Samsung lanserar Micro-RGB-TV för 310 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar Micro-RGB-TV för 310 000 kronor

Samsungs nya TV-apparater säljstartar i Sydkorea med senare lansering globalt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som hittat...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ramlösa:

Som hittat...

Ja du får ju hela 7 års systemuppdateringar så lätt värt det.

Får väl se om det är något som tar sig nedåt i segmenten så småningom..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

310 000 SEK är ju rätt billigt för en 115".

Hoppas att de uppdaterar sin "the frame" lineup med micro RGB också så att man kan överväga sådana också!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Tv för dom som har förmycket pengar... Men intressant med utvecklingen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Som om mini-LED och micro-LED inte var förvirrande nog.. Så nu är tydligen micro-RGB mycket mer likt mini-LED än micro-LED...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Som hittat...

För 115" så är det ett riktigt bra pris, jämför med 97" OLED

EDIT: "Där Micro-RGB består av separata LED:er för varje enskild pixel". Stämmer det verkligen? Varför behöver man en LCD om varje pixel redan är en RGB-diod?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toss3:

310 000 SEK är ju rätt billigt för en 155".

155 var tryckfelsnisse, men det är korrigerat nu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...Där Micro-RGB består av separata LED:er för varje enskild pixel är istället en Mini-LED en bakbelyst LCD-panel. Micro RGB är fortsatt en bakbelyst LCD, men med en stor mängd LED:er med individuell kontroll över de röda, grön och blå subpixlarna.

Förlåt jag kanske har druckit för mkt kaffe, men detta fattade jag inte alls.

Är det alltså en fortfarande en bakbelyst LCD, men samtidigt en stor mängd LED:er med separat kontroll? Bägge samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

155 var tryckfelsnisse, men det är korrigerat nu.

Ja såg det nu 😅

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Det börjar närma sig att man kan överge OLED och slippa tänka på inbränningar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många zoner pratar vi? Eller fungerar den på annat vis än Mini-LED? Det låter ju som samma princip men RGB istället för vitt och mindre LEDs.

Blir inte mindre förvirrande när man googlar på storleken på Mini-LED och får fram 100-200 mikrometer. Så ungefär samma som dessa?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Är det alltså en fortfarande en bakbelyst LCD, men samtidigt en stor mängd LED:er med separat kontroll? Bägge samtidigt?

Fortfarande bakbelyst, men istället för bara vitt ljus kan den anpassa bakbelysningen så att den matchar vad som visas på lcd-panelen bättre vilket gör färgåtervinningen bättre samt att det leder till betydligt mindre uppfattad "blooming".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Fortfarande bakbelyst, men istället för bara vitt ljus kan den anpassa bakbelysningen så att den matchar vad som visas på lcd-panelen bättre vilket gör färgåtervinningen bättre samt att det leder till betydligt mindre uppfattad "blooming".

Grymt, tack för förklaringen!
Så det är fortfarande relevant med antal zoner och liknande frågeställningar som finns kring LCD-paneler, även för denna då antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det börjar närma sig att man kan överge OLED och slippa tänka på inbränningar

Exakt så tänker jag också!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.ces.tech/ces-innovation-awards/2025/rgb-micro-led...

"In 2025, Samsung will introduce the world’s first RGB MICRO LED–a technology delivering the first full-color local dimming, lowest power consumption and slimmest design in a consumer display.
Unlike conventional LED TVs that use only blue backlighting, this luxury model is built with MICRO-sized RGB (red, blue and green light) separately through even smaller LEDs behind the main panel. The result is the sharpest, deepest and most vibrant colors ever available in an LED display – while also reducing power consumption by 20%.

RGB MICRO LED will be offered in 75”, 85” and, for the first time, 98” (8K) sizes."

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Var tvungen att söka rund lite för det lät väldigt otydligt för mig med. Glöm namnet, den är BS och bara där för att förvirra dig. Det är egentligen helt enkelt "RGB Mini-LED". Mini-LED är LCD fast med individuella bakgrundsbelysnings zoner så att man kan släcka en zon och få perfekt svart. Micro-RGB är helt enkelt samma sak fast med separata röd, grön och blåa LEDs som ska hjälpa med bättre färg osv antar jag. LED:erna är sen mycket smalare än vanlig Mini-LED, därav att de antagligen ville använda namnet "Micro-RGB" (som om skillnaden mellan "Mini-LED" och "Micro-LED" inte var förvirrande nog).

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Bor på etagevåning. 7 trappor. Inte ens hälften av transportlådan till den där får plats i hissen. Tror inte ens den kommer in genom ytterdörren. Skulle få upp den på terrassen men jag är fan tveksam om den skulle gå igenom terrasdörrarna (dubbla). Synd att det är en Samsung (haha…)

Jag tittar ganska mycket på tv men jag skulle aldrig köpa en tv, hur stor den än är, för ett pris av en bil. Smärtgränsen är 50000kr men då måste det vara ett flaggskepp.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Intressant.
Då kanske man kan fundera på och byta sin Kuro PDP-LX5090

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se i praktiken. Mini-led tycker jag är vansinnigt långt ifrån oled, speciellt i mörka rum. Går knappt att jämföra. Men vi får anta att detta är ett stort steg närmre.

Permalänk
Medlem

Minns när plasma-apparater på typ 50-65" kostade i de där krokarna för att typ mer än halveras i pris varje år tills dess att man kunde köpa en från LG för typ 3-4000 kr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har beställt nio, men jag funderar på att ta bort ordern. Märks den yttre kanten mycket om man sätter dem i en 3x3 grid? Vill inte hamna i en situation där allt jag ser är kanten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Var tvungen att söka rund lite för det lät väldigt otydligt för mig med. Glöm namnet, den är BS och bara där för att förvirra dig. Det är egentligen helt enkelt "RGB Mini-LED". Mini-LED är LCD fast med individuella bakgrundsbelysnings zoner så att man kan släcka en zon och få perfekt svart. Micro-RGB är helt enkelt samma sak fast med separata röd, grön och blåa LEDs som ska hjälpa med bättre färg osv antar jag. LED:erna är sen mycket smalare än vanlig Mini-LED, därav att de antagligen ville använda namnet "Micro-RGB" (som om skillnaden mellan "Mini-LED" och "Micro-LED" inte var förvirrande nog).

https://www.tomsguide.com/tvs/samsung-rgb-microled-tvs-are-co...

"But Samsung’s RGB MicroLED technology isn't quite there yet. While true Micro-LED TVs have self-emissive pixels, Samsung’s “RGB Micro-LED” TVs use a fancy RGB micro-LED layer as the backlight."

"According to reports, the “RGB Micro-LED” backlight could have “at least three times as many” LEDs in the backlight compared to a traditional LED TV, but nowhere close to a one-to-one parity with each pixel.

To be clear, the tech is still cool. The backlight technology Samsung is using will make for a TV with better lighting control and brighter colors than traditional mini-LED TVs. But, it’s not the Micro-LED TV that we’ve necessarily been waiting for. Instead, it’s actually closer to the RGB Mini-LED TVs that the likes of Hisense have been touting."

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Grymt, tack för förklaringen!
Så det är fortfarande relevant med antal zoner och liknande frågeställningar som finns kring LCD-paneler, även för denna då antar jag?

Tror inte det kommer vara lika viktigt (ingen vet exakt hur de fungerar ännu - notera att följande bara är en gissning om hur de fungerar) iom du nu i princip har en bakbelysning bestående av individuella RGB-pixlar som i princip då är en "lågupplöst" version av det som visas på själva LCD-panelen. Så förhoppningsvis kommer varje enskild pixel och sub-pixel kunna styras individuellt och då har vi ju kanske hundratusentals zoner (beroende på hur man räknar antalet kombinationer).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mums, denna teknik skulle man vilja ha i en 98" tv hemma.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tror inte det kommer vara lika viktigt (ingen vet exakt hur de fungerar ännu - notera att följande bara är en gissning om hur de fungerar) iom du nu i princip har en bakbelysning bestående av individuella RGB-pixlar som i princip då är en "lågupplöst" version av det som visas på själva LCD-panelen. Så förhoppningsvis kommer varje enskild pixel och sub-pixel kunna styras individuellt och då har vi ju kanske hundratusentals zoner (beroende på hur man räknar antalet kombinationer).

Det är tydligen inte äkta micro-led. Kolla mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äntligen gör Micro sitt intåg! Var min första tanke och blev sedan lite besviken när det är en "ful-variant" av det

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Hur är micro-led bättre än OLED? Någon som kan förklara?

Visa signatur

Speldator: AMD 5800X3D, 32 GB RAM@3600MHz, MSI RTX 3080 Gaming Z, NVME 1TB+SSD 960GB, FD Define R6, Win 11 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattennisse:

Hur är micro-led bättre än OLED? Någon som kan förklara?

Är inte bättre - utan ett nytt alternativ som gör skillnaderna mellan OLED och LCD mindre - så med micro RGB får du alltså då bättre ljusstyrka, bättre svärta (än mini-LED, men fortsättningsvis sämre än OLED) samt bättre färgåtergivning och förhoppningsvis i långa loppet billigare priser för större storlekar. Det stora plus:et är ju då att du inte behöver oroa dig för inbränningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter inte så imponerande ärligt talat från beskrivningarna i tråden, och särskilt inte med tanke på priset. OLED verkar ju bättre på det mesta, förutom risken för inbränning. Kanske det här är något för stora datorskärmar om de kunde kapa priset med 95 %...