Permalänk
Medlem

Köpa en ny dator åt en vän

Hej allihopa, min väns dator har tyvärr slutat starta och vi vet inte varför, men har ändå tänkt köpa en ny så vi tog detta som tecken att börja leta delar. Hans budget är 10.000-15.000kr men han vill helst ha någonting vid 10k området eller lägre.

Vi brukar inte köra så krävande spel, vi kör Valorant, Roblox, Rocket League, Overwatch, Fortnite och provar några random spel ibland men vi behöver en dator som kommer klara sig ett tag och får stabil 180fps(hans skärm har 180hz).
Förresten är det overkill med ddr5 eller borde vi bara köra budget och gå med ddr4?
Det ni även behöver veta är att han går för en "pure performance build", så designen spelar inte roll. Han vill helst också ha en mATX burk och moderkort men är villig att ha en större om grafikkortet eller något kräver det. Gällande lagring så behövs endast 1-2TB och vi går för begagnat helst då att det blir billigare men vi kommer köpa ssd och nätaggregat nytt. Jag är inte så skicklig med det här så jag hoppas att någon kan hjälpa mig, än så länge är detta delarna som jag tänkt ut:

Cpu: Ryzen 5 7600 eller liknande

Gpu: Rtx 4070 eller kanske en 3070 ti

Ram: Har hittat en bra 32gb cl32 med 6400MT/s: https://www.amazon.se/Patriot-GAMING-2X16GB-Desktop-Memory/dp...

Moderkort: B650M plus wifi

Har inga ideer på ssd, cpu fläkt, nätaggregat, burken och fläktar till burken. Jag tar även gärna emot rekommendationer på ställen där han kan köpa delarna/leta efter delarna. Jag var själv inne på blocket och tradera en stund men hittade endast fulla datorer och inte själva delarna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för delarna, allt är bra men vi kommer nog ta ett lite billigare gpu för han sa att han vill helst ha priset runt 10-11k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Tack för delarna, allt är bra men vi kommer nog ta ett lite billigare gpu för han sa att han vill helst ha priset runt 10-11k

Inte värt att snåla där på en tusenlapp. Din vän kommer ångra sig sen.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Inte värt att snåla där på en tusenlapp. Din vän kommer ångra sig sen.

Är du säker? Hittade en 6700xt för 2800kr och den har bara runt 20% sämre prestanda enligt en benchmark video jag kollade på, är det värt det?

Permalänk
Medlem

@Hyddoge: Glöm inte att 9060XT har FSR4 också, betydligt bättre än FSR 3 och äldre upscaling-standarder. Tycker det är värt att köpa ett nytt kort för detta och lägga den extra ~tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Det är inte GPU du bör spara in på, ta hellre billigare chassi och PSU, CPU, CPU-kylare

Kanske typ så här:

Går att spara ytterligare några hundra lappar på enklare moderkort utan bla Wifi och 4 ram minnes platser.

Edit: Såg att du fungerande kring begagnat också, enklast och också billigaste verkar vara att köpa en komplett dator med hyffsat okej Cpu, och sen uppgradera den med en bättre GPU. Går då också att sälja den gamla GPU och dryga ut budgeten lite.

Permalänk
Medlem

DDR4 ger fortfarande mer prestanda per krona, dock släpps inga nya processorer till AM4-plattformen.

Permalänk
Medlem

Men vill man satsa på en dator som står sig ett bra tag är det verkligen värt att kliva upp till 15 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

DDR4 ger fortfarande mer prestanda per krona, dock släpps inga nya processorer till AM4-plattformen.

https://komponentkoll.se/bild/AzdZr.png

Blir nyfiken, på vilket sätt menar du att ditt am4 förslag ger bättre prestanda än nedanstående ifrån @reaperishere ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Blir nyfiken, på vilket sätt menar du att ditt am4 förslag ger bättre prestanda än nedanstående ifrån @reaperishere ?

Den presterar något bättre, absolut. Tänkte om 10 000 kr var en hård gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Den presterar något bättre, absolut. Tänkte om 10 000 kr var en hård gräns.

I så fall är am4 också över med 57kr...

Men om man vill sänka priset på am5 kan man köra en 8400f cpu som i benchmark presterar i princip identisk med 5600. Vissa spel är 5600 snabbare och vissa är 8400f snabbare...

Förstår inte varför am4 skulle vara bättre i ett nybygge idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

I så fall är am4 också över med 57kr...

Men om man vill sänka priset på am5 kan man köra en 8400f cpu som i benchmark presterar i princip identisk med 5600. Vissa spel är 5600 snabbare och vissa är 8400f snabbare...

Förstår inte varför am4 skulle vara bättre i ett nybygge idag?

Ja, det har du nog rätt i. Tänkte inte på 8400F.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för allas hjälp. Jag och min vän har diskuterat lite och kollat igenom allas kommentarer, och nu har vi kommit fram till en build. Här är länken och vi är öppen till ändringar om ni kommer på något: https://komponentkoll.se/bygg/jwaBm'

Vill bara påpeka att vi vill helst inte att cpun blir billigare eftersom spelen vi kör är cpu baserade.

Permalänk

Prisskillnaden till ett 9600x är bara ett par hundra. Kanske värt att överväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Prisskillnaden till ett 9600x är bara ett par hundra. Kanske värt att överväga?

Det är sant, vi tar med det i datorn. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Hej, tack för allas hjälp. Jag och min vän har diskuterat lite och kollat igenom allas kommentarer, och nu har vi kommit fram till en build. Här är länken och vi är öppen till ändringar om ni kommer på något: https://komponentkoll.se/bygg/jwaBm'

Vill bara påpeka att vi vill helst inte att cpun blir billigare eftersom spelen vi kör är cpu baserade.

Tycker det ser ut som mycket dator för ~10 000kr
Blir nog bra

Permalänk
Medlem

Jag hittade nyligen en använd 4070 för 4800kr, är det bättre att gå för den eller en 9060xt för ~4400kr?

Permalänk
Medlem

Kolla här tex:
https://youtu.be/UHUrseD_39U?si=rLA_0eLKInh6Hd0r

Väldigt snarlika, beror lite på om du värderar att ha DLSS istället för FSR eller mer VRAM....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Det är inte GPU du bör spara in på, ta hellre billigare chassi och PSU, CPU, CPU-kylare

Kanske typ så här:
https://komponentkoll.se/bild/OSyHT.png

Går att spara ytterligare några hundra lappar på enklare moderkort utan bla Wifi och 4 ram minnes platser.

Edit: Såg att du fungerande kring begagnat också, enklast och också billigaste verkar vara att köpa en komplett dator med hyffsat okej Cpu, och sen uppgradera den med en bättre GPU. Går då också att sälja den gamla GPU och dryga ut budgeten lite.

Bara så man är klar med att 8400F är nedbantad på IO-sidan, antalet PCIe banor är bara x8 och de kör bara gen 4.0. Detta mot ett kort som stödjer PCIe 5.0 x16. Vet inte om resultatet är märkbart, men rent fysiskt är det bara 25% av vad GPUn är designad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Bara så man är klar med att 8400F är nedbantad på IO-sidan, antalet PCIe banor är bara x8 och de kör bara gen 4.0. Detta mot ett kort som stödjer PCIe 5.0 x16. Vet inte om resultatet är märkbart, men rent fysiskt är det bara 25% av vad GPUn är designad för.

Ryzen 5600 (som var det andra alternativet) är också bara PCIe 4.0. Och budget GPU kort klarar sig bra med 8x PCIe såå länge man inte överstiger kortets VRAM för du kan det bli riktigt segt. Därför är det också extra viktiga att undvika 8gb GPU i ett budget system.