Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Medlem

Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Hade köpt en Kingston NV2 NVMe för 2 år sen och förra veckan när jag skulle installera Cold War som var 210GB så dog SSD:n bara helt. Dumt nog när jag köpte den tog jag bort klistermärket och nu på grund av det nekade Inet garanti.

Jag ringde och sa att jag då vill åberopa min reklamationsrätt, men han sa att det fortfarande är garantivillkor som gäller. Jag tror det är skitsnack och att han inte var så kunnig inom reklamationsområdet.

När jag får tillbaka min NVMe ska jag prata med dom igen och kanske kolla upp reklamationsrätten. Det konstiga är att det gick så fort – jag tror inte ens de kontaktade tillverkaren utan bara öppnade ärendet, såg att klistermärket saknades och stängde ärendet med "nekad". Jag tänker det finns ju väl serienummer och allt annat på själva klistermärken?

Från Inet:

"Garanti nekad, yttre åverkan - Saknar informations sticker med all spårbar information.
Nekas av tillverkaren på garanti då det inte går att stärka att just denna SSD är köpt av oss och därav vill inte tillverkaren byta ut disken.
Orderhändelser
TidHändelsePlats
2025-08-11 16:21KlarService
2025-08-11 16:20PåbörjadService
2025-08-08 09:34Inlämnad/MottagenService
2025-08-06 16:34InväntasService
2025-08-05 15:08RegistreradService"

Permalänk
Medlem

Reklamation och garanti är två helt olika saker. Du kan alltid reklamera, men beroende på hur lång tid det gått sen köpet kan bevisbördan ligga på dig eller försäljaren. Att det finns garanti fortfarande spelar ingen roll, om du reklamerar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Du kan inte reklamera en vara du fått som gått sönder, som de säger.

Sedan hur ska de veta att just den disken är köpt av dem? Eller köpt inom garanti-tiden? Klistermärket lär ha någon information som kan visa vilken batch, serienummer osv den har som kan spåras

Permalänk
Medlem

Är disken död så är enda sättet att identifiera den via ettiketen du tagit bort, hur ska Inet veta vilken disk det är eller att dom ens sålt disken?

Permalänk
Medlem

Har du kvar kartongen till den? I så fall kanske du kan visa upp ett serienummer för den.

Men håller med om att de inte kan neka reklamation så var inte rädd för att lämna in den på nytt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Sorry, bara köpa ny disk i detta fallet

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Är disken helt död eller dyker den upp i BIOS?
Dyker den upp i BIOS bör det inte vara något problem att läsa ut ID och liknande ur CrystalDiskInfo eller liknande program som kan läsa S.M.A.R.T.-data.

Permalänk
Medlem

Klistermärket är inte bara info, det är en kylfläns också.

Du ska inte dra bort den. Tror det står på märket också, samt anvisningar som kommer med förpackningen.

Permalänk
Medlem

I många fall är det ju så att klistermärkena är avgörande för garantin, om du tar bort el skadar märket gäller inte garantin.

Man förstår ju också Inet, om det inte säkert går att säga att du köpt disken av dem så vill de inte befatta sig med det.

Trist men tyvärr, köp ny disk. Idag är ju diskar inte så farligt dyra heller.
När det gäller SSD-diskar, inte minst M.2/NVMe, så kan det vara viktigt att uppdatera firmware för att undvika ev kritiska fel som ev rättats till via firmware.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är tråkigt att en så stor aktör på den svenska marknaden har så dålig koll på svensk konsumentlagstiftning.

Oavsett klistermärke eller ej så bör man kunna identifiera att det är rätt produkt, vilka komponenter som sitter på, hur de är lokaliserade osv. Så bara att klistermärket är borta är inte nog för att neka en reklamation. Om klistermärket fyller en funktion så får Inet motivera hur det i så fall fungerar för att kunna använda det kortet.

Reklamation innebär att man påtalar ett fel på en produkt man har har köpt i syfte att få felet åtgärdat. Så du har reklamerat din SSD. Tillverkare och säljare kan erbjuda garanti, men Konsumentköplagen gäller alltid, så om garantin är sämre än vad lagen säger så är det lagen som gäller.

Det låter som att disken har två års garanti, och att du reklamerat den innan två år gått. Då gäller också att Inet ska bevisa att du har orsakat felet på produkten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Garanti är frivillig och kan ge både bättre och sämre villkor, dock endast sämre EFTER reklamationstiden gått ut. T ex garanti som är/gäller 4+ år.

Reklamationsrätt är lagstadgad och gäller i 3 år, dock finns krav att man måste kunna uppvisa kvitton och styrka att man faktiskt har köpt produkten på butiken man reklamerar den till. Fel skall rapporteras inom skälig tid (2 månader) efter att felet upptäckts.

Edit:
Som kund har det slagits fast att man INTE behöver åberopa den "korrekta" formen av Garanti eller Reklamation, det förväntas att butiker/företag skall förstå om det är garanti eller reklamation en kund begär.

Så kan du uppvisa kvitto på att du har köpt produkten på Inet har de inte laglig rätt att neka reklamation av varan SÅVIDA de nu inte anser att det är din yttre påverkan som orsakat felet... men då får de även motivera det. I 2 år ligger bevisbördan på företagen att påvisa att felet är orsakat av kund, därefter är det upp till kund att bevisa att felet är/var ursprungligt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe20:

Hade köpt en Kingston NV2 NVMe för 2 år sen och förra veckan när jag skulle installera Cold War som var 210GB så dog SSD:n bara helt. Dumt nog när jag köpte den tog jag bort klistermärket och nu på grund av det nekade Inet garanti.

Jag ringde och sa att jag då vill åberopa min reklamationsrätt, men han sa att det fortfarande är garantivillkor som gäller. Jag tror det är skitsnack och att han inte var så kunnig inom reklamationsområdet.

När jag får tillbaka min NVMe ska jag prata med dom igen och kanske kolla upp reklamationsrätten. Det konstiga är att det gick så fort – jag tror inte ens de kontaktade tillverkaren utan bara öppnade ärendet, såg att klistermärket saknades och stängde ärendet med "nekad". Jag tänker det finns ju väl serienummer och allt annat på själva klistermärken?

Från Inet:

"Garanti nekad, yttre åverkan - Saknar informations sticker med all spårbar information.
Nekas av tillverkaren på garanti då det inte går att stärka att just denna SSD är köpt av oss och därav vill inte tillverkaren byta ut disken.
Orderhändelser
TidHändelsePlats
2025-08-11 16:21KlarService
2025-08-11 16:20PåbörjadService
2025-08-08 09:34Inlämnad/MottagenService
2025-08-06 16:34InväntasService
2025-08-05 15:08RegistreradService"

@Abbe20

Garantin gäller inte om du tar bort klistermärket.
Det står även på själva klistermärket som är en kylfläns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är tråkigt att en så stor aktör på den svenska marknaden har så dålig koll på svensk konsumentlagstiftning.

Oavsett klistermärke eller ej så bör man kunna identifiera att det är rätt produkt, vilka komponenter som sitter på, hur de är lokaliserade osv. Så bara att klistermärket är borta är inte nog för att neka en reklamation. Om klistermärket fyller en funktion så får Inet motivera hur det i så fall fungerar för att kunna använda det kortet.

Reklamation innebär att man påtalar ett fel på en produkt man har har köpt i syfte att få felet åtgärdat. Så du har reklamerat din SSD. Tillverkare och säljare kan erbjuda garanti, men Konsumentköplagen gäller alltid, så om garantin är sämre än vad lagen säger så är det lagen som gäller.

Det låter som att disken har två års garanti, och att du reklamerat den innan två år gått. Då gäller också att Inet ska bevisa att du har orsakat felet på produkten.

Jag tror snarare nekande är att han inte kan bevisa att det är deras disk de sålt honom. Om ettiketen är borta så är väl det omöjligt att bevisa serienummer/Batch om den är stendöd?
Edit
Sen är stickern tydligen värmeavledande istället för heatsink

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jaha, ett sånt klistermärke. Trodde det var nån logga Inet hade satt dit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

När det tydligt står "warranty void if removed" så är det väl glasklart att den inte gäller OM du tagit bort klistermärket?

Köp ny, man lär sig av sina misstag 😇

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Kört, köp nytt och ta inte av den

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI | Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | NZXT Kraken Elite V2 240mm | NZXT H5 Flow 2024 | NZXT C1200 1200W | ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@Abbe20

Garantin gäller inte om du tar bort klistermärket.
Det står även på själva klistermärket som är en kylfläns.

Skrivet av JockeSw:

När det tydligt står "warranty void if removed" så är det väl glasklart att den inte gäller OM du tagit bort klistermärket?

Köp ny, man lär sig av sina misstag 😇

Garanti är frivillig.

Reklamationsrätt är lagstadgad och kan inte förhandlas bort - punkt.

Dock kan butiken/säljaren åberopa att etiketten var av vital vikt för varans funktion och därmed kund som orsakat felet/misskött produkten. Men de är dock tvungna att motivera det, och har etiketten ingen som helst påverkan på funktionen strider det mot lagen att neka reklamation.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Garanti är frivillig.

Dock kan butiken/säljaren åberopa att etiketten var av vital vikt för varans funktion och därmed kund som orsakat felet/misskött produkten. Men de är dock tvungna att motivera det, och har etiketten ingen som helst påverkan på funktionen strider det mot lagen att neka reklamation.

Verkar som stickern är heatsink

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Verkar som stickern är heatsink

Ah, just den debatten ger jag mig inte in i, jag saknar kunskap om denna produkt
Och skulle det nu vara så att stickern är en heatsink kan Inet utan tvekan neka reklamationen då det är handhavande fel av köparen/kund.

Men det är skrämmande hur få som inte känner till skillnaderna mellan Garanti och reklamation och vad vår lagstadgade rätt faktiskt är.

Edit:
Var väl iofs därför det fastslogs att kunder inte skall behöva åberopa "rätt" åtgärd (garanti eller reklamation) utan att företagen/butikerna skall förstå vad det är kunden åberopar.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Garanti är frivillig.

Jag tror du missar poängen: vare sig det är reklamation eller garanti så måste ju först kunden påvisa att det är en produkt som faktiskt köpts av säljaren. Utan kvitto och klistermärket (eller möjligen serienumret på disken om det går att läsa digitalt) så går ju inte det att påvisa, och då kan rimligen Inet neka både reklamation och garanti.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror du missar poängen: vare sig det är reklamation eller garanti så måste ju först kunden påvisa att det är en produkt som faktiskt köpts av säljaren. Utan kvitto och klistermärket (eller möjligen serienumret på disken om det går att läsa digitalt) så går ju inte det att påvisa, och då kan rimligen Inet neka både reklamation och garanti.

Jag tror du har missat det jag har skrivit då jag väldigt tydligt uttryckte att man är tvungen att kunna styrka att man köpt produkten av/hos butiken.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Har haft problem med exakt samma modell. Det verkar vara (om man läser internet) ett vanligt problem på just Kingston NV2. Det som plötsligt hände va att helt enkelt läshastigheten gick till i princip 0.

Inte för att det egentligen räddade så mycket data på den. Men efter att jag formaterade den så kom den till liv igen. Så är väl en varning till NV2-ägare.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag tror du har missat det jag har skrivit då jag väldigt tydligt uttryckte att man är tvungen att kunna styrka att man köpt produkten av/hos butiken.

Ah, läste första inlägget bättre nu. (möjligt du redigerade och förtydligade efter jag läste urpsrunget?)
Men isåfall borde du väl kunna se problemet att etiketten kan räknas som identifierare av produkten och utan den så går köpet inte att styrka? (...vare sig det är reklamation eller garanti)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ah, läste första inlägget bättre nu. (möjligt du redigerade och förtydligade efter jag läste urpsrunget?)
Men isåfall borde du väl kunna se problemet att etiketten kan räknas som identifierare av produkten och utan den så går köpet inte att styrka? (...vare sig det är reklamation eller garanti)

Det editerade var tidigare då jag hade hunnit svara på andra saker längre ned

Personligen har jag aldrig sagt varken bu eller bä om just detta fall utan enbart vad som faktiskt är gällande. Där tar jag upp både scenario där Inet har full rätt att neka och där de absolut inte har rätt att neka eller (om man nu går helt efter op) enbart hänvisa till att garanti på något sätt trumfar reklamationsrätten

Kan man inte styrka att varan är köpt på Inet skulle det förvåna mig oerhört mycket om de inte nekar BÅDE garanti och reklamation, självklart med all rätt. Samma sak OM stickern likaså agerar kylfläns då det är ett direkt handhavande fel av köparen och inte direkt kan ses som "normalt bruk" heller.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Det brukar oftast vara så att "warranty void" om man tar bort dom där klistermärket. Det gäller ju alla produkter och inte bara nvme... så inet har rätt även om det suger för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det brukar oftast vara så att "warranty void" om man tar bort dom där klistermärket. Det gäller ju alla produkter och inte bara nvme... så inet har rätt även om det suger för dig

Enbart korrekt OM det inte finns andra sätt man kan identifiera att SSD'n är köpt på Inet och/eller stickern är kylfläns eller på annat sätt vital för varans funktion.

Är det enbart en sticker och det går att bevisa att den är köpt på Inet har de ingen laglig rätt att neka en REKLAMATION, vilket alltid trumfar all form av garanti och inget något företag kan friskriva sig ifrån.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Tog inte ARN upp något ärende när en kund plockat isär sitt grafikkort med en sån klisterlapp men att det inte spelade någon roll?

Kan ha fel men vill minnas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Tog inte ARN upp något ärende när en kund plockat isär sitt grafikkort med en sån klisterlapp men att det inte spelade någon roll?

Kan ha fel men vill minnas det.

Ja men på gpu har den ingen funktion på en nvme så kan,som i detta fall, ha en funktion eller två.

Dels identifikation av serienummer och dels kylfläns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får nog ta på mig ansvaret för situationen. Köpte inte för dyrt ändå får nog köpa 4tb denna gång med heatsink :). Jag borde inte ha tagit bort klistermärket, men jag trodde att det bara var papper som kunde skadas eller brinna om disken blev för varm. Jag har dock en bild på originalförpackningen från när jag köpte produkten. Jag är osäker på vilken information de behöver som finns på klistermärket. Det känns konstigt att det viktigaste, som serienumret, endast finns på ett så lättförlorat papper. Jag tycker att samma information borde vara tydligt märkt direkt på disken också.