den för fan upp som vanligt!

Är det något jag bör göra eller tänka på innan jag gamear nonstop i 12h?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassard:

Uppdaterade utan problem. Skulle testa nu att sätta på CSM support, save & exit och sedan bootar den för fan upp som vanligt!

Är det något jag bör göra eller tänka på innan jag gamear nonstop i 12h?

Du bör göra det vi diskuterade i början av tråden, dvs konvertera från MBR till GPT och därefter inaktivera CSM så att du kan köra i UEFI läge med Secure Boot m.m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du bör göra det vi diskuterade i början av tråden, dvs konvertera från MBR till GPT och därefter inaktivera CSM så att du kan köra i UEFI läge med Secure Boot m.m.

Gick enligt guiden för att konvertera via mbr2gpt.exe, men inget händer? Ser ut att ladda något men det stängs ner direkt. Står nåt om att köra den med /allowfullos, men jag hittar varken alternativet eller någonstans man kan skriva in det?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lassard:

Gick enligt guiden för att konvertera via mbr2gpt.exe, men inget händer? Ser ut att ladda något men det stängs ner direkt. Står nåt om att köra den med /allowfullos, men jag hittar varken alternativet eller någonstans man kan skriva in det?

Kör du från vanliga Windows? Du bör köra mbr2gpt från något annat, som Windows-installationen eller recovery.

Citat:

Press start, type "advanced start," press enter to open the Settings app, and then enter again to restart into the recovery partition. Then select troubleshooting, command prompt, and then imput the command without /allowFullOS.

Det skulle jag köra på. Det lär vara säkrare än att göra det från Windows självt.
Potentiellt ännu bättre att boota en Windows-USB och trycka Shift+F10 och köra det där, men har du ingen redo så skulle jag köra recovery.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kör du från vanliga Windows? Du bör köra mbr2gpt från något annat, som Windows-installationen eller recovery.

Det skulle jag köra på. Det lär vara säkrare än att göra det från Windows självt.
Potentiellt ännu bättre att boota en Windows-USB och trycka Shift+F10 och köra det där, men har du ingen redo så skulle jag köra recovery.

Jag hänger inte med för fem öre vad jag ska göra. Har lyckats komma hit, men lyckas inte klura ut vad jag ska skriva enligt guiden..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går att köra "mbr2gpt" inifrån Windows, jag har själv verifierat det men man måste då ha med växeln "/allowFullOS".
Sedan måste kommandoprompten köras i administratörsläge.

Jag håller dock med ovan inlägg att det är bättre att köra det från tex installationsmediat.
Skapar du ett sådant så är du readn förberedd om det skulle gå åt skogen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lassard:

Jag hänger inte med för fem öre vad jag ska göra. Har lyckats komma hit, men lyckas inte klura ut vad jag ska skriva enligt guiden..
<Uppladdad bildlänk>

Är det i installern? Var det där du körde förra gången också? Den borde inte säga något om att /allowfullos krävs om du kör den där; gör den det?

Den som borde funka där är:

mbr2gpt /validate /disk:0 ... och om allt ser bra ut ("Validation completed successfully"): mbr2gpt /convert /disk:0

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det i installern? Var det där du körde förra gången också? Den borde inte säga något om att /allowfullos krävs om du kör den där; gör den det?

Den som borde funka där är:

mbr2gpt /validate /disk:0 ... och om allt ser bra ut ("Validation completed successfully"): mbr2gpt /convert /disk:0

Jag gick via recovery-saken du citerade och fick detta

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lassard:

Jag gick via recovery-saken du citerade och fick detta<Uppladdad bildlänk>

Hm, det var ju inte bra.
Du kan ju kolla om den ens SKA konverteras. Kör "diskpart", och sedan inuti det "list disk", så får du en lista med alla diskar och vilka som är GPT. Om alla diskar har en stjärna under "Gpt" så är den redan rätt format.

Om den inte är det men ändå inte vill konverteras så är det nog tyvärr enklast att ta backup på alla filer, skapa ny GPT-tabell (vilket tar bort allt på disken) och installera om Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Thomas
Det är dålig praxis att utgå ifrån att OS-disken är först i kedjan, jag har själv haft Disk4 som systemdisk...

----

Ett sätt att identifiera en disk är att starta "diskpart" skriva "list disk" och har man inte flera diskar av samma storlek så är det ganska enkelt att identifiera vilken disk som har vilket nummer.
Har man flera av samma storlek så får man fortsätta med "select disk <nr>" följt av "detail disk" och sedan exit för att avsluta diskpart.
Har man flera diskar av samma storlek och modell så blir det återigen betydligt svårare att idenfiera.
*Man kan såklart skriva "list volume" följt av "select volume <nr för boot/system-partition>" följt av "list disk. Det kommer då vara en stjärna framför den disk som partitionen finns på.

Dessutom har microsoft börjat med otyget att inte lista "disk 0" som "disk 0" i vissa fall utan som "disk 1" istället vilket ställer till andra problem...

Det enklaste är att koppla bort de diskar som OS inte är installerat på och sedan bör det bara vara att köra

mbr2gpt /validate

om allt ser bra ut så följt av

mbr2gpt /convert

* tillägg.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Thomas
Det är dålig praxis att utgå ifrån att OS-disken är först i kedjan, jag har själv haft Disk4 som systemdisk...

----

Ett sätt att identifiera en disk är att starta "diskpart" skriva "list disk" och har man inte flera diskar av samma storlek så är det ganska enkelt att identifiera vilken disk som har vilket nummer.
Har man flera av samma storlek så får man fortsätta med "select disk <nr>" följt av "detail disk" och sedan exit för att avsluta diskpart.
Har man flera diskar av samma storlek och modell så blir det återigen betydligt svårare att idenfiera.
*Man kan såklart skriva "list volume" följt av "select volume <nr för boot/system-partition>" följt av "list disk. Det kommer då vara en stjärna framför den disk som partitionen finns på.

Dessutom har microsoft börjat med otyget att inte lista "disk 0" som "disk 0" i vissa fall utan som "disk 1" istället vilket ställer till andra problem...

Det enklaste är att koppla bort de diskar som OS inte är installerat på och sedan bör det bara vara att köra

mbr2gpt /validate

om allt ser bra ut så följt av

mbr2gpt /convert

Skriver list disk men den säger att "list" inte är ett command.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lassard

Börja med att starta "diskpart"
Skriv "diskpart" tryck enter och sedan ska kommandot fungera.

Tillägg.
I diskpart kan du även se om en disk redan är konverterad till GPT.
Om den är det så kommer det finnas en stjärna i GPT-kollumnen när man kör kommandot "list disk".

Permalänk
Medlem

Alternativ 2.
Starta upp Windows.
Högerklicka på start-knappen
Klicka på "Diskhanteraren"
Kolla vilket nummer som disken med Windows är installerat på har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Lassard

Börja med att starta "diskpart"
Skriv "diskpart" tryck enter och sedan ska kommandot fungera.

Yes, då funkade det Jag kopplade ur alla andra drives än min C: och den visar endast en enda disk. Dock fortfarande samma felmeddelande.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lassard:

Yes, då funkade det Jag kopplade ur alla andra drives än min C: och den visar endast en enda disk. Dock fortfarande samma felmeddelande.

Men visar den en * i kolumnen Gpt eller inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men visar den en * i kolumnen Gpt eller inte?

Nej, det gjorde den inte. Glömde även säga att jag såg på något fönster att min C: är MBR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande får felmeddelande så vet jag inte.

Kan du i diskpart köra följande:
select disk 0
list partition

Ta sedan en bild och ladda upp här.
Kör även gärna
list volume

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du fortfarande får felmeddelande så vet jag inte.

Kan du i diskpart köra följande:
select disk 0
list partition

Ta sedan en bild och ladda upp här.
Kör även gärna
list volume

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen att det inte fungerar är att disken har 4 partitioner. Ett av kraven enligt mbr2gpt-guiden är "There are at most three primary partitions in the MBR partition table".
Nu blir det förvirrande när det är två som är markerade "Primary" och två "Recovery", men det är inte det som den syftar på; "primary" har en annan betydelse för MBR än i Windows i allmänhet.
Ett annat krav är "The disk doesn't have any extended/logical partition" och det finns ingen möjlighet att ha fyra partitioner OCH ingen extended/logical samtidigt som man uppfyller kravet "at most three primary partitions in the MBR partition table".

Så i korthet funkar inte MBR2GPT med de partitioner du har, tyvärr. Det kan fungera med tredjepartsprogram, men det blir ett nytt hål att dyka ner i. Alternativt KAN det fungera med diskpart om man manuellt tar bort en av partitionerna, men det är rätt riskabelt. Jag är inte säker på om det krävs att en specifik av dem ska tas bort för att få plats på rätt ställe eller inte isåfall, heller. Definitivt inget jag skulle rekommendera.

Jag tror att det enklaste är att installera om på GPT från början vid detta laget tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Anledningen att det inte fungerar är att disken har 4 partitioner. Ett av kraven enligt mbr2gpt-guiden är "There are at most three primary partitions in the MBR partition table".
Nu blir det förvirrande när det är två som är markerade "Primary" och två "Recovery", men det är inte det som den syftar på; "primary" har en annan betydelse för MBR än i Windows i allmänhet.
Ett annat krav är "The disk doesn't have any extended/logical partition" och det finns ingen möjlighet att ha fyra partitioner OCH ingen extended/logical samtidigt som man uppfyller kravet "at most three primary partitions in the MBR partition table".

Så i korthet funkar inte MBR2GPT med de partitioner du har, tyvärr. Det kan fungera med tredjepartsprogram, men det blir ett nytt hål att dyka ner i. Alternativt KAN det fungera med diskpart om man manuellt tar bort en av partitionerna, men det är rätt riskabelt. Jag är inte säker på om det krävs att en specifik av dem ska tas bort för att få plats på rätt ställe eller inte isåfall, heller. Definitivt inget jag skulle rekommendera.

Jag tror att det enklaste är att installera om på GPT från början vid detta laget tyvärr.

Anger man under installationen att man vill köra gpt eller är det något som görs automatiskt om man laddar ner en installer (på usb)?

Varför är det nödvändigt att disken är i gpt? Räcker det att endast C är det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassard:

Anger man under installationen att man vill köra gpt eller är det något som görs automatiskt om man laddar ner en installer (på usb)?

Varför är det nödvändigt att disken är i gpt? Räcker det att endast C är det?

Har du CSM inaktiverar i BIOS, dvs kör UEFI läge när du startar Windows installationen, så blir det automatiskt GPT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, jag tror jag föstår problemet.
Kan inte på rak arm säga om det är en enkel fix eller inte.
Normalt när man har en MBR-konfigurerad disk så har man 3 partitioner. 2 Primära och 1 Recovery, du har två.

För att ta bort en av dessa så måste du först in i Windows, stoppa tjänsten för "recovery environment" innan du kan ta bort en av partitionerna och sedan starta tjänsten igen.

Det absolut enklaste i detta fall är att bara göra en fullständig ominstallation och manuellt först konvertera disken till GPT-format med resultatet att disken blir helt rensad, inget sparas.
Detta görs i diskpart genom
select disk <nr>
clean
convert gpt
exit
Starta om datorn och se till BIOS står så att UEFI-boot only

Det är en god idé att ställa om BIOS till UEFI-boot only före du kör "diskpart clean-processen ovan" för att bekräfta att USB-minnet är korrekt konfigurerat, annars kommer du behöva göra om denna först.

Vill du däremot ändå ta rutten via Windows och ta bort en av recovery-partitionerna så kan du få lite mer information om det.