Permalänk
Medlem

Förstår mig inte heller på vad folk menar med att Battlefield 6 är en COD-kopia. Har spelat alla iterationer av COD de senaste två decennierna och det känns inte likt på något vis alls. Battlefield 6 känns inte som ett arkadspel, vilket COD alltid har gjort och alltid kommer att göra.

Det känns inte som att folk tänker på att detta är en beta och ett flertal saker kommer att ändras inför release. Kanske borde fler bara uppskatta att vi inte har fått ett nytt Battlefield V (eller 2042) och att DICE/EA faktiskt verkar vilja göra oss fans någorlunda glada.

Permalänk
Medlem

BF6 är inte perfekt men de har verkligen tagit kliv tillbaka till de äldre spelen.

Jag har sprungit runt som jag brukar, LMG sprejat ner 3-4 pers runt hörn och revivat hel hel squad. Skjutit RPG mot helikoptrar och bilar. Kört C4 jeep och kört CQB sniper.

Känns väldigt likt BF4 dagarna, ingen aning vad för jäkla snack om TTK och recoil, de är precis som BF4.

Det är inte någon milsim eller Rust där man har enorm rekyl. Det är en arcade shooter.
TTK? Det är inte overwatch, men inte heller CS. Det är perfekt som de är.
Folk som gnäller de blir dödade kanske ska spela mer än 1 timme och lära sig kartorna, så lover jag att ni kommer dö mindre och känna er mer bekväma.

De enda jag är lite besviken på är heli physics, för lite hus att spränga sönder och lite UI saker. Men det är ingen jäkla biggie.

BF is back! Saknar redan o spela! Gällande COD så har jag ingen aning, spelat modern warfare 2 och kommer knappt ihåg hur de var.

Tycker man ska uppskatta de har lyssnat på community och går i rätt riktning istället för gnälla att det inte är exakt som man vill ha de.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Kan inte riktigt bestämma mig huruvida jag tyckte det var kul, eller om det bara att man är väldigt sugen på ett nytt Battlefield. Utsvulten till och med. 6an känns väldigt kaotisk och snabb. Köttkvarn goes BRRRR. Kanske har Battlefield varit så länge, men man blivit lite äldre och reaktionerna inte sitter i längre. Å andra sidan, det senaste jag körde var BF1 och det kan jag nog svära på är mycket slöare i takten. Testar igen i kommande helg!

Nu var det längesen jag spelade vissa kartor i BF1, men det finns ju vissa som är ganska hetsiga där också. Framförallt Argonne Forest, men även Nivelle Nights, Verdun Heights och Prise de Tahure om jag minns rätt. De är iofs bland kartorna jag gillar minst i BF1 också, bortsett från Argonne Forest

Jag är positiv hursomhelst, även om jag gärna sett fler kartor som inte är stadsbanor och fler som inte är i mellanöstern.

Tycker man för övrigt att spelet är likt COD så är det iaf ett bättre spel än något COD-spel jag spelat.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Tyvärr så tror jag inte vi får se någon uppdaterad version av betan nästa helg. Men det vore trevligt ifall dom kunde uppdatera den. Så vi får se hur alla vapen känns efter deras nya rekyl osv. För någon som gillar att flyga helikopter, så skulle jag även att dom såg till att man bara kunde ha en launcher åt gången, då kanske man ser mindre folk med anti-air launcher. Den skulle dom även få "nerfa" lite, den har väldigt lång "lock range" och alldeles för mycket ammo. Den borde ha absolut max 3st, med tanke på att det oftast bara behövs en träff för att sänka ett flyg/heli. Eller så får dom dra ner damage på den. Kan ju förstå varför man får 5st rpg skott dock, för den kittlar ju en tank bara.

Håller med ang engineer att de bara ska ha en rpg eller aa, även om jag avskyr fordon överlag 😜
Samt att assault inte ska kunna ha 2 primary weapons, det känns inte rätt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320
GPU: MSI GeForce GTX 760 2GB
Moderkort: Gigabyte 970A-DS3P
RAM: Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Mitt spel kraschar ofta när spelet laddar in kartor. Endast en krasch vid uppstart av spelet.

Det blir en hård krasch där windows inte ens hinner logga något fel. Enda informationen i loggboken är att datorn stängdes av plötsligt. Tillförlitlighetsvisaren ger ingen inforation.

Jag spelar på:
win 11 med alla kritiska uppdateringar.
5900x
7900xtx
Spelet är installerat på en nvme ssd.
Alla drivrutiner uppdaterade.
jag ligger några versioner bakom i bios. Men tror inte det bör påverka.

någon som haft liknande problem med liknande kofiguration hårdvara?

Med Nvidia-kort har jag sett folk ha liknande problem om de använder Steam overlay. Lösningen då har varit att stänga av hardware acceleration för Steam overlay. Har dock inte sett att det skulle drabba AMD-grafikkort.

En BIOS-uppdatering kanske vore värt att testa, även om jag egentligen inte heller tror att det nödvändigtvis kommer göra skillnad.

Är det krasch där Windows hinner visa en BSOD eller är det som att någon slår av strömmen?

Skrivet av walkiii:

För någon som gillar att flyga helikopter, så skulle jag även att dom såg till att man bara kunde ha en launcher åt gången, då kanske man ser mindre folk med anti-air launcher. Den skulle dom även få "nerfa" lite, den har väldigt lång "lock range" och alldeles för mycket ammo. Den borde ha absolut max 3st, med tanke på att det oftast bara behövs en träff för att sänka ett flyg/heli. Eller så får dom dra ner damage på den. Kan ju förstå varför man får 5st rpg skott dock, för den kittlar ju en tank bara.

De har redan sagt att de kommer att begränsa folk till enbart en av RPG och anti-air, inte båda samtidigt. Kan tycka att det är rimligt att begränsa det, precis som i de tidigare spelen.

Håller dock inte med dig om att helikoptern är så enkelt nerskjuten. Tvärt om så har jag upplevt att helikoptrarna ofta bara skjuter sina flares, gömmer sig bakom något berg och sedan dyker upp igen så fort deras flares är redo igen. Rinse and repeat. Visst, på en mer öppen bana kan det kanske vara ett problem, men inte de som finns för tillfället. Visst har man lyckats förstöra ett antal helikoptrar, men att de skulle vara så känsliga vet jag inte om jag håller med om.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag har sänkt några fler timmar i betan och det har växt på mig lite i alla fall. Haft en hel del situationer som "känns" som Battlefield, något som saknades i 2042. Saker och ting blir också lite enklare när man börjar förstå hur man rör sig runt kartorna.

Jag avskyr (starkt ord, förlåt) fortfarande det här CoD-inspirerade lobbysystemet med auto-matchmaking där man blir utsparkad från servern efter varje karta. Spelar ingen roll om detta nu skulle vara världens bästa spel, detta skulle fortfarande dra ner upplevelsen rejält. Alla jag spelat och pratat med har haft precis samma åsikt och saknar det mer traditionella systemet som vi hade i BC2/BF3/BF4. Men jag inser också att jag säkert är en minoritet här där och att den yngre generationen troligtvis inte bryr sig alls. Men det är drygt att behöva spela karta om och om igen, det går inte att spela fler än 4 utan massa bök och det blir nya spelare man ser varje gång. Att låta servrarna hålla sig liv mellan kartor (precis som BFV) hade löst många bekymmer. Menyerna är också hemska och anpassade för konsol. Undermeny på undermeny.

Andra små grejer; Förstår fortfarande inte varför man auto-spawnas in i början av rundan. Bedrövlig idé i 2042 som man av någon anledning valt att behålla. Det finns inte tillräckligt med fordon så vad som händer är att halva laget får springa från spawn i början av rundan. Det är också drygt om du vill pilla med vapen. Visst, du kan öppna menyn och klicka re-deploy men det känns som dålig speldesign om detta är lösningen.

In-combat systemet (när man försöker spawna på kompisar) fungerar också dåligt och det är ofta det inte går att spawna även om personen inte i närheten av varken fiender eller strid. Du kan ha en squadkompis som spawnar i sin bas och du får meddelandet "in combat" under några sekunder. Förstör flytet lite. Allmänt känns det också som att det är alldeles för mycket spotting. Tycker folk lyser upp nästan hela tiden. Om det är p.g.a auto-spotting, folk som klickar Q eller olika gadgets vet jag inte. Väldigt ofta man bara släpper lös mus1 på en orange prick och får folk som man inte ser. Varken kul att döda på detta sätt eller dö av det.

Tycker fortfarande movement i spelet är rätt bra och känns helt okej att skjuta vapen. Däremot tycker jag vapen känns ganska lika att använda. Jämför detta med att ta fram en AEK i BF3 som känns helt annorlunda mot en M16A3. Dör en hel del bakom väggar också men detta är en feature som vi haft i alla Battlefield-spel. Kanske inte hjälper att man möter konsolspelare som sitter på något McDonalds wifi kanske.

Till något mer positivt så är jag väldigt förtjust i revive-systemet överlag i 6:an. Bortsett från att kroppar buggar ibland så känns paddlarna kul och sköna att använda. Dragmekaniken för att återuppliva när du inte är support är också bra implementerat.

Ska mycket till för att nå upp i samma upplevelse som Battlefield 3 (säkert en hel del nostalgi inbakat här) men det kommer vara mer nöje än 2042, det är jag rätt säker på. Kanske till och med Battlefield 1 som jag hade väldigt svårt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Battlefield 6 känns inte som ett arkadspel, vilket COD alltid har gjort och alltid kommer att göra.

Skrivet av Cameltotem:

Det är inte någon milsim eller Rust där man har enorm rekyl. Det är en arcade shooter.

Hahah vem ska man tro här...
Jag tycker personligen det är betydligt mer "arkadigt" än realistisk military sim. Och jag är lite ledsen att BF6 tog steget åt den riktningen. Men jag förstår varför - det är mer lättsmält och drar in fler "casual gamers".

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De har redan sagt att de kommer att begränsa folk till enbart en av RPG och anti-air, inte båda samtidigt. Kan tycka att det är rimligt att begränsa det, precis som i de tidigare spelen.

Håller dock inte med dig om att helikoptern är så enkelt nerskjuten. Tvärt om så har jag upplevt att helikoptrarna ofta bara skjuter sina flares, gömmer sig bakom något berg och sedan dyker upp igen så fort deras flares är redo igen. Rinse and repeat. Visst, på en mer öppen bana kan det kanske vara ett problem, men inte de som finns för tillfället. Visst har man lyckats förstöra ett antal helikoptrar, men att de skulle vara så känsliga vet jag inte om jag håller med om.

Jo jag har hört att dom ska/har fixat det, menade jag hoppas att det är implementerat till nästa helg.

Ja, på denna bana har du berg att gömma dig bakom, vilket också (i princip) är enda stället du kan vara utom räckhåll från anti-air. Jag kan köpa ditt argument. Men det är skrivet från perspektivet av en person. Du har även AA-guns på banan, du har 1st AA-fordon, sen kanske du har 7st andra personer med 5st raketer var också, sen har du flyg och heli i luften också. Så det blir väldigt mycket som vill skjuta ner dig.

Jag säger inte att flyg ska vara överdrivet op, det blir bara drygt. Men lite bättre balans skulle jag personligen vilja ha.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Det fanns väldigt mycket att gilla med betan. Förväntan och förtroendet har varit extremt lågt för DICE och EA med de senaste upplagorna och hur dom skött det. Jag är därför glatt överraskad.

Jag kan inte ge skit för saker dom inte gjort än, det vore direkt orättvist. Med det sagt är jag oroad att man väljer att köra på öppna vapen för klasserna i slutändan (för conquest). Har svårt att se att dom kommer köra två olika lägen till syvende och sist, för det råder redan inflation på game modes som det är.

Kanske inte någon större grej för vissa, men för mig är det en del av DNA:t. Det förringar och slår sönder systemet med klasser i min värld, om man kan plocka vilka vapen man önskar och vill. Det här med perks eller bonus om man kör "rätt" vapen till "rätt" klass tycker jag inte är ett tillräckligt incitament. En annan sak rådande klasser - perfekt att Assault får spawn beacon och att Support är för såväl hälsa som ammuntion i ett.

Jag gillar konfigurationsmöjligheterna för HUD och inställningar också. Det uppskattas att man får verktygen för att skruva och pilla precis som man behagar.. men visst borde man kunna se över var alla inställningar/konsolidera dem på ett bättre sätt ändå? Det är självklart att det blir fler inställningar om man öppnar för fler möjligheter att ställa in fler saker. Men det är lätt att snurra in på fel kategori och vissa saker finns på flera ställen. Borde kunna göras lite bättre

Förlikar mig med att lobby o.s.v. är som det är, en ren och hederlig server browser kommer inte göra en comeback. Min upplevelse är att integration mellan EA och Steam samt konsol har fungerat väldigt väl och smidigt. Hoppas Portals blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Jag tycker personligen det är betydligt mer "arkadigt" än realistisk military sim. Och jag är lite ledsen att BF6 tog steget åt den riktningen. Men jag förstår varför - det är mer lättsmält och drar in fler "casual gamers".

Aldrig förstått det där med att vissa grejer ska va realistiska och andra inte. I grund och botten handlar alla spel, även dom som ska göra ett ”realistiskt spel” att balansera realism vs är detta kul att spela. Gamla BF va långsamma för att styrningen på den tiden va sunkig och kass. Idag går allt fort för folk i allmänhet inte vill lägga tid på att ta sig från punkt A till B utan skjuta folk. I en realistiskt värld ska man stanna o pissa, få i sig näring, vila för att timmar senare ev komma fram till fiendens linje och göra en push för att sen backa och invänta förstärkning i några timmar/dagar.
Haha vem fan vill spela nått sånt? Ett riktigt krig vill ingen av oss medverka i. Det är förmodligen fruktansvärt på alla sätt o vis.

Personligen tycker jag BF6 har en bra övervägning på att det är kul kontra realistiskt. Helt olikt COD i den meningen enligt mig. Finns definitivt saker att förbättra tex rekyl, shotgun damage osv men jag har haft skitkul och den där kaoskänslan av att man är mitt i ett storslagit krig finns där minus allt det fruktansvärda, så är nöjd. Kommer bli ett köp definitivt för första gången sen 2an för multiplayer.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Mja, jag tycker det är alldeles för stor skillnad mellan ett arkadspel som t. ex. COD och ett milsim som säg Hell Let Loose eller Squad. Battlefield hamnar alltid någonstans däremellan.

Permalänk
Medlem

testade bf6 beta ett par timmar i går, jämför jag med bfv som jag normalt spelar känns detta väldigt lätt att få hög kd på som marksoldat, tempot är klart högre och man behöver knappt bry sig om rekylen i automat läge, största problemet är att man får slut på kulor väldigt fort och det är mindre smidigt att få tag i mer ammunition, stridsfordonet känns aningen buggit om man gillar att se fordonet ovanifrån i stället för att sitta i. (siktet flyger över allt) sedan gillar jag inte att man ändrat om knapparna och vad dom gör, och det inte smidigt att hitta i menyerna för att ändra detta. troligen blir det ett köp i vanlig ordning men jag som gillar bfv och hur det känns vid fordons användning kommer nog stanna kvar där ett tag till. (får se hur flygplanen känns)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Jag avskyr (starkt ord, förlåt) fortfarande det här CoD-inspirerade lobbysystemet med auto-matchmaking där man blir utsparkad från servern efter varje karta. Spelar ingen roll om detta nu skulle vara världens bästa spel, detta skulle fortfarande dra ner upplevelsen rejält. Alla jag spelat och pratat med har haft precis samma åsikt och saknar det mer traditionella systemet som vi hade i BC2/BF3/BF4. Men jag inser också att jag säkert är en minoritet här där och att den yngre generationen troligtvis inte bryr sig alls. Men det är drygt att behöva spela karta om och om igen, det går inte att spela fler än 4 utan massa bök och det blir nya spelare man ser varje gång. Att låta servrarna hålla sig liv mellan kartor (precis som BFV) hade löst många bekymmer. Menyerna är också hemska och anpassade för konsol. Undermeny på undermeny.

Andra små grejer; Förstår fortfarande inte varför man auto-spawnas in i början av rundan. Bedrövlig idé i 2042 som man av någon anledning valt att behålla. Det finns inte tillräckligt med fordon så vad som händer är att halva laget får springa från spawn i början av rundan. Det är också drygt om du vill pilla med vapen. Visst, du kan öppna menyn och klicka re-deploy men det känns som dålig speldesign om detta är lösningen.

In-combat systemet (när man försöker spawna på kompisar) fungerar också dåligt och det är ofta det inte går att spawna även om personen inte i närheten av varken fiender eller strid. Du kan ha en squadkompis som spawnar i sin bas och du får meddelandet "in combat" under några sekunder. Förstör flytet lite. Allmänt känns det också som att det är alldeles för mycket spotting. Tycker folk lyser upp nästan hela tiden. Om det är p.g.a auto-spotting, folk som klickar Q eller olika gadgets vet jag inte. Väldigt ofta man bara släpper lös mus1 på en orange prick och får folk som man inte ser. Varken kul att döda på detta sätt eller dö av det.

Till något mer positivt så är jag väldigt förtjust i revive-systemet överlag i 6:an. Bortsett från att kroppar buggar ibland så känns paddlarna kul och sköna att använda. Dragmekaniken för att återuppliva när du inte är support är också bra implementerat.

Det där med att man kickas ut känns väldigt dumt, ja. Det hoppas jag att de gör om till release. När man väl hamnat på en balanserad server och/eller med folk som spelar strategiskt och som ett sammansvetsat lag så fortsätter man ju gärna spela flera rundor där.

Ja, auto-spawn i början känns lite onödigt.

Att folk står som "In combat" kan möjligen vara för att de tittar genom sitt sikte eller nåt. Har också upplevt det ibland när det inte verkar stämma, samt givetvis massvis av gånger när set är helt korrekt.

Alla som kör klassen Recon spottar automatiskt alla de siktar mot (aim down sight, alltså). De kan även sätta ut beacons som spottar fiender inom en viss radie. Sedan har jag och säkert många andra som reflex att spotta fiender de ser. Det hör ju liksom till Battefield att göra just det.

Ja, möjligheten att dra bort folk från slagfältet medan man återupplivar dem är ju klockren. Ett väldigt bra tillägg enligt mig.

Skrivet av walkiii:

Jo jag har hört att dom ska/har fixat det, menade jag hoppas att det är implementerat till nästa helg.

Ja, på denna bana har du berg att gömma dig bakom, vilket också (i princip) är enda stället du kan vara utom räckhåll från anti-air. Jag kan köpa ditt argument. Men det är skrivet från perspektivet av en person. Du har även AA-guns på banan, du har 1st AA-fordon, sen kanske du har 7st andra personer med 5st raketer var också, sen har du flyg och heli i luften också. Så det blir väldigt mycket som vill skjuta ner dig.

Jag säger inte att flyg ska vara överdrivet op, det blir bara drygt. Men lite bättre balans skulle jag personligen vilja ha.

Räkna inte med några sådana förändringar under betan. Vi får en ny bana och lite nya challenges, det är nog allt.

Mängden snipers på Liberation Peak gör att det är direkt livsfarligt att försöka ta sig till en sådan. Har fått för mig att de kan skjuta dig när du sitter i den också. AA-fordonet används oftast mer som en pansarvagn, så den kan man också oftast glömma.

För att bli långlivad i en pansarvagn behöver du en eller två engineers med dig som lagar den. Ser inte varför helikoptrarna ska vara annorlunda.

Skrivet av Eldarion:

Med det sagt är jag oroad att man väljer att köra på öppna vapen för klasserna i slutändan (för conquest). Har svårt att se att dom kommer köra två olika lägen till syvende och sist, för det råder redan inflation på game modes som det är.

Kanske inte någon större grej för vissa, men för mig är det en del av DNA:t. Det förringar och slår sönder systemet med klasser i min värld, om man kan plocka vilka vapen man önskar och vill. Det här med perks eller bonus om man kör "rätt" vapen till "rätt" klass tycker jag inte är ett tillräckligt incitament.

Jag läste någonstans att läget med låsta vapen kommer finnas i Portal-menyn. Det ska ha vanligt intjänande av XP och progression. Hade dock också föredragit att det antingen vore standard eller att det var en flagga man kunde klicka i för alla game modes. Där hade ju en server browser gjort det enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kommer serverbrowser tro? Inte bara till portal alltså
Sen måste det finnas servrar med 32p?? Alltså dom här kartorna som är med på betan blir ju som ett stort rörigt TDM, inget teamplay
Hade riktigt kul med Domination med polare, när vi spelade som squad.men CQ på kairokartan va det bara kaos med 64p 😵😄

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att dom helt enkelt stresstestar saker med så många spelare på små banor. Förhoppningsvis släpper dom en lite större bana inför kommande helg

Gällande "server browser" - Såhär sa deras Lead Producer

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Det här med server browser. Det kommer en till Portal, that's it. Som det ser ut nu iaf. Men enligt David Sirland, så ska den vara allt vi önskar den vara och lite till. Det ska finnas officiella servrar, community servrar och allt galet som folk kokar ihop.

Det här skriver han på X

It's a server browser, it contains servers, some are custom experiences, some are verified (which is what most are looking for on this topic). The combination of the pool of the persistent servers and the spun up ones is not very useful.

Matchmaking servers spin up in seconds (get filled with players), and spin down after game is over. That couple of seconds plus when servers lose alot of players mid game is the only time you can join, which makes it a tricky combination (and full of queuing to join issues)

We think the current setup gives us the best of both worlds, as you can choose to go spin up a server through regular matchmaking - or find an existing server that is already running - or create your own as well.
We'll soon be testing the server browser, so you can experience it

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

har inte spelat bf ordentligt sen bf4, bf1 fick mig att tappa intresset fort och ingen av mina polare ville testa 5an så det blev aldrig av, bf6 känns riktigt bra tycker jag och tar mig tillbaka till bf3/4 dagarna, speciellt när man har några polare i squaden, riktigt roligt att spela igen

ser inte riktigt hur folk liknar detta med cod heller, har spelat alla cods och har några tusen timmar i warzone och tycker helt klart detta ger klara battlefield vibes, vill jag ha milsim är det bara arma eller squad som gäller då bf alltid varit mer åt arkadhållet

fastnat i loadscreen några gånger under betan men förövrigt har det funkat riktigt bra, hade lite fps drops med frame generation på kairo och iberian offensive men det har flytit på med datorn i sig efter jag stängt av det, lite ui saker som behöver tweakas innan release kanske men annars har det varit en bra beta tycker jag

konstigt nog gillade jag alla kartor under helg 1 också, ser fram emot dom stora kartorna för conquest dock, sen är BR läget det jag verkligen ser fram emot, det som kommer hålla mig kvar med bf över warzone om det är ok gjort

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Ni som säger att det känns som cod. Ni får gärna förklara er i det. För jag kan inte förstå vad ni menar med det. Personligen tycker jag att det känns som Battlefield. Det är fortfarande en beta och dom har lite att jobba på såklart.

Vapen har redan arbetats på med rekyl osv.
Banorna i betan är dom mindre som kommer med fulla spelet. Och går man tillbaka i äldre titlar, så är mindre banor inget konstigt. bf3 hade till och med ett helt dlc runt mindre banor och det va ett av dom mest uppskattade dlc dom släppt.
Inget teamwork? Kör man cq med låsta vapen så har det iaf varit teamwork i 90% av mina matcher.

Kanske något snabb sprint, men inte överdrivet tycker jag. movement överlag är bra, typ vad bfv hade. Men långt ifrån cods "omni movement".

Det är allt från movement, sliding och sånt där tramsande till hur vapnen har för enkel rekyl som påminner om Call of Duty. BF1 och BFV hade lite sliding, men inte i närheten av hur det är nu. Man springer så snabbt, även med väldigt tunga vapen i hand. Jag förstår att man vill locka till sig Call of Duty kidsen från Xbox och PlayStation, och det kommer man definitivt att göra genom att göra om Battlefield, från ett spel med stora kartor med långa matcher till ett spel med små kartor där allt är "fast paced" och innebär snabba matcher.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Förhoppningsvis släpper dom en lite större bana inför kommande helg

Det kommer de inte göra. Det är Empire State som är den nya banan senare i veckan. Till det fulla spelet tolkade jag det som att det kommer en del större banor också dock.

https://www.ea.com/games/battlefield/battlefield-6/news/every...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Det är allt från movement, sliding och sånt där tramsande till hur vapnen har för enkel rekyl som påminner om Call of Duty. BF1 och BFV hade lite sliding, men inte i närheten av hur det är nu. Man springer så snabbt, även med väldigt tunga vapen i hand. Jag förstår att man vill locka till sig Call of Duty kidsen från Xbox och PlayStation, och det kommer man definitivt att göra genom att göra om Battlefield, från ett spel med stora kartor med långa matcher till ett spel med små kartor där allt är "fast paced" och innebär snabba matcher.

Det jag inte gillar och som påminner om COD är hur attachments funkar och att allt gör vapen mer tunga. Vapnen har också för det mesta långsamt ADS och strafing finns inte alls. Soldaterna rör sig så långsamt samtidigt har man låg TTK. Allt bäddat för att man ska sitta i ett hörn. Nu talar jag utifrån de mindre modes. Conquest och Breaktrough är säkert annorlunda. Spawns är också helt åt skogen i de mindre modes. Har hänt mig flera ggr efter att jag har blivit dödad sen att jag spawnar 3 m bakom personen som sköt mig och samma har hänt åt andra hållet. Visst det kan ändras tills spelet kommer ut, men det känns som att detta är bäddat för att dra in COD spelare för MW19 var precis så här när jag spelade det.

Jag har kanske blivit gammal och vant mig vid hur BF2042 är när det kommer till vapnen och movement. Den passade mig mer och kändes mer som BF. Har spelat både BF3 och BF4 och detta kändes inte som någon av de om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att spelet känns bra överlag! Tyvärr blir det väl som vanligt? En massa gnäll om allt som måste nerfas och spelutvecklare som aldrig kan lita på sina egna beslut å så blir det bara sörja i slutänden.... Redan nu en massa folk som gnäller över Hagelbössan t.ex.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har också lirat en hel del i helgen nu. Är överlag positiv faktiskt.

Hade dock lite tekniska issues som jag inte riktigt vet om de berodde på min rigg, eller buggar i spelet (misstänker det senare men vet inte alltså). Har 2 skärmar, en vanlig 27" 1440p och en ultrawide 34" 1440p. Först spelade jag på den vanliga, för jag var osäker på settings och prestanda. Allt flöt kanon på ultra settings. Sen körde jag ultra settings även på 34". Det funkade också kanon tills den började krasha ur (flera timmar efter jag bytt), med ett felmeddelande om att GPU hade fysiskt tagits bort mitt i matchen. Mycket märkligt. Startade om burken, kunde starta en match, sen hände det igen. Jag tror jag fick meddelandet 3 gånger. Samtliga mitt i match. När jag sedan körde på 27" igen så funkade det hur bra som helst. Mycket märkligt. Som att upplösning 3440x1440p inte funkade bra eller nåt.

Har även lite synpunkter om vissa frågor som kommit upp i tråden tidigare:

• Spotting - Detta är ju nästan själen i BF. Jag har jättesvårt att se någon öht om de inte är "spottade". Jag har alltid spelat alla BF med ett finger på Q, så utan det, så är det ju inte BF. Det är ju också en "teamplay-funktion" som jag tycker är otroligt viktig. Jag får 5 XP för att se en spelare och om någon dödar dem, så får jag en XP-kickback. Det får inte tas bort, då lägger jag ner.

• Vehicles - Vill att det ska vara "lagom" svårt att döda ett vehicle. Alltså det är nästan överdrivet att det ska krävas 4 RPG att spränga en Tank, men samtidigt så har det sin charm, för det kräver teamplay, som är hela BF:s signum. Man måste vara fler än en för att ta den. Kan tycka att RPG skulle ta 33 istället för 25 i skada.

• Klasslåsta vapen - Även här är jag lite kluven. Tycker det är skitbra att det finns ett spelläge för det, men är också glad för läget där det inte är låst. Jag själv kan ju inte spela sniper för 5 öre, men när man spelar public så vet ju många inte vad de bör förändra för att vända en match (eller så skiter de i det snarare). Då är det rätt nice att (i Breakthrough som anfallare på sista objective) kunna ta saken i egna händer, och t.ex. välja Recon med en Assault-rifle eller Carbine, och kuta upp till A och lägga en spawnbeacon där, så att iaf ens egen squad inte behöver starta i HQ eller spawna på varandra. Gillade att jag kunde ge min squad den fördelen, genom att tänka om lite, men ändå kunna försvara mig själv med ett vapen jag är bekväm med. Finns ju andra exempel på andra klasser också, där man kanske vill/behöver spela klassen (för matchdynamiken), men inte med det vapnet.

Bara mina spontana tankar från helgen.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

10/10 om man har hörnfetisch.

Permalänk
Medlem

En tanke jag har haft under helgen.

Vet inte om jag är helt såld på nya ammo/medic lådan. Skulle nog föredra att dom delade upp den igen. Support har ammo och assault är medic rollen. Support kändes nästan lite för bra i betan. Nu vet jag ju dock att assault kommer få andra gadgets till fulla spelet, men ändå.

Är det hela världen, kanske inte. Men det kändes nästan som fusk att kunna lägga ut den där lådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har hann spela till level 20 så det blev några timmar.
Överlag så är jag väldigt positiv.
Önskar att det kommer några fler kartor som är lite större med höga punter som man ka ta sig till.
Typ seige of Shanghai eller lite som "Manifest" i 2042.

Cairo och gibraltar var som sagt lite mer cqb.
Inget fel med det men roligt om de finns lite variation.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

[li]Vehicles - Vill att det ska vara "lagom" svårt att döda ett vehicle. Alltså det är nästan överdrivet att det ska krävas 4 RPG att spränga en Tank, men samtidigt så har det sin charm, för det kräver teamplay, som är hela BF:s signum. Man måste vara fler än en för att ta den. Kan tycka att RPG skulle ta 33 istället för 25 i skada.[/li]

Håller med om allt. Bara en grej, skjuter man tanken på baksidan tål den bara två stycken RPG men det är lättare sagt än gjort!
Oftast omöjligt då det är så många infanterister bakom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har även lite synpunkter om vissa frågor som kommit upp i tråden tidigare:

• Spotting - Detta är ju nästan själen i BF. Jag har jättesvårt att se någon öht om de inte är "spottade". Jag har alltid spelat alla BF med ett finger på Q, så utan det, så är det ju inte BF. Det är ju också en "teamplay-funktion" som jag tycker är otroligt viktig. Jag får 5 XP för att se en spelare och om någon dödar dem, så får jag en XP-kickback. Det får inte tas bort, då lägger jag ner.

• Vehicles - Vill att det ska vara "lagom" svårt att döda ett vehicle. Alltså det är nästan överdrivet att det ska krävas 4 RPG att spränga en Tank, men samtidigt så har det sin charm, för det kräver teamplay, som är hela BF:s signum. Man måste vara fler än en för att ta den. Kan tycka att RPG skulle ta 33 istället för 25 i skada.

• Klasslåsta vapen - Även här är jag lite kluven. Tycker det är skitbra att det finns ett spelläge för det, men är också glad för läget där det inte är låst. Jag själv kan ju inte spela sniper för 5 öre, men när man spelar public så vet ju många inte vad de bör förändra för att vända en match (eller så skiter de i det snarare). Då är det rätt nice att (i Breakthrough som anfallare på sista objective) kunna ta saken i egna händer, och t.ex. välja Recon med en Assault-rifle eller Carbine, och kuta upp till A och lägga en spawnbeacon där, så att iaf ens egen squad inte behöver starta i HQ eller spawna på varandra. Gillade att jag kunde ge min squad den fördelen, genom att tänka om lite, men ändå kunna försvara mig själv med ett vapen jag är bekväm med. Finns ju andra exempel på andra klasser också, där man kanske vill/behöver spela klassen (för matchdynamiken), men inte med det vapnet.

Ja, spotting är definitivt viktigt för lagspel. Tycker alltid att detta har funkat bra tidigare, så det räknar jag med att det blir bra. Tycker att det funkar fint i betan också. Möjligen kanske inte Recon ska spotta personer automatiskt när de skjuter mot dem, men i övrigt känns det likt tidigare spel i serien.

Pansarvagnarna är betydligt svagare om du träffar dem bakifrån. Då räcker det med 2 st RPGs har jag för mig. Minns inte exakt hur många som krävdes i BF3 och BF4 tyvärr.

Respawn beacons är redan flyttade till Assault i de nyare byggena som testas i Battlefield Labs. Det var fallet redan innan denna öppna beta.

Även i Closed Weapon Conquest kan man använda vissa andra vapen än de som är markerade som "signature weapons", åtminstone i betan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett par hundra timmar i alla Battlefield inkl BF2042 och skulle klassa mig som en rätt bra pilot av både helikopter och jet i det spelet, säg 4/5.

Nu provade jag bara snabbt i betan men fick ju fan knappt att styra varken helikopter eller jet. Är det så stor skillnad, eller är det jag som blivit gammal och dålig?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Tycker att denna meme sammanfattar min uppfattning ganska bra...

Btw, någon som vet hur man går till väga för att rapportera ev buggar och dyl?