Köpa en ny dator åt en vän
Hej allihopa, min väns dator har tyvärr slutat starta och vi vet inte varför, men har ändå tänkt köpa en ny så vi tog detta som tecken att börja leta delar. Hans budget är 10.000-15.000kr men han vill helst ha någonting vid 10k området eller lägre.
Vi brukar inte köra så krävande spel, vi kör Valorant, Roblox, Rocket League, Overwatch, Fortnite och provar några random spel ibland men vi behöver en dator som kommer klara sig ett tag och får stabil 180fps(hans skärm har 180hz).
Förresten är det overkill med ddr5 eller borde vi bara köra budget och gå med ddr4?
Det ni även behöver veta är att han går för en "pure performance build", så designen spelar inte roll. Han vill helst också ha en mATX burk och moderkort men är villig att ha en större om grafikkortet eller något kräver det. Gällande lagring så behövs endast 1-2TB och vi går för begagnat helst då att det blir billigare men vi kommer köpa ssd och nätaggregat nytt. Jag är inte så skicklig med det här så jag hoppas att någon kan hjälpa mig, än så länge är detta delarna som jag tänkt ut:
Cpu: Ryzen 5 7600 eller liknande
Gpu: Rtx 4070 eller kanske en 3070 ti
Ram: Har hittat en bra 32gb cl32 med 6400MT/s: https://www.amazon.se/Patriot-GAMING-2X16GB-Desktop-Memory/dp...
Moderkort: B650M plus wifi
Har inga ideer på ssd, cpu fläkt, nätaggregat, burken och fläktar till burken. Jag tar även gärna emot rekommendationer på ställen där han kan köpa delarna/leta efter delarna. Jag var själv inne på blocket och tradera en stund men hittade endast fulla datorer och inte själva delarna.